Alkoholin käytön lopettaminen/sosiaalinen paine
Onko muita jotka on yrittänyt vähentää alkoholin käyttöä, mutta kokee sosiaalista painetta juoda? Olen pyrkinyt eroon sellaisista kavereista joiden kanssa ajanvietto pyöri vaan alkoholin ympärillä, ja kun olen ehdottanut jotain muuta tekemistä, niin ei ehdi ja lähtee sitten jonkun muun kanssa viihteelle. Sitten saa kuulla syyllistämistä kun en voi lähteä ”parille”, kun aina kuitenkin tulee juotua enemmän kun toinenkin haluaa viihteelle (useimmin hakemaan miesseuraa).
Tuntuu ettei kenenkään järjestämiin juhliinkaan voi mennä ilman että saa kuittailua siitä ettei halua ryypätä, vaan haluaa ottaa 1-2 ja lähteä ajoissa kotiin. Oikeastaan mua ei kiinnosta edes mennä sellaisiin juhliin jossa tiedän että siellä se pääasia on ryyppääminen, ellei kyseessä jonkun ystävän merkkipäivä. Ollaan kuitenkin jo päälle kolmekymppisiä.
Sama ongelma tuntuu olevan työpaikalla, halutaan aina johonkin ”virkistysreissuun”, ja se tietää ryyppämistä, oon ollut pari kertaa ja ihmetellyt sitä meininkiä, ei jaksa pyöriä humalaisten seurassa 2 päivää.
Haluan elää terveellisesti ja urheilla, ja alkoholin käyttö ei sovi siihen.
Kommentit (30)
Sosiaalinen paine loppuu kun vaihdat piirejä sellaisiin, jotka ei juopottele. Mä lopetin kokonaan alkoholinkäytön 10 vuotta sitten, ja hiljalleen on myös kaveripiiri muuttunut sellaisiksi jotka ei juo, tai juo hyvin vähän. Rellestysporukat jäi rellestämään keskenään.
Parikymppisillä vielä ymmärtäisin mutta kolmekymppinen kokee vielä velvollisuudeksi juoda seurassa. Jokaisen oma asia, ja jos kaveripiiri tosiaan jaksaa innostua moisesta kannattaa vaihtaa seuraa, tuo kaveripiiri päätyy ruusuiksi lähipubeihin kun jatkaa valitsemallaan tiellä.
Näinhän siinä käy kun lopettaa juomisen. Alkoholin käyttötavat ja -määrät ovat erittäin suuri osa sosiaalisten suhteiden dynamiikkaa.
Sun ei auta kuin etsiä ympärillesi ihmisiä jotka ei juo ja jättää ryyppääjät ryyppäämään. Itse olen juuri samassa prosessissa ja menettänyt elämästäni ihmisiä joista en olisi koskaan uskonut.
Tsemppiä ap. Uusia tulee tilalle.
Kannattaa vaihtaa alkoholittomiin ja hillua mukana sen aikaa, kun jaksaa. Alkoholittomien juominen ei herätä samalla lailla huomiota ja toisaalta et itsekään tempaudu humalan mukaan ja riko vaikka vahingossa rajojasi.
Ota pari drinksua ja pidä kolmatta kädessäsi. Ei niitä ole pakko juoda. Vai syytätkö kavereita siitä, että innostut itsekin juomaan liikaa heidän seurassaan?
Olen itse toipuva alkoholisti enkä voi juoda pisaraakaan, koska lähtisi lapasesta. Ehkä sinullekin sopisi paremmin raittius?
Mulla on ainakin erilaisia kavereita. Osan kanssa ryyppään ja osaa näen lenkillä, syömässä, leffassa ym.
Yksi kaveri ei juo mutta tuli festareille selvänä vaikka mä join siellä.
En oikein tajua miksi porukka selittää että ei ole enää yhteistä kun tuo alkoi seurustella, tuo tuo äidiksi, tuo ei enää juo. En ymmärrä moista. Mitä hiton väliä?
Sä et lähde tommosten kuittailjoiden kans parille mutta pyydä sitten muuhun menoon. Ei ole vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Ota pari drinksua ja pidä kolmatta kädessäsi. Ei niitä ole pakko juoda. Vai syytätkö kavereita siitä, että innostut itsekin juomaan liikaa heidän seurassaan?
Olen itse toipuva alkoholisti enkä voi juoda pisaraakaan, koska lähtisi lapasesta. Ehkä sinullekin sopisi paremmin raittius?
Onpa inhottava viesti. Monella on todella vaikea olla ottamatta kolmatta eikä halveksinta auta asiaa yhtään. Säkään et ole täydellinen, selvästi. Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse toipuva alkoholisti enkä voi juoda pisaraakaan, koska lähtisi lapasesta. Ehkä sinullekin sopisi paremmin raittius?Onpa inhottava viesti. Monella on todella vaikea olla ottamatta kolmatta eikä halveksinta auta asiaa yhtään. Säkään et ole täydellinen, selvästi. Ohis
Mitä halveksuntaa? Minähän ehdotan ap:lle raittiutta, jos ei onnistu juomaan kohtuudella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse toipuva alkoholisti enkä voi juoda pisaraakaan, koska lähtisi lapasesta. Ehkä sinullekin sopisi paremmin raittius?Onpa inhottava viesti. Monella on todella vaikea olla ottamatta kolmatta eikä halveksinta auta asiaa yhtään. Säkään et ole täydellinen, selvästi. Ohis
Mitä halveksuntaa? Minähän ehdotan ap:lle raittiutta, jos ei onnistu juomaan kohtuudella.
Mä luin vahingossa että ”Olet itse toipuva..” ja viestin merkitys heitti kuperkeikkaa. Sori mun moka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juoppo ei tykkää, jos ehdotetaan juomisesta luopumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ainakin tämä juoppo joka luki viestin huonosti, lopetti alkoholin käytön täysin vaikkei se vielä paha ongelma ollutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kuin itsekin kirjoitin yritän vähentää alkoholin käyttöä, eli tosiaan jos haluan ottaa 2 ja olen juomiseen kannustavien seurassa niin tulee joskus juotua enemmän ja harmittaa kun en pääse seur. pvänä tekemään suunniteltuja asioita esim. salille. Pitäisi tosiaan kunnioittaa muiden päätöstä olla ryyppäämättä. Samanlaista painostusta oon kokenut työpaikan virkistysilloissa kun minä ja toinen työkaveri ilmoitettiin lähtevämme kohta kotiin niin joku alkoi vinkumaan että jääkää vielä juhlii, älkää olko tylsiä tms. No lähdimme kuitenkin kun kummallakin oli menoa seur. pv.
Ap
Aika moni yrittää vähentää ensin ja sen epäonnistuttua joutuu lopettamaan kokonaan.
Näin kävi itselle. En pystynyt pysymään siinä määrässä minkä olin etukäteen suunnitellut joten luovuin alkoholista täysin. Se on ollut yllättävän helppo ja hieno päätös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ainakin tämä juoppo joka luki viestin huonosti, lopetti alkoholin käytön täysin vaikkei se vielä paha ongelma ollutkaan.
En halua lopettaa kokonaan, vaan nauttia joskus lasin viiniä tai kuohuviiniä, tai ottaa hyvää olutta, mutta kohtuullisesti. Ärsyttää vaan kun tuntuu että aika harva osaa ottaa sivistyneesti ja pitää aina vetää hirveät lärvit ja odotetaan muilta samaa. Ehkä pitäisi tosiaan vähentää yhteydenpitoa tuollaisiin ihmisiin. Oon menettänyt jo aika paljon kavereita tämän takia. Viimeksikin yhden kanssa sovimme että mennään lenkille, se ei koskaan onnistunut mutta sinne juomaan se on innokkaasti lähdössä ja kyseli mukaan. Tuntuu että ihmisillä on aikaa toisilleen vaan silloin kun on kyse juomisesta.
Ap
Opiskeluaikana (yllätys!) tuli kulutettua viinaa. Ei ongelmaksi asti, mutta kavereita tapasin lähinnä baarissa. Kun mies ja myöhemmin lapsi tuli kuvioihin, viina jäi kokonaan. Yllättäen myös ne kaveritkin jäi sinne baariin.
Ajoittain on vielä 20 vuodenkin jälkeen hetkiä kun kaipaan sitä hälinää, musiikkia ja rentoa yhdessäoloa ja aamuyön pikkutunneilla hiljaista keskustelua viimeisten naukkujen siivittämänä.
Sittemmin terveys on mennyt sille tolalle ettei alkoholin käyttö ole minulle edes suositeltavaa tiettyjen kroonisten autoimmuunisairauksien vuoksi. Silloin tällöin käyn työporukan saunailloissa, saatan ottaa oluen/siiderin tai parikin, mutta vain seuran vuoksi. Kerta kerralta alkoholiannokseni pienenee kun toleranssia ei enää ole.
Tietyllä haikeudella muistelen menneitä, mutta en silti koe menettäneeni mitään. Mitä vähemmän juon viinaa, sen paremmin pysyn seurueen jutuissa ja menossa mukana kun ei tarvitse pinnistellä sen aivosumun läpi kuullakseen ja nähdäkseen mitä ympärillä tapahtuu. Pidän yleensä käden ulottuvilla pommacia tai alkoholitonta siideriä sen varalta että joku huolehtiva ystävä luulee minun istuksivan kuivin suin. Näin kukaan ei tuputa eikä kysele miksi ei viina kelpaa.
Ei mulla ole ollut tuollaista ongelmaa enkä ole ikinä juonut juuri mitään, joskus juhlissa ja jonkun saunaoluen silloin tällöin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
joku alkoi vinkumaan että jääkää vielä juhlii, älkää olko tylsiä tms. No lähdimme kuitenkin kun kummallakin oli menoa seur. pv.
Ap
En ymmärrä mikä ongelma on pysyä päätöksissään. Teetkö sä muutenkin aina mitä muut tekee tai käskee tekemään? Jos mua ei huvita juoda, sanon että ei huvita ja sillä sipuli. Enkä kyllä tajua kuka viitsii toisia edes maanitella juomaan. Ei minua ainakaan kiinnosta toisten juomiset tipan tippaa.
Aika erikosta. En ole koskaan eläessäni juonut alkoholia ja olen 29-vuotias. Kaverini kyllä juovat ja olen mukana tapahtumissa, juhlissa jne. mutta en ole koskaan kokenut painetta juomiseen. Ehkä sulla on vaan heikko itsekuri tai et uskalla olla "erilainen"?
Vierailija kirjoitti:
Niin kuin itsekin kirjoitin yritän vähentää alkoholin käyttöä, eli tosiaan jos haluan ottaa 2 ja olen juomiseen kannustavien seurassa niin tulee joskus juotua enemmän ja harmittaa kun en pääse seur. pvänä tekemään suunniteltuja asioita esim. salille. Pitäisi tosiaan kunnioittaa muiden päätöstä olla ryyppäämättä. Samanlaista painostusta oon kokenut työpaikan virkistysilloissa kun minä ja toinen työkaveri ilmoitettiin lähtevämme kohta kotiin niin joku alkoi vinkumaan että jääkää vielä juhlii, älkää olko tylsiä tms. No lähdimme kuitenkin kun kummallakin oli menoa seur. pv.
Ap
Pyytäjiä on aina. Jotkut tarkoittavat sitä, toiset tekevät sitä, koska heille on mieleen iskostunut sen kuuluvan asiaan. Kursailukulttuurissa olisi epäkohteliasta olla pyytämättä toisia ottamaan toisen drinkin / santsaamaan ruokaa / jäämään vielä juhliin / mitä tahansa, koska tapaan kuuluu kieltäytyä ensin ja antaa toisen suostutella.
Itse en kursailukulttuurista välitä, näyttäytyy mulle tarpeettomana venkoiluna ja tuputtamisena. Mutta en myöskään syyllistä omista päätöksistäni pyytäjiä ja tarjoajia. Itse täytyy pysyä rauhallisesti omassa päätöksissään, eikä sortua selittelyyn tai tekosyihin.
Jos koet sosiaalista painetta juomiseen, se on merkki ainoastaan siitä että hengailet paskojen ihmisten kanssa. Vaihda rupusakki parempaan väkeen, niin juomattomuus ei ole ongelma.