Mitkähän tuotteet katoavat kaupanhyllyiltä, kun nykyiset vanhat kuolevat pois?
Tuli mieleen, kun kassajonossa oli n. 80-vuotias muori ostamassa Kantolan keksejä. Sellaisia, missä ilmeisesti jokin murotaikinatyyppinen reunus ja vadelmasydän keskellä. Jotenkin sellaisisa mummolakeksejä :)
Ostaako tuollaisia kukaan nuorempi?
Kommentit (209)
Vierailija kirjoitti:
Silakat?
Tai ainakin kokemukseni mukaan olen ainoa kolmikymppinen perheenäiti, joka teen silakkaruokia.
En mäkään niitä kokonaisina osta, mutta fileinä. Paistan silakkapihvejä tai laitan laatikkoon. Kerran kuussa ehkä.
Et todella ole ainoa. Eikös silakka ole nyt trendiruokaa, ainakin paremmissa piireissä ja siitähän tulee juttua joka tuutista.
Meilläkin on jo useamman kerran syöty silakoita, mutta ostettu vain fileinä. Ja silakkapihveistä tykkättiin kaikki, kun laitettiin Aura juustoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös ne hyvät vadelmatäytemuroreunuspikkuleivät ole kadonneet jo aikapäivää sitten, joskus 90-luvulla oli niitä.
Jotain sellasia siinä hihnalla nyt oli. Ja must valmistaja oli Kantola.
Ei se nyt ollut edes aloituksen pointti. Tuli vain mieleen, kun oli varmaan 85v. tämä ostaja.
Että mitä nyt on mahdollisesti katoavia tuotteita. Ei mikään kyttäysjuttu tämä vaan aito ajatus yhteiskunnallisista trendeistä.
Noi korput oli musta tosi hyvä esimerkki... Ylipäänsä sellainen kermakahviin kastettava juttu jää pois. Korpun ostajista on varmaan 98 prosenttia yli 70-vuotiaita.
Näinhän se on. Kulutustottumukset muutuu ihmisillä kaiken aikaa. Ehkäpä joku silakkalaatikko (valmisruoka) häviää . Ja "punaisen" maidon myynti tulee tulee romahtamaan jossain vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Ne valkoiset, jauheiset jääkarhukarkit ja Pihlajakarkit. Mummot niitä kai ostaa.
Ai, juuri eilen selailin jotain sisustuskuvastoa, ja siinä oli somisteena kaksi eri kokoista lasimaljaa täynnä näitä Pihlajanmarjakarkkeja. Nykyään niitä sanotaan myös kettukarkeiksi. Se oli aika soman näköistä, mutta kaipa ne on tar5koitus myös syödä, eikä olla vaan koristeena.
Näitä kettukarkkeja oli puolitettuina myös hiljakkoin yhden lapsen synttärikakun päällä. Nehän on marmeladia ja sopii siksi kakkuun hyvin.
Luulisin, että ennemmin pois jää ne Fazerin parhaat -karkkipussit. Ja saa jäädäkin, eihän ne ole enää niitä samoja, joita oli joskus ennen. Karkit on melkein puolta pienempiä ja ne ihanimmat appelsiinikarkit on jääneet kokonaan pois enkä ole ihan varma maustakaan, ovatko ihan samoja enää. Minä tykkään kyllä niistä jääkarhukarkeista, sen sijaan ki-kis -karkkien suosiota en ymmärrä, nehän on just pahimpia hampaisiin tarttujia.
Joku oli sitä mieltä, että Marie-keksejä ei osta kohta enää kukaan. No minä vielä joskus ostan, ihan nostalgian vuoksi. Oltiin varattomia silloin kun olin lapsi ja Marie-paketti oli ihana yllätys, jos sen josksu äiti kaupasta toi. Makuhan on aika lailla pahvinen, mutta menettelee se vieläkin, kun ei mitään hurjia makuelämyksiä kaipaa. Ennen sai Marien ohella ostaa myös sellaisia Siro-keksejä, jotka oli melkein saman makuisia kuin mariet, mutta hitusen makeampia. Niitä ei ole ollut kaupoissa vuosikymmeniin enää.
Ostaako nuoret enää mitään suuvettä? Edes minä en ole ostanut ikinä, mutta muistan lapsuudestani, kuinka vanhat ihmiset osti sitä apteekista.
Joulupöydistä taitaa lipeäkala olla jo hävinnyt.
Takuuvarmasti tulee kauppojen hyllyiltä katoamaan naisten harmaat crimplene- tai muu tekokuitukankaiset leveät housut, joissa kuminauhavyötärö ja ommellut prässit. Kauhukseni näin yhdessä kaupassa vielä näitä, eli kai vanhat naiset vieläkin niitä ostaa. Ei nykynuoret niitä jalkaansa laita vanhuksinakaan, kun en minäkään, joka olen ns. nuori eläkeläinen.
Juureen leivottu ruisleipä, niitä mitä jotkut mummot kotonakin tekevät. Nykyään tuntuu, että kaikki ruisleivät ovat sellaisia ohuita lättyjä, jotka on valmiiksi halkaistu puoliksi.
Käyttääkö joku vielä sokeripaloja? Me ainakin ostetaan vain johonkin mummojuhliin enää.
Tuntuu, ettei juuri kukaan ylipäänsä käytä sokeria kahvissa tai teessä meistä nuoremmista. Ja jos käyttää, niin sille laitetaa vain tavallista sokrua kippoon ja lusikka eteen.
Onhan näitä jo hävinneitä, joita muista vain isovanhempieni käyttäneen. Isoisälle kelpasi hapanmaitotuotteista vain kirnupiimä, isoäidille kefiiri.
Kumpaakaan ei kai enää ole olemassa?
Helmisuurimoita näkyy vielä kaupassa, mutta kuinka kauan? Tekeekö joku nuorempi vielä hemipuuroa?
Vierailija kirjoitti:
Palasaippua. Ei kukaan tämän päivän nuori sitä ala käyttää ”vanhana”, vai onko joku ikä kun pitää siirtyä suihkugeelistä pois?
Samaa mieltä myös sokerikorpuista, vaari tarjoaa lapsille ja kelpaavat kyllä mut kamala sotku.
Mä käytän palasaippuaa, shampoota ja hoitoainetta sen takia että pyrin välttämään muovijätettä. N28
Vierailija kirjoitti:
Onhan näitä jo hävinneitä, joita muista vain isovanhempieni käyttäneen. Isoisälle kelpasi hapanmaitotuotteista vain kirnupiimä, isoäidille kefiiri.
Helmisuurimoita näkyy vielä kaupassa, mutta kuinka kauan? Tekeekö joku nuorempi vielä hemipuuroa?
Sekä kefiiriä että kirnupiimää saa prismasta.
Vierailija kirjoitti:
Kefiiriä löytyy kyllä kaupoista.
Meillä syödään silakkaa säännöllisesti ja alle nelikymppisiä ollaan. Työruokalassa on yhtenään silakkapihvejä ja moni tuttava kertoo rakastavansa niitä.
Madekauden aikaan mietin monesti onko tuolle kalalle kysyntää vielä 20 vuoden päästä, toivottavasti, vaikken nyt tiedä muita kun vanhuksia jotka jaksavat mateesta jotain valmistaa. Toivottavasti joku nyt tulee kertomaan että madehan myy hyvin🙂.
Mutta korpuista, lihahyytelöstä ja lauantaimakkarasta olen kyllä samaa mieltä, en tiedä ketään alle eläkeikäistä joka ostaisi niitä enkä tahtoisi niitä itse syödä.
Purutupakka, Rizlat ja irtofiltterit
pectus-ja eucalyptus-pastillit
Korput
Fazerin parhaat
Possunkylkisiivut
Naudan kieli
Punainen viili
Säilykehedelmät sokeriliemessä
Talkkuna
Kotikaljauute
Mä tykkään lauantai- ja sipuliteemakkarasta ja nimenomaan pötköstä leikattuna! Isäni on opettanut tämän ja 11v poikanikin aina pyytää ostamaan kaupasta "papan makkaraa"
Vierailija kirjoitti:
Korput? Vai ostaako niitä joku nuorempi? TAvalliset palasaippua, ehkä. Sellaiset "vihreät saunasaippuat".
Se vihreä Sunlight-saunasaippua on ihan paras!
Toivottavasti talkkuna ei katoa, just söin sitä aamupalaksi viilin kanssa. T.äiti 38v.
Käyn isälleni viikottain kaupassa; hänelle pitää tuoda Marie-keksejä(en ikinä itselle ostaisi)
ja pullapitko, viiliä(ei kiitos mulle), vispipuuro(ei). Nämä nyt tuli mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös ne hyvät vadelmatäytemuroreunuspikkuleivät ole kadonneet jo aikapäivää sitten, joskus 90-luvulla oli niitä.
Jotain sellasia siinä hihnalla nyt oli. Ja must valmistaja oli Kantola.
Ei se nyt ollut edes aloituksen pointti. Tuli vain mieleen, kun oli varmaan 85v. tämä ostaja.
Että mitä nyt on mahdollisesti katoavia tuotteita. Ei mikään kyttäysjuttu tämä vaan aito ajatus yhteiskunnallisista trendeistä.
Noi korput oli musta tosi hyvä esimerkki... Ylipäänsä sellainen kermakahviin kastettava juttu jää pois. Korpun ostajista on varmaan 98 prosenttia yli 70-vuotiaita.
Näinhän se on. Kulutustottumukset muutuu ihmisillä kaiken aikaa. Ehkäpä joku silakkalaatikko (valmisruoka) häviää . Ja "punaisen" maidon myynti tulee tulee romahtamaan jossain vaiheessa.
23-vuotias poikani juo vain punaista maitoa. En tiedä tarkkaa syytä, onko joku urheilujuttu vai mikä. Mutta aina kun hän tulee kotiin käymään, niin sitä on toivomuslistalla.
Ääni aladobille, sipuliteemakkaralle ja korpuille.