lähihoitaja-sairaanhoitja-lääkäri
Alkaa kyllä ottamaan pikkuhiljaa päähän nämä jatkuvat keskustelut siitä, miten lähihoitajia ja sairaanhoitajia jatkuvasti vertaillaan ja samaten sairaanhoitajia ja lääkäreitä... koulutusta, palkkaa, ammattitaitoa ja kaikkea mahdollista...
Vertailu on täysin turhaa, koska nämä kaikki ovat eri ammattiryhmiä, jotka kuitenkin ovat toinen toisistaan riippuvaisia.
Itse olen lähihoitaja, kohta valmis sairaanhoitaja (ja aion opiskella vielä farmaseutuksi.) Ottaa niin päähän kun eräät lukiosta suoraan tulleet sh-opiskelijat luulevat olevansa niin paljon lähihoitajia tietävämpiä, kun pari kurssia on suoritettuna... jessus!
Lähihoitajan ammatti on aliarvostettu. valitettavasti.
Kommentit (24)
Lääkärin ammatti pohjautuu lääketieteeseen, hoitajan hoitotieteeseen.
Sen pohjalta syntyy se ero tiedoissa ja pätevyydessä. Kumpi sitten on tärkeää sen päättäköön kukin itse? Vai haluammeko molempia hoidettavan kun olemme potilaana?
Lääkärit ovat todellakin parempia diagnosoimaan ym. mutta hoitajat tukemaan ja myötäelämään. Harvoi näkee hoitajaa joka ottaa vastuun potilaan elvytyksessä kuten lääkäri. Harvoin taas näen lääkäriä joka tukee potilasta ja omaisia niin läsnäolevasti tästä tapahtumasta selviämiseen hoitaja.
Ei vaadi kovinkaan suurta älykkyyttä, että tajuaa, että sairaanhoitaja on täysin eri ammatti kuin lääkäri.
Vierailija:
Eli klassikko Ihmisen fysiologia ja anatomia, joka oli monta vuotta lääkiksen pääsykoekirjana?Eli toisessa koulussa opetetaan se, mikä toiseen kouluun päästäkseen pitää jo osata. Molemmathan ovat yo-pohjaisia. Kertoo varmaan jotain tasosta?
Mutta vaikein osuus onkin se vuorovaikutus puoli.
Hoitosuhde työskentely, oman persoonan käyttäminen työssä, olla rinnalla kulkija ja asiantuntija, ihmisläheinen, empaattinen, tavata kymmeniä ihmisiä päivässä ja paneutua jokaiseen ainutlaatuisesti, ym
Tätä ei opita lukion anatomiankurssilla...
Lh ja Sh, haaveilen farmaseutin tai röntgenhoitajan ammatista