Ulkoisesti poikkeavien ihmisten pilkkaus on yleistynyt – Vihamielisyys Suomessa näyttää lisääntyvän
Asiantuntijoiden mukaan huonon käytöksen yleistyminen on syytä ottaa vakavasti, sillä se lisää turvattomuutta.
Ylen viime viikolla julkaisema juttu vammaisten ja muiden valtavirrasta poikkeavien kohtelusta herätti vilkkaan keskustelun. Artikkeli keräsi esimerkiksi sosiaalisessa mediassa yli 14 000 reaktiota.
Jutussa arvioitiin, että huono käytös – tuijottelu, naureskelu, nimittely – ulkoisesti poikkeavia ihmisiä kohtaan on yleistynyt. Suuntauksen ovat huomanneet esimerkiksi monet julkisilla paikoilla liikkuvat vammaiset, heitä edustava Vammaisfoorumi ja yhdenvertaisuusvaltuutettu. Syyksi artikkelissa esitettiin asenteiden koventumista ja vihamielisyyden lisääntymistä.
Vammaisten oikeuksien asiantuntija Mikko Joronen: Nykyään moni kokee olevansa oikeutettu sanomaan ääneen melkein mitä tahansa. Aiemmin käsitys hyvistä tavoista saattoi estää tällaisen käyttäytymisen. Ei enää.
Kommentit (17)
Se on tämä some-aika. Ensin ajatellaan rumasti, sitten kirjoitetaan rumasti ja seuraavaksi jo käyttäydytään rumasti livenä. Ihmiset tuntuvat nykyään kuvittelevan että heillä on oikeus kaikkeen. Minä minä minä minä ja vielä kerran minä.
Osa tietämättömistä ja ymmärtämättömistä ihmisistä herjaa ja solvaa aina toisia ihmisiä, omasta surkeasta taustastaan huolimatta.
Niin on aina ollut ja tulee aina olemaan.
Miehistä kolme neljästä on ylipainoisia, mutta valtaosa heistä herjaa naisia lihaviksi. Surkuhupaisaa ja noloa.
Kun lihava ihminen paheksuu ääneen tupakointiani, on ihan aiheellista kommentoida valittajan omaa terveysriskiä.
Vierailija kirjoitti:
Osa tietämättömistä ja ymmärtämättömistä ihmisistä herjaa ja solvaa aina toisia ihmisiä, omasta surkeasta taustastaan huolimatta.
Miehistä kolme neljästä on ylipainoisia, mutta valtaosa heistä herjaa naisia lihaviksi. Surkuhupaisaa ja noloa.
No herjaa takaisin. Vai eikö jostain syystä onnistu? Mieti miksi.
Vastapallo kirjoitti:
Kun lihava ihminen paheksuu ääneen tupakointiani, on ihan aiheellista kommentoida valittajan omaa terveysriskiä.
Kun te luuserit paheksutte ääneen jotain, pistän tyhjän makkarankuoren roskiin, sytytän röökin, ja minua ei ihan oikeasti teidän ongelmanne kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No herjaa takaisin. Vai eikö jostain syystä onnistu? Mieti miksi.
Kommentoin asiaa, mutta en puutu toisten ihmisten tekemisiin. Turhan monilla on mt-ongelmia.
Vastapallo kirjoitti:
Lihava tappaa elintavoillaan itsensä.
Sinä näet oikeudeksesi myös muiden elämän heikentämisen ja tuhoamisen.
Maa on nyt täynnä ihmishirviöitä, kun heidän vanhempansa ovat lisääntyneet eniten, ja tolkun ihmiset ovat "vapaaehtoisesti lapsettomia".
Sota on tarpeellinen.
Kohta ollaan taas kuin jossain muutaman sadan vuoden takaisessa ajassa. Suomalaisilla oli ilmeisesti tapana olla tukkanuottasilla milloin kenenkin vastaantulijan kanssa ihan mitättömistäkin aiheista. Kun sanat eivät riittäneet, otettiin nyrkit avuksi. Luulisi kansan sivistyneen edes jonkin verran, mutta ei näköjään. Kaikki maailman tieto on tarjolla ja silti ollaan täysiä hölmöjä.
Tämä on niin totta. Nykyään saa ihmisiltä ihan kummallista kommenttia, jota ei yleensä julkisilla paikoilla ennen saanut. Esim. siskollani on lapsi afrikkalaisen miehen kanssa. Julkisissa kulkuvälineissä hän ja lapsensa joutuvat kuulemaan apinaksi kutsumista, vihjailuja siitä miten on mokkamunaa rouva saanut jne. Itse olen ollut jostain 30-vuotiaasta lihava. Aiemmin vain humalaiset jossain baareissa kommentoivat sitä, nykyään haukkumista tapahtuu päiväsaikaan selvin päin olevilta ihmisiltäkin. Esim. joku täti kaupan kassajonossa saattaa kommentoida ostosteni ja painoni suhdetta ja kysyä että eikö minua hävetä. Voi vain kuvitella mitä paskaa esim. epämuodostuneet, vammaiset tms. joutuvat kuulemaan.
Rumuus heikentää elämänlaatua, masentaa ja ahdistaa ihmistä. Jossainhan se raja menee. Rumuuden määrä on lisääntynyt räjähdysmäisesti postmodernin taiteen ja arkkitehtuurin seurauksena ja rumien ihmisten määrä on lisääntynyt kun jokaiselle taataan valtion tuet, vaikka eivät edes ajaisi partaansa.
Mahtaneekohan tuota oikeasti tapahtunut aiemmin merkittävästi vähemmän? Veikkaan, että 13-vuotiaat ovat kiusanneet vammaisia ihan samassa mitassa ennen kuin nykyäänkin. Ei siihen auta paraskaan kasvatus, jos siitä saatava nautinto on riittävän suuri sen ikäisille.
Ei ole mikään ihme, että äärimmäinen poliittinen korrektius herättää vastareaktion, joka menee kenties sekin liian pitkälle. Syyttävä sormi osoittaa kuitenkin niitä tahoja kohti, jotka tekivät elämästämme helvettiä tuhoamalla kulttuurimme, uskontomme ja itsenäisyytemme, viemällä sananvapauden ja tuomalla kehitysmaalaiset tappajat ja raiskarit!
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mikään ihme, että äärimmäinen poliittinen korrektius herättää vastareaktion, joka menee kenties sekin liian pitkälle. Syyttävä sormi osoittaa kuitenkin niitä tahoja kohti, jotka tekivät elämästämme helvettiä tuhoamalla kulttuurimme, uskontomme ja itsenäisyytemme, viemällä sananvapauden ja tuomalla kehitysmaalaiset tappajat ja raiskarit!
Suomalaisten oma uskonto on viety aika kauan sitten. Ukot ja Ahdit ovat enää nimiä kalenterissa. Tämän tuontiuskonnon peräänkö valitat?
Vierailija kirjoitti:
Naisissa lihavia on miehiä enemmän, ja keskimääräisissä painoindekseissä on alle puolen yksikön ero. Ihan turha ulista.
Kun aikaisemmin nuorena on saanut niin kyllä sitä sitten aikuisenakin tai siis "aikuisena" kun ei sellaista ihan aikuiseksi voi sanoa joka nimittelee, haukkuu, vittuilee, väittää jotain juttuja jotka ei totta mutta jotka toiset vielä uskoo ja on mukana levittelyssä, ei minkäänlaisia käytöstapoja eikä osaa käyttäytyä ja kukaan ei aikaisemmin eikä nykyään puuttunut niin kyllä jatkaa touhuaan ja oikeastaan huonoon käytökseen enemmänkin kannustetaan ja nämä kannustajatkin käyttäytyvät aivan samalla tavalla ja nekin ovat muka aikuisia ja sitten nykyään tehdään kaikenlaisia leikkauksia että vastaisi jotain ihanteita ja olisi sataprosenttisen symmetrinen mutta oikeastihan sellaista ei olemassakaan että tahän on tultu
https://yle.fi/uutiset/3-10950525