Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koulutuksen yliarvostus ammatin palkkauksessa.

Vierailija
03.09.2019 |

Jos tekee jotain raskasta hommaa ilman koulutusta niin ansaitseeko saada vähemmän palkkaa kuin koulutettu?
Samoin jossain väliaikaisessa hommassa pitääkö yliopistossa opiskelevalle maksaa enemmän kuin ammattikoulussa opiskelevalle?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni koulutuksella ja tutkinnoilla ei saisi olla oikeastaan mitään vaikutusta pakkaukseen, per se. Vain lopputuloksen pitäisi merkata. Tiedän että tässä maassa minut halutaan kivittää ajatteluni vuoksi.

Vierailija
2/14 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kysymykseen ei ole yksiselitteistä vastausta. Jos vaikka Hesburgerin kassalle palkataan yliopisto opiskelija ja vasta valmistunut kampaaja, pitäisi heidän saada saman verran palkkaa. Koska kummallakaan ei ole mitään koulutusta joka antaa lisäarvoa kyseiseen työtehtävään.

Ehkä vähän kaukaa haettu esimerkki, mutta jos firman R&D osastolle palkataan insinöörin töitä tekemään kaksi henkilöä. Toinen on koulutukseltaan insinööri ja toinen amislainen jolla ehkä enemmän näkemystä käytännön puolelta. Pitäisi sen koulutukseltaan insinöörin saada enemmän palkkaa, koska hänellä on alan koulutus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna mä arvaan: kahdella edellisellä kirjoittajalla ei ole edes ylioppilaslakkia, puhumattakaan korkeakoulututkinnosta. Vain kouluttamaton henkilö voi todeta noin. Koulutettu ymmärtää, että sivistys kasvaa opiskelemalla ja se opintojen antama laaja-alaisuus ja kriittinen ajattelukyky on jokaisen ekstrasatasen arvoista.

Vierailija
4/14 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap kysymykseen ei ole yksiselitteistä vastausta. Jos vaikka Hesburgerin kassalle palkataan yliopisto opiskelija ja vasta valmistunut kampaaja, pitäisi heidän saada saman verran palkkaa. Koska kummallakaan ei ole mitään koulutusta joka antaa lisäarvoa kyseiseen työtehtävään.

Ehkä vähän kaukaa haettu esimerkki, mutta jos firman R&D osastolle palkataan insinöörin töitä tekemään kaksi henkilöä. Toinen on koulutukseltaan insinööri ja toinen amislainen jolla ehkä enemmän näkemystä käytännön puolelta. Pitäisi sen koulutukseltaan insinöörin saada enemmän palkkaa, koska hänellä on alan koulutus.

Miksi pitäisi saada koulutuksen takia enemmän palkkaa? Maailman tappiin asti? Vaikka insinööri ei saisi mitään tutkimusta tehtyä ja pyörittelisi päivät pitkät kahvihuoneessa kyniä. Samaan aikaan se amislainen keksisi firman tulosta huimasti parantavan prosessin tmv.

Suomessa palvotaan aivan liiaksi muodollisia tutkintoja vailla mitään kritiikkiä.

Vierailija
5/14 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna mä arvaan: kahdella edellisellä kirjoittajalla ei ole edes ylioppilaslakkia, puhumattakaan korkeakoulututkinnosta. Vain kouluttamaton henkilö voi todeta noin. Koulutettu ymmärtää, että sivistys kasvaa opiskelemalla ja se opintojen antama laaja-alaisuus ja kriittinen ajattelukyky on jokaisen ekstrasatasen arvoista.

Arvasit ainakin kohdallani ihan oikein. Minulla ei ole peruskoulun jälkeistä tutkintoa tai koulutusta.

Vierailija
6/14 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaaminen ratkaisee palkassa. Mutta palkkaukseen ratkaisee koulutus.

Ainut miten onnistuu huonolla koulutuksella etenemään uralla on tietyillä aloilla yrityskaupat.

Itse olen peruskoulu käynyt ja tienaan enemmän kuin kollegani. Mutta en olisi päässyt nykyiselle työnantajalle jos olisin hakenut heille normaalien hakuprosessejen kautta.

Summa summarum, opiskelkaa. Minun kaltaisia tuuria ei useasti/normaalisti tapahdu.

Vierailija
7/14 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen työstä maksetaan palkka tuottavuuden mukaan ja työ saadaan koulutuksen mukaan.

Vierailija
8/14 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä koulutuksella on väliä, mutta siihen ei saa tuuduttautua. Yliopistokoulutus antaa tiedon ja taidon tiettyihin asioihin, ammatillinen koulutus toisiin. Yliopistokoulutettu maisteri saattaa nököttää kehittymättömänä toimistossa vuosia suorittamassa, samaan aikaan ammattikoulutettu kehittyä todella hyvin työssään. Vastuuta voi duunariammateissa olla paljon enemmän kuin akateemisissa, eli palkkaus on joskus samperin epäreilua. Joo, ja olen yliopistokoulutettu.

Vierailija
9/14 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi saada koulutuksen takia enemmän palkkaa? Maailman tappiin asti? Vaikka insinööri ei saisi mitään tutkimusta tehtyä ja pyörittelisi päivät pitkät kahvihuoneessa kyniä. Samaan aikaan se amislainen keksisi firman tulosta huimasti parantavan prosessin tmv.

Suomessa palvotaan aivan liiaksi muodollisia tutkintoja vailla mitään kritiikkiä.

En ole missään sanonut että maailman tappiin asti, vaan puhunut ainoastaan siitä hetkestä kun ihminen palkataan firmaan. Se mitä palkkakehitykselle sen jälkeen tapahtuu, tulisi olla suoraan verrannollinen kuinka hyvin pärjää työssään.

Vierailija
10/14 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutus on kaikille ilmaista eikä esim. yliopiston ja AMK:n tutkinnon suorittamisajoilla ole juurikaan eroa. Poikkeuksia on, mutta puhutaan vain muutamasta vuodesta korkeintaan.

Palkkaeroilla ei oikeastaan ole mitään perustetta ainakaan koulutuksen suhteen. Vastuu on eri asia.

Vierailija
11/14 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edelleen työstä maksetaan palkka tuottavuuden mukaan ja työ saadaan koulutuksen mukaan.

Eli palkkaat mieluummin koulutetun joka tuottaa firmalle 10 euroa päivä kuin itse ammatin oppineen joka tienaa firmalle 1000 euroa päivä?

Vierailija
12/14 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päin vastoin, kaltaisillasi kriittinen ajattelu nimenomaan vähenee sitä muka mitä enemmän persii kuluttaa koulun penkkiä. Ei teillä lopulta ole edes omia aivoja.

Tämä maailma on ennen kaikkea älykkäiden osaavien ja ahkerien. Koulutus on sinällään sivuseikka.

Vierailija
13/14 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle psykologi sanoi, että ne on narsistisia piirteitä jos liikaa ajattelee koulutusta työllistyäkseen.

Vierailija
14/14 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen korkeakoulutettu ja todellakin palkan tulisi perustua osaamiseen, eikä tutkintoon. Työnantajan on vähän hölmö palkata ihmistä joka ei osaa, mutta on tutkinto. Työntekijän pitää olla arvokkaampi mitä hänestä aiheutuvat kustannukset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kahdeksan