Miksi suomalaisille työttömille ei kelpaa koodarin hommat? Koodareista on huutava pula Suomessa. Onko tuet liian suuret kun työ ei kelpaa??
Kommentit (396)
En osaa koodata ja olen liian tyhmä moista oppimaan.
Vierailija kirjoitti:
En osaa koodata ja olen liian tyhmä moista oppimaan.
Kivasti kontribuoit kyllä.
Mitäpä lasissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vaapulaviipula kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei koodaamisessa mitään matematiikkaa tarvita suurimmassa osassa tehtäviä. Itse olen aina ollut matematiikassa totaalisurkea, lukion lyhyt matematiikkakin oli täyttä tuskaa päästä läpi. Olen kuitenkin tietojenkäsittelytieteen maisteri ja koodari/arkkitehti. Ja hyvin pärjään kaikenlaisissa töissä mitä eteen tulee. Olen tehnyt jopa paikkatietolaskentaakin tms. mitä tosin alkuun matematiikkafobian takia kammosin, mutta helppoahan se olikin kun on valmiit kirjastot jotka hoitaa sen vaativamman matemaattisen puolen.
Koodaus ei myöskään vaadi mitään superälykkyyttä tai muita erityisominaisuuksia, mutta se vaatii kyllä sitä että on valmis oppimaan ihan jatkuvalla syötöllä uutta, että ei pelkää ja lamaannu jatkuvien haasteiden edessä. On ihmisiä, jotka olisivat kyvyiltään varmasti ihan hyviä koodareita, jos elettäisiin vielä siinä vanhassa maailmassa että opit hyvin yhden kielen, vaikka Javan, ja sitten teet sillä erilaisia projekteja vuosikausia, usein vielä samanlaisessa roolissa aina (esim. yksi ihminen tekee server sideä, toinen käyttöliittymäpäättä, joku kolmas tietokantahommia). Mutta nyt heitetään vaan projekteihin joita tehdään itselle tuntemattomilla tekniikoilla, ja pitää oppia lennosta. Jotkut ihmiset kokee siinä tilanteessa lamauttavaa epävarmuutta, eivätkä uskalla okein edes yrittää.
Mitä ihmeen uutta pitää oppia jatkuvalla syötöllä? Uusi syntaksi while-loopille?
IT-alalla kaikki menee uusiksi noin viiden vuoden välein. Tulee uusi hypetettävä kieli/teknologia/termit... you name it. Ohjelmointikielestä toiseen voi vaihtaa aika vähin töin mikäli alla on perustavaa laatua oleva ymmärrys ja vuosien kokemus koodaamisesta. Muuten menee vähän isommin opetteluksi.
Nykytyöskentely IT-firmoissa on ihan helvettiä, just edellä kuvatun vuoksi.
Olen ollut alalla 20 vuotta. Mitään tuollaista en ole koskaan kokenut. Lähes aina on kyseessä se uusi syntaksi while-loopille.
Missä tuollaisia töitä on? Tahdon sinne! Itse kun ajattelen mitä kaikkea olen joutunut oppimaan esim. viime vuosina:
- iso kasa AWS ja Azure rajapintoja ja palveluita, olen myös sertifioitu AWS arkkitehti
- Docker-maailma, eikä vain ohjelman pakkaaminen sinne konttiin vaan erilaiset ympäristöt joissa docker-softia ajetaan
- node.js
- React ja Redux
- mobiiliohjelmointi Apple / Android
- Scala
- mikropalveluarkkitehtuurit ja niiden komponenttien ja ajoympäristön toteutus
- lisäksi jouduin tutustumaan muutamaan ikivanhaan frameworkiin saadessani ylläpitoon toimittajalta toiselle siirtyneitä muinaissoftia
No otetaan tuolta listalta esim Scala.
Jos on vankka kokemus eri ohjelmointikielistä niin nopeasti huomaa että Scala on se kun laatikkoon laitetaan Java, pikkuisen Pascalia ja vielä vähän enemmän pumpulia kuin mitä Javassa on ja sitten ravistetaan laatikkoa kunnes seos on valmis.
Noin sen varmaan kokisi, jos olisi rauhassa aikaa opetella. Mutta kun se Scala on vain yhden muutaman viikon projektin juttu ehkä (et ole ennen nähnytkään koko kieltä ja kolmessa viikossa pitää kuitenkin vääntää sillä joku valmis ratkaisu), ja sen jälkeen tulee seuraava projekti jossa taas jotain uutta, niin siitä se uuvuttavuus tulee. Ei niinkään siitä että jotkut niistä yksittäisistä asioista olilsivat valtavan vaikeita.
Ja tosiaan kun ainakaan minun töissäni ei kellekään riitä, että osaa vain ohjelmoida. Niitä ohjelmia pitää osata suunnitella, perustaa ja suunnitella tietokannat, valita järkevä ajoympäristö (yleensä pilvipalveluista nykyisin), tehdä asennusautomaatioskriptejä, pilvipalveluiden perustamis-scriptejä esim. Terraform, välillä joku asiakas haluaa automaattitestausta ja sitten väännetään taas jollain Robot frameworkilla. Koodarin
työstä nykyään aika usein jollain tietyllä kielellä koodaus on aika pieni osa.
Itselläni ikää jo yli 40 ja kyllähän sitä alkaa jo haaveilla eläkevirasta jossain paikassa jossa tehtäisiin vaan yhdellä tekniikalla jotain tuotetta vuodesta toiseen. Rankaksi nämä konsulttiryynäämiset käy, varsinkin kun asia on niin että mitä seniorimpi on, sen enemmän odotetaan, mikä on siinä mielessä tylsää että sisäisesti taas kokee että alkaa jo vähän into ja muisti ja älykin lopahtaa iän myötä.
No etenkin jos aikaa on vain muutama viikko niin juuri noin johonkin Scalaan suhtautuisin. Siinä on aivan tarpeeksi tuttua että sillä saa aikaan jotain ilman että pitää jossain yhdessä projektissä edes yrittää käyttää kaikki kielen uniikeimmat ominaisuudet.
Joo kyllä heti. Peruskoulun matematiikka oli 5. Jos sä haluat mut koodariksi ja maksat 5 kuukaudessa, niin mikä meillä on ongelma. Kyllä mä kirjoittaa näppäimistöllä osaan.
Itse olin työtön. Sitten keksin sellaisen älynväläyksen että palkaan pari intialaista tyyppiä tekemään pari pikku projektia. Todella halvalla tekivät, jotain pari sataa egee. Tosin joudun käymään läpi ihan hiton monta tyyppiä kunnes löysin edes jonkun joka edes osasi jotain pientä.
Sitten vaan noita projekteja näyttämään rekrytoijille ja sain 5t/kk duunin. Vieläkin noi kaverit tekee koodit mulle kun heitän tonnin kuussa.
Itse osaan koodata välttävästi ja työskentelen paljon etätyönä. Pomo on pihalla koodauksesta kuin lumiukko ja työkaverit viihtyy omissa oloissaan joten ei pelkoa jäädä kiinni
Vierailija kirjoitti:
Itse olin työtön. Sitten keksin sellaisen älynväläyksen että palkaan pari intialaista tyyppiä tekemään pari pikku projektia. Todella halvalla tekivät, jotain pari sataa egee. Tosin joudun käymään läpi ihan hiton monta tyyppiä kunnes löysin edes jonkun joka edes osasi jotain pientä.
Sitten vaan noita projekteja näyttämään rekrytoijille ja sain 5t/kk duunin. Vieläkin noi kaverit tekee koodit mulle kun heitän tonnin kuussa.
Itse osaan koodata välttävästi ja työskentelen paljon etätyönä. Pomo on pihalla koodauksesta kuin lumiukko ja työkaverit viihtyy omissa oloissaan joten ei pelkoa jäädä kiinni
Jaaha, uus versio tästä "sijoitin 20€ kuussa ja vuoden päästä oli jo miljoonan sijoitussalkku" tarinasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähden heti koodariksi joku palkkaa. Olen hyvä matemaattisissa aineissa, kirjoitin pitkästä matikasta E:n ja minulla on korkeakoulututkinto terveydenhuoltoalalta. Jos joku kouluttaa minut koodaamaan niin voisin lähteä, se voisi olla ihan mielenkiintoista. Mutta en millään jaksaisi lähteä enää 5 vuodeksi yliopistoon eikä siihen oikein ole rahaakaan kun pitäisi perhe elättää :(
Kuten täällä jo sanottu, yliopisto ei kouluta koodaajia.
Kouluttaa kyllä, lähtien perusteista ja jatkokurssista, sitten projektikursseja, erikoisalueita weppikoodauksesta mobiiliohjelmointiin, ties mihin tekoälyyn, koneoppimiseen ja grafiikkaohjelmointiin ja moneen muuhun osa-alueeseen.
Paperilla, ehkä, mutta jokainen tietää ettei yliopistokurssin läpi kahlannut gradun just palauttanut pysty oikeassa elämässä tuottamaan koodia, ellei harrastuneisuutta ole taustalla vuosia. Koodaamaan ei yliopistossa opi, tai varmaan missään koulussa Suomessa, sen sijaan se omalla ajalla tehty koodaus on se missä natsat ansaitaan.
Harrastuneisuus, tuo ihana sana jota rekrykonsultit hokee kun eivät merkonomeina tajua softa-alasta mitään.
Pääsääntöisesti parempia ohjelmoijia löytyy AMK+harrastuspohjalta kuin yliopistotutkinnon suorittaneista.
Tämän olen huomannut kun työkavereita on tullut rekrytoitua
Ni vittujoo. Onhan ne ”amikset” myös 10 vuotta nuorempia kuin dipat, joten....
Mitähän tuollakin on asian kanssa tekemistä? Jopa neljäkymmentävuotiassa huomaa tuon eron taustoissa. Agrumentoinnin taso on sitä luokkaa että et ainakaan paljoa IT-alalla tienaa.
Tienaatko sinä sitten nettivi**uilulla rahasi vai mitä tuo tarkoitti?
Koulutusmahdollisuuksista ja lahjakkuudesta huolimatta tuossa kyllä vaikuttaa myös se, että jos ei ole ennestään omaa harrastuneisuutta, niin kynnys on aika korkea.
sama kysymys että miksi ei kaikki ala taidemaalareiksi ja tienaa miljoonia.
Vierailija kirjoitti:
sama kysymys että miksi ei kaikki ala taidemaalareiksi ja tienaa miljoonia.
Taide kokisi tuolloin valtavan inflaation.
Miksi kukaan maksaisi toiselle maalauksesta jos he maalaavat taidetta itsekin?
itse koodasin ammatikseni dos-aikaan turbo pascalilla ja assemberilla.
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä tiennyt että vauva-palstalla (sic) on nykyään paljon eläkeläisiä.
Älä ole yksi heistä, mene pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just kun on puoli ketjua jankutettu että tosikoodarit aloittaa nuorena niin unohdat sen itse. 80-luvun loppupuolen 10-vuotiaat on nyt jotain 40+ eikä siinä iässä pääse eläkkeelle.
Olisi minulle kelvannut koodarin hommat oikein hyvin työttömänä ollessani, mutta yksikään alan työnantaja ei halunnut palkata minua koodariksi, koska en osaa koodata. t.insinööri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just kun on puoli ketjua jankutettu että tosikoodarit aloittaa nuorena niin unohdat sen itse. 80-luvun loppupuolen 10-vuotiaat on nyt jotain 40+ eikä siinä iässä pääse eläkkeelle.
Unohdit ajatella.
Hän on kasarilla koodannut huom -> työkseen eli ei hänen kuuluisi kirjoitella Vauva-palstalle.
Kyllä on mennyt elämä hukkaan jos seniorina pitää täällä roikkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaaha, uus versio tästä "sijoitin 20€ kuussa ja vuoden päästä oli jo miljoonan sijoitussalkku" tarinasta.
On tosi juttu. Suosittelen. Kunhan vaan lukemalla koodia ymmärtää suunnilleen mitä se tekee niin ei huolta.
Vapaa aikaakin on nykyisin rutkasti 😊.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tosi juttu. Suosittelen. Kunhan vaan lukemalla koodia ymmärtää suunnilleen mitä se tekee niin ei huolta.
Vapaa aikaakin on nykyisin rutkasti 😊.
Koskee!
Vapaa-aika.
Täällä repeilee peruskoulu jamppari. Kaikille dippa ja dappa kavereille. Niin monta kertaa olen saanut työelämässä laittaa jauhot kouluja käyneiden suuhun.
Koulutus ei tee kavereista yhtään fiksumpia (no tietty kieliopissa jne.). Työelämän ja varsinkin it alan puolella oma kiinnostus ja työkokemus ovat avain asioita. Ja jos joku kuvitteli että olen laittanut jauhoja juniori dipoille niin ei vaan olen laittanut parinkymmenen vuoden ajan "juniorista" lähtien ikään tai sukupuoleen katsomatta.