Lapseni joi synttäreillä kahvia, muiden asenteet ärsyttää
Lasten synttärit. Täynnä täydellisiä mammoja.. poikani pyysi kahvia kakun kanssa kun muut lapset joivat limsaa. Eka kommentti vieressä istuvalta mummolta ”etkai nyt herranjumala juota lapselle kahvia” siitä lähti hyvin syyllistävä keskustelu muilta äideiltä... olimme juhlissa joten olin ihan hiljaa ja mietin vain mielessäni, että oikeastikko kahvi on limsoihin verrattuna jotain myrkkyä?! Olen tietoisesti antanut lasteni juoda kahvia aina juhlissa ja välillä lomalla kahvilassa ym. Meillä suvussa on paljon diabetestä ja dementiaa, olen joskus lukenut että kahvi vähentää riskiä sairastua em. Minun tiedossa ei ole mitään kahvin suurempia haittavaikutuksia muutakuin närästys eikä kummatkaan esiinny pojallani, eikös kahvin kofeiini määräkin ole sellainen että viisi kuppia saisi päivässä juoda ennenkö alkaa oikeasti aiheuttaa riippuvuutta? Kun taas limsat jota näiden muiden lapset joivat, jokainen varmaan tietää mitä ne sisältää ja aiheuttaa, voin mainita kumminkin jos joku ei tiedä -> psykiatriset sairaudet
Lihominen
Ikäännyttää nopeasti
Laskee luiden tiheyttä
Syövyttää hampaita ja aiheuttaa munuaisongelmia, diabetestä ja maksahäiriöitä. Toki jos joku haluaa vedota kofeiiniin niin sitäkin löytyy Limsasta. Voiko joku nyt kertoa mikä siinä on niin arvosteltavaa kun olen itse ollut enemmänkin tyytyväinen että kahvi maistuu.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Poikani on 9v. Ja n. 6-vuotiaasta asti juonut silloin tällöin juuri noin kun kirjoitin, välillä saattanut olla parin kuukauden tauko, ja joskus juonut pari kertaa viikkoon, ja kahvi on hänellä puolet maitoa ja puolet kahvia, ilman sokeria, eli varmaan 0,5dl kahvia eli kofeiinia saa sen saman mitä muut lapset saivat kun joivat sen kaksi mukia limsaa. Joku kysyikin miksen ottanut asiaa sielä juhlissa puheeksi, no koska yritin olla välittämättä ja olin selvästi ainut joka ajatteli erilailla, eikä mulla sitä tietoa ollut niin paljon antaa asiasta että olisin siinä saanut ääneni kuuluviin, ja jos olisin vetänyt sen muiden limsan juonnin esiin olisin tietenkin syyllistynyt samaan arvosteluun jota itse koin. Ajattelin että täältä saisin selkeän tietoiskun ja perustelut kysymykseeni, että osaan ensi vuonna reagoida paremmin mutta ehkä täälläkin on enemmistö sitä mieltä että minä en lastani yhtään suojele kofeiinin vaaroilta. Kuulostaa vaan enemmän periaatteelta kuin faktoilta.
No seuraavan kerran voit sanoa että kolalimsassa on yhtä paljon kofeiinia, ja voit tehdä ja näyttää laskelmat tuosta linkistä joka oli aikaisemmin. Tärkeintä on, että kofeiininjuonti ei tule tavaksi ja kerta-annos on riittävän pieni suhteessa painoon. Et kai halua että seuraavaksi lapsi tuhoaa hampaansa ja lihoo jos mieltyy kofeiinienergiajuomiinkun niissä sitä kofeiinia löytyy ylenmäärin? Eli valista myös lasta että liika kofeiini ei ole ollenkaan hyväksi lapsille.
Satunnainen limsa ja kola(kofeiini)limsan juhlissa ei ole kenellekään haitaksi, jokapäiväinen juonti kyllä. Kolajuomia löytyy myös ilman lisättyä kofeiinia, kolauutteessa taitaa olla hiven kofeiinia luonnostaan? en ole ihan varma. http://www.raikastamo.fi/limonadit/
Ei se aine, vaan määrä. Suklaassakin on kofeiinia, mutta ei niin paljon kuin kahvissa.
Iskä antoi minulle kahvia 7-8 v ja tyytyväisenä join sitä aikuisten mukana. Aina kun muut sai, sain minäkin. Nykyään postiluukusta pamahtaisi lasu.
Ah, 90-luku.
Vierailija kirjoitti:
Mun kummipoika on juonut kahvia kuusivuotiaasta lähtien. Nykyään ihan terve, mukava nuorimies, 21v.
Mä olen juonut aamukahvit tarha ikäisestä saakka. Nyt olen 48 eikä mitään isompaa vikaa, vikaa, vikaa. :D
Mun aamiainen alakouluikäisenä oli mukillinen kahvia ja pala pullaa. Enkä suosittele, parempikin olisi voinut olla. Mutta en ole huomannut ikäviä vaikutuksia missään vaiheessa elämässäni. Sokerinen limsa ja siihen koukuttuminen on huonompi juttu.