Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko lapsena lyhyestä tulla aikuisena pitkä ja toisinpäin?

Vierailija
04.09.2019 |

Olitko itse pitkä/pätkä lapsena mutta aikuisena päinvastainen vai onko se niin että pitkistä lapsista tulee pitkiä aikuisia ja pätkistä pätkiä? Entä lapsesi?

Itse olin luokkani toiseksi lyhin, ja lyhyeksi jäin. Kaikki lapseni ovat pitkiä, 11 v. poikani luokkansa toiseksi pisin, nyt jo mun pituinen eli 156 cm. Jännä nähdä kuinka kauan kasvavat.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin alkuvuodesta syntynyt ja aina luokan pisin tai toiseksi pisin tyttö. Seiskaluokalla olin 159 senttinen ja sellaiseksi jäin. Siskoni, jonka kasvukäyrä oli aika samanlainen kasvoi 172 senttiseksi. Minulla kyse ei ollut mistään aikaisesta puberteetista, sehän voi lopettaa pituuskasvun, menkat alkoivat vasta 16-vuotiaana, pidemmällä siskollani taas "jo" 12-vuotiaana.

Veljeni oli aika heiveröinen lapsena, kasvoi 178 pitkäksi. Niin ja vanhempamme ovat äiti 162 ja isä 182 pitkiä. Ihan hyvän pituisiksi kasvettiin kaikki.

Jaa, alapeukun arvoista tietoa tässä? Toivotan oikein kutkuttavan hilpeää päivää arvon kärtylle. :)

Vierailija
22/38 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkän suvun edustaja meni naimisiin lyhyen suvun edustajan kanssa, joten lasten pituus oli arvailun varassa. Tytär oli pitkä pienestä pitäen, mutta poikan oli varhaisteiniksi saakka samanikäisiä kavereitaan melkein päätä lyhyempi. Lasten kasvatuksessa ei ollut mitään muuta eroa kuin se, että poikaa odottaessaan äiti oli tupakoinut ahkerasti. Pojan lyhyys ja tupakoinnin muut mahdolliset mutta vielä näkymättömät seuraukset aiheuttivat meissä sukulaisissa aika tavalla huolestumista, mutta armeijaan mennessään hän oli roteva, täysin terve 190-senttinen nuorukainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun poikani oli aina tosi siro. Kaksi vuotiaana pituusennusteen mukaan hänestä piti tulla 168 cm. Koulussa luokan lyhyimpiä.

Poika alkoi kasvamaan 16 v. Nyt on 17 v, kasvu on vielä kesken, mutta pituutta 181 cm.

Isä kasvoi myös myöhään, ja oli lapsena tosi pieni.

Vierailija
24/38 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun tyttö on ollut aina luokkansa ja aiemmin myös päiväkotiryhmänsä pisimpiä, lukuunottamatta 5-6-luokkaa, jollon aikaisin kasvupyrähdyksensä aloittaneet alkoivat kasvaa ohi hetkellisesti. Nyt tytöllä on mittaa 176, on minua (äitiään) 15 cm pidempi. Tytön kaveri tosin oli alaluokilla aina suunnilleen saman pituinen kuin omani, paitsi silloin viidennellä kun aloitti kasvupyrähdyksen. Tämä tyttö tosin lopetti kasvamisen aikaisin ja jäi n. 160 cm pituuteen (nyt tytöt ysillä, kaveri ei ole kasvanut pariin vuoteen, oma lapsi kasvoi vielä viime vuoden aikanakin, nyt ei ole mitattu).

Itse taasen olen aina ollut lyhimmästä päästä luokallani.

Tyttö ei ole kaunis noin pitkänä.

Missithän ovat kaikki persjalkaisia pätkiä😂😂

Vierailija
25/38 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mene ihan noin yksi yhteen. Ennemminkin noudattaa pojilla isänsä pituutta, ja tytöillä äitinsä, lapsuusiän pituus korreloi harvemmin aikuispituuteen, mikäli vanhempi poikkeaa tästä pituusoletuksesta.

Joskus ei noudata mitään logiikkaa.

Vanhemmat 175 ja 182 cm

Poika 173 cm

Poika 195 cm

Tytär 160 cm

Vierailija
26/38 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikani oli kasille asti luokkansa ja joukkueensa lyhin. Sitten venähti kerralla, ja 187 cm on pituutensa nykyään.

Vierailija
27/38 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitkän suvun edustaja meni naimisiin lyhyen suvun edustajan kanssa, joten lasten pituus oli arvailun varassa. Tytär oli pitkä pienestä pitäen, mutta poikan oli varhaisteiniksi saakka samanikäisiä kavereitaan melkein päätä lyhyempi. Lasten kasvatuksessa ei ollut mitään muuta eroa kuin se, että poikaa odottaessaan äiti oli tupakoinut ahkerasti. Pojan lyhyys ja tupakoinnin muut mahdolliset mutta vielä näkymättömät seuraukset aiheuttivat meissä sukulaisissa aika tavalla huolestumista, mutta armeijaan mennessään hän oli roteva, täysin terve 190-senttinen nuorukainen.

Pituuskasvu riippuu myös murrosiän alkamisesta. Jos se alkaa 11- vuotiaana, on senttejä vähemmän luvassa kuin, jos se alkaisi 15- vuotiaana.

Vierailija
28/38 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun toinen poikani oli aina luokkansa lyhin. Meni - 1, 5 tai - 2 käyrällä. Pituusennuste oli 168-170 cm.

Murrosikä alkoi vasta 16 v ja Nyt 18 v hän 184 cm pitkä. Voi vieläkin kasvaa sentin verran.

Me vanhemmat olemme pitkiä. 176 ja 188.

Vierailija
29/38 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mene ihan noin yksi yhteen. Ennemminkin noudattaa pojilla isänsä pituutta, ja tytöillä äitinsä, lapsuusiän pituus korreloi harvemmin aikuispituuteen, mikäli vanhempi poikkeaa tästä pituusoletuksesta.

Joskus ei noudata mitään logiikkaa.

Vanhemmat 175 ja 182 cm

Poika 173 cm

Poika 195 cm

Tytär 160 cm

Näinpä. Minäkin olen 156, lapsen isä 174 . Poika 186. Isovanhemmistaan isäni on ainut yli 180 senttinen

Vierailija
30/38 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi oli päiväkoti-ikäisenä aina porukan lyhyin, koulussa yhtäkkiä pisimpien joukossa.

Vierailija
31/38 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin lapsena aina luokan kolmen lyhinmän joukossa kunnes teininä venähdin 170-senttiseksi.

Siskoni päätyi samanmittaiseksi vaikka oli aina luokkansa pisin.

Vierailija
32/38 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pituuskasvu riippuu myös murrosiän alkamisesta. Jos se alkaa 11- vuotiaana, on senttejä vähemmän luvassa kuin, jos se alkaisi 15- vuotiaana.

Tämä on totta. Ei ehdi kasvaa.

Vierailija
33/38 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet NBA tähdethän ovat kertoneet että olivat lapsena niitä luokkansa pienimpiä mutta teini-iässä hyvin lyhyessä ajassa kasvoivat sinne 2metriin. Ainekin Charles Barkleyn muistan kertoneen. Luulis että aikamoiset kasvukivut.

Vierailija
34/38 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi. Poika alkoi kasvaa vasta 13-14 kg ja on nyt parikymppisenä 185cm. Samoin pikkuveli on pienikokoinen ja kiusataan siitä, olen lohduttanut, että käy varmaan samoin kuin veljellesi.

Vierailija
35/38 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun poikani oli aina tosi siro. Kaksi vuotiaana pituusennusteen mukaan hänestä piti tulla 168 cm. Koulussa luokan lyhyimpiä.

Poika alkoi kasvamaan 16 v. Nyt on 17 v, kasvu on vielä kesken, mutta pituutta 181 cm.

Isä kasvoi myös myöhään, ja oli lapsena tosi pieni.

Kiitos tästä lohdullisesta tiedosta! Itsellä yksi suht lyhyt kohta 11-v poika, isänsä vajaa 175cm ja kasvoi pituutta teininä vasta eli pitkään aika pienikokoinen. Odottelen siis rauhassa, että josko tuo poika vielä kasvais.. itse olen tosi lyhyt nainen (yli kääpiömitan kuitenkin).

Vierailija
36/38 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun eksä oli kuulemma 12-vuotiaana yläasteelle menossa luokkansa lyhin, jonkun perus 8-vuotiaan pituinen. Yläasteelta päästyä hän oli luokkansa pisin, eli 185 cm. Ja aikuisiällä lopullisessa mitassaan 188 cm. Eli ei se aina korreloi.

Vierailija
37/38 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulen tosi pitkästä suvusta, varsinkin äidin suvussa on oltu tosi pitkiä jo 1800-l - niin miehet kuin naiset. Itse olen 184cm ja lasten isä yli 190 cm. Mutta ilmeisesti kasvupotentiaalista on jo ehditty ottaa kaikki irti aiemmissa sukupolvissa: tyttöni on 175cm ja poika kazvoi vain vähän mua pidemmäksi 188cm. Lapsena tyttö oli +2 käyrällä ja poika 0-käyrällä.

Vierailija
38/38 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi vuotta nuorempi veljeni kasvoi hitaasti ja minä nopeasti, ihmiset luulivat että olisin vielä aikuisena häntä pidempi.

13v minä olin 167cm

, veljeni 155, kun oli sen ikäinen

14v saavutin lopullisen pituuteni 170cm

Kun oli 18 ja veljeni 16 oltiin saman pituisia, eli hän saavutti 170cm pituuden 16v

Armeijassa veljeni mitattiin 185cm pituiseksi

Olen siis sen 170cm ja sukulaiset kyselivät vielä kun olin lukiossa olenko yhä poikiakin pidempi ja eivät uskoneet kun sanoin, etten kasva enää. Sain "pitkän tytön" maineen, vaikka olen tavallisen pituinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yhdeksän