Jos et kertakaikkiaan saa uhmaikäistä laitettua vaikka nurkkaan seisomaan rangaistukseksi, niin mitä sitten teet?
Keksitkö jonkun muun rangaistuksen vai vaaditko sinnikkäästi seisomaan nurkassa?
Kommentit (7)
Minä olen 3-vuotiasta puoli pakolla pitänyt jäähypenkillä, kunnes on oppinut sen että siihen mennään ja jäädään ja mietitään. Älä kauheasti muuttele rangaistuksia, mutta meillä ainakin istuminen oli parempi ratkaisu kuin nurkassa seisominen.
Ota jäähypenkki käyttöön.
Mielellään sellaiselle paikalle että itse näet lapsen ja tarvittaessa pystyt palauttamaan hänet siihen istumaan.
Siinähän istutaan niin monta minuuttia kuin lapsi on vanha esim. 5v/5min.
Se on jotenkin koko lapsen häpäisyä. Kun tarkoitus on tuomita teko, ei koko lapsi.
En tiedä miksi tuntuu tältä? Ehkä se on kulttuurinen juttu että nurkassa seisominen ja häpeä on niin yhteydessä toisiinsa. Ehkä lapsi ei ole oppinut kokemaan sitä niin.
seistä nurkassa jäähyllä tai istua jäähypenkillä. Ja tekohan siinä tuomitaan molemmissa tapauksissa eikä lapsi.
Ehkä se on se, että nurkassa lapsesta tehdään suojaton ja avuton, hän ei näe mitä takanaan tapahtuu, häneltä kielletään tavallaan kokonaan yhteys muihin. Jäähypenkillä lapsi ei ole samalla lailla suojaton ja nurjerrettu. Äh, vaikea selittää.
hän juuri sanoi televisiohaastattelussa että jos lapsi ei pienenä opi häpeän tunteita niin ei osaa aikuisenakaan toimia oikein tilanteissa.
Hän nimesi juuri kaikki nurkka ja jäähyrangaistukset vallan hyvinä kasvatustilanteina. Vahingosta ei saa rangaista eikä fyysisesti kurittaa.
Ja jos olet jo lepsuillut, eli lapsi on välillä saatu seisomaan nurkassa, välillä olet antanut periksi, niin varaudu, että urakka on aluksi hankalaa.