Vaivaa työelämän epäoikeudenmukaisuus ja suosinta
Tiedän etäisesti yhden naisen, joka oli vuosia kotona lasten kanssa. Ei tietääkseni ollenkaan ammatillista tutkintoa. Kun päätti lähteä töihin, sai suoraan paikan yhden ketjun taloushallinnosta ilman alan koulutusta. Laskee palkkoja ym. taloushallinnon hommia. Olettavasti on sitten kouluttautunut siinä ohessa. Sukulainen on päällikkönä jossain ylemmällä tasolla. Minusta on epäreilua että on yleensä mahdollista päästä ohituskaistaa taloushallinnon tehtäviin ilman alan koulutusta, niissä kuitenkin käsitellään yritysten rahoja, samoin kuin yksityisten ihmisten rahoja. Itse olen samalla alalla ja joutunut ihan normireittiä urani luomaan kouluttautumalla ja työssä etenemällä.
Eihän tuo asia mulle kuulu, mutta kyllä se suututtaa että tuo on mahdollista joillekin. Toiset ei todellakaan pääse mihinkään firmaan edes avaamaan konetta, jos ei ole debitit ja creditit, taseet ja tuloslaskelmat ym. hallussa. Kunhan nyt avauduin kun v****aa.
Kommentit (9)
Joo oon huomannu saman. Siksi aionkin ottaa loparit. Firma menettää yhden monipuolisimmista työntekijöistään, mutta aivan sama. En jaksa niiden pompottamista paikasta toiseen.
Nykyään se on vaan niin lähes joka alalla,että mitä ruskeempi kieli,sitä enemmän ja parempia töitä saa.Vaikka olisi miten hyvä ja osaava työntekijä.
Viidakon laki. Vahvat voittaa ja heikot ja häviäjät häviää, eikä empatia elätä. Siinä minun isän opettamat säännöt työelämään. Ja elämää eletään itseään varten.
Vierailija kirjoitti:
Pääsi paikkaan oppisopimuksella?
Ja totta kai näitä suositaan joilla ei sitä koulutusta ole. Ei tarvitse maksaa niin paljon palkkakaa. Ja heidät kun voi kouluttaa uusilla tiedoilla.. He on esim. vahvimmalla kuin nämä jotka on käyneet sen kauppiksen joskus 70-luvulla :D
Näin se on aina ollut ja tulee olemaan. Jos on valmiina tiedossa joku sopiva, niin se palkataan. Ei siinä koulutukset paina mitään. Joidenkin täytyy pärjätä omillaan, jotkut pärjää suhteilla. Epäoikeudenmukaistahan se on, mutta ei sille mitään voi.
Suurin epäoikeudenmukaisuus on, että kajaanilaisille maksetaan vastikkeetta koko eläminen työtä tekevien palkasta
Tässä 55000 ihmisen kaupungissa menee julkisen puolen työtkin kylmästi suhteilla. Eräs tuttukin oikein mainosti miten hänen nimi kannattaa sanoa jos yhtä paikkaa hakee, olen myös sukua. Ja sanojan koko perhe (sisarukset) aina kaupungin hommissa, oli koulutusta tai ei.
Ja sitten oon ihmetellyt sitä, että mistä se paikka aina löytyy just sopivasti kun joku pomon sukulainen tarvii. Potkitaanko toisesta päästä pois vai luodaanko paikka tyhjästä. Varmaan niissäkin yrityksissä olisi nippu avoimiakin hakemuksia ihan päteviltä, koulutetuilta ihmisiltä.
Ap