Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko epäkohteliasta jättäytyä pois serkun hautajaisista. Ei vaan innosta sukukokoukset

Vierailija
08.09.2019 |

Hautajaisiin kutsuttiin ja ne ovat hiljaisuudessa, mutta en halua ja jaksa mennä, koska evvk sukujuhlat tai sukulaiset. serkun nähnyt viimeksi vuonna kivi ja sakset ja silloin jo vaikutti aika oudolta. Veljeni ja äitini sanoi samaa, ettei halua mennä, koska on muutakin tekemistä.

Kommentit (45)

Vierailija
41/45 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minunkin suvussani on noita helppoheikkejä, jotka jättää tulematta jopa läheisten hautajaisiin, koska EI HALUA. Kukapa sinne haluaa mennä. Ymmärrän kyllä, jos ei ole ollut missään tekemisissä. Äitini hautajaisiin tänä kesänä taas väkisin tunki muutama serkku, joita ei oltu kutsuttukaan.

Ketä oikeasti haittaa jos sukulainen haluaa tulla hautajaisiin?? Yleensä se on toisin päin, että ihmiset jättävät menemättä hautajaisiin sen takia, että kokevat etteivät ole olleet tarpeeksi läheisiä jotta voisivat mennä hautajaisiin.

Ja minun käsittääkseni hautajaisin ei tarvitse odottaa kutsua. Kuka tahansa voi mennä kirkkoon siunaustilaisuuteen. Muistotilaisuus on erikseen. Sen voi pitää läheisten kesken, jos ei ole varaa/halua kestitä isompaa porukkaa. Mutta mielestäni epäkohteliaisuuden huipentuma on se, että käännytetään ihmisiä pois muistotilaisuudesta. Senkin olen nähnyt. 

Oman isäni hautajaisiin olimme varautuneet isoon vierasmäärään pitopalvelun kanssa. Jotenkin suretti, kun monet ihmiset lähettivät vain adresseja eivätkä saapuneet hautajaisiin, vaikka olivatkin olleet isäni eläessä aika ajoin tekemisissä. Olisin arvostanut sitä, että he olisivat vaivautuneet  tulemaan kunnioittamaan isäni muistoa.

Vierailija
42/45 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä hautajaisiin ja häihin pitää mennä, vaikkei huvittaisi

Tätäkin alanuolittaa joku itsekäs p.

Sietämättömän itsekeskeistä aikaa elämme. Kaipaan vanhojen aikojen yhteisöllisyyttä ja yhtenäiskulttuuria.

Kukaan ei halua yhteisöllisyyttä sinunlaistesi kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/45 |
08.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minunkin suvussani on noita helppoheikkejä, jotka jättää tulematta jopa läheisten hautajaisiin, koska EI HALUA. Kukapa sinne haluaa mennä. Ymmärrän kyllä, jos ei ole ollut missään tekemisissä. Äitini hautajaisiin tänä kesänä taas väkisin tunki muutama serkku, joita ei oltu kutsuttukaan.

Ketä oikeasti haittaa jos sukulainen haluaa tulla hautajaisiin?? Yleensä se on toisin päin, että ihmiset jättävät menemättä hautajaisiin sen takia, että kokevat etteivät ole olleet tarpeeksi läheisiä jotta voisivat mennä hautajaisiin.

Ja minun käsittääkseni hautajaisin ei tarvitse odottaa kutsua. Kuka tahansa voi mennä kirkkoon siunaustilaisuuteen. Muistotilaisuus on erikseen. Sen voi pitää läheisten kesken, jos ei ole varaa/halua kestitä isompaa porukkaa. Mutta mielestäni epäkohteliaisuuden huipentuma on se, että käännytetään ihmisiä pois muistotilaisuudesta. Senkin olen nähnyt. 

Oman isäni hautajaisiin olimme varautuneet isoon vierasmäärään pitopalvelun kanssa. Jotenkin suretti, kun monet ihmiset lähettivät vain adresseja eivätkä saapuneet hautajaisiin, vaikka olivatkin olleet isäni eläessä aika ajoin tekemisissä. Olisin arvostanut sitä, että he olisivat vaivautuneet  tulemaan kunnioittamaan isäni muistoa.

Tuostakin pitopalvelusurusta olisit päässyt, kun olisit rajannut vierasmäärän jotenkin. Et voi tietää, miten läheisenä kukin pitää itseään jonkun kanssa. Sitten sitä kallista soppaa jää yli.

Vierailija
44/45 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätä menemättä kun kerran voit. Mun suvussa on pakkomielteisyyteen asti pakko tehdä kaikki suvun eteen. Munkin serkku kuoli, ei oltu tavattu vuosiin, ja mulla oli omasta mielestäni eräs hyvä syy olla lähtemättä monen tunnin automatkan päähän hautajaisiin. Muuta perhettä oli kyllä siis menossa "edustamaan". Veljeni pimahti tästä ihan täysin... kuinka moni muu kolmekymppinen mies yrittäisi pakottaa siskonsa väkisin mukaan etäisen serkun hautajaisiin? Koska suku on tärkeintä ja menemättömyys aivan hirveän noloa kuulemma? En mennyt, mut ikävä maku jäi. Olen vähän kade teille, joiden on helppoa tehdä sen mukaan miltä itsestä tuntuu.

Minulla kävi vähän sama tilanne tässä kesällä. Kummisetäni, jonka viimeksi olin vilaukselta nähnyt teininä, ja joka koskaan ei ollut elämässäni millään tavalla läsnä, kuten kummit yleensä ovat. Ainakin hyvät kummit kyselevät edes kummilapsen kuulumisia silloin tällöin, vaikka olisi jo aikuinen. Näin ainakin meidän suvussa. En siis tuntenut koko ihmistä, eikä hän minua. Ja silti äitini vaatimalla vaati, että menisin hautajaisiin, "koska olihan se sun kummisetäsi, vaikka ette tekemisissä olleetkaan" (eikä äiti itsekään ollut häneen koskaan yhteyksissä). En mennyt. Minulla oli silloin työpäivä, ja olin kahdestaan työvuorossa kesätyöntekijämme kanssa, jota ei voinut jättää yksin, koska ei osannut kaikkea. Mielestäni minulla oli tuossa jo kaksikin pätevää syytä, mutta äitini suutahti tästä silti.

Vierailija
45/45 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään ovat hautajaiset muuttuneet ihan läheisimpien muistotilaisuuteen. Harvemmin kutsutaan tai halutaan sinne kaikki mahdolliset puolitutut ja sukua minkä kanssa ei järin olla edes tekemisissä oltu. Eri asia jos on joku merkittävä ihminen ollut. 

Suruadresseja lähettävät yksityishenkilöt yksin tai yhdessä useamman henkilön kanssa (kaukaisemmat sukulaiset, kollegat, työyhteisö, harrastusporukka, naapurit, muut tuttavat, ym.) sekä yritykset, yhdistykset ja järjestöt.

https://www.muistaminen.fi/page/36/ohjeita-adressin-lahettamiseen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kuusi