Puolisolle tuli yhtäkkiä huuliherpes, mitä tehdä?
Ollaan oltu lähes 20 vuotta yhdessä ja ei hänellä aiemmin ole ollut huuliherpestä. Miten se yhtäkkiä voi tulla? En haluaisi saada tartuntaa. Pelottaa myös että hän tartuttaa sen alapäähänsäkin vaikka vahingossa esim. unissaan! Pitäisikö varmuuden vuoksi olla harrastamatta seksiä muutamaan viikkoon sen jälkeen kun huuliherpes on mennyt ohi, siltä varalta että tartunnassa on itämisaika muutamia viikkoja? Ja varmaan ei kannata suudellakaan ihan heti sen jälkeen kun huuli näyttää parantuneelta?
Miten te parit teette jos toisella on huuliherpes, harrastatteko sinä aikana seksiä? Luin että huuliherpes tarttuu myös pisaratartuntana ja voi tarttua alapäähänkin.
Kommentit (24)
Pompi tunti vasemmalla jalalla.
Sinccis
virus on todella tavallinen löytyy todella monelta kropasta. Että se puhkaa ulos kropasta just huulessa on kun kropan vastustuskyky on heikko: stressiä, flunssa, mensut jne.
Sitä ei kannata sorkkia eikä sillä pussailla vaan hakea apteekista reseptivapaa lääke siihen. Kyllä lähtee :)
Se tarttuu jonkin verran myös silloin kun ei ole aktiivisena. Ja sulla on todennäköisesti se virus joka tapauksessa jo elimistössä, vain oireettomana.
Itselleni putkahti huuliherpes ihan yhtäkkiä n. 30-vuotiaana. Koskaan aiemmin ei ole ollut. Oli todella stressaava ajanjakso elämässä, joten se varmaan aiheutti tuon aktivoitumisen. Ei muuta kun Zoviraxia apteekista ostamaan. Pari kertaa on puhjennut tuon kerran jälkeen. Olen nyt 50. Suosittelen pidättäytymään ainakin pussailusta, vaikka todennäköisesti itselläsikin on jo tuo virus piilevänä. Suurimmalla osalla väestöstä ilmeisesti on, joillakin se vain aktivoituu, ja joillakin ei.
Huuliherpes ei tartu alapäähän. Alapään herpes on ihan eri asia. Miksi ihmeessä tulet tänne kyselemään, etkä voi googlettaa asiaa?
Höpö höpö. Nyt näkyy huuliherpes olevan muodissa vitsinvääntäjillä.
Mistähän hän sen viruksen nyt äkkiä sai? Katopa kellä muulla lähipiirissä on rupi huulessa.
Vierailija kirjoitti:
Huuliherpes ei tartu alapäähän. Alapään herpes on ihan eri asia. Miksi ihmeessä tulet tänne kyselemään, etkä voi googlettaa asiaa?
Pitäskö sinun itsekin googlaa ennen kuin levität disinformaatiota?
"Sukuelinten alueella esiintyy kahta virustyyppiä; tyyppiä 2, jota pidetään perinteisesti sukuelinherpesviruksena ja virustyyppiä 1, jota aiemmin pidettiin vain huuliherpeksen aiheuttajana. Käytännössä kumpaakin virustyyppiä voi esiintyä kummassakin paikassa." Lähde: Yths
Vierailija kirjoitti:
Huuliherpes tarttuu alapäähän ja alapään herpes tarttuu huuleen. Googleta itse. Aloittaja kysyi mitä muut ovat tehneet, ei sitä voiko tarttua.
Mun miehelle tuli huolimattoman hammasimölantkn sovituksen seurauksena. Ja se alkoi sitten tull aivan yhtenään. Viikko taukoa ja taas tuli.
Nyt hän on syönyt estotabletteja jo 20 vuotta. Ei syö täyttä määrää eikä ehkä ain talvisin. Nykyään tulee harvemmin ja lievempänä.
Jos sinulla puolisollasi on huuliherpes, harrastatteko sen aikana seksiä?
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä muita kenen puolisolle on tullut yhtäkkiä huuliherpes tai kenelle itselleen on tullut, niin että tartunnan lähdettä tai ajankohtaa ei ole selvillä?
Juota sille Kloritea.
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla puolisollasi on huuliherpes, harrastatteko sen aikana seksiä?
Yhdyntää voi harrastaa ihan normaalisti, vaikka huulessa on rakkula. Suuseksiä ja suutelemista kannattaa toki välttää.
Ap, sinullakin on mitä todennäköisimmin herpesvirus elimistössäsi. Lähes kaikilla on. Joillakin se aktivoituu rakkulaksi, joillakin ei. Se voi aktivoitua jo pikkulapsena tai sitten vaikkapa menopaussin aikaan tai olla aktivoitumatta ikinä. Minulla on rakkula joka vuosi kesäloman päättyessä, kun uusi työrupeama on aluillaan. Se stressaa, vaikka ihan pidänkin työstäni.
"Alapään" ja herpes ja huuliherpes ovat saman viruksen kaksi eri muotoa. Kumpikin voi puhjeta mihin tahansa, tavallisimmin limakalvolle (minulla tulee herpesrakkula toisinaan sieraimeen). Herpesvirus voi puhjeta myös iholle, esim. vesirokossa tai vyöruusussa. Nykyisin huuliherpestä löytyy myös alapäästä, koska suuseksiä on niin paljon.
Huuliherpeksen hoitoon on olemassa käteviä läpinäkyviä huulilaastareita, jotka turruttavat rakkulan kivun ja estävät rakkulan pisaroiden tarttumista muualle. Niiden pitäisi olla turvallisia myös suutelemisen aikaan, mutta itse en ainakaan halua suudella rakkula huulessa, vaikka olisikin laastari päällä.
Eipä tuost kannata huolestua. Itsellä ollut lapsesta asti. Pussaill ei kannata ennen kuin kokonaan partunut. Seksiä voi harrastaa, mutta itse en tykkää kun ei voi pussailla ja muutenkin olen herpeksen kanssa todella varovainen esim. käsihygieenian suhteen, etten tartuta muihin enkä itseeni muualle. Rasvaa järkevämpää on hommata apteekista herpeslaastareita. Estävät tarttumista ja paranee nopeammin. Laastareilla herpes ei ainakaan itselläni kasva yhtä isoksi kuin jos käytän rasvaa, siten ei tule yhtä kipeäksikään. Ei voi muuta kuin suositella. Laastaria hädin tuskin huomaa kun ovat läpinäkyviä. Ja lääkeaine on aina lääkeaine, laastarit täysin lääkkeettömiä. Tällaista vinkkiä vanhalta konkarilta. Niin ja kesäisin ja aina auringossa huulirasvaa, jossa korkea suokakerroin, ilman sitä herpes tulee 100% varmuudella.
Vierailija kirjoitti:
Googlettaisit itse. Nykyään joka kolmas alapään herpes on saman viruksen aiheuttama, joka aiheuttaa huuliherpeksen (HSV-1). Samoin huuliherpeksen aiheuttaa 10-15% tapauksista se alapään herpes (eli HSV-2).
Onko täällä muita kenen puolisolle on tullut yhtäkkiä huuliherpes tai kenelle itselleen on tullut, niin että tartunnan lähdettä tai ajankohtaa ei ole selvillä?