Lapseni joi synttäreillä kahvia, muiden asenteet ärsyttää
Lasten synttärit. Täynnä täydellisiä mammoja.. poikani pyysi kahvia kakun kanssa kun muut lapset joivat limsaa. Eka kommentti vieressä istuvalta mummolta ”etkai nyt herranjumala juota lapselle kahvia” siitä lähti hyvin syyllistävä keskustelu muilta äideiltä... olimme juhlissa joten olin ihan hiljaa ja mietin vain mielessäni, että oikeastikko kahvi on limsoihin verrattuna jotain myrkkyä?! Olen tietoisesti antanut lasteni juoda kahvia aina juhlissa ja välillä lomalla kahvilassa ym. Meillä suvussa on paljon diabetestä ja dementiaa, olen joskus lukenut että kahvi vähentää riskiä sairastua em. Minun tiedossa ei ole mitään kahvin suurempia haittavaikutuksia muutakuin närästys eikä kummatkaan esiinny pojallani, eikös kahvin kofeiini määräkin ole sellainen että viisi kuppia saisi päivässä juoda ennenkö alkaa oikeasti aiheuttaa riippuvuutta? Kun taas limsat jota näiden muiden lapset joivat, jokainen varmaan tietää mitä ne sisältää ja aiheuttaa, voin mainita kumminkin jos joku ei tiedä -> psykiatriset sairaudet
Lihominen
Ikäännyttää nopeasti
Laskee luiden tiheyttä
Syövyttää hampaita ja aiheuttaa munuaisongelmia, diabetestä ja maksahäiriöitä. Toki jos joku haluaa vedota kofeiiniin niin sitäkin löytyy Limsasta. Voiko joku nyt kertoa mikä siinä on niin arvosteltavaa kun olen itse ollut enemmänkin tyytyväinen että kahvi maistuu.
Kommentit (44)
Menee vähän aiheen ohi, mutta mun lapsi tottui kahvin kautta lehmänmaitoon. Joskus 2-vuotiaana kun hän ei vielä juonut lehmänmaitoa paljaaltaan (ei tykännyt siitä mausta, kun ei ollut tottunut) niin jotenkin hämärästi maistui silti maito, jossa oli ihan pikkiriikkinen tilkka espressoa. Siis tooooooooooooooooosi laimea maitokahvi. Tämä ei ollut mikään jokapäiväinen juttu, mutta silloin tällöin halusi tällaisella herkutella aikuisten perässä ja espressokupista juoden. Myöhemmin oppi sitten juomaan lehmänmaitoa paljaaltaan.
Nykyisin on nuori aikuinen jolle ei oikein kahvi maistu. Nämä lapsuuden kokeilut saattavat siis hyvin jäädä sinne lapsuuteen.
(Hänellä oli myös olutvaihe jossain kohtaa, kova hinku maistaa olutta joskus 4-5-vuotiaana. Mutta nyt 19-vuotiaana ei mitkään alkoholijuomat maistu.)
Vierailija kirjoitti:
Kaikki kofeiini pitäisi kieltää lapsilta, ei hyväksi. Aiheuttaa unettomuutta ja levottomuutta ja ahdistustakin kun sydän hakkaa kun lasten elimistö ei kestä kofeiinia eikä eliminoi sitä yhtä hyvin kuin aikuisten.
Joten yhtälailla olisi pitänyt kaikkia moittia ja haukkua niitä jotka juottivat ja antoivat juoda pepsi/kokislimsaa, niissä on yhtäpaljon kuin kahvikupillisessa kofeiinia.
Tarkistakaa itse täältä alapeukuttajat tietämättömät: https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0…
"Kofeiini lapsilla
Kofeiinin vaikutukset riippuvat ihmisen koosta. Siksi kofeiini vaikuttaa lapsilla voimakkaammin kuin aikuisilla. Lapsilla melko pieni annos voi aiheuttaa haittavaikutuksia.
Koska lapset ovat erikokoisia, heille kofeiinin saantisuositukset ilmoitetaan painokiloa kohden. Turvallinen enimmäismäärä päivässä on 2,5 milligrammaa kiloa kohden. Esimerkiksi 40-kiloisella lapsella se on 2,5 × 40 eli 100 milligrammaa. Se ylittyy jo yhdestä 0,33 litran energiajuomatölkistä. Kofeiiniriippuvuutta voi lapsilla esiintyä jo tätä alhaisemmalla kofeiinin saannilla."
"Kofeiinimyrkytyksen oireita ovat levottomuus, pahoinvointi, vapina, sydämentykytys ja hermostuneisuus. Vaikeassa myrkytyksessä ilmaantuu kouristuksia.
Myrkytyksen oireita voi osalle käyttäjistä ilmaantua, kun kofeiinin päivittäinen saanti ylittää 400 mg kofeiinia, 40-kiloisella lapsella 160 milligrammaa. Yleisemmin myrkytysoireita alkaa esiintyä, kun aikuisella saanti päivässä ylittää yli 600 milligrammaa."
"Muki (2 dl) kahvia90–160 mg"
"0,5 l pullo energiajuomaa160 mg"
"Energiajuomat ovat nykyään huomattava kofeiinimyrkytysten aiheuttaja. Yhdysvalloissa vuonna 2011 energiajuomiin liittyvien oireiden vuoksi sairaalaan joutui yli 28 000 ihmistä."
"Mutta kyllä meijän piia-petteri ny aina kahvia saa juoda, samoin energiajuomia, mitä väliä"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki kofeiini pitäisi kieltää lapsilta, ei hyväksi. Aiheuttaa unettomuutta ja levottomuutta ja ahdistustakin kun sydän hakkaa kun lasten elimistö ei kestä kofeiinia eikä eliminoi sitä yhtä hyvin kuin aikuisten.
Joten yhtälailla olisi pitänyt kaikkia moittia ja haukkua niitä jotka juottivat ja antoivat juoda pepsi/kokislimsaa, niissä on yhtäpaljon kuin kahvikupillisessa kofeiinia.
Tarkistakaa itse täältä alapeukuttajat tietämättömät: https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0…
"Kofeiini lapsilla
Kofeiinin vaikutukset riippuvat ihmisen koosta. Siksi kofeiini vaikuttaa lapsilla voimakkaammin kuin aikuisilla. Lapsilla melko pieni annos voi aiheuttaa haittavaikutuksia.
Koska lapset ovat erikokoisia, heille kofeiinin saantisuositukset ilmoitetaan painokiloa kohden. Turvallinen enimmäismäärä päivässä on 2,5 milligrammaa kiloa kohden. Esimerkiksi 40-kiloisella lapsella se on 2,5 × 40 eli 100 milligrammaa. Se ylittyy jo yhdestä 0,33 litran energiajuomatölkistä. Kofeiiniriippuvuutta voi lapsilla esiintyä jo tätä alhaisemmalla kofeiinin saannilla."
"Kofeiinimyrkytyksen oireita ovat levottomuus, pahoinvointi, vapina, sydämentykytys ja hermostuneisuus. Vaikeassa myrkytyksessä ilmaantuu kouristuksia.
Myrkytyksen oireita voi osalle käyttäjistä ilmaantua, kun kofeiinin päivittäinen saanti ylittää 400 mg kofeiinia, 40-kiloisella lapsella 160 milligrammaa. Yleisemmin myrkytysoireita alkaa esiintyä, kun aikuisella saanti päivässä ylittää yli 600 milligrammaa."
"Energiajuomat ovat nykyään huomattava kofeiinimyrkytysten aiheuttaja. Yhdysvalloissa vuonna 2011 energiajuomiin liittyvien oireiden vuoksi sairaalaan joutui yli 28 000 ihmistä."
"Mutta kyllä meijän piia-petteri ny aina kahvia saa juoda, samoin energiajuomia, mitä väliä"
Niin selvennykseksi, tämä viimeinen lainausmerkeissä oleva lause ei sitten ollut Terveyskirjastosta vaan tiivistelmä alapeukuttajien mielipiteistä ja niistä jotka antavat lastensa juoda kofeiinia. Samantien juottavat alkoholia, se on myös hermostoon vaikuttava aine.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen juonut kahvia läpi elämän, kylläkin vain pienen kupposen. Koskaan en ole ollut uneton,levoton tai ahdistunut,. Eikä mitään tykytyksiä ole ilmaantunut.
No, kokeilepa olla pari päivää ilman ja katso miten käy.
Kannattaako aloittaa koukuttaviin piristeisiin totuttaminen jo pikkulapselle, joka ei tee itse valintaansa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikea kommentoida kun et kerro pojan ikää. Alle kouluikäinen ei ainakaan tarvitse kahvia eikä limsaa.
Vai ei limsaakaan saisi synttäreillä juoda..Huoh..
Mehu on parempi, esim. rypälemehu on suht neutraali hampaille ja on siinä vitamiinejakin.
Minkä ikäinen poika? Anna mammojen mussutuksen mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Kahvi on terveystuote. Itse olen juonut kahvia 3-vuotiaasta asti, tosin silloin vain pienen hörpyn maitokahvia silloin tällöin. Aktiivisesti aloin juomaan noin 10-vuotiaana. Olen ihan terve ihminen enkä edelleenkään kofeiinikoukussa, tänäänkään en ole juonut yhtään kuppia.
En ole tiennytkään, että joku pitää kahvia noin pahana. :D
Miksi limsan vaihtoehto olisi kahvi tai vesi? Meillä alle kouluikäiset juo itsetehtyä mehua, sokerin määrän voi pitää matalana ja marjapitoisuuden korkeana.
Ap voisi lukea mitä kofeiini tekee ennenkuin antaa lapsensa juoda kahvia, kuinka voi olla noin tietämätön? Tuo viisi kuppia on AIKUISTEN riippuvuutta aiheuttava annos, lapsi joutuu sairaalaan moisesta määrästä. Vähintään ahdistuskohtauksen taikka unettomuus tiedossa.
Lisäksi kofeiini on diureetti, joten voi aiheuttaa nestehukkaa helteellä jos samalla ei juo vettä. Ja tiedättekö että ibuprofeiini tuhoaa munuaiset myös terveeltä henkilöllä, jos olette samanaikaisesti nestehukassa kun popsitte sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kofeiini lapsilla
Seuraavat tuotteet sisältävät keskimäärin saman määrän (noin 100 mg) kofeiinia[21]:
0,3 dl espressoa
1,25 dl suodatinkahvia
1,25 dl cappuccinoa
2,5 dl mustaa teetä
3 dl energiajuomaa
6,25 dl vihreää teetä
1 litra kolajuomaa
yksi kofeiinitabletti
Ja aloituksessaan luki ettei lapsi juo päivittäin kahvia.
Voitte lukea itse miten kahvi vaikuttaa lapsiin koontitutkimuksesta: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2699625/
Caffeine Use in Children: What we know, what we have left to learn, and why we should worry
Minun 2v poika haluaa välillä kahvia. Annan tilkan. Hengissä on yhä.
Kuule kun annat juoda kahvia et suojele lastasi ollenkaan sokerilta ja sokeri"riippuvaisuudelta"
Lainaus edell. tutkimuksesta jonka linkitin: "the possibility exists that caffeine can potentiate sensitivity to, liking of, and consumption of sugar, just as it does with nicotine"
"If caffeine enhances preferences for sweet foods and beverages, this may contribute to excess energy intake and increased risk for overweight and obesity in adulthood. Fourth, there is evidence from animal studies that caffeine can prime the brain to increase responding to subsequent drug exposure, thereby potentiating the reinforcing effects of drugs (Schenk et al., 1994). Children and adolescents may be particularly vulnerable to these effects, as their brains are still undergoing significant development; in particular areas of the brain involved in executive function, impulsivity control, and planning (Giedd, 1999; Sowell et al., 1999)."
Lisäksi:
"Studies in children and adolescents suggest that caffeine has similar physiological effects in younger individuals as have been shown in adults. For example, moderate to high doses of caffeine (approximately 100 – 400 mg) led to increased reports of nervousness, jitteriness, fidgetiness, and decreased reports of sluggishness in children and adolescents (Bernstein et al., 1994; Elkins et al., 1981; Rapoport et al., 1981b). A few studies have examined physiological responses to caffeine in children and adolescents and have shown that caffeine increases ambulatory blood pressure in a dose dependent manner (Savoca et al., 2004; Savoca et al., 2005)."
Eli keskittymishäiriöitä ja nostaa verenpainetta lapsilla, ihan vaaratonta vai?
Ei muuta kuin kofeiinipärrä päälle vaan lapselle, mitä väliä, saa opetella etukäteen miten sitten alkoholi laittaa pään pörrälle. Hyvä vaan harjoitella ajoissa!
"The areas of the brain that are still developing during adolescence include the orbitofrontal cortex and the temporal lobe (Giedd, 1999; Sowell et al., 1999). These are areas that contain adenosine receptors and therefore have the potential to be modified by caffeine (Svenningsson et al., 1997). In addition, because caffeine acts on brain regions that mediate reward and addiction, it is possible that caffeine consumption could influence the reinforcing properties of certain types of foods and beverages that are paired with caffeine."
"What is important to consider is the vehicle in which caffeine is delivered which, in adults, may be a non-caloric beverage, such as black coffee or diet soda, but in children is more likely to be a beverage that also has high levels of sugar. It is in this context that caffeine may make significant contributions to both poor diet and weight gain."
"Studies have shown that moderate to high caffeine consumers have more disturbed and more interrupted sleep than do low or no caffeine consumers (Orbeta et al., 2006; Pollak and Bright, 2003). In addition, caffeine may be used to counteract the effects of poor sleep on day-time wakefulness (Pollak and Bright, 2003). This cycle of caffeine use disrupting sleep, leading to fatigue and subsequent caffeine use to counteract the fatigue may perpetuate poor sleep patterns and heighten caffeine consumption (Goldstein and Shapiro, 1987)."
Poikani on 9v. Ja n. 6-vuotiaasta asti juonut silloin tällöin juuri noin kun kirjoitin, välillä saattanut olla parin kuukauden tauko, ja joskus juonut pari kertaa viikkoon, ja kahvi on hänellä puolet maitoa ja puolet kahvia, ilman sokeria, eli varmaan 0,5dl kahvia eli kofeiinia saa sen saman mitä muut lapset saivat kun joivat sen kaksi mukia limsaa. Joku kysyikin miksen ottanut asiaa sielä juhlissa puheeksi, no koska yritin olla välittämättä ja olin selvästi ainut joka ajatteli erilailla, eikä mulla sitä tietoa ollut niin paljon antaa asiasta että olisin siinä saanut ääneni kuuluviin, ja jos olisin vetänyt sen muiden limsan juonnin esiin olisin tietenkin syyllistynyt samaan arvosteluun jota itse koin. Ajattelin että täältä saisin selkeän tietoiskun ja perustelut kysymykseeni, että osaan ensi vuonna reagoida paremmin mutta ehkä täälläkin on enemmistö sitä mieltä että minä en lastani yhtään suojele kofeiinin vaaroilta. Kuulostaa vaan enemmän periaatteelta kuin faktoilta.
Totaalikielto kaikelle: sokerille, kofeiinille ja varmuuden vuoksi vielä maitotuotteillekin (eikös maidon lipitys liittynyt jotenkin ykköstyypin diabetekseen). Kieltolain aikaan nähtiin, mihin kaiken kieltäminen johtaa. Paljon järkevämpää on opettaa nauttimaan asioita kohtuudella ja järkevästi. En tarkoita alkoholia, koska sen nauttiminen alaikäisenä on Suomessa kielletty, mutta Ranskassa tarjoavat sitä laimennettuna lapsillekin. Eikä siellä ole samanlaista alkoholiongelmaa kuin totaalisen kieltäytymisen maassa = Suomi.
En siis suosittele varta vasten tarjoamaan lapsille limua tai kahvia mutta jos lapsi osoittaa siihen kiinnostusta, voi kertoa ihan rehellisesti, ettei se ole kovin terveellinen juoma lapsille eikä paljon nautittuna aikuisellekaan ja jos silti haluaa kokeilla, niin sitten annetaan maistaa. Oma lapseni on maistanut kahvia (9v ensimmäisen kerran). Ei ole koskaan juonut kokonaista kupillista ja puolet vähintään on siitä maitoa. Haluaa kahvia, kun kurkku on kipeä eli noin kaksi kertaa vuodessa (on nyt 14v). Limua alkoi juoda viime vuonna, inhosi sitä ennen happoja. Juo limua juhlissa, ei arkena. En usko kaiken kieltämiseen vaan enemmänkin sen opettamiseen, mikä on terveellistä ja mikä ei. Esim. lapsi lopetti sipsien syömisen kokonaan pari vuotta sitten, kun eivät vain maistu hyviltä eikä halua syödä epäterveellisesti. Sitä ennen kyllä söi niitä juhlissa.
Minä olin pienenä samanlainen kuin ap:n poika. Join jo 5-vuotiaana kahvia. Äitini on muistellut, kuinka kylässä hämmästeltiin minun pyydettyäni kahvia muiden lasten juodessa Jaffaa. Älä, ap, huoli - pojastasi kasvaa kaltaiseni fiksu ja älykäs, terve ja normaalipainossa pysyvä aikuinen.
En ole antanut lapsille kahvia tai colajuomia. Olen itse erittäin herkkä kofeiinille. Pienikin määrä saa sydämen tykyttämään. En ymmärrä miksi jeesustella energiajuomista, jos samaan aikaan kAhvi on muka OK.
Minäkin olen juonut kahvia pienestä pitäen. Olen nyt 39v eikä mitään ongelmia ole kahvista tullut. Pienenä halusin aina itse keittää sitä kahvia eikä kukaan muu saanut keittää kun minä halusin :)