Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi esimerkiksi lukeminen tai elokuvien katselu on sinusta harrastus?

Vierailija
04.09.2019 |

Harrastuksessa TEHDÄÄN jotain, kuten luistellaan, kudotaan, lauletaan, piirretään jne. Passiivinen fiktion kuluttaminen ei ole harrastamista vaan eskapismia. Videopelaaminen on kyllä harrastus, koska siinä ollaan itse toimijana.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en harrasta mitään, vaan käytän vapaa-aikaani eri tavoin, kutomalla, neulomalla, lukemalla, lenkillä, keikalla jne. 

Mun mielestä harrastus on tavoiteellista toimintaa jossain ryhmässä, tai itsenäisesti, mutta siinä on joku kilpailuelementti jollain tasolla mukana, eli kilpaillaan itsen, tai jonkun toisen kanssa jostain. Siitä kumpi joukkue voittaa, tai siitä kummalla on enemmän perhosia kokoelmassaan.

Vierailija
22/43 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki, mihin käyttää ylimääräisen ajan, on harrastusta. Joillekin se netissä oleilu, juoruilu, musiikin kuuntelu, valokuvien katselu, lukeminen, shakin peluu, järjestely, marja, uusien resptien kokeilu jne.

Voihan käydä niinkin että se harrastus muuttuu työksi, josta maksetaan jotain eikä se vain vie aikaa ja rahaa. Ihminen, joka on kiinnostunut musiikista, saattaa päätyä musiikkitoimittajaksi tai levydivarin pitäjäksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Harrastus on säännöllisesti harjoitettua vapaa-ajan toimintaa, jonka tarkoituksena on rentouttaa ja tuottaa mielihyvää." Wikipedia

Vierailija
24/43 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en harrasta mitään, vaan käytän vapaa-aikaani eri tavoin, kutomalla, neulomalla, lukemalla, lenkillä, keikalla jne. 

Mun mielestä harrastus on tavoiteellista toimintaa jossain ryhmässä, tai itsenäisesti, mutta siinä on joku kilpailuelementti jollain tasolla mukana, eli kilpaillaan itsen, tai jonkun toisen kanssa jostain. Siitä kumpi joukkue voittaa, tai siitä kummalla on enemmän perhosia kokoelmassaan.

Eli siin mielestäsi kukaan ei voi harrastaa vaellusta, joogaa, leipomista tai pianonsoittoa, näin muutamia mainitakseni.

Vierailija
25/43 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti minä en sitten harrasta juuri mitään, kun luen, käyn teatterissa ja kuuntelen musiikkia.

Minua puolestaan ihmetyttävät ne ihmiset, jotka kertovat harrastavansa vaikka ruoanlaittoa. Kas kun ei siivoamista. Minun mielestäni ruoanlaitto on kotityö.

Ruuanlaitto ja leipominen on harrastusta silloin kun sitä tehdään iloksi, kotityötä kuin sitä tehdään "pakollisena".

Toki välillä kuljetaan harmaassa maastossa. Makaroonilaatikon teko perheelle viikonloppuna on kotityö, mutta uuden ruuan teko, jonka suunniteluun olen käyttänyt aikaa alkaa mennä harrastuksen puolelle.

Vierailija
26/43 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sitä videopeleissäkin voi paeta todellisuutta, joten AP:n kannattaisi selvittää faktat ennen kuin alkaa kikkailemaan termeillä.

Vierailija
27/43 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli siin mielestäsi kukaan ei voi harrastaa vaellusta, joogaa, leipomista tai pianonsoittoa, näin muutamia mainitakseni.

Tottakai voi. Te voitte mun mielestä harrastaa vaikka pas*kalla istumista, ei ole minulta pois. Mutta kun MINULTA, eli kuten kirjoitukseni aloitin; MUN MIELESTÄ, kysytään harrastuksia, niin sanon että minulla ei ole sen kummempia harrastuksia, vaan vietän vapaa-aikaani tekemällä asiaa x. Käyn myös mökillä, ja viihdyn siellä, kalastelen su muuta, mutta se ei ole minulle mikään harrastus. Etsin netistä tietoa minua askarruttavista asioista vapaa-ajallani, mutta en kutsuisi tätä tiedon etsimistä harrastukseksi. Sinä voit toki harrastaa av-kirjoittelua, minulle tämä on jotain muuta kuin harrastus.

Vierailija
28/43 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öööh

Vierailija
29/43 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastus on säännöllisesti harjoitettua vapaa-ajan toimintaa, jonka tarkoituksena on rentouttaa ja tuottaa mielihyvää.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Harrastus

Vierailija
30/43 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verbi "harrastaa" viittaa siihen, että asiaa tehdään hartaudella.

Vierailija
31/43 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ne varsinaisesti olekaan harrastuksia, ellei omaa elokuvista ja kirjoista jotain syvällisempää käsitystä, jolloin voi asiantuntevasti verrata eri kirjailijoita ja ohjaajia, lajityyppejä jne.

Eihän vaikka autoilukaan ole harrastus, jos menet vain autolla töihin, vierailuille ja käyt sillä kaupassa. Vähän sama kulttuurin ja populaarikulttuurin kanssa.

Pitää omaa laajempaa kokemusta ja perspektiiviä, että monia arkisia asioita voi kutsua harrastukseksi.

Vierailija
32/43 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin.

Vierailija
33/43 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tahansa asia voi periaatteessa olla harrastus.

Vierailija
34/43 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikien tulisi lukea enemmän kirjallisuutta. Parantaa mm keskittymiskykyä.

Vierailija
35/43 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti ajatteleminen ei ole ap:n harrastus :D

Joo, näin myös ajattelin.

Vierailija
36/43 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poikien tulisi lukea enemmän kirjallisuutta. Parantaa mm keskittymiskykyä.

Kaikkien tulisi.

Vierailija
37/43 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nuo aikuisille ovat harrastuksia. Aikuinen ei tarvitse järjestettyjä treenejä sekä opettajaa tai valmentajaa siihen, että voisi harrastaa jotain.

Vierailija
38/43 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai voi. Te voitte mun mielestä harrastaa vaikka pas*kalla istumista, ei ole minulta pois. Mutta kun MINULTA, eli kuten kirjoitukseni aloitin; MUN MIELESTÄ, kysytään harrastuksia, niin sanon että minulla ei ole sen kummempia harrastuksia, vaan vietän vapaa-

MINUN MIELESTÄNI kissa on kala.

Vierailija
39/43 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn talvella hiihtämässä usein. En silti harrasta hiihtämistä.

Joskus heittelen frisbiitä. En harrasta sitäkään.

Uimassakin käyn milloin käyn. Ei ole harrastus.

Teen mitä mieleen tulee. En harrasta mitään.

Vierailija
40/43 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät ne varsinaisesti olekaan harrastuksia, ellei omaa elokuvista ja kirjoista jotain syvällisempää käsitystä, jolloin voi asiantuntevasti verrata eri kirjailijoita ja ohjaajia, lajityyppejä jne.

Eihän vaikka autoilukaan ole harrastus, jos menet vain autolla töihin, vierailuille ja käyt sillä kaupassa. Vähän sama kulttuurin ja populaarikulttuurin kanssa.

Pitää omaa laajempaa kokemusta ja perspektiiviä, että monia arkisia asioita voi kutsua harrastukseksi.

Töihin autoilemisen ei kai ole tarkoitus rentouttaa tai tuottaa mielihyvää? Tiedän ihmisiä, jotka ajelevat huvikseen ja se alkaa olemaan harrastus. Voi harrastaa jotain, vaikka ei tietäisi siitä kovin paljoa tai olisi siinä hyvä. Vai pitääkö olla ammattijalkapalloilijan tasolla voidakseen harrastaa jalkapalloa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän seitsemän