Voisiko joku oikeasti terveellisellä ruokavaliolla painoa pudottanut kirjata päivän ruoat tänne?
Olisin oikeasti kiitollinen siitä. Tuntuu että itse teen aina saman virheen ja aloitan into pinkeenä "elämänmuutoksen" ja sitten syön aivan liian vähän. Intoa kestää se viikko kunnes olen nääntymässä ja tilaan ison pizzan. Listaan tähän nyt itse eilisen päiväni esimerkkinä jota voitte kommentoida.
Aamupala: smoothie jossa omenaa, mustikkaa, lehtikaalia, kurkkua, vettä. Kahvia.
Lounas: tomaattikeitto raejuustolla, pari näkkileipää levitteellä ja juustolla.
Välipala: Soijajugurtti, ruisleipä
Päivällisen korvasin kiireessä juomalla vain kahvia.
Iltapala: kaurapuuro marjoilla, ruisleipä jossa juusto,kinkku ja kurkku.
Lisäksi päivän mittaan n.3 kuppia kahvia, vettä ja muutama manteli naposteluhimoon.
Kommentit (34)
treffit kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamupala: kananmuna, jauhelihapiffi (100jauhelihaa ja mausteita)
Aamupäivä: mandariini
lounas: Grillimakkaroita (2kpl) ja salaattia
Iltapäivä: banaani
Päivällinen: Kanafile, keitetyt kasvikset
Ilta: Juustomakkara, mandariini
4kk ja -10kg
Tan on pakko olla vitsi. Makkaradieetti! :D
AP: niin kuin ylla on jo sanottukin: hiilareita vahemmalle ja pasta/riisihiilarit kokojyvaversioina.
Aamiainen: Kaurapuuro+sekaan raejuustoa 2-3 rkl tai maapahkinavoita 1rkl. Tai vaihtoehtoisesti taysrasvaista kreikkalaista jogurttia 2 dl: sekaan marjoja 1dl ja chiasiemenia 1 rkl, tai puolikas banaani.
Valipala: n. 10-15 cashewpahkinaa
Lounas: Se, mita et aamiaiseksi ottanut, tai 2 dl keittoa, josta n. 200-300 kcal.
Valipala: paaryna (kuiturikas!) tai kourallinen kirsikkatomaatteja tai (kourallinen) porkkana/kurkkutikkuja tai puolikas banaani
Illallinen:
N. 100-120g vaharasvaista lihaa tai kalaa (=valkoinen kala, naudan pihviliha, riista, kanan rintafile), n. 3dl vihanneksia/kasviksia joko keitettyna, uunissa paahdettuna tai salaatin muodossa (salaatinkastike 1 rkl oliivioljya, balsamicoa tai sitruunamehua, suolaa, pippuria) ja jos olet harrastanut liikuntaa sina paivana niin 1 dl valmista kokojyvapastaa tai riisia, muuten ilman noita hiilareita.
Kasvisvaihtoehto on kolmen munan munakas vapaavalintaisilla kasvistaytteilla tai 125g valmisraviolia (sienitayte) ja itsetehtya tomaattikastiketta (sipuli-valkosipuli-tomaattimurska). Paista munakas 1rkl:lla voita tai lisaa ravioleihin 1rkl oliivioljya.
Sori, illallisen kasvikset/vihannekset piti olla 300g ei 3dl :/ Mutta enemmankin saa syoda!
Aamupala: kananmuna, banaani, kourallinen pähkinöitö
Lounas : kala/kana n 200g, kasviksia (keitetty, uunissa tai tomaatti/kurkku/salaatti) niin paljon kun lautaselle mahtuu
Välipala: pähkinöitä ja smoothie/hedelmä tai raejuusto ja marjat
Illallinen: sama kuin lounas, hyviä öljyä loraus annokseen
Iltapala: 2x kananmuna ja kinkkua, desi marjoja. tai jos treenipäivä niin lautasellinen kaurapuuroa ja marjoja.
Tällä ruoka määrällä jaksaa fyysisesti hyvin, nälkä ei iske illalla tms että tarvitsee tilailla pizzoja ja ahmia vatsa täyteen. Olennaista kuitenkin on se, että mahdollisimman vähän sokeria (myös hedelmäsokeria), reilusti hyviä rasvoja ja kuitu kasviksista (eli jotain muuta ku salaattia esim kaalit, porkkanat, pinaatti ym). Riittävästi protskuja mutta myös fyysisesti raskaina päivinä nopeita hiilareita, jotta kroppa tasaantuu. Liian pienellä kulutuksella ei myöskään saa kuin kropan pitämään tiukasti kiinni varastoista, max 500kcal vaje päivään.
Muistakaahan, että rasva pitää paremmin nälkää kuin proteiinit. Eli oliiviöljyä (tai voita) lisää.
Aamupala: 2 ruisleipää joissa päällä oivariinia, juustoa ja tomaattia, kaksi kuppia kahvia maidolla
Lounas: kasvissosekeittoa ja raejuustoa, tomaattia ja kurkkua
Välipala: kahvi, kreikkalainen jogurtti, kourallinen pähkinöitä, omena
Päivällinen: porsaan fileepihvi n. 100 g, grillijuustoa, pannulla paistettuna kesäkurpitsaa, paprikaa ja sipulia
Iltapala: teetä, marjoja ja jogurttia
Lähtenyt 10 kiloa noin puolessa vuodessa. Suurimmat muutokset entiseen on pastan, riisin ja perunan vähentäminen joka päiväisestä käytöstä vain muutamalle aterialle viikossa. Eli niitä voin syödä mutta huomattavasti vähemmän. Myös herkkujen määrä on tippunut noin puoleen entisestä. Koko puolen vuoden ajan olen syönyt suklaata/sipsiä kerran viikossa n. 100 g entisen ison pakkauksen sijaan.
treffit kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
4kk ja -10kg
AP: niin kuin ylla on jo sanottukin: hiilareita vahemmalle ja pasta/riisihiilarit kokojyvaversioina.
Aamiainen: Kaurapuuro+sekaan raejuustoa 2-3 rkl tai maapahkinavoita 1rkl. Tai vaihtoehtoisesti taysrasvaista kreikkalaista jogurttia 2 dl: sekaan marjoja 1dl ja chiasiemenia 1 rkl, tai puolikas banaani.
Lounas: Se, mita et aamiaiseksi ottanut, tai 2 dl keittoa, josta n. 200-300 kcal.
Valipala: paaryna (kuiturikas!) tai kourallinen kirsikkatomaatteja tai (kourallinen) porkkana/kurkkutikkuja tai puolikas banaani
Illallinen:
N. 100-120g vaharasvaista lihaa tai kalaa (=valkoinen kala, naudan pihviliha, riista, kanan rintafile), n. 3dl vihanneksia/kasviksia joko keitettyna, uunissa paahdettuna tai salaatin muodossa (salaatinkastike 1 rkl oliivioljya, balsamicoa tai sitruunamehua, suolaa, pippuria) ja jos olet harrastanut liikuntaa sina paivana niin 1 dl valmista kokojyvapastaa tai riisia, muuten ilman noita hiilareita.
Kasvisvaihtoehto on kolmen munan munakas vapaavalintaisilla kasvistaytteilla tai 125g valmisraviolia (sienitayte) ja itsetehtya tomaattikastiketta (sipuli-valkosipuli-tomaattimurska). Paista munakas 1rkl:lla voita tai lisaa ravioleihin 1rkl oliivioljya.
Ei siinä mitään vitsiä ole. Kun katsoo että makkarat on kunnon lihamakkaroita eikä mitään jauhosössöä niin hyvin toimii. Kuten rasvainen lihakin.
Sinun kaurapuuro-hiilari-diettisi sitävastoin on ihan höpö höpö dieetti.
Aamulla puuro, mehua, joskus kananmuna ja marjoja.
Päivällä jokin laatikkoruoka, tai keittoa, ehkä jälkiruoka ja kahvit.
Illalla jos vielä nälkä, teetä ja voileipä.
Klo 17 jälkeen ei mitään.
Koko ajan jotain ei ole hyväksi. Ennemmin rauhassa ja kiireettömästi kunnon ateria.
Hölmöä. Täällä menet vain sekaisin, kun jokainen latelee omiaan. Yksilöllistä- riippuu työstäsi (hyötyliikunta) ja muusta liikkumisesta. Proteiinia lisäisin, smootit tavallaan turhia kun ainekset voi rouskuttaa ja lusikoida- ruokaisampaa. Miksi soijajogurttia?
treffit kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
4kk ja -10kg
Illallinen:
Oikeestiko pärjäät iltaan asti parilla desillä keittoa?! Mä en tajua, mä syön 3 kertaa päivässä, mutta reilusti enemmän...Muuten en jaksaisi liikkua tai tehdä duunia (ei edes fyysistä!).
Tänään syön näin:
lounas klo 12.30. Lehtikaali-sardinisalaaati. Lehttikaali paisettu voissa ja valkosipulissa,, temmenlentisalaattia, kurkku, tomaatti, vuohenjuusto, siemeniä, sardiinia purkki ja oliiviöjyä, suolaa ja pippuria
Päivällinen klo 15.30 Paistettua kanaa dipattavaksi omatekoiseen majoneesiin, Lisukkeena maa-artisokka pyree ja vähän kurkkua ja tomskuu tuomaan raikkautta.
Iltapala 19.00 : Avokado-raakasuklaa mousse. Makeuttamiseen erytritoli+stevia
Ostan hiilarit/rasva/proteiinit suhteessa 40/40/20. Pidän ruokapäiväkirjaa kassakuiteista.
Pidän myös sokerin alle 10%, pahan rasvan alle kolmanneksen, suolan alle 5g ja eurotkin ovat painuneet alle 5.
Nyt kun olen säätänyt määrät kohdalleen, ylipainoni puoliintuu vuosittain. Liian helppoa?
Sokeri- ja verenpainetaudit paranivat.
Paras tapa laihtua on tehdä terveellisestä syömisestä elämäntapa. Kaikki nopeaa tulosta tuovat dieetit eivät ole hyviä pitkäaikaisesti ja kun sellaisen jälkeen palaa muihin syömistapoihin homma voi lähteä taas helposti lapasesta.
Itse olen aina ollut hoikka eli painoa ei ole tarvinut pudottaa, mutta urheilu on ollut isossa osassa elämää, joten ruokavaliolla on ollut myös suuri merkitys arjessa jaksamisessa.
Tärkeää näissä olisi myös muistaa ettei toisen ruokamäärät sovi aina toiselle, paljon riippuu painosta, pituudesta ja aktiivisuustasosta, tavoitteista ym.. itse olen 170cm ja noin 55kg, aktiivinen arki ja treenattua tulee.
Jos painoa on paljon, pitää muistaa, että kroppa kuluttaa jo valmiiksi paljon enemmän vain olemalla joten kitudieettejä ei kannata vetää ettei saa heti kättelyssä kroppaansa sekaisin ja laihtuminen on sitten vaikeaa.
Alla mun päivittäiset ruokailut, joista tulee noin 1800-2100 kcal päivässä, joilla olen itseasiassa kiinteytynyt nyt painon putoamatta käytännössä ollenkaan.
Aamupala: 50g kaurahiutaleita ja reilu teelusikallinen chian siemeniä veteen keitettynä, 100g (rasvatonta) raejuustoa, 100g marjoja, 1rkl mantelivoita tai vastaavaa tai pähkinöitä
Lounas: 150-200g kanaa tai vaaleaa kalaa öljytilkassa paistettuna tai 100-120g lohta, 50g riisiä tai pastaa (kuivapaino) tai kolme keskikokoista perunaa, salaattia ja erivärisiä kasviksia lautanen täyteen
Välipala: 150-200g rahkaa tai proteiinipitoista maustamatonta jogurttia tai skyr, marjoja, ruokalusikallinen pähkinöitä
TAI esim smoothie marjoista, jogurtista/proteiinijauheesta, pähkinöitä
TAI 2 riisikakkua, 2tl hummusta, n. 100g kalkkunaleikettä, kurkkua
Päivällinen: samalla idealla kuin lounas, kasviksia monipuolisesti vaihdellen ja maustamisella saa vaihtelua proteiinivaihtoehtoihin
Iltapala: banaanilettu 2 munasta, 1 keskikokoisesta banaanista ja 2tl kaurahiutaleita, blendaa ja paista pienessä määrässä öljyä
TAI joku välipalan vaihtoehdoista
TAI kovempaan nälkään pieni puuro n. 30g kaurahiutaleita ja pari munanvalkuaista, 1tl mantelivoita, vähän marjoja
Tässä oli eniten syömiäni asioita välipalojen osalta, vaihtoehtoja toki löytyy enemmän kun jaksaa vähän nähdä vaivaa keksimiseen.
Olen jo pitkään syönyt samalla tavalla eikä se rajoita vaihtoehtoja ollenkaan ja mukaan mahtuu myös niitä epäterveellisempiäkin hetkiä.
Ja tuohon ikuisuuskiistaan hiilareiden laadusta, itse syön kyllä vaaleaa riisiä koska kuitua tulee tarpeeksi muualta, mm. puurosta ja kasviksista eikä sitäkään ole hyvä tulla liikaa. Pastaa syön aika harvoin mutta sen yleensä täysjyvänä, koska maistuu mielestäni paremmalta.
Vierailija kirjoitti:
Puuroa, omenaa, leipää, jatkuvaa syömistä....
Eh, en ihmettele, että on painoa.
En ole mikään karppauksen kannattaja yleisesti ottaen, mutta sun insuliinit on luultavasti taivaissa ja nälkähormonit jyllää tuolla laiduntamisella.
Millä ihmeen laiduntamisella? Kyllä ihmiset ovat hirvittävän ilkeitä nykyisin.
t. normaalipainoinen ohis
Aamupala: puuroa, 2ruisleipää kevytlevitteellä, kurkkua, kahvia rasvattomalla maidolla
välipala: banaani
lounas: lautasmallin mukainen ateria
iltapäiväkahvi, ruisleipä kevytlevitteellä, joku hedelmä ja pulla
päivällinen: lautasmallin mukainen ateria
iltapala: 2ruisleipää kevytlevitteellä ja kalkkunaleikkeellä, rasvatonta jogurttia myslillä
Näin olen laihtunut 10kg puolessa vuodessa kolme vuotta sitten.