Oliko sinulle kovempi kuri vain siksi, että olit tyttö?
Mielestäni veljen (vuoden vanhempi) touhuja katsottiin läpi sormien paljon enemmän. Itse saatoin pitkälle kouluiässäkin saada piiskaa siitä, että "olin käyttäytynyt huonosti" ikään kuin tytön pitäisi lähtökohtaisesti käyttäytyä paremmin. Veli tuntui saavan tehdä tyhmiä, koska oli poika. En ole katkera, mutta...
Kommentit (25)
Ei kai ollut kovempi kuri, mutta selkeästi enemmän huolissaan olivat minusta. Aina piti ilmoitella missä on ja soiteltiin perään jos ei minusta kuulunut. Kotiintuloaikoja piti noudattaa täysi-ikään asti, mutta veljeni perään ei paljon kyselty. Oletettiin vaan että se pärjää. Myös kun muutin omilleni 200km päähän niin soittelivat randomisti, että tietävät missä olen.
Veli sai juoksennella yöt missä halusi, minä en. Jos joskus erehdyin, niin suurinpiirtein oltiin jo etsintä partion kanssa etsimässä.
Joo. Lisäksi veljeni sai aikoinaan lahjoituksena isot läntit maata. Koska oli poika. Minulle luvattiin astiasto😂
Sitähän joku lakikin että ei saisi eritavalla kohdella sukupuolen perusteella jne.
Vai päteekö se vain työssä ja työnhaussa?
Ei ollut. Meillä oli aika löysä kasvatus.
Sain olla vapaammin, koska pärjäsin koulussa veljiäni paremmin enkä perseillyt. Veljet sai kyllä selkäänsä, minä en.
Minulle oltiin hirveän vihaisia, kun en ollut tehnyt läksyjä ja minulle luvattu syyslomareissu uhattiin perua sen takia. Veljeni jäi pari kertaa jälki-istuntoon ja isäni oli selvästi ylpeä siitä.
Isälleni soitettiin kerran että veljeni oli osallistunut luokkakaverin kiusaamiseen. Kuulin isäni sanovan, että pojat ovat sellaisia ja että tämän luokkakaverin ei pitäisi niin vähästä hätkähtää. Minä sain haukut, kun olin kirjoittanut omaan "salaisten juttujen" vihkooni, että vihaan yhtä luokkani tyttöä (joka oikeasti oli todella ilkeä minulle).
Veljeäni kehuttiin aina koulumenestyksestä joten luulin häntä jonkinlaiseksi lapsineroksi. Tajusin vasta aikuisena, että todistustemme keskiarvossa oli eroa 0,3 yksikköä.
Minun odotettiin tekevän ruuat koko perheelle n. 10-vuotiaana, veljelleni äitini kantoi ruuat lautasella nenän alle vielä 3-kymppisenä.
Näin Pohjanmaalla 90-luvulla. Emmekä olleet mitään uskovaisia.
Ei. Minä olin esikoinen ja mun jälkeenkin tuli vielä tyttö, vasta kolmantena poika. Me kaikki oltiin kyllä sen verran kilttejä ettei tarvinnut mitään kotiintuloaikoja tms.
Minä vanhimpana sain eniten vastuuta jo pienestä ja minuun luotettiin ehkä jopa liikaakin.
Ei. Minua kohdeltiin jopa lempeämmin, koska olin tyttö. Veljeäni pilkattiin feminiinistä harrastuksista (oli lukutoukka) kotonakin, minä sain olla ihan mitä halusin. Pojille on tiukemmat raamit olleet aina. Onneksi olen tyttö, elämä on helpompaa tytöille. (1960-luvulla)
Päinvastoin, tyttönä minulla oli enemmän vapauksia!
Oli. Opettaja oikein korosti, että kamalaa miten TYTTÖ voi osallistua lumisotaan.
Kääntyilkööt haudassaan.
Isoveljeni joutui aukomaan latua monessa asiassa, me pikkusiskot saatiin tulla perässä ja päästiin paljon helpommalla.
Vierailija kirjoitti:
Oli. Opettaja oikein korosti, että kamalaa miten TYTTÖ voi osallistua lumisotaan.
Kääntyilkööt haudassaan.
Minun nasiopettajani tuli mukaan lumisotaan maalla 1960-luvulla! Kepeät mullat hänelle!
Ei, ja monesti mietin, että moni joutui kärsimään vain siksi, että oli poika. Varsinkin tuntemani homot.
Isäni lelli meitä tyttöjä ja veljeäni komensi maatöihin ja pellolle. Minulla oli paljon helpompaa kuin veljellä. Isä varsinkin arvosti naisia, äidille olimme enemmän tasa-arvosia veljemme kanssa. Koulussa kohdeltiin tasa-arvoisesti aina.
Tässä muutamia...
-Hyvä kasvatus ja kuri
-Rakkautta ja rajoja
-Muiden ihmisten tasavertainen kohtelu ja kunnioittaminen ei lokerointia, nimittelyä yms. epäkohteliasta
-Muiden ihmisten huomioimisen taito
-Se, että muiden ihmisten elämää jne. tulee kunnioittaa. Ei tupata jos ei tykätä!!
-Kohtele hyvin muita ihmisiä
Poikien rooli on niin kapea. Hyvin helposti joutuu kiusatuksi, jos vähänkin poikkeaa valtavirrasta, tytöillä on paljon enemmän valinnanvaraa ja mahdollisuuksia ilmentää itseään. Poikaparat!
Isänä kommentoin: olen tytölle paljon sallivampi. Toisaalta olen myös enemmän huolissani hänestä.
Pojalla siis tiukempi kuri, tyttö on kietonut isän pikkusormensa ympärille.
En pyytänyt lupaa mihinkään, vaan ilmoitin meneväni tai tekeväni jotain.
Tietenkään en kysynyt lupaa, koska se olisi mahdollistanut kieltämisen.