Oletko vienyt kirjoja kotoa paperinkeräykseen, kun niitä ei ole muuallekaan saanut?
Itsellä taitaa olla se edessä kirjahyllyn siivouksessa. En jaksa edes alkaa myymään missään kirppareilla joitain vanhoja pokkareita.
Kommentit (24)
Mä useimmiten ihan lahjoitan pokkareita eteenpäin tutuille, jotenkin tuntuu liian julmalta heittää kirjoja menemään. Usein myös lentokentillä, hotelleissa yms. on kierrätyspisteitä joihin voi jättää omat luetut kirjansa ja ottaa uusia tilalle.
En ole vielä vienyt, mutta tässä juuri mietin, että mitä noille ylimääräisille tekisi. Kirpparilla jostain pokkarista voi pyytää 50 senttiä. Ei maksa vaivaa ryhtyä tuohon.
Eikö kirjoja siis saa viedä paperinkeräysastiaan?
Jouduin viemään kun tyhjensin isävainaan asunnon. Osa meni divariin, hyväkuntoiset kirjaston vaihtopisteelle (Omenassa) pienissä osissa ja huonokuntoiset paperinkeräykseen.
Kannet pitää repiä pois, sitten kelpaa.
Kirjoista kannet pois ja keräyspaperiastiaan. Pahviset kannet kartonkikeräykseen. Tällaiset ohjeet sain jätepalveluneuvojalta.
Kirjoja voi viedä paperinkeräykseen jos niistä repii kannet irti.
Ei kirjoja nyt ainakaan paperinkeräykseen pidä laittaa, koska ne ovat kierrätyspaperikuidun käsittelylaitteille aivan liian kovia. Pahvinkeräys tai palava/energiajäte on vanhojen kirjojen oikea osoite, jos niitä ei pysty muualle viemään.
Pääkaupunkiseudun Helmet-kirjastoissa useimmissa on myös kierrätyshyllyjä, joihin voi viedä vanhoja kirjoja ja aikakauslehtiä. Niitä käytän itse usein.
Kirjastoon!!!
Useat kirjastot ottavat hyväkuntoisia kirjoja, tietokirjoja jotka eivät ole vanhentuneita (missään tapauksessa EI tietosanakirjoja tmv.) kertomakirjallisuutta jotka e i v ä t ole kirjakerhokirjoja.
Aina kannattaa kysyä. 👍
Onneksi usein on löytynyt meiltäpäin paikkoja johon ne voi lahjoittaa (roskiskatoksen kierrätyshylly, kirjasto, kierrätyskeskus jne.) Jos kirjat on ollut ihan surkeassa kunnossa niin kyllä me sitten ollaan heitetty ne paperinkeräykseen.
Vein kirpparin lahjoituslaatikkoon. Kaikki katosivat päivässä.
Ainakin lasten koulukirjoja.
Onko tuo faktaa, että kirjastot ottavat vastaan kirjoja? Mitä ne niillä tekevät? Kun mulla on sellainen käsitys, että kirjastot eivät saa ottaa lahjoituskirjoja, vaan ne ostavat kirjansa erityisellä kirjastohinnalla, joka ei siis suinkaan ole halvempi, vaan siinä maksetaan tekijänoikeudesta enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Ei kirjoja nyt ainakaan paperinkeräykseen pidä laittaa, koska ne ovat kierrätyspaperikuidun käsittelylaitteille aivan liian kovia. Pahvinkeräys tai palava/energiajäte on vanhojen kirjojen oikea osoite, jos niitä ei pysty muualle viemään.
Pääkaupunkiseudun Helmet-kirjastoissa useimmissa on myös kierrätyshyllyjä, joihin voi viedä vanhoja kirjoja ja aikakauslehtiä. Niitä käytän itse usein.
Tämä! Meidän paikkakunnalla ilmaishyllyistä materiaali kiertää parhaiten, ei siis vaihto- vaan ottoperiaatteella toimivat. Pääasia että lähtevät kiertoon eivätkä mene roskiin.
Hei, tulikin jo hyvin infoa. Kiitos! Nro 3
Vien kirjoja kirjaston kierrätyshyllyyn, nopeasti tuntuvat häviävän.
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo faktaa, että kirjastot ottavat vastaan kirjoja? Mitä ne niillä tekevät? Kun mulla on sellainen käsitys, että kirjastot eivät saa ottaa lahjoituskirjoja, vaan ne ostavat kirjansa erityisellä kirjastohinnalla, joka ei siis suinkaan ole halvempi, vaan siinä maksetaan tekijänoikeudesta enemmän.
Ainakin mun lähikirjastossa on sellainen hylly, johon voi viedä kirjoja ja ottaa itselleen omaksi.
Vierailija kirjoitti:
Tuo erikoishinta koskee elokuvia, kirjat ovat aivan samaa hintaluokkaa kuin kaupoissakin. Kirjailijat saavat vielä erikseen kirjastokorvauksia teoksistaan.
Kirjastot saattavat esimerkiksi vaihtaa kokoelmissaan hyväkuntoisia lahjoituskirjoja huonokuntoisten tilalle. Saatetaan toimittaa myös vaikka vanhainkodeille, päiväkoteihin tai mihin tahansa tarvitseville. Lopulta myös kierrätyshyllyyn, kuten Helmetissä.
Vien tarvittaessa jäteastiaan ja sieltä L&T:n pojat kippaa kaiken sisällön autoon parin viikon välein. Helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin mun lähikirjastossa on sellainen hylly, johon voi viedä kirjoja ja ottaa itselleen omaksi.
Joo, niin meidänkin kirjastossa, mutta jos sanotaan, että kirjastot ottavat kirjoja (kuten tuossa yhdessä viestissä sanottiin), se kuulostaa muulta kuin siltä, että niitä saa jättää johonkin hyllyyn tai koriin toisille otettavaksi.
Joo jonkun verran. Niitähän voisi laittaa kiertoon myös book crossingin kautta, jos on viitseliäisyyttä.