Millainen ihminen kieltäyttyy kuukausilahjoittajuudesta kun hyvällä asialla oleva feissari kysyy lahjoitusta hyväntahtoisesti kadulla?
Täytyy kyllä olla kylmä ja itsekäs, sydämetön juntti.
Kommentit (65)
Minä kieltäydyn koska lahjoitan hyväntekeväisyyteen jo nyt aivan liikaa tuloistani, siis satoja euroja johon minulla ei oikeastaan olisi edes varaa.
Vierailija kirjoitti:
20 euroa pystyy kuka tahansa lahjoittamaan kuukaudessa eikä sitä huomaa mitenkään arjessa.
Pystyy toki, mutta minä mieluummin sijoitan senkin summan. Ja kyllä 20 €/kk alkaa näkymään arjessa ajan kanssa.
Ap-kulta voikin lahjoittaa minullekin vaikkapa 20 euroa kuussa. Menee niinku ihan tosi hyvään tarkoitukseen, kitooos! :)
Niin kauan, kun itse joudun asumaan perheeni kokoon suhteutettuna aivan liian pienessä asunnossa vuokralla (enkä saa edes asumistukea), en maksa centtiäkään järjestöille, joiden johtoportaalla on kymmenien tai satojen miljoonien eurojen arvoisia loma-asuntoja paratiisisaarilla. Nämä järjestöt pitävät kohdemaiden köyhät juuri ja juuri hengissä, mutta köyhinä kuitenkin, jotta olisi "hyvä" syy kerjätä rahaa hyväuskoisilta eurooppalaisilta. Jos kohdemaiden köyhät alkaisivat tulla toimeen omalla työllään, nämä "hyväntekeväisyys"järjestöt menettäisivät bisneksensä.
Sellainen
joka on jo toisen järjestön kuukausilahjottaja tai
Joka haluaa rauhassa perehtyä ko. asiaan tai
Joka juuri sillä hetkellä ei oikeasti ehdi jäädä puhumaan tai
Joka edellisellä kadulla on jutellut toisen feissarin kanssa
Vähän ot, mutta sotaveteraanikeräystä ihmettelen. Vaikka veteraanijärjestöt eivät varakkaita olekaan, ei keräysvaroilla ole juuri muuta merkitystä kuin järjestöjen organisaation pyörittäminen. Virkistystä, kuulemma ja avustusta vähävaraisille. Näinköhän lie. Kunnat kumminkin järjestävät veteraanien asumisen joko laitoksissa tai kotonaan sekä tarvittavat avut ja valtiokonttori maksaa kunnille. Todellisia rintamaveteraaneja on alle 10000 ja keski-ikä huitelee reilusti 90v paremmalla puolella. Kun veteraanit loppuvat, järjestöt aikovat kuitenkin jatkaa toimintaansa ja keksiä keräyksille uudet perusteet. Pyh ja pah. Kunniavelaksi naamioitua rahanhimoa.
rahan kerjäämisen pitäisi olla laitonta
Vierailija kirjoitti:
En anna senttiäkään hyväntekijöinä esiintyville firmoille, joille annetut lahjoitukset menevät ihan muualle kuin kohteeseen.
Mikä on sinun tapasi auttaa?
Tiedostava, itsenäinen ja rajansa tunteva.
Olen entinen feissari enkä tuohon hommaan enää ryhtyisi, olet ap ilkeä. Lahjoittajan antama summa ei tosiaan kokonaisuudessaan mene sinne oikeaan kohteeseen enkä itsekään siksi ole enää kuukausilahjoittaja. Kannattaa oikeasti lahjoittaa vain sellaisiin kohteisiin, joissa lahjoitus oikeasti menee perille.
Feissari: oletko kiinnostunut lasten/eläinten/luonnon hyvinvoinnista?
Minä: En ole
Mitä feissarineidolla olisi tarjota vastapalvelukseksi?
Vierailija kirjoitti:
Minä en luota pätkääkään feissareihin, mistä sitä edes tietää meneekö lahjoitus esim. afrikkaan poliitikolle, oikeaan osoitteeseen vai feissarin omaan taskuun.
No tuosta kommentista ”feissarin omaan taskuun” huomaa kyllä, että et ole yhdenkään kanssa puhunut, kun et tiedä, miten se lahjoitus käytännössä tehdään.
Minä. Kun en halua, että rahoillani autetaan kolmatta maailmaa lisääntymään. Voisin antaa rahaa sterilaatioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellainen, jolla ei ole säännöllisiä tuloja
Suomessa kaikilla on säännölliset tulot.
Miten niin muka?
ohis
Esim minun kaltaiseni joka on työkyvytön ja jatkuvasti stressissä milloin saan rahaa ja ylipäätään saanko rahaa. Siinä on kuule 20€/kk iso raha kun oon 3kk täysin ilman tuloja (lapsilisiä lukuunottamatta). Kyllä silloin mietin ennemmin omien lasten ruokkimista kuin vieraiden.
Sellainen, joka toimii jo kuukausilahjoittajana jollekin järjestölle. Jos suostut kaikkien ystävällisten feissarien ja puhelisoittajien pyyntöihin, noihin lahjoituksiin menee helposti 100-200e kuukaudessa.
Millainen feissari tekee työtään tienaten yli 10 euroa tunti kun voisi lahjoittaa palkkansa ja tehdä tärkeää työtänsä ilmaiseksi?
Vastaus otsikkoon: Uskoisin, että moni ihminen kieltäytyy.