Asutteko vuokralla
Löytyykö sellaisia perheitä paljon jotka haluavat asua vuokralla eikä aikomustakaan ostaa omaa? Me kuulutaan siihen väestöön. Meitä viisi henkeä perheessä ja aina asuttu vuokralla. Huoletonta. Kokoajan kyllä kuulee että kaivoon heitettyä rahaa. Asutaan niin pienellä paikkakunnaöla että asuntoja oisi toooodella hankala myydä jos sellainen tilanne tulisi.
Kommentit (30)
Minä asuisin ihan mielelläni vuokralla koko elämäni. Puolisolle oma talo on tärkeä. Yritän keksiä, miten saisin hänet luopumaan ajatuksesta.
90-luku istutti ikuisen pelon velan ottamista kohtaan. Ajatus satojen tuhansien lainasta tuntuu kamalalta. Mitä jos jotain tapahtuu? Puoliso kuolee, minä sairastun?
Vuokra-asunto on niin turvallinen.
Asun vuokralla Sukhumvit 8 Bangkok vuokra 211 €/kk 2 h + k + kylppäri ja parveke 68 m2 74 krs. uima-allas katolla hyvinvarusteltu kuntosali alakerrassa ja uima-allas katolla sekä parkkipaikka 1-3 kerros sis.vuokraan.
Omistan kyllä kolme kämppää helsingissä mutta halvimmankin vastike on kalliimpi 260€/kk.
Lisäksi ostovoima on noin 8,5 kertainen verrattuna Helsinkiin.
Miksi en asuisi vuokralla!
Muutin vuokralla, kun jäin leskeksi. Meillä oli ennestään molempien ensiasunnot vuokralla ja talon myynnistä jäi rahaa. Kun sitä omaa kotia ei vaan tahtonut löytyä ja tykästyttiin tähän alueeseen niin jäätiin tähän ja ostin pari yksiötä lisää. Nämä tuottaa sen verran, että se kattaa vuokramenot.
Pikkupaikkakunnalla asuntojen hinnatkin tosi edullisia joten jos aiotte siellä pysyä ja perhettäkin on noin paljon niin ihmetyttää että miksi ette osta omaa. Sen ymmärrän että jos jää nuorena pikkupaikkakunnalle asumaan niin ei välttämättä osta omaa kun on vaikea myydä mutta voihan sen aina laittaa vuokralle siinä vaiheessa kun muuttaa isompaan jos ei käy kaupaksi. Tai Airbnb:hen.
Asun vuokralla kerostalokolmiossa ja hyvä näin. Omistusasumista asunto- ja remonttilainan kanssa koin kuusi vuotta. Ei ollut minulle sopivaa se työmäärä ja rahanmeno. Tässä on nyt koti.
Vuokralla, vaikka vuokranantaja haluaisi myydä tämän minulle. Nääh, vuokranantaja vastaa remonteista, minä juoksevista kuluista ja pienestä vuokrasta. Katsomme molemmat, että minun asumiseni ja pihan ylläpitotaidot voidaan kompensoida vuokrassa.
En ole sidoksissa mitenkään tähän (tai mihinkään muuhunkaan) paikkakuntaan ja vuokralla asumisen etu on, että voi halutessaan nostaa kytkintä yhden kuukauden varoitusajalla.
Omistusasunnossa on se hyvä puoli, että se pakottaa kulutustottumukset sellaisiksi, että säästöön (=lainan lyhennykseen) jää rahaa. Paras kannustin on se, että jos rahaa ei jää sivuun, niin koti menee alta.
Huonot puolet omistusasunnossa on riskit (työttömyyden lisääntyminen asumispaikkakunnalla lisää muuttotarpeen mahdollisuutta ja laskee asuntojen hintoja) ja hieman vaatimaton tuotto (pk-seudulla ja kasvukeskuksissa arvonnousu on ihan olennainen, mutta remontoida niitäkin asuntoja pitää)
Itse asun vuokralla maksan vähän yli 700e vuokraa. Lainaa en ota asunnon ostoa varten vaan säästänyt/sijoittanut jonkin aikaa ja tehnyt sillä tiliä että ostan jossain vaiheessa asunnon ilman lainaa suomesta tai jostain muusta maasta. Töitä ei ole tällä hetkellä tarvinnut tehdä vaan sijoittamalla teen tilini 6-8k/kk tällä hetkellä. Vaikka asuntolaina on riskitön niin en pidä itse mistään lainoista vaan ostan aina kaiken omalla rahallani. Jos haluaa lainalla asunnon ostaa ja maksella lainaa pois monta vuotta niin mikäs siinä. Itse mielummin säästäisin/sijoittaisin perustaisin yrityksen. Suomessa perustyöllä 2000-5000e palkoilla tule rikastumaan.
En ole ikinä asunut vuokralla ja säälittää kaikki vuokralla asujat. Minun käy sääliksi myös vuokralaisiani.
Asutaan ja olen aina asunut. Lapset muuttaa pois kotoa kohta ja sitten taas muutan pienempään vuokra-asuntoon. Joskus mietin kyllä oman ostamista, mutta ei mulla ole säästöjä eikä takaajia, joten täysin mahdoton tehtävä. Nyt on ikää jo niin paljon ettei enää kannattaisi ostaakaan, ei riitä työvuodet enää maksamaan lainaa.