Olen raskaana ja työsopimustani ei aiota jatkaa.
Olen raskaana rv 18 ja määräaikaisena työssäni syyskuun loppuun asti. Kyseessä paikka, jossa tarvitaan koko ajan suurta määrää työntekijöitä ja josta moni vakituinen on nyt syksyllä lähdössä, eli uusia tarvitaan tilalle.
Raskaudesta en ole puhunut esimiehelle, mutta muille työkavereille kyllä ja lisäksi maha näkyy jo selvästi.
Muille, jotka olivat paikassa kesätyössä, myös ainakin yhdelle minun jälkeeni tulleelle, on luvattu jo jatkoja vuoden loppuun ym.
Itse kysyin yhtenä päivänä, saanko minäkin jatkaa, ja vastaus oli hieman kiertelevä mutta pääviestinä oli, ettei kaikkien sopimuksia voi jatkaa.
Pitäisikö minun nyt kysyä perusteluja, miksen minä saa jatkaa? Vai olenko yhteydessä liittoon? Raskaushan ei tähän SAISI vaikuttaa.
Kommentit (25)
Jos sieltä lähtee joku vakituinen, niin se paikka pannaan hakuun, ei välttämättä "anneta" sitä jollekin. Jos ei ole tismalleen nykyistä vastaavaa paikkaa avoinna, ei sinua ole pakko palkata uudelleen.
Et häviä mitään liittoon soittamalla. Täältä saadut väärät varmat tiedot sensijaan getuttavat, kun kakki on jo tuulettimessa.
Liittoon yhteys. Työnantajalla on todistustaakka siitä, että raskaus ei ole päätökseen vaikuttanut.
Siis paikkoja ei edes ole vielä avoinna, mutta työsuhdettasi pitäisi jatkaa?
Ainakin meillä jatkoa kesätyön jälkeen saa ne, joista on erityistä hyötyä yksikölle, jotain erityisosaamista. Mitään sellaista "aloitin ennen kuin tuo, minulla on oikeus jatkaa" -systeemiä ei ole. Liitosta ei voida isommin auttaa, jos määräaikaisuuksia ei ole ollut avoinna tai jos jo nyt Miran äitiyslomaa sijaistava saa jatkaa Miran vanhempainvapaan ajan. Raskaus ei ole mikään paikansaannin etuoikeuttaja.
Vierailija kirjoitti:
Liittoon yhteys. Työnantajalla on todistustaakka siitä, että raskaus ei ole päätökseen vaikuttanut.
Mihin päätökseen? Ap ei kertonut mistään sellaisesta päätöksestä, jossa olisi jäänyt toiseksi.
Yhteys liittoon. Mutta ensin kerro raskaudesta avoimesti työnantajalle. Sinulla on erityissuoja. Sen takia jos määräaikaisuuksia ei sinun kohdalla jatketa niin kyse voi olla syrjinnästä.
Kysy esimieheltä suora vastaus että saatko jatkaa, eikä mikään rivien välistä luettava. Minä kerroin raskaudestani esimiehelle jo rv 8 aikoihin, minulla olisi myös ollut tämän vuoden loppuun määräaikainen mutta sain samantien vakituisen paikan jo viime joulukuussa.
Voin kertoa, ettei liitto mahda mitään tuossa asiassa.
T. Pääluottamushenkilö.
Vierailija kirjoitti:
Yhteys liittoon. Mutta ensin kerro raskaudesta avoimesti työnantajalle. Sinulla on erityissuoja. Sen takia jos määräaikaisuuksia ei sinun kohdalla jatketa niin kyse voi olla syrjinnästä.
Ei raskaus ole mikään erityissuoja. Työnantajalla on edelleen mahdollisuus ja jopa oikeus valita paras mahdollinen. Jos toisella on vaikka 7 vuoden työkokemus, raskaanaolevalla vasta 2 kk mittainen, niin aika hankala on todistella, että se 7v töissäollut olisi kehnompi valinta kuin 2 kk töissäollut raskautunut.
Soita vaan, mutta ei sillä mitään väliä ole. TA päättää kenellä jatkuu, kenellä ei.
En ymmärrä miksi raskaana olevat kuvittelevat olevansa jossain erityisessä etulyöntiasemassa määaikaisten työsopimusten kanssa. Työnantajalla ei ole velvollisuutta palkata teitä siksi, että olette raskaana.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi raskaana olevat kuvittelevat olevansa jossain erityisessä etulyöntiasemassa määaikaisten työsopimusten kanssa. Työnantajalla ei ole velvollisuutta palkata teitä siksi, että olette raskaana.
Pregnancy brain.
Olen ollut vastaavassa tilanteessa. Esimieheni möläytti että työsopimusta iolisi jatkettu jos 'tilanne ei olisi"tämä"'. Otin yhteyttä pääluottamusmiehen, joka järjesti minulle vuoden työsopimuksen jatkon. Raskaus EI OLE SYY olla jatkamatta työsopimusta!!!!
Vierailija kirjoitti:
täsmälleen näin.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut vastaavassa tilanteessa. Esimieheni möläytti että työsopimusta iolisi jatkettu jos 'tilanne ei olisi"tämä"'. Otin yhteyttä pääluottamusmiehen, joka järjesti minulle vuoden työsopimuksen jatkon. Raskaus EI OLE SYY olla jatkamatta työsopimusta!!!!
Ei tietenkään. Siksi vedotaan tutasyihin. Kun useita lähtee, tämä odottaja on heidän joukossaan tuotannollisista ja taloudellisista syistä
Kysy työnantajalta selkeää vastausta jatkoon (mielellään kirjallisesti) ja ota yhteysliittoon. Raskaussyrjintä on yleistä ja tietoista, tvoisottavasti jaksat taistella sitä vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Se ei myöskään ole syy jatkaa työsopimusta.
Asia olisi ihan eri, jos sulla olisi vakipaikka, mutta oot määräaikainen. Olisi typerää työnantajalta antaa paikka raskaana olevalle, kun samalle paikalle voidaan työllistää henkilö, joka ei jää sitten äitiyslomalle.