Millaista elämää täytyy elää jos haluaa olla litteävatsainen?
Mitä vaatii ravitsemuksellisesti ja liikkumisen kannalta? Miten te litteävatsaiset elätte?
Kommentit (46)
Ihan sama mitä sanotte mutta kyllä mulla ainakin lankuttaminen litistää vatsaa. Eron huomaa teenkö vai en. Toki ei ole liikakilojakaan mutta silti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
80% laihtumisesta on kiinni ruokavaliosta, ihan turhaa rehkiä liikunnallisesti, noudata ketokeenistä elämää ja kaikki terveyshuolesi on poissa.
Ehkä liikunta ei ole vatsan litistämisen kannalta välttämätöntä, mutta muuten kyllä. Nelikymppisenä jo huomaa, että voimat ja kunto alkaa vähetä jos ei niitä jotenkin harjoita. Siitä sitten seuraa jyrkkä alamäki, jos edelleen pysyy passiivisena. Nuorenahan sitä vielä pärjäilee.
Juu, ihminen todellakin alkaa keski-iässä "painua kasaan", jos ei liiku ja huolehdi lihaskunnostaan. Sitten näyttää helposti pyöreälle ja ainakin ikäistään vanhemmalle, kun ei ole yhtään lihasta missään, eikä ole ryhdikäs ja raamikas kroppa. Hanuri on lättänä ja hartiat lysyt.
Jos oot 50 v niin kuin minä niin todella vaikeaa on. En käytä lisättyä sokeria ja ruokavalio gluteeniton ja kevyt. 4-5 krt viikossa hikiliikuntaa, myös corea, eikä vatsa siltikään ole litteä. 20 v oli ihan sama mitä söi tai joi, vatsa oli timmi.
Kyllä liikunta vaikuttaa, imittäin syvien vaysalihasten treeni. Mulla seinäkiipeily on litistänyt vatsaa, koska siinä just syvät tukilihakset aktivoituvat monipuolisesti. 2-3 krt/ viikko seinälle, niin johan vatsa litistyy. Lisäksi tietysti perusterveellinen ruokavalio, eli kasvispainotteinen, kohtuullisesti rasvaa, protskua ja hiilaria, nälkätuntemuksia seuraillen. Herkkuina syön yleensä tasan 1 kpl suklaapalan päivässä.
Ei syödä huvikseen pitkin päivää.
Minulla on aina ollut pömppö. Jopa lievästi alipainoisena, 5krt viikossa treenaavana, 19-vuotiaana oli pieni pömppö. On myös notkoselkä, vaikuttanee asiaan. Ei voi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
täysin normaalia elämää ,ei sen kummempaa.
Hyvää ruokaa sopivasti ja liikuntaa päivittäin jonkun verran, ei muuta vaadi.
Ei tartte ihemtekoja yms.
Niin mikä on se sun normaali? Jollekin se on sipsiä sohvalla, autolla kaikkialle ja jollekin jotain ihan muuta.
Mikä on hyvä ruoka ja mikä on sopivasti? Mikä on ”jonkun verran” liikuntaa?
niin mitäpä sitä suosituksia selailemaan
http://www.ukkinstituutti.fi/liikuntapiirakka
https://thl.fi/fi/web/elintavat-ja-ravitsemus/ohjeet-ja-suositukset/suo…
nuo on siis aivan uus juttu! Ei meillä 80-luvulla koulussa puhuttu tuollaisista!
Tai odotas vähän, puhuttiinko sittenkin...
Syön kaikkia mahdollisia herkkuja, mitä mun mieli tekee. Sitten kyllä harrastan telinevoimistelua, balettia, taitoluistelua ja uintia, joten ne pitävät mun vatsan litteänä:) Ala harrastaa esimerkiksi uintia. Jo sillä saat tosi kauniin vartalon. Tekniikka kannattaa olla kuitenkin kunnossa, ettet saa niskasärkyä tms:)
Pysyn normaalipainoisena ja harrastan jonkin verran lihaskuntoharjoittelua. Käytän alkoholia muutaman kerran vuodessa.
Vartalomallini on myös sellainen, että rasva kertyy ensin reisiin, käsivarsiin ja poskiin....
Vierailija kirjoitti:
Vatsalihasten treenaaminen ei vatsaa litistä, ihme että tätä myyttiä vieläkin kerrotaan.
Elämäntavoista sen verran että ainakin itse lasken kaloreita melko tarkasti, ja seuraan painoani päivittäin va'alla. Sitten lasken viikon keskiarvopainon ja vertaan sitä viime viikon keskiarvoon. Siitä näkee mihin suuntaan paino oikeasti liikkuu, ja voi täten säätää kaloreita ylemmäs tai alemmas riippuen tavoitteista.
Itsellä tällä hetkellä tavoitteena lihaskasvu joten salin avulla paino nousee n. 250g viikossa tahdilla. Joskus maalis-huhtikuussa aloitan rasvapolton kesää varten, ja kesän jälkeen alkaa taas uusi bulkkauskausi.
En syö roskaruokaa tai eineksiä. Hiilareita menee runsaasti päivässä koska lihakset tarvitsee niitä. Jos haluaa timmin vartalon niin vehnä tmv ei ole mikään vihollinen, vaan rasvaprosentti. Se on kalorit sisään vastaan kalorit ulos, puhdasta matematiikkaa.
M27
Minä olen kesän aikana pudottanut painoa 15 kiloa. Siitä huolimatta vyötärönympärys ei ole kaventunut alkuhujauksen jälkeen yhtään. Olen nyt normaalipainossa, mutta edellee vyötärönympärys on 90 senttiä. En tiedä mittaanko väärin vai onko vartalossani jotain vikaa. Paino kyllä putoaa ihan odotettua tahtia ja lihaksiakin alkaa näkyä salilla käynnin seurauksena. Mutta vatsa on armoton..
Tuleeko kellään pömppö ihan tuonne alavatsaan saakka? Alushousut luiskahtavat alas, kuten raskaana ollessa. Saako tällaista pomppöä millään pois? Vatsa on tiellä.
Tykkään jäätelöstä, aivan valtavasti. Jotta voin kerran viikossa syödä jäätelöä (puoli litraa vähintään menee kerrallaan), kuusi päivää viikosta syön suhteellisen niukasti, joskin riittävän terveellisesti. Kalorit n. 1500-1600 ja hiilarit max. 100 g. Näin kun toimin niin yhtenä päivänä viikossa voin syödä mitä haluan, eli jäätelöä. Treenaan 5-6 kertaa viikossa, enimmäkseen kuntosalilla. Aerobista teen lähinnä vain pakotettuna. Vatsalihakset näkyy - oon 170/57 ja rasvaprosentti ed. mittauksessa n. 15. Ikää 40+.
Syön 2krt päivässä, aamupäivällä jotain pientä ja illalla jättiläisen annoksen, tyyliin 600g lihaa ja kilon perunoita tai ison ite tehdyn pizzan ja siihen päälle kulhollinen mozzarellasalaattia. Päiväsaikaan juon kahvia punaisella maidolla ehkä 3 kuppia. Syön iltaisin ihan mitä vaan mieli tekee, en laske kaloreita koskaan tai himmaile annoskoon kanssa,päin vastoin syön niin että meinaa napa ratketa. Juhlissa syön aina niin paljon kun mieli tekee ja kaikkea mitä haluan, seuraavana päivänä kevyemmin esim. keittoa ja salaattia, tai jauhelihaa ja salaattia. N32v/173cm/54kg
Olen aika ole lähellä alipainon rajaa ja nyt viimein alkaa olemaan aidosti litteä vatsa. Se vaatii kyllä ruokavaliota aika paljon itselläni eli ei viljoja (paitsi kaura), maitoa eikä hiilihapollisia juomia. Lisäksi tietyt ruoat kuten pavut, herneet ja jotkut proteiinipatukat myös turvottavat herkästi.
Liikunnalla ei itselläni sinänsä ole mitään vaikutusta onko litteä vatsa vai ei. Ainoastaan siihen se vaikuttaa, näkyykö vatsalihakset, mutta siihen tarvitsi rasvat vetää vieläkin alemmas.
Kurinalaista. Esim.ei voi syödä joka päivä makeaa.
Itsellä ollut aina vähän vatsaa, normaalipainoisenakin. Nyt lihavana kaikki läski kerääntynyt vatsaan. Jalat normaalit ja peppu, vatsa valtava.
Sanonta olet mitä syöt on täysin totta.
Kun syö vehnäpullaa, näyttää vehnäpullalta. Kun ei syö rasvoja, iho on hemmetin kuiva. 25 vuotta täytyi tässä maailmassa elää, kunnes ymmärsin tämän.
Enkä moiti ketään vaan näytin itse 164/60kg laihaläski-vehnäpullalta. Farkut puristivat ja kasvot olivat kuin pallokalalla.
Esimerkiksi akneeni ei minkäänlaiset ihmevoiteet tai hoidot auttaneet, iho hilseili ja oli tulehtuneen näköinen.
Ruokavalio ratkaisi jokaisen ongelmani jatkuvista virtsatieinfektioista akneen ja laihaläski-vatsaan sekä masentuneeseen mielialaan.
Olin todella koukussa pikaruokaan, sokeriin yms ja masennusta pukkasi.
Aloitin ketogeenisen ruokavalion eli jätin hiilarit minimiin. Elin 3kk ja koko elämäni kirkastui aivoista kroppaan.
Tuon jälkeen en ole noin kurinalaisesti elänyt, mutta se opetti minulle todella paljon ja kiitän Lääkkeetön elämä-kirjaa elämäni pelastamisesta.
Mitään kirjaa tai tietoa ei tarvitse pitää Raamattuna, en itsekään pitänyt. Tietoa voi kerätä sieltä, mikä tuntuu itsestä hyvältä ja ottaa erilaisia itselle sopivia vinkkejä.
Todella moni meistä elää vehnällä tai viljatuotteilla, eikä saa tarpeeksi vitamiineja tai muita ravinteita.
Myös kuidun tyrkyttäminen leivän muodossa ja kalkin tyrkyttäminen maidon muodossa on naurettavaa, sillä kuituja saa myös lukemattomista muista asioista, kuten kasviksista.
Olen myös huomannut, että normaali maito ja maitojuomat aiheuttavat aknea ja vatsakramppeja, mutta luomumaidosta ei tule mitään ongelmia.
Tämän itsetutkiskelun ja sokeri- sekä hiilarikoukun selättämisen kautta elämäni on muuttunut kokonaisvaltaisesti.
Vastaus siis kysymykseen:
-Syö PUHTAASTI. Käytä aikaa ruoan tekemiseen ja selvitä mitä se sisältää.
-Vaihda kasviöljyt aitoon luomu-voihin ja kermat luomu-kuohukermaan. Se ei tarkoita, että niitä täytyy läträtä 10dl päivässä, vaan syö monipuolisesti. Tämän lisäksi nauti luomu neitsyt oliiviöljyä sekä syö avokadoja.
-Jos et mitään muuta ehdi niin sisällytä elämääsi HIIT-treenejä. Koita lisätä arkiliikuntaa sekä muista venyttää itseäsi lonkista päähän.
Näin olen saanut litteän vatsan. Ruokaan menee enemmän rahaa, muttta kaikki on sen arvoista. Olen vasta 28v mutta ihokin on taas kuin 20-vuotiaalla ja hyvinvointi näkyy ulospäin.
Tsemppiä kaikille!
Tiedän ettei se ole helppoa tässä maailmassa, koska jo kassoilla tyrkytetään suklaapatukoita ja sipsit himottaa,mutta kun kierteestä pääsee eroon niin makuaisti muuttuu kokonaan.
Ja kun saan nykyään paljon hyviä rasvoja, en enää himoitse rasvaa (esim sipsejä) kun yritän syödä rasvatonta maitorahkaa ja muuta rasvatonta.
Ja kyllä, syön kuohukermaa sekä voita ja omaan litteän vatsan!
Älkää miettikö kaloreita, vaan sitä, mitä ravintoaineita ruoka sisältää ja kuunnelkaa omaa kehoanne sekä suolistoanne.
Niinkuin sanottu: tuijota aamukakkaa; älä puntaria!
Mulla oli litteä vatsa ja pysyin alipainossa kun söin alle 1000 kaloria/päivä. Never again.
Vierailija kirjoitti:
Tykkään jäätelöstä, aivan valtavasti. Jotta voin kerran viikossa syödä jäätelöä (puoli litraa vähintään menee kerrallaan), kuusi päivää viikosta syön suhteellisen niukasti, joskin riittävän terveellisesti. Kalorit n. 1500-1600 ja hiilarit max. 100 g. Näin kun toimin niin yhtenä päivänä viikossa voin syödä mitä haluan, eli jäätelöä. Treenaan 5-6 kertaa viikossa, enimmäkseen kuntosalilla. Aerobista teen lähinnä vain pakotettuna. Vatsalihakset näkyy - oon 170/57 ja rasvaprosentti ed. mittauksessa n. 15. Ikää 40+.
Oletko mies? Naisella tuollainen rasvaprosentti on sairaalloinen, ja esim kuukautiset (eli hormonitoiminta) on keskeytynyt. 15% rasvoilla puhutaan lähinnä anorektikoista ja kisakuntoisista fitnessurheilijoista. Missään nimessä tavoiteltava tuo lukema ei ole, sillä normaali, terve (esim kuukautiset pyörii normaalisti) rasvaprosentti naiselle on luokkaa 25-30%.
Vierailija kirjoitti:
Syön terveellistä perusruokaa ja välillä herkkujakin. Terveellisellä arkiruoalla pysyy helposti hoikkana.
Ei voi yleistää! Toisethan syö melko vähän ja silti läski kerääntyy. Itse uskon hengästymiseen. Täytyy kävellä jonkin verran päivittäin ja sitten vielä hengästyttää itseään. Tuolla saa jo melko nopeasti löysää napakammaksi.
No, minulla oli lapsen syntymään asti litteä vatsa 170cm/ 58kg. Liikuin paljon ja söin terveellisesti.
Raskaus venytti vatsalihaksia, joten, nyt 50- vuotiaana, (lapsi 10v) litteä vatsa vaatii jo paljon työtä ja kuria. Pyöräilen ja uin 5h viikossa+ 1h vesijuoksua+ 1-2 h jumppaa.
Syön 5krt päivässä, ei herkkuja, ei valkoista vehnää, ei virvoitusjuomia, eikä alkoholia.
Minulla tosin kaikki kertyy vyötärölle+ sokeriarvot kohoavat.