Koulussa quorniaa, lapsi saa oireita, mutta pitäisi siedättää??
Nykyään siedätyspolitiikka käytössä ja huomioidaan ainoastaan vakavimmat allergiat, minkä osittain ymmärrän hyvin. Lapsen allergiatestit ovat puhtaat mutta saa quorniasta joka älyttömät vatsavaivat ja keltaisen ripulin noin neljän tunnin sisällä ruokailusta. Quornia ei myöskään sula suolistossa. Lisäksi samana päivänä oireiden mukana on myös välillä voimakas päänsärky.
Muilla ei ole vastaavia ongelmia ollut ja ope pitää tapausta pikemminkin outona sattumana. Hän epäilee, ettei lapsi vain pidä ruuasta ja omiin eväisiin suhtautuu nihkeästi. Otanko seuraavaksi yhteyden rehtoriin?
Kommentit (102)
Mulle on sinänsä aivan sama mitä ihmiset syövät ja etenkin aikuiset ihmiset. Mutta on se nyt jumalauta kumma, että jos lapsen maha menee sekaisin jostain ruoka-aineesta, niin " lapsi ottaa sitä quornia vain vähän lautaselleen ja vain maistaa". Ja toisessa viestissä joku muu (?) tolvana toteaa, että "antaa vatsan mennä sekaisin, ei se kovin vaarallistakaan ole".
Siis kuinka moni aikuinen syö vaan kerta toisensa jälkeen ruokaa, josta tulee aina maha kipeäksi ja ripuli? Enpä oo moista masokistia tavannut elämäni aikana. Eihän laktoosivaivaisetkaan vedä tavallisia maitotuotteita "vaan vähäsen ja jos maha menee sekaisin niin ei se niin vaarallista ole". Ei ehkä ole vaarallista, mutta se on kamalaa. Se kipu ei ole pientä, plus kun maha menee jostain ruuasta sekaisin, niin sinne vessaan on sitten päästävä ja nopeasti. Mieti nyt pientä koululaista, mitä jos ei ehdikään vessaan? Siinä on sitten kiusaaminen taattu loppu kouluvuosiksi.
Mitä teidän päissä liikkuu????!!!
Minusta apn pitäisi tehdä nyt niin, että ilmoittaa kouluun lapsen syövän quornia jos niin määrätään JA pitävän automaattisesti seuraavan päivän sairaslomaa. Jos saa muuta ruokaa, tulee kouluun.
Ei ne voi olettaa lapsen tulevan ripuloivana kouluun.
Tiukka linja nyt vaan.
Väärä taho, jos opettajalle lapsen yliherkkyyttä selität. Lääkäriin tutkimuksiin ja todistus allergiasta.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvin voi olla quornille allerginen, vaikkei muille sienille oireilisi.
Itse saan vatsaoireita vain rouskuista ja punikkitateista (vaikka olisivat miten hyvin kypsennettynä).
Muut sienet menee ilman ongelmia.
Quorn ei aiheuta minulla oireita.---
Sama täällä, olen yhdelle sienilajikkeelle allerginen (tulee ihottuma koko vartalolle).
Quorn ei ole aiheuttanut minulle ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä te nyt jostain homeesta höpisette? Syöhän ihmiset homejuustoakin, eikä sitä pidetä mitenkään järkyttävänä.
Sellaista ei tietenkään kannata lasten eikä aikuisten syödä, joka ei itselle sovi. Saattaa se sama ruoka silti muille sopia ihan hyvin, vaikka sen valmistuksessa olisikin käytetty - hui - hometta!
Minä olen yhdelle homeelle allerginen.
On ihan lääkärin toteama allergia.
Voin silti syödä homejuustoja, eikä niistä tule mitään oireita.
Sinihomeet, valkohomeet... Monta eri merkkiä ja makua on maisteltu.
Miksi ei tule oireita?
Niissä ei ole vielä toistaiseksi tullut sitä homelajiketta vastaan, mille minä olen allerginen.
Yhteys terveydenhoitajaan. Jos ei hoidu sitä kautta, menkää yksityiselle lääkärille. Jommalta kummalta saatte tarvittavat paperit. Asia ei kuulu opelle mitenkään.
Sitruunahappo on myös homeen valmistamaa.
Siitäkin moni saa oireita ja sitä on lähes JOKA ruuassa.
Vierailija kirjoitti:
Sitruunahappo on myös homeen valmistamaa.
Siitäkin moni saa oireita ja sitä on lähes JOKA ruuassa.
Aspergillus niger jos tarkkoja ollaan.
Ei helvetti, antakaa tämän ketjun jo vaipua unholaan, en kestä enää nähdä tuota quornin psykedeelistä taivutusasua etusivulla.
Ei tässä tarvita opettajan tai rehtorin mielipidettä, eikä sillä ole merkitystä. Terveydenhoitajalta/lääkäriltä allergiatodistus ja se on siinä.
Tässä hyvä ja lyhyt vido sitruunahaposta:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
a) se on Quorn, ei quornia
b) lapsesi on sienille allerginen
A) Miten taivutat?
Söi quorn, quornaa, quornia, quorniaa?B) Ei tule muista sienistä oireita. Ei ole sieniallergia. Ap
Quorn: Syön quornia, syöt quornia, syö quornia, syömme quornia, syötte quornia, syövät quornia, söin quornia, söit quornia, söi quornia, söimme quornia, söitte quornia, söivät quornia, olen syönyt quornia, olet syönyt quornia, on syönyt quornia, olemme syöneet quornia, olette syöneet quornia, ovat syöneet quornia, aion syödä quornia, aiot syödä quornia, aikoo syödä quornia, aiomme syödä quornia, aiotte syödä quornia, aikovat syöd quornia.
Nokian kupsahdettua Salon kaupungissa alkoi säästökuuri ja kouluille tuli ohjeet, ettei lasten allergia tai intoleranssi ruokavalioita noudateta vaan lapsia aletaan kouluruokailussa siedättää allergeeneille. Ja siunauksen tälle paskalle oli muka antanut koululääkärit. Ei helvetti, taisipa yks jos toinen allergikko perheen vanhempi käydä kuumana kouluille. Ohjeistin oman lapseni, ettei syö allergiaa aiheuttavia ruoka-aineita edes pakotettuna, jottei päädytä anafylaksiaan. Niinpä oli päiviä kun ei syönyt lainkaan muuta kuin näkkileipää. Paskat oli housussa muutamana päivänä kun laktoosittomat maidot oli otettu pois ja kirjoitettu tavallisen tölkin kylkeen tussilla laktoositon. Lapsi siirtyi juomasn vain vettä koulussa. Se siitä hyvästä ja ravitsevasta kouluruuasta! Vettä ja näkkäriä! Siitepölyaikaan syöty omena olisi voinut tappaa lapseni!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
a) se on Quorn, ei quornia
b) lapsesi on sienille allerginen
A) Miten taivutat?
Söi quorn, quornaa, quornia, quorniaa?B) Ei tule muista sienistä oireita. Ei ole sieniallergia. Ap
Quorn: Syön quornia, syöt quornia, syö quornia, syömme quornia, syötte quornia, syövät quornia, söin quornia, söit quornia, söi quornia, söimme quornia, söitte quornia, söivät quornia, olen syönyt quornia, olet syönyt quornia, on syönyt quornia, olemme syöneet quornia, olette syöneet quornia, ovat syöneet quornia, aion syödä quornia, aiot syödä quornia, aikoo syödä quornia, aiomme syödä quornia, aiotte syödä quornia, aikovat syöd quornia.
Quorniahan tuossa piti taivuttaa.
Ittellä quorn ei pysy sisällä. Ei sitten millään. Kerran jouduin pysähtymään levikkeelle oksentamaan. Penisilliiniallergia oli lapsena. En koske siihen sotkuun enää ikinä.
Koulu ei päätä lapsen ruokavaliota. Käytte lääkärissä, pyydätte lääkärintodistuksen ja ilmoitat tyynenrauhallisesti rehtorille asian. Kyse ei ole mistään neuvoteltavasta asiasta, vaan ilmoitusasiasta. Jos ei hoidu rehtorin kanssa, niin sitten sivistystoimenjohtajan kanssa. Byrokratia on siitä loistava juttu, että jokaisella on esimies.
O jo siellä vain yksi ruokalaji tarjolla? Pärjäisikö hän pelkällä salaatilla tai näkkileivällä päivän? En ymmärrä miksei saisi ottaa eväitä. Aika monella lapseni koulun oppilaalla on omia eväitä mukana. Ja jos on pitkä päivä, niin välipalaevästä suositellaan. Pakko syötöllä kasvaa vain nirsoja ja ruokaan epäluuloisesti kasvavia lapsia. Oman lapsen pitää maistaa muutama kerta, ennen kuin voi sanoa ettei jostain tykkää. Mutta saa olla syömättä, jos ei joku maistu. En ymmärrä miten jonkun mielestä on ok syödä ruokaa joka aiheuttaa vatsakipua ja ripulia??? Vai onko tämä vain lasten kipujen väheksymistä?
No kommentoikaan nyt vähän vielä vanhaan keskusteluun. Tuskin ap näitä enää lukee.
Vierailija kirjoitti:
No kommentoikaan nyt vähän vielä vanhaan keskusteluun. Tuskin ap näitä enää lukee.
Oletko yksinkertainen? Joku muu voi lukea.
Jos oireet ovat todella lieviä (pari aftaa, lievä ihottuma), niin tuo siedätys kuulostaa ihan ok idealta. Ripuli ja tuntikausien kivut eivät ole lieviä oireita. Siedätys ei tarkoita, että ripulin ja kipujen kanssa pitää oppia elämään, edes viikoittain.