Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vinkkejä sijoittamisen aloitukseen?

Vierailija
05.09.2019 |

Ikää 39v ja parempi kai myöhään kuin ei milloinkaan. Mistä lähteä liikkeelle?

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piensijoittaja kirjoitti:

Älä aloita nousukauden huipulla.

Time in market beats timing the market.

Eli kyllä Aloittaa olisi pitänyt tajuta jo aikoja sitten, toiseksi paras hetki on aloittaa tänään.

Vierailija
22/62 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin tämän vuoden alussa suunnilleen samassa ruudussa kuin sinä.

Olen nyt avannut Nordnettiin tilin, tutkinut siellä rahastoja ja ostanut maltillisilla summilla paria rahastoa.

Yritän itse kartuttaa tietojani sijoittamisesta. Netistä löytyy erilaisia oppaita, blogeja ym. Olen itse lukenut yhtä kirjaa, nyt luen Malkielin Sattuman kauppaa Wall streetillä. Erilaisia kirjalistoja löytyy myös etsimällä, useimmiten suositellaan Seppo Saarion teosta Näin sijoitan pörssiosakkeisiin. Malkielin kirja taas vaikuttaa minusta hyvältä, koska se ottaa pois turhat luulot pikavoitoista.

Olen itse ajatellut ostaa osakkeita, mutta ei ole kiire, tällä hetkellä seurailen kurssien kehitystä. Osakkeissa riski on suurempi, joten en halua ostaa umpimähkään jotain.

Mielestäni kannattaa suhtautua varauksella random-nettisuosittelijoiden suosituksiin siitä, mitä kannattaa ostaa. Neuvot voi tietysti kuunnella, mutta päätökset kannattaa harkita itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kaipaa näitä muka vitsikkäitä vastauksia, kiitos vain.

Nordnetiin olen hieman tutustunut. Mutta en tiedä uskallanko nyt randomisti toimia vai pitäisikö ensin lukea vaikka alan kirjallisuutta tms? Onko hyviä blogeja? Rahastosijoittamista olen ajatellut, mutta aktiivi vai passiivi...jne.

Jos olet avannut heidän aloitussivun kirjautumatta niin onhan siinä ohjeita, kurssituksia jne vaikka muille jakaa. Sharevilleenkin voi tutustua. Ja voi sitä vaikka mennä sinne sharevillen aloittelijaketjuun ihmettelemään ja ehkä jopa kyselemään josko joku vanha pieru 30 eri osakelajilla ja +10%/a tuottoja kertoisi.

Nordea on kansan uusi kansanosake jos ei parempaa keksi. Tuskin menee ihan huonosti. Jos ei muuten niin saanee ehkä kivat osingot. Jos haluaa pienempiin voi vaikka tutustua aspoon. Erittäin tasainen osake.

Tai jos haluaa leikkiä niin swedish match. Kuulemma aika reippaasti alihinnoiteltu. Löytyy ruotsin listalta.

Vierailija
24/62 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nyt avannut Nordnettiin tilin, tutkinut siellä rahastoja ja ostanut maltillisilla summilla paria rahastoa.

Yritän itse kartuttaa tietojani sijoittamisesta. Netistä löytyy erilaisia oppaita, blogeja ym. Olen itse lukenut yhtä kirjaa, nyt luen Malkielin Sattuman kauppaa Wall streetillä. Erilaisia kirjalistoja löytyy myös etsimällä, useimmiten suositellaan Seppo Saarion teosta Näin sijoitan pörssiosakkeisiin. Malkielin kirja taas vaikuttaa minusta hyvältä, koska se ottaa pois turhat luulot pikavoitoista.

Olen itse ajatellut ostaa osakkeita, mutta ei ole kiire, tällä hetkellä seurailen kurssien kehitystä. Osakkeissa riski on suurempi, joten en halua ostaa umpimähkään jotain.

Mielestäni kannattaa suhtautua varauksella random-nettisuosittelijoiden suosituksiin siitä, mitä kannattaa ostaa. Neuvot voi tietysti kuunnella, mutta päätökset kannattaa harkita itse.

Aika surutta voi kuunnella, ei täällä kukaan eikä varsinkaan ostaja liiku isoilla rahoilla joilla olisi jotain merkitystä eli markkinoita ei noilla ohjeilla heiluteta. Ja siinä se pankkien ja vastaavien suositusten ideana on, ohjata helposti huijattavia liikuttelemaan koko markkinaa.

Siksi voi luottaa sattumanvaraiseen yksityishenkilöön, muttei instituutioon tai muuhun auktoriteettiin.

Vierailija
25/62 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Time in market beats timing the market.

Eli kyllä Aloittaa olisi pitänyt tajuta jo aikoja sitten, toiseksi paras hetki on aloittaa tänään.

Helmiä siloille. Ei nää aöpotteöijat tajua noin hienoja. (vuodesta 78, eli syntymästä...6v vanhana ekat päätökset. lehdistä luin pörssikurssit en sarjiksia).

Vierailija
26/62 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisivatko ne, jotka alapeukuttavar indeksirahastoja, selittää syyn alapeukuille?

Mä en alapeukuta ideaa ostaa indeksirahastoa vaan neuvoa ostaa jotain tiettyä indeksirahastoa.

Ja myös neuvoa olla lukematta alan kirjallisuutta. Kyllä jokaisen pitää ajatella omilla aivoillaan.

Vierailija
27/62 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika surutta voi kuunnella, ei täällä kukaan eikä varsinkaan ostaja liiku isoilla rahoilla joilla olisi jotain merkitystä eli markkinoita ei noilla ohjeilla heiluteta. Ja siinä se pankkien ja vastaavien suositusten ideana on, ohjata helposti huijattavia liikuttelemaan koko markkinaa.

Siksi voi luottaa sattumanvaraiseen yksityishenkilöön, muttei instituutioon tai muuhun auktoriteettiin.

Hohhoijaa.

Vierailija
28/62 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisivatko ne, jotka alapeukuttavar indeksirahastoja, selittää syyn alapeukuille?

Veikkaan, että he ovat kuulleet rahastojen olevan rahastusta/huijasta, mutta eivät ymmärrä indeksirahaston ja aktiivisesti hallinnoidun rahaston eroa.

Vierailija
29/62 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hohhoijaa.

?

Vierailija
30/62 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai minun juttu asuntovuokruksesta poistettiin, eipä mitään minulla on jo paljon rahaa.

Vierailija
31/62 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hohhoijaa.

?

Aloittaja kyseli, kuinka aloittaa sijoittaminen.

Sinä pyyhällät sivuraiteelle selittämään, kuinka yksittäiset neuvot eivät heilauta markkinoita. Keskustelun aihe ei ole markkinoiden heilahtelu .

Vierailija
32/62 |
06.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nordnetin passiiviset ETF-indeksirahastot ovat erinomaisia. Itsekin aloitin niillä sijoittamisen.

Laita rahaa kuukausittain seuraavalla jaolla:

85% EUNL

15% IS3N

Lähteitä:

https://www.shareville.fi/ryhmat/passiiviset-indeksisijoittajat-216/kom…

https://keskustelu.kauppalehti.fi/5/i/keskustelu/thread.jspa?messageID=…

https://www.sijoittaja.fi/etf-poiminnat/maailma-etf-vai-maailma-etf-puo…

Vierailija
33/62 |
06.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nordnetiin vaan tili auki ja sijoitusrahat sinne, sitten voi vetää henkeä ja miettiä kohdetta ihan rauhassa, rahat eivät katoa minnekään ja jos menee pupu pöksyyn niin ne voi siirtää takaisin pankkitilille milloin vain. Kannattaa sijoittaa jenkkimarkkinoille, euroopassa kasvu on ollut jo pitkään aivan surkeaa jenkkeihin verrattuna. ETF-rahastot ovat helppoja, niissä hajautus on tehty valmiiksi joten et sido kaikkia rahoja yhteen yritykseen. ETF:t muodostetaan aina jonkun teeman ympärille, valitse sellainen ala joka mielestäsi on kasvava ala nykyään. Yleensä noita rahastoja myydään euroopassa Saksan pörssin kautta, joten näet suoraan euroissa sijoitustesi arvonmuutokset. Toki erot valuuttojen arvoissakin on yksi huomionarvoinen seikka, mutta varsinkaan pitkäaikaisen sijoittajan ei kannata sillä päätään hirveästi vaivata.

Vierailija
34/62 |
06.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä tuhlaa aikaa oppaisiin, vaan sijoita! Itse en tajua vidduakaan sijoittamisesta, mutta työnnän joka kuukausi 600e EUNN, IS3N ja SRX8 rahastoihin. 20v päästä sitten katsotaan miten kävi.

Vierailija
35/62 |
06.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos säästää esim. tasasumman joka kuukausi on herttaisen yhdentekevää, onko aloittanut nousukauden huipulla vai.

Vierailija
36/62 |
06.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta sitä, mitä muut eivät halua. Olen pärjännyt ihan hyvin tällä neuvolla.

Vierailija
37/62 |
06.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avaa tili Nordnetissa ja osta Suomalaisia osakkeita. Pystyt seuraamaan uutisia kuuntelemalla.

"Rahastoihin" sijoittamalla pelin järjestäjät rahastavat sinua.

Unohda pankkien "neuvot". Sinun etusi on vastakkainen pankin etuun nähden.

Pienillä panoksilla ota riskiä.

Älä hämmennä salkkua, kulut syövät tuotot.

20 v kokemuksella ;-)

Vierailija
38/62 |
06.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisen asuntoni ostin niin, että olimme välittäjän kanssa kaksistaan pikkuyksiössä pimeässä joulukuussa illalla. Vastapäisessä ikkunassa seisoi nainen rinnat paljaana pitkään ja hartaasti. Koin sen merkkinä.

Välittäjä kysyi minulta käyttäen etunimeäni, "Haluatko sinä tämän asunnon?" Olin, että en oikein tiedä. "Onko muita ostajia?" Ei taida olla, ei. Minä sitten siihen, että ei tämä minunkaan unelmieni asunto ole, mutta menettelee.

Kukaan muu ei sitä halunnut jostain syystä, joten ostin, kun sain pankista lainaa.

Ei kannata rakastua liikaa materiaan.

Vierailija
39/62 |
06.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lue mihin mammat sijoittaa ja vältä niitä yhtiöitä.

Tää oli ihan paras!😉

Vierailija
40/62 |
06.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avaa tili Nordnetissa ja osta Suomalaisia osakkeita. Pystyt seuraamaan uutisia kuuntelemalla.

"Rahastoihin" sijoittamalla pelin järjestäjät rahastavat sinua.

Unohda pankkien "neuvot". Sinun etusi on vastakkainen pankin etuun nähden.

Pienillä panoksilla ota riskiä.

Älä hämmennä salkkua, kulut syövät tuotot.

20 v kokemuksella ;-)

Samaa mieltä. Myöhemmin olin myymässä asuntoani ja pyysin pankin välittäjän antamaan hinta-arvion. Oli silloin, että olisi ostaessani joku muukin ollut kiinnostunut ostamaan. No, ei ollut ja kauppa on kauppa.

En kyllä luottaisi pankin sijoitusneuvoihin. Nehän saavat itse niistä suurimmat tuotot.