lähihoitaja-sairaanhoitja-lääkäri
Alkaa kyllä ottamaan pikkuhiljaa päähän nämä jatkuvat keskustelut siitä, miten lähihoitajia ja sairaanhoitajia jatkuvasti vertaillaan ja samaten sairaanhoitajia ja lääkäreitä... koulutusta, palkkaa, ammattitaitoa ja kaikkea mahdollista...
Vertailu on täysin turhaa, koska nämä kaikki ovat eri ammattiryhmiä, jotka kuitenkin ovat toinen toisistaan riippuvaisia.
Itse olen lähihoitaja, kohta valmis sairaanhoitaja (ja aion opiskella vielä farmaseutuksi.) Ottaa niin päähän kun eräät lukiosta suoraan tulleet sh-opiskelijat luulevat olevansa niin paljon lähihoitajia tietävämpiä, kun pari kurssia on suoritettuna... jessus!
Lähihoitajan ammatti on aliarvostettu. valitettavasti.
Kommentit (24)
Tarjoavat huonoa palvelua, nyrpeää naamaa, odottavat suurta kiitollisuutta siitä, että vain hoitavat työnsä. Siinä valitettavasti jää varjoon se osa, joka oikeasti tekee haluamaansa työtä ja tekee sen hyvin..elämä on.
Vierailija:
Ottaa niin päähän kun eräät lukiosta suoraan tulleet sh-opiskelijat luulevat olevansa niin paljon lähihoitajia tietävämpiä, kun pari kurssia on suoritettuna... jessus!
.... toi on oikeesti ihan uskomatonta, mutta totta! Huvittavaa
Meillä ainakin lukiossa sai tehdä AMK-tason kursseja anatomiasta ja fysiologiasta ja eipä ollut mitenkään erikoinen taso noilla kursseilla verrattuna lukiokursseihin. Ihmekös, jos ei virheästi kunnioitusta heru. Saman voi todeta AMK-lopputöistä.
Ilmeisesti lähihoitajalla, joka on suuntautunut ensihoitoon ja ensihoitajalla on vielä suurempi ero kuin muilla? Näin olen erään tuttavani puheista käsittänyt :)
että mullakin on sekä lähihoitaja, sairaanhoitaja, amk että farmaseutin tutkinto. Kaikissa on omat hyvät puolensa ja tosiaan työnkuvat aivan eri, mutta itse kyllä voin todeta että lähihoitajaj opinnoitsa oli sh opinnoissa paljon enemmän hyötyä kuin lukiosta näytti olevan.
Kiitos sinulle, alanvaihto on taas askeleen lähempänä...
Vierailija:
Meillä ainakin lukiossa sai tehdä AMK-tason kursseja anatomiasta ja fysiologiasta ja eipä ollut mitenkään erikoinen taso noilla kursseilla verrattuna lukiokursseihin. Ihmekös, jos ei virheästi kunnioitusta heru. Saman voi todeta AMK-lopputöistä.Ilmeisesti lähihoitajalla, joka on suuntautunut ensihoitoon ja ensihoitajalla on vielä suurempi ero kuin muilla? Näin olen erään tuttavani puheista käsittänyt :)
Vierailija:
Kiitos sinulle, alanvaihto on taas askeleen lähempänä...Vierailija:
Meillä ainakin lukiossa sai tehdä AMK-tason kursseja anatomiasta ja fysiologiasta ja eipä ollut mitenkään erikoinen taso noilla kursseilla verrattuna lukiokursseihin. Ihmekös, jos ei virheästi kunnioitusta heru. Saman voi todeta AMK-lopputöistä.Ilmeisesti lähihoitajalla, joka on suuntautunut ensihoitoon ja ensihoitajalla on vielä suurempi ero kuin muilla? Näin olen erään tuttavani puheista käsittänyt :)
ja voin kyllä snaoa että ainakin helsingin amk:ssa oli sen verran tiukkaa, että yliopisto-opinnot oli lasten leikkiä siihen verrattuna, paljon vähemmällä työllä selvisin.
kun jotain anatomian ja fysiologian kursseja..
Just tollaset paskantärkeet tietoviisaat lukiolaiset muakin ärsyttää, " kun mekin saatiin sillon lukiossa opiskella pari kurssia saman tasosta anatomiaa&fysiologiaa ku amk:laiset, niin ei voi kovin vaikeeta olla siellä amk:ssa, oikeestaan han mäkin voisn hakee sh:n duunia kun tosiaan tiiän noitten kurssien perusteella et mitä se hoitotyö on, ihan simppeliä ja en tajuaa miks niistä palkoista vauhkotaan kun eihän se koulutus paljon vaadi ja" BlaaBlaaBlaaa......
Koulu lastenleikkiä?! En ole keskivertoa tyhmempi, mutta kyllä mä ainakin oon tentteihin lukenu ja hiki hatussa tehtäviä/raportteja ym. juttuja väsänny. Opetuksen taso nyt tuskin on huippua, mutta jokainen voi itse syventää tietojaan, osaamistaan ja koko oppimistaan.
Kyllä yksittäisiä kursseja varmaan voi kuka tahansa suorittaa, mutta kysehän ei ole siitä. vaan siitä miten kasvaa päteväksi sairaanhoitajaksi. Koulutus on vain yksi oppimisen väline.
Silti opiskelu lähihoitajaksi oli helppoa kuin mikä. Samaa on sanoneet opiskelu ja työkaverit. Ei hevin vaikeeta, lääkematikka ehkä pikkasen tuotti vaikeuksi, kun sitä matikkapäätä ei ole alkuunkaan.
Koulun penkkiä kulutettiin loppujenlopuksi vähän, suurin oppi tuli työharjoitteluista. Valmistuin Amiedusta vuosi sitten ja opiskelu kesti vaan puoltoistavuotta. Suosittelen kaikille alasta kiinnostuneille. Ei kannata säikähtää näistä, olipa rankkaa ja vaikeaa jutuista.
Vierailija:
Silti opiskelu lähihoitajaksi oli helppoa kuin mikä. Samaa on sanoneet opiskelu ja työkaverit. Ei hevin vaikeeta, lääkematikka ehkä pikkasen tuotti vaikeuksi, kun sitä matikkapäätä ei ole alkuunkaan.
Koulun penkkiä kulutettiin loppujenlopuksi vähän, suurin oppi tuli työharjoitteluista. Valmistuin Amiedusta vuosi sitten ja opiskelu kesti vaan puoltoistavuotta. Suosittelen kaikille alasta kiinnostuneille. Ei kannata säikähtää näistä, olipa rankkaa ja vaikeaa jutuista.
t.lh ja sh
millainen on koulussa.. joku vitosen oppilas voi olla todella kamala hoitajana, ja joku kolmosen oppilas taas voi olla erittäin pätevä ja hyvä hoitajana.
ja kyllä niistä opiskelu oli hieman eri tasoista kuin nuo AMK-kurssit. Ehkäpä nämä olivat joku poikkeus sitten vaatimustasolla? Siitä kuitenkin sh-opiskelijat eteen päin jatkoivat...
6
Eli klassikko Ihmisen fysiologia ja anatomia, joka oli monta vuotta lääkiksen pääsykoekirjana?
Eli toisessa koulussa opetetaan se, mikä toiseen kouluun päästäkseen pitää jo osata. Molemmathan ovat yo-pohjaisia. Kertoo varmaan jotain tasosta?
Vierailija:
Eli klassikko Ihmisen fysiologia ja anatomia, joka oli monta vuotta lääkiksen pääsykoekirjana?Eli toisessa koulussa opetetaan se, mikä toiseen kouluun päästäkseen pitää jo osata. Molemmathan ovat yo-pohjaisia. Kertoo varmaan jotain tasosta?
ei ole AMK:ssa kurssikirjana ainakaan Helsingissä. Ja ei lääkistä ja sairaanhoitaja, amk koulutusta voi muutenkaan verrata, ei niiden tarkoituskaan ole olla saman tasoisia. Lääkäreiden anatomian tuntemus luonnollisesti täytyy olla vähän syvällisempi kuin sairaanhoitajien.
siis vaikka osaisi joka ikisen kirjan ulkoa.. Ja tiedoksi myös että sh:n ja lääkärin ammatit eivät ole verrannollisia keskenään. Lääkärin täytyykin osata enemmän kuin sh:n... ääliö...
Luuletko ihan tosissasi että sh:n on hallittava samat asiat kuin lääkärin??
Tässä ketjussa vain mielestäni keskustellaan siitä, miten terveydenhoitoalalla on todella kova hierarkia ja arvostus sen mukaan. Mielestäni tuo IFA-fakta kertoo jotain hoitajien osaamisesta, joka taas vaikuttaa siihen, miten arvostan heidän koulutustaan. Kyllähän varmaan näitä historiallisia IFAa lukeneita varmaan on työelämässä?
Onneksi en ole koskaan ollut sairaalassa, joten en ole työtään potilaan asemasta näkemään. Mutta mitenkään suuret odotukset ei ole. Joskus terkkarin vastaanotolla oli sh ja hänen tietotasonsa allergioista olivat nippanappa samat kuin itselläni. Minulla ei siis alan koulutusta.
Vierailija:
Tässä ketjussa vain mielestäni keskustellaan siitä, miten terveydenhoitoalalla on todella kova hierarkia ja arvostus sen mukaan. Mielestäni tuo IFA-fakta kertoo jotain hoitajien osaamisesta, joka taas vaikuttaa siihen, miten arvostan heidän koulutustaan. Kyllähän varmaan näitä historiallisia IFAa lukeneita varmaan on työelämässä?Onneksi en ole koskaan ollut sairaalassa, joten en ole työtään potilaan asemasta näkemään. Mutta mitenkään suuret odotukset ei ole. Joskus terkkarin vastaanotolla oli sh ja hänen tietotasonsa allergioista olivat nippanappa samat kuin itselläni. Minulla ei siis alan koulutusta.
joten eipä sillä IFA:n tiedoilla pitkälle pötkitä, ei sh eikä lääkärit
muuten itellä ainakin on ifa ja sillä olen anatomian ja fysiologian tenttinyt. Samapa kai tuo mistä kirjasta asiat lukee, pääasia on, että ne osaa.
Miksi ihmeessä taas vertaillaan sairaanhoitajan ja lääkärin anatomista ja fysiologista osaamista? Hoitajilla ja lääkäreillä on yhteinen tavoite, potilaan hyvinvointi. Hoitaminen vaan tapahtuu eri ammattiryhmien välillä eri perspektiivistä...
T. ap
Vastaavaa kirvesmies-insinööri-arkkitehti ketjua en ole vielä nähnyt. Kun on kyse ihan eri duuneista, vaikka samaan hiileen pitäisikin puhaltaa...