Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, joilla on testamentti, mikä siinä poikkeaa normaalista perimyksestä

Vierailija
05.09.2019 |

Itse ajattelin testamentata kaiken vain toiselle lapselle. Toinen saa sitten lakiosan.

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me tehtiin juuri eilen testamentti ja nyt on aikuinen ja vastuuntuntoinen olo :-D

Meidän testamentti on aika perus, meillä on vain yksi lapsi. Perimysjärjestykseen ei tehty mitään muutoksia, mutta suljettiin testamentilla saatu omaisuus avio-oikeuden ulkopuolelle.

Toinen juttu mikä testamenttiin laitettiin oli se, että testamentin voi vastaanottaa osittain. Meiltä jää omaisuutta ihan kohtuullisesti ja lapsi voi halutessaan vastaanottaa siitä vain osan ja antaa loppujen mennä lapsille (joita ei vielä ole). Ilman tätä määräystä testamentissa perintö pitää ottaa vastaan joko kokonaan tai sitten luopua siitä kokonaan. Testamentissa olevan määräyksen myötä voi valita jotain tältä väliltä, maksaa perintöverot siitä mitä ottaa itselle ja lapset maksavat perintöveron omasta osuudestaan.

Vierailija
22/51 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen testamentannut koko omaisuuteni paikallisen kriisi- ja nuorisotyön hyväksi.

T: sinkkumies

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei lapset peri enää mitään joten puolisolle menee kaikki ja jos kuollaan yhtäaikaa niin osa menee lapsenlapsille ja osa hyväntekeväisyyteen.

Vierailija
24/51 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten testamentteja muuten käytännössä valvotaan? Miten ja kuka seuraa, että tahto oikeasti käytännössä toteutuu joskus? Eli jos testamenttaan rahaa vain toiselle lapselle, kuka valvoo että lapsi ei anna rahaa perinnöttä jääneelle?

Vierailija
25/51 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on biologinen lapsi ja sitten nykyisen vaimon lapsi, niin molemmat lapset saa yhtä suuren perinnön ilman itkuja. Miksi en antaisi EI biologiselle samaa osuutta, kun olen ollut hänen elämässään kun hän oli 2 vuotias ja nyt hän on 22 vuotias. Hänen biologinen isä  häipy eikä kiinnostanut koko tyttö. Isäksi hän minua kutsuu ja pidän häntä tyttärenä. Molemmat lapset yhtä tärkeitä minulle.

Tuossa skenaariossa vaimosi jää ilman.

Vierailija
26/51 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aviopuolisoiden poissulkeva testamentti. Omaisuus säilyy suvussa.

Vierailija
27/51 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mikään muu kuin se, ettei lasten puolisoilla ole mitään oikeutta perintöön.

Meillä sama, lisäksi elossa oleva saa pitää hallintaikeuden omaisuuteen.

Tämä pienentää perintöveroa.

Vierailija
28/51 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskinäinen omistusoikeustestamentti on ja myös lasten puolisot suljettu pois. Pankin juristin mukaan noin puolet aviopareista tekee testamentin ja lähes aina nykyään kyseessä on keskinäinen omistusoikeustestamentti. Aiemmin suosittiin hallintaoikeustestamenttia, mutta sen aiheuttamat hankaluudet sekä leskelle että perijöille ovat lopettaneet sen suosion.

Vierailija
29/51 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on biologinen lapsi ja sitten nykyisen vaimon lapsi, niin molemmat lapset saa yhtä suuren perinnön ilman itkuja. Miksi en antaisi EI biologiselle samaa osuutta, kun olen ollut hänen elämässään kun hän oli 2 vuotias ja nyt hän on 22 vuotias. Hänen biologinen isä  häipy eikä kiinnostanut koko tyttö. Isäksi hän minua kutsuu ja pidän häntä tyttärenä. Molemmat lapset yhtä tärkeitä minulle.

Eiköhän tollasessa tapauksessa ole kaikki otettu huomioon.

Vierailija
30/51 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mikään muu kuin se, ettei lasten puolisoilla ole mitään oikeutta perintöön.

Sama täällä! Ja tämä on mielestäni niin tärkeä yksityiskohta, että yleisemminkin pitäisi suositella sitä. Kukaan ei varmaan halua omaisuutensa valuvan mahdollisille tuleville ex-vävyille tai ex-miniöille.

Jos lapsi ei itse ymmärrä tai halua tehdä avioehtoa, joka sulkee pois puolison oikeuden perittyyn omaisuuteen ja sen tuottoon, vanhempien testamentti voi pelastaa lapsen perityn omaisuuden avioeron hetkellä. Tästä on lähipiirissä kokemusta...

Voihan se omaisuus valua ex-vävyille ja ex-miniöille myös sitä kautta, että perinnön saanut (lapseton) lapsi kuolee, jolloin hänen elossa oleva vanhempi perii. Tuo avio-oikeuden poissulkeminen auttaa vain siinä kohtaa kun avioliitto päättyy joko eroon tai kuolemaan.

Vierailija
31/51 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt toinen elossa oleva vanhempani perii ja saa toki periäkin, mutta testamentissa määrään hänen kuoltuaan perijäkseni tietyt hyväntekeväisyysjärjestöt. Täytyy vielä varmistaa, ettei esiin ilmaantunut lehtolapsi-sisarus peri missään olosuhteissa. Siis vaikka määräämäni järjestöt olisi lakkautettu kuolemani koittaessa. Niinkin kun voi käydä.

Vierailija
32/51 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten testamentteja muuten käytännössä valvotaan? Miten ja kuka seuraa, että tahto oikeasti käytännössä toteutuu joskus? Eli jos testamenttaan rahaa vain toiselle lapselle, kuka valvoo että lapsi ei anna rahaa perinnöttä jääneelle?

Saahan se antaa, koska hänen rahojaahan ne sitten on.

Vierailija
33/51 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säätiöitän varallisuuteni yliopistollisen eläinsairaalan hyväksi. Sivuutan vanhempani, sikäli kuin ovat elossa, sisarukseni lapsineen.

Eläimet ovat tuoneet elämääni kaiken siinä olevan valon ja ovat olleet seuranani aina.

Vierailija
34/51 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lapseton ja elän yksin. 

Haluaisin teettää testamentin, en vain ole saanut aikaiseksi.

En halua, että minulta saa mitään:

*Isä ja sisarukset, ex-puoliso

Haluan jättää perintöä:

Yhden sisaruksen kahdelle lapselle (en kaikille sisarusten lapsille, koska minua ei mm. kutsuttu rippijuhliin vaikka olen kummi. Lahja olisi kelvannut ja se olis kuulemma pitänyt postittaa. "Unohdin".)

Löytöeläimille (erityisesti sterilisaatioon)

Hajuvedet voisin testamentata hajuvesistä pitävälle ystävälle. 

Tuntuu kovatöiseltä, mutta kai se pitäis vain rohjeta ottaa johonkin lakitoimistoon yhteyttä. 

Nykään voit ihan itse tehdä sen testamentin, katso netistä malli, ei vaadi mitään lakitoimistoa.

Vierailija
35/51 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli keskinäinen testamentti aviopuolisoiden kesken ihan sen takia, ettei jäljelle jäänyt joudu kituuttamaan lasten kanssa, jos toinen menehtyy. Pahin kävi toteen ja toinen menehtyi. Maistraatti vaati testamentista huolimatta lapsille lakiosia. Sen mielestä lasten on ilmeisestikin nyt parempi elää nuoruutensa puoliorpoina ja sen lisäksi vielä köyhinä. Mikäli testamentti olisi toteutunut vainajan tahdon mukaisesti, niin lapset olisivat saaneet jatkaa harrastuksiaan ja pystyneet pukeutumaan yhtä hyvin kuin kaverinsakin. Nyt he itkevät, kun eivät saa enää mitään kivaa ja koko elämä takkuaa. Ei riittänyt, että toinen vanhempi kuoli. Maistraatti haluaa kiusata lapsia vielä lisää elintason romahduksella.

Vierailija
36/51 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tollasessa tapauksessa ole kaikki otettu huomioon.

Puhut vastoin parempaa tietoa. Alkuperäinen kirjoittaja sanoo testamenttaavansa tasapuolisesti varallisuutensa kahden lapsen kesken, toisen ollessa rintaperillisen. Rintaperillisen lakiosuus on 50%, 2X50% on 100% varallisuudesta.

Vierailija
37/51 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskinäinen omistusoikeustestamentti on ja myös lasten puolisot suljettu pois. Pankin juristin mukaan noin puolet aviopareista tekee testamentin ja lähes aina nykyään kyseessä on keskinäinen omistusoikeustestamentti. Aiemmin suosittiin hallintaoikeustestamenttia, mutta sen aiheuttamat hankaluudet sekä leskelle että perijöille ovat lopettaneet sen suosion.

En oikein hahmota mitä tarkoitusta tuo keskinäinen omistusoikeustestamentti palvelee? Onko teillä niin vähän varallisuutta, että toisen kuoltua toinen ei pärjää sillä omalla puolikkaallaan? Lapsille kai pitää kuitenkin maksaa lakiosa jo ensimmäisen kuoltua. 

Kaikkein viheliäisintähän on se, että perii vain osan asunnosta johon leski jää asumaan. Tulee verot maksettavaksi, mutta ei mitään muuta, perintö tulee sitten joskus. Minusta tässä vanhemmat voisivat hieman ajatella lapsiaan ja katsoa hyvissä ajoin, että lapset perivät jotain millä maksaa ne verot. 

Vielä inhottavampia ovat ne, jotka kynsin ja hampain pitävät kiinni jostain kesämökistä, jossa eivät huonon terveytensä vuoksi pysty enää edes käymään ja siellä se mökki rapistuu hiljalleen kun siihen on joku tunneside ja myydä ei raaski. Pahimmillaan siellä on vielä joku ulkorakennus joka on kerätty täyteen kaiken maailman romua. Siinä on sitten kiva savotta perillisille.

Hankkiutukaa kaikesta epälikvidistä eroon hyvän sään aikana! 

Vierailija
38/51 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhana, vieläkään ei ole tehtynä. Aviomies siis peris kaiken, oon kyllä ohjeistanut että pitää antaa lahjoituksia eläinsuojelutyöhön.

Mutta siis jahka jossain vaiheessa saan testamentin tehtyä, menee paljon lahjoituksia eri eläinsuojelujärjestöille sekä Suomessa että ulkomailla. Ja varmaan Parkinson-tutkimukseen jotain.

Vierailija
39/51 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säätiöitän varallisuuteni yliopistollisen eläinsairaalan hyväksi. Sivuutan vanhempani, sikäli kuin ovat elossa, sisarukseni lapsineen.

Eläimet ovat tuoneet elämääni kaiken siinä olevan valon ja ovat olleet seuranani aina.

Muuten hyvä idea, mutta älä yliopistolliseen eläinsairaalaan laita rahojasi. Siellä rahastetaan kunnolla ja eläinten tuskia pitkitetään tuplatutkimuksilla. Jopa reseptin uusimisesta eläinlääkäri peri järkyttävän ison palkkion. Tuli melkoisesti hintaa yhdelle allekirjoitukselle. Ahneudella ei ole mitään rajaa. Nykyään vien lemmikkini muualle hoidettavaksi. Tuli sen verran paljon huonoja kokemuksia yliopistollisesta eläinsairaalasta.

Vierailija
40/51 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, miksi? Vain toiselle lapsista? :(

Haluat ilmeisesti että lapsillasi on huonot ja kaunaiset välit kuolemasikin jälkeen? Tuollaista epäoikeudenmukaista ”vanhemmuutta” en voi ymmärtää.

Toinen lapsistani on vaikeasti kehitysvammainen ja tulee asumaan hoitolaitoksessa, joten ei pääse mitenkään nauttimaan rahoista. Käytännössä rahat hupenisi vain hoitomaksuihin. Tai niinhän se lakiosakin sitten hupenee, sitä ei voi estää.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yksi