Minkä ikäisen lapsen kanssa vielä yhdessä saunaan?
Meillä 10v tyttö, jolla murroiän fyysiset merkit alkaneet näkyä. Lähinnä tissit alkaneet kehittyä, hieman karvoitusta alapäässä.
Yritin varovasti kysäistä vieläkö haluaa saunaan minun (eli äidin) ja isänsä kanssa vai kenties yksin/vain minun kanssa. Ei yhtään ymmärtänyt kysymystä tai siis että miksi tällaista kysyn. Ei siis vielä ole nähtävästi ajatustakaan että pitäisi "kainostella".
Meille vanhemmille toki sopii saunoa yhdessä edelleen mutta mutta.. mitä mieltä olette, tuleeko mielestänne lasta ohjata tässä asiassa siihen suuntaan että on nyt saavuttanut tietyn kehitysvaiheen? Vai onko parempi antaa lapsen henkisesti kypsyä huomaamaan asia ja odottaa että tekee itse päätöksen siitä, milloin alkaa kaipaamaan "fyysistä yksityisyyttä" tai miten tuon nyt ilmaisisi..
Ajatuksia?
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Olen saunonut äitini ja isäni kanssa koko ikäni. 36 vuotta nyt mittarissa.
Normaalisti ihmiset muuttavat alle 20 vuotiaina omilleen, eivätkä jää vanhempien kanssa saunomaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä käyn 12v poikani kanssa vielä yhdessä saunassa. Hänellä on adhd ja joutuu uimahallireissuilla tulemaan naisten puolelle ja sielläkin saunominen hoituu hyvin yhdessä.
Niin varmaan teidän mielestä. Ovatko muut asiakkaat samalla linjalla? Onko esim 12v tyttöjen mielestä tämä ihan ok ratkaisu että samanikäisen teinipoika on tiirailemassa heidän saunomisiaan? Eikö löydy isää, isoisää tai muuta miestä viemään poikaa miesten puolelle?
Olen yh. Ei ole kuulunut vielä kenenkään suusta mitään valitusta. Näillä mennään nyt ainakin pari vuotta vielä.
Itse lopetin vanhempieni kanssa saunassa käymisen joskus 12 vuotiaana, mutta omat teinini eivät ole asiaa vielä stressanneet.
On ihan normaalia, että 18 vuotias menee ekana saunaan mietoihin löylyihin ja on valmis kun minä menen kuumempiin löylyihin. Sitten yleensä mies tulee saunaan ja pian 13 vuotias poikakin ja kun suihkussa on taas tilaa, niin 16 vuotias tyttö valtaa suihkun ja mene saunan jälkilöylyihin.
Ei meillä kukaan häpeä itseään ja lapsetkin ovat tottuneet mm. kesämökkisaunoissa siihen, että meitä on monen näköisiä ja kokoisia ja pääasia on, että saunassa on mukava tunnelma. Ei kukaan kenenkään ulkonäköä tuijota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä käyn 12v poikani kanssa vielä yhdessä saunassa. Hänellä on adhd ja joutuu uimahallireissuilla tulemaan naisten puolelle ja sielläkin saunominen hoituu hyvin yhdessä.
Niin varmaan teidän mielestä. Ovatko muut asiakkaat samalla linjalla? Onko esim 12v tyttöjen mielestä tämä ihan ok ratkaisu että samanikäisen teinipoika on tiirailemassa heidän saunomisiaan? Eikö löydy isää, isoisää tai muuta miestä viemään poikaa miesten puolelle?
Olen yh. Ei ole kuulunut vielä kenenkään suusta mitään valitusta. Näillä mennään nyt ainakin pari vuotta vielä.
Varmaan trollaat, mutta uimahalleissa kouluikäisillä ei ole asiaa eri sukupuolen saunaan. Varmasti joku on ihmetellyt ja kiusaantunut toiminnastasi, mutta ovat liian hyväkäytöksisiä siitä "valittamaan". Eräät ne ei vaan tajuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En yhtään ihmettele että olet yh. Kaikkein alimman kastin miehille on sentään heilläkin joku raja ettei mikä tahansa älykääpiö kelpaa vaimoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen saunonut äitini ja isäni kanssa koko ikäni. 36 vuotta nyt mittarissa.
Normaalisti ihmiset muuttavat alle 20 vuotiaina omilleen, eivätkä jää vanhempien kanssa saunomaan.
Olen 45 vuotias ja olen asunut omillani yli 24 vuotta, mutta silti voin hyvin mennä vanhempieni kanssa vaikka mökillä saunaan. Ihan siinä missä voin mennä appivanhempienikin kanssa saunaan. Sauna se on vain, ei mitään muuta. Rannalla päällä pidetään aavistuksen enemmän vaatetta päällä, mutta ei paljoa.
Lopetin saunomisen isäni kanssa 10v. Äitini kanssa olen sanonut aina, kun mahdollista. Isä on jo kuollut, mutta nykyään voisin saunoa hänenkin kanssa
N28
Niin kauan yhdessä saunaan kuin lapsi itse haluaa.
Ei kannata liikaa kysellä "vieläkö haluat". Tuo, ettei ole ymmärtävinään kysymystä, voi olla merkki eräänlaisesta torjunnasta, ei halua edes keskustella asiasta. Älä siis painosta. Anna päättää ihan itse.
Vierailija kirjoitti:
Minulla 43 v on pibolaarihäiriö ja käyn äidin kanssa saunassa naisten puolella vieläkin Kajaanin uimahallissa.
Meitä poikia äiteineen on siellä usein monta löylyissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En yhtään ihmettele että olet yh. Kaikkein alimman kastin miehille on sentään heilläkin joku raja ettei mikä tahansa älykääpiö kelpaa vaimoksi.
Miten susta tuli noin ilkeä ihminen? Kamalaa tekstiä suollat toiselle.
-ei alkuperäisen viestin kirjoittaja-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poika 22 ja tytär 19. Porukalla saatetaan saunoa edelleen.
Erittäin outoa minusta.
Mikä siinä on outoa? Käyhän ihmiset ihan ei-sukulaistenkin kanssa sekasaunassa, niin miksi sitten ei sisarukset keskenään? Tuo on Suomessa yleistä ja aivan normaalia.
En haluaisi Suomeen sitä amerikkalaista alastomuuden mystifiointia. Se ei tee hyvää ihmisten kehonkuvalle, itsetunnolle ja terveelle seksuaalisuudelle.
[/quote]En yhtään ihmettele että olet yh. Kaikkein alimman kastin miehille on sentään heilläkin joku raja ettei mikä tahansa älykääpiö kelpaa vaimoksi.[/quote]
Tätä oli tarkoitus kommentoida. Olet kyllä itse ilkimys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mullakin on adhd, saisinkohan minäkin tulla? Olen tosin jo kohta 50v...
Oletko edunvalvonnan piirissä? Onko sulla edunvalvojaa? Olen vastuussa lapsestani kun hän on alaikäinen.
Edunvalvojaa olet itse oikeasti vailla tai sitten olette Kajaanissa jossa naiset ovat tottuneet aikuisiin poikiin, myös saunassa 🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse ohjata, kyllä se lapsi itse kertoo, kun ei halua enää vanhempien kanssa saunoa.
Tämä. Meillä 17-v poika tulee ihan luontevasti vielä saunaan äidin kanssa, 15-v tyttö taas haluaa saunoa yksin. 11- ja 10-v pikkusiskot saunoo ihan sujuvasti kaikkien kanssa.
Muista ehkäisy poikasi kanssa 17 v , vuoden päästä sitten luvan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi tuon päättää. Vkonloppuna olin saunassa 17 ja 14 vuotiaan, itseni kanssa eri sukupuolta olevan, lapseni kanssa.
Sitten sängyssä 🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse ohjata, kyllä se lapsi itse kertoo, kun ei halua enää vanhempien kanssa saunoa.
Tämä. Meillä 17-v poika tulee ihan luontevasti vielä saunaan äidin kanssa, 15-v tyttö taas haluaa saunoa yksin. 11- ja 10-v pikkusiskot saunoo ihan sujuvasti kaikkien kanssa.
Luontevaa äiti ja poika 17 v 🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poika 22 ja tytär 19. Porukalla saatetaan saunoa edelleen.
Erittäin outoa minusta.
Mikä siinä on outoa? Käyhän ihmiset ihan ei-sukulaistenkin kanssa sekasaunassa, niin miksi sitten ei sisarukset keskenään? Tuo on Suomessa yleistä ja aivan normaalia.
En haluaisi Suomeen sitä amerikkalaista alastomuuden mystifiointia. Se ei tee hyvää ihmisten kehonkuvalle, itsetunnolle ja terveelle seksuaalisuudelle.
Aha. Siitäkö se terve seksuaalisuus sitten kumpuaa kun saman perheen teinipojat ja -tytöt käyvät saunassa vanhempiensa kanssa.
Onko tämä jotain seksikasvatusta samalla?
En ymmärrä myöskään tuota ei-sukulaisten sekasaunomista alasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mullakin on adhd, saisinkohan minäkin tulla? Olen tosin jo kohta 50v...
Oletko edunvalvonnan piirissä? Onko sulla edunvalvojaa? Olen vastuussa lapsestani kun hän on alaikäinen.
No et voi olla tosissasi?
Adhd ei ole mikään kehitysvamma! (Ja voin sanoa että kyllä ne kehitysvammaisetkin tuijottaa naisia siellä saunatiloissa...)
Omalla pojalla adhd ja autismi (ei kehitysvammaa ja hyvätasoinen) eikä enää ekalla tullut naisten puolelle. Ei tainnut kyllä eskarissakaan tulla vaan oli miesten puolella veljensä kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Niin kauan yhdessä saunaan kuin lapsi itse haluaa.
Ei kannata liikaa kysellä "vieläkö haluat". Tuo, ettei ole ymmärtävinään kysymystä, voi olla merkki eräänlaisesta torjunnasta, ei halua edes keskustella asiasta. Älä siis painosta. Anna päättää ihan itse.
Ei s@@tana, nyt menee överiksi. Onko tuo nyt niin traumaattista lapselle. Varmaan tapahtuu elämässä pahempaakin.
Eihän siinä ole mitään pahaa, mutta aina alasti pitäisi mennä. Yleisessä saunassa revitään pyyhe lantiolta ja pakotetaan olemaan alasti.