Miksi sijoittamisesta ja säästämisestä annetaan naistenlehdissä yms liian "positiivinen kuva"?
Tyyliin " 20 -50 euroa kuussa rahastoihin" ja pian on tilillä kymppitonneja. Siis aina on hyvä säästää, se on hienoa. Lisäksi useimmiten kannattaa ensin säästää puskuri ettei joudu vinguttamaan esim. luottokorttia. Mutta oikeasti se sijoittaminen ei nyt keskituloiselle ole niin helppo homma kuin annetaan ymmärtää. Tietenkin jos aloittaa tosi nuorena, niin pienelläkin sijoitussummalla ehtii kertyä paljon. Mutta jos puhutaan 35-50-vuotiaina aloittaneista, niin aika karu tie on, olen todennut. Itse olen sijoittanut ainakin 300 joka kuukausi ainakin viiden vuoden ajan ja ainakin Nordnet on hädin tuskin plussalla. Tietty se taas kääntyy jne, mutta eipä tässä paljon downsfiftata, jos ei ole perintöjä , joita sijoittaa. Saati jos sijoitussumma olisi 20 e kuussa. Älkää uskoko kaikkea mitä lehdissä lukee. Anteeksi tämä purkaus.
Kommentit (123)
Joo, olen sijoittanut passiivisiin ns turvallisiin (ei pankin) osakerahastoihin 2 vuotta ja minulla on 10 % vähemmän rahaa kuin aloittaessani.
Tuli mieleen se uutinen viime viikolta, jossa ylistettiin miten eräs nainen oli tienannut 1,5k kuukaudessa kirpparimyynnillä. Tosiasiassa myi tarpeettomaksi menneitä tavaroitaan, eli ei oikeastaan ollut tienannut yhtään mitään vaan sai ostamistaan tavaroista hieman hintaa takaisin.
Naistenlehdissä lukee sitä mitä naiset haluavat lukea. Näin miehenä kun niitä silmäilee, niin valtaosa artikkeleista vertaantuu enkelihoitoihin. Uskoa saa mihin tahansa, mutta valittaminen siitä että on uskonut johonkin on typerää. Olet itse valinnut uskoa johonkin, joten tämä on oma valintasi.
On se usein sieltä jutun rivien välistä luettavissa se totuus. Yleensä hehkutetaan juurikin kuinka "vain 20€ kuukaudessa sijoitetaan", ja sivulauseessa pikaisesti mainitaan kuinka siemeneksi salkkuun on laitettu kymppitonnien perintö/laina/arpavoitto. Juuri tuo alkupääoma erottaa nämä "mistään en ole luopunut ja salkku tuottaa hyvin" näistä jotka kitkuttelevat sillä mainostetulla 20€/kk ja joiden salkun arvo ei juurikaan nouse.
Vierailija kirjoitti:
Joo, olen sijoittanut passiivisiin ns turvallisiin (ei pankin) osakerahastoihin 2 vuotta ja minulla on 10 % vähemmän rahaa kuin aloittaessani.
Ai ai.. noista rahastoista ei hyödy yhtään mitään. Osakkeisiin kun pistät suoraan saat osingot vähintään joka vuosi, toiset maksavat joka kuukausi. Minä säästän ainoastaan lapsille kuluttomiin rahastoihin, koska tarkoitus ei ole tienata mahd. Paljon vaan pitää vaan ne säästetyt rahat.
Halutaan kannustaa taviksiakin sijoittajiksi ja vaurastumaan, mikä on mielestäni ihan hyvä asia. Valitettavasti esimerkeiksi valitaan vääriä ihmisiä tai heidän menestystään vääristellään.
En esimerkiksi ole ikinä nähnyt laskelmaa, miten nollasta aloittanut hankkii kymmenen sijoitusasuntoa ja pystyy maksamaan ne. Tällaisia tuhkimotarinoita on kuitenkin runsaasti tarjolla.
Kun ihmiset sijoittavat, niin taitavimmat hyötyvät. Siksi moni hehkuttaa sijoittamista.
Mistä naistenlehdissä annetaan todenmukainen kuva?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai ai.. noista rahastoista ei hyödy yhtään mitään. Osakkeisiin kun pistät suoraan saat osingot vähintään joka vuosi, toiset maksavat joka kuukausi. Minä säästän ainoastaan lapsille kuluttomiin rahastoihin, koska tarkoitus ei ole tienata mahd. Paljon vaan pitää vaan ne säästetyt rahat.
Niin. Eräs ystäväni nauroin kun kerroin että 30 000e osakeomistuksella osingoista jää käteen 1600e vuodessa. Kuulemma ihan naurettava summa.. no, hän pistää kaiken heti haisemaan. Itse olen säästäväinen ja kun säästän vielä saman verran on summa sitten jo 3200e ilmaista rahaa vuodessa, minusta ihan ok, parempi kuin rahat makaisi vain tilillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Eräs ystäväni nauroin kun kerroin että 30 000e osakeomistuksella osingoista jää käteen 1600e vuodessa. Kuulemma ihan naurettava summa.. no, hän pistää kaiken heti haisemaan. Itse olen säästäväinen ja kun säästän vielä saman verran on summa sitten jo 3200e ilmaista rahaa vuodessa, minusta ihan ok, parempi kuin rahat makaisi vain tilillä.
Toiset ihmiset ovat kärsimättömiä. Tuon 30.000€:n säästäminen on vaatinut esimerkiksi 300€:n kuukausisäästöllä yli 8 vuoden säästämisen. 300€:lla saa aika paljon kaikkea kivaa sen sijaan, että olisi säästänyt sen. Palkkioksi 8 vuoden nuukailusta saa sitten 130€/kk ylimääräistä. Ellei sitten jatka säästämistä, jolloin vielä pitää maksaa 170€/kk omistaan.
Jos sijoittaminen ja vaurastuminen olisi helppoa ja nopeaa, tokkopa sitä kukaan välttelisi. Sitä paitsi moni on mieltynyt sanontaan: "Käärinliinoissa ei ole taskuja". Ihan kun niitä rahoja ei voisi tulevaisuudessa tarvita vaikka omaan hoitoonsa.
Piensijoittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toiset ihmiset ovat kärsimättömiä. Tuon 30.000€:n säästäminen on vaatinut esimerkiksi 300€:n kuukausisäästöllä yli 8 vuoden säästämisen. 300€:lla saa aika paljon kaikkea kivaa sen sijaan, että olisi säästänyt sen. Palkkioksi 8 vuoden nuukailusta saa sitten 130€/kk ylimääräistä. Ellei sitten jatka säästämistä, jolloin vielä pitää maksaa 170€/kk omistaan.
Jos sijoittaminen ja vaurastuminen olisi helppoa ja nopeaa, tokkopa sitä kukaan välttelisi. Sitä paitsi moni on mieltynyt sanontaan: "Käärinliinoissa ei ole taskuja". Ihan kun niitä rahoja ei voisi tulevaisuudessa tarvita vaikka omaan hoitoonsa.
Niin kai, se vaan etten minä nuukaile tai koe luopuvan mistään. Rahaa vaan jää ylimääräistä joka kuukausi ja sitten sijoitan ne.
Hah, olen ollut pankissa töissä ja tosiaan eihän siellä edes kerrota/osata kertoa asiakkalle paljonko pankki lopulta oikeati vie siitä voitosta. Ihmetyttää miten hullussa ihmiset sijoittavat johonkin noin epämääräiseen ja uskovat pankkitoimihenkilöitä. Suurin osa heistä ihan tavallisia ihmisiä, jotka eivät itsekään tiedä sijoittamisesta oikeasti mitään. Toistavat vain mitä pomo vaatii. Helppoja tuotteita tietysti sellaiselle joka ei halua sijoittamista miettiä ja suunnitella vaan haluaa päästä mahd. helpolla. Tällöin ei tietysti ole isoja voittojakaan tulossa. Toivottavasti kuitenkin hyötyy, että jotain säästää ja voi sen sitten käyttää joskus myöhemmin johonkin tarpeelliseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, on mulla yhden firman osakkeita, arvo laski vuodessa 90 %.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, on mulla yhden firman osakkeita, arvo laski vuodessa 90 %.
Siksi niitä kannattaakin ostaa useampaa. Mikä osake mahtaa olla noin paljon laskenut.....?
Vierailija kirjoitti:
Hah, olen ollut pankissa töissä ja tosiaan eihän siellä edes kerrota/osata kertoa asiakkalle paljonko pankki lopulta oikeati vie siitä voitosta. Ihmetyttää miten hullussa ihmiset sijoittavat johonkin noin epämääräiseen ja uskovat pankkitoimihenkilöitä. Suurin osa heistä ihan tavallisia ihmisiä, jotka eivät itsekään tiedä sijoittamisesta oikeasti mitään. Toistavat vain mitä pomo vaatii. Helppoja tuotteita tietysti sellaiselle joka ei halua sijoittamista miettiä ja suunnitella vaan haluaa päästä mahd. helpolla. Tällöin ei tietysti ole isoja voittojakaan tulossa. Toivottavasti kuitenkin hyötyy, että jotain säästää ja voi sen sitten käyttää joskus myöhemmin johonkin tarpeelliseen.
Juu ei perus pankkien kautta kannata sijoittaa.
Kun sijoittaa pitkällä tähtäimellä (useampi vuosikymmen), niin eipä taida mikään osakeindeksi olla tappiollinen noin pitkältä aikaväliltä, eli kyllähän se sijoittaminen kannattaa kun ei odota saavansa voittoa heti. Usan osakemarkkinoiden keskituotto koko pörssihistorian ajalta on muistaakseni n. 8 prosentin luokkaa. En usko että seuraavien vuosikymmenten aikana se tuosta kovin paljoa romahtaisi, varsinkaan kun suurimmat yhtiöt toimivat maailmanlaajuisesti. Sinne työnnän rahani jatkossakin.
Vierailija kirjoitti:
Naistenlehdissä lukee sitä mitä naiset haluavat lukea. Näin miehenä kun niitä silmäilee, niin valtaosa artikkeleista vertaantuu enkelihoitoihin. Uskoa saa mihin tahansa, mutta valittaminen siitä että on uskonut johonkin on typerää. Olet itse valinnut uskoa johonkin, joten tämä on oma valintasi.
Miestenlehdet taas ovat täynnä asiaa.
Kyllästyttää lukea näitä misogynistisiä kommentteja ja vielä enemmän kyllästyttää, että iso osa naisistakin on ehdollistettu pitämään kaikkia naisten juttuja huonompana kuin miesten, ja peukuttelevat innoissaan kaikkein sovinistisimpiakin ulostuloja.
Minä olen sijoittanut yhden pankin passiiviseen indeksirahastoon 300e/kk nyt 18 kk ajan ja olen 500 euroa plussalla. Mietin olisiko pitänyt valita Nordnet kun sitä usein hehkutetaan mutta ilmeisesti ei ole sen parempi ainakaan. Rahastot tuottavat vasta toooodella pitkällä aikavälillä. Parempi kuitenkin kuin normitilillä makuuttaa.
Itse pidän erään pankin säästöpalvelusta, jossa pieni summa laitetaan sijoituksiin. Eli säästötavoite voi tulla nopeammin saavutetuksi, tai hieman hidastua. Ei mulla ole kiire, kiva että koko ajan on hiukan vararahaa odottamassa, odotan lottovoittoa enemmän, kuin muhkeaa osakesalkkua eläkepäiviin.
En ole uskonut naistenlehtiin koskaan. Mainosroskaahan nuo ovat.