Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä ikäisen lapsen kanssa vielä yhdessä saunaan?

Vierailija
10.09.2019 |

Meillä 10v tyttö, jolla murroiän fyysiset merkit alkaneet näkyä. Lähinnä tissit alkaneet kehittyä, hieman karvoitusta alapäässä.

Yritin varovasti kysäistä vieläkö haluaa saunaan minun (eli äidin) ja isänsä kanssa vai kenties yksin/vain minun kanssa. Ei yhtään ymmärtänyt kysymystä tai siis että miksi tällaista kysyn. Ei siis vielä ole nähtävästi ajatustakaan että pitäisi "kainostella".

Meille vanhemmille toki sopii saunoa yhdessä edelleen mutta mutta.. mitä mieltä olette, tuleeko mielestänne lasta ohjata tässä asiassa siihen suuntaan että on nyt saavuttanut tietyn kehitysvaiheen? Vai onko parempi antaa lapsen henkisesti kypsyä huomaamaan asia ja odottaa että tekee itse päätöksen siitä, milloin alkaa kaipaamaan "fyysistä yksityisyyttä" tai miten tuon nyt ilmaisisi..

Ajatuksia?

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse ohjata, kyllä se lapsi itse kertoo, kun ei halua enää vanhempien kanssa saunoa.

Vierailija
2/45 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen kävin 33v tyttöni kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saunonut äitini ja isäni kanssa koko ikäni. 36 vuotta nyt mittarissa.

Vierailija
4/45 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytär 21 v ja poika 25 v. Samoissa löylyissä ollaan edelleen käyty.

Vierailija
5/45 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on lapset itse vaan jääneet tulematta saunaan sitten kun ovat siinä vaiheessa. Eli kun eivät enää minun kanssa halua saunoa. Ja niin, yksi lapsista (yli 20v) käy kanssani saunassa mielellään. Se on ihan yksilöllistä.

Vierailija
6/45 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ohjaa lasta, sillä tavalla ohjaat hänet vain pitämään ulkonäköään hävettävänä. Itse hän sitten jossain vaiheessa ei enää halua yhdessä saunaan, ja silloin on oikea aika sanoa, että se sopii hyvin.

Vierailija
7/45 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun lapsi itse haluaa saunoa yksin. Jotkut kainostelee itseään enemmän kuin muut. Esim. itse aloin käydä yksin jo ennen 10v, kun taas samanikäinen serkkuni saunoi vanhempiensa kanssa vielä täysi-ikäisenäkin.

Vierailija
8/45 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse ohjata, kyllä se lapsi itse kertoo, kun ei halua enää vanhempien kanssa saunoa.

Tämä. Meillä 17-v poika tulee ihan luontevasti vielä saunaan äidin kanssa, 15-v tyttö taas haluaa saunoa yksin. 11- ja 10-v pikkusiskot saunoo ihan sujuvasti kaikkien kanssa.

Vierailija
9/45 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No et nyt todellakaan ainakaan opeta lapselle, että nyt kun alat "naiseutua" niin pitää alkaa häpeämään... 😑 Teini-iässä usein alkavat itse sitten jäämään pois, ja myöhemmin varmaan tulevat taas mielellään yhdessä.

Vierailija
10/45 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika 22 ja tytär 19. Porukalla saatetaan saunoa edelleen.

Vierailija
11/45 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista.

Itsekin olin sillä kannalla että en haluaisi syöttää ajatusta lapsen päähän. Ikään kuin "pitää häntä isompana kuin mitä henkiseltä kehitykseltään on".

Juttelin lapsen kummitädin kanssa aiheesta ja hän oli sitä mieltä että lapsen kanssa pitäisi käydä läpi tätä asiaa. Kertoa, että "nyt kun on näitä fyysisiä muutoksia niin voisit käydä yksin".

Meidän perheessä siis jatketaan saunomista koko porukalla niin kauan kuin tyttö haluaa :)

Vierailija
12/45 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poika 22 ja tytär 19. Porukalla saatetaan saunoa edelleen.

Erittäin outoa minusta.

Vierailija
13/45 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista.

Itsekin olin sillä kannalla että en haluaisi syöttää ajatusta lapsen päähän. Ikään kuin "pitää häntä isompana kuin mitä henkiseltä kehitykseltään on".

Juttelin lapsen kummitädin kanssa aiheesta ja hän oli sitä mieltä että lapsen kanssa pitäisi käydä läpi tätä asiaa. Kertoa, että "nyt kun on näitä fyysisiä muutoksia niin voisit käydä yksin".

Meidän perheessä siis jatketaan saunomista koko porukalla niin kauan kuin tyttö haluaa :)

Outo kommentti kummitädiltä. Aivan kun fyysisissä muutoksissa olisi jotain vikaa.

Vierailija
14/45 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi tuon päättää. Vkonloppuna olin saunassa 17 ja 14 vuotiaan, itseni kanssa eri sukupuolta olevan, lapseni kanssa.

Vierailija
15/45 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä käyn 12v poikani kanssa vielä yhdessä saunassa. Hänellä on adhd ja joutuu uimahallireissuilla tulemaan naisten puolelle ja sielläkin saunominen hoituu hyvin yhdessä.

Vierailija
16/45 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinne saunaan pitää mennä koko suvun kanssa.? Jotain yksityisyyttä pitäisi olla teineilläkin.

Vierailija
17/45 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minä käyn 12v poikani kanssa vielä yhdessä saunassa. Hänellä on adhd ja joutuu uimahallireissuilla tulemaan naisten puolelle ja sielläkin saunominen hoituu hyvin yhdessä.

Mullakin on adhd, saisinkohan minäkin tulla? Olen tosin jo kohta 50v...

Vierailija
18/45 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mullakin on adhd, saisinkohan minäkin tulla? Olen tosin jo kohta 50v...

Oletko edunvalvonnan piirissä? Onko sulla edunvalvojaa? Olen vastuussa lapsestani kun hän on alaikäinen.

Vierailija
19/45 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin varmaan teidän mielestä. Ovatko muut asiakkaat samalla linjalla? Onko esim 12v tyttöjen mielestä tämä ihan ok ratkaisu että samanikäisen teinipoika on tiirailemassa heidän saunomisiaan? Eikö löydy isää, isoisää tai muuta miestä viemään poikaa miesten puolelle?

Vierailija
20/45 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt isoäitini kanssa saunassa aikuisella iällä.