Kaveri on yrittäjä ja ostelee firman rahoilla kaikkea, onko laillista?
Onko niin että voi firmansa rahoilla ostaa esim joka vuosi uuden puhelimen, tietokoneen ja Ipadin, ja lahjoittaa lapsille vanhat?
Kaikki laskut näistä menevät firmalle.
Käuvät usein miehensä kanssa ulkona syömässä ja aina tietty ”liikelounaalla”
Nyt löhtevät messuille Eurooppaan eli käyvät katsomassa jonkun tapahtuman ja lopun aikaa lomailevat kahdestaan firman tarjotessa kaiken..
Kyllä yrittäjinä on helppoa.
Kommentit (201)
Esimerkiksi pelkästään yrityksen käyttöön tulevan auton arvonlisäveron osuuden sekä kulut voi vähentää. autolla ajetaan myös yksityisajoja, ei alv-vähennystä voi tehdä.
Turvallisia hankintoja ovat ainakin kaikki sellaiset hankinnat, joita ilman yritys ei voisi pyöriä.
Harmaalla tai kokonaan kielletyllä alueella saatetaan liikkua, jos esimerkiksi toiminimiyrittäjä hankkii yrittäjän asunnon yhteydessä toimivan yrityksen käyttöön sanomalehden vuositilauksen, television tai mikron.
– Ne ovat tavanomaisia, elantomenoiksi katsottavia hyödykkeitä. Olisi todella vaikea osoittaa, että ne on hankittu ensisijaisesti yritystoimintaa varten, Varonen sanoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan lailliselta kuulostaa. Ruokakulut tosin pitää koodata kokouskuluiksi eikä niitä voi tolkuttomasti olla liikevaihtoon nähden.
No ei todellakaan ole laillista nuo liikelounaat-, ulkomaanmessut/lomailut jos miehensä ei ole yrityksessä oaskkaana tai ole liikekumppani. Ipadeja ja puhelimia voi kyllä ostaa joka vuosi, mutta mielestäni tuo vanhojen lahjoittaminen lapsille on vähän kyseenalaista.
Jos kirjanpitäjä tietoisena kulujen syntymisestä kirjaa nämä yrityksen kuluihin, hänkin syyllistyy rikokseen.
T. YrittäjäIhan laillistahan tuo nyt on. Mies maksaa reissu kulunkinsa omasta pussistaan.
Isommissakin firmoissa uusitut puhelimet ja läppärit annetaan työntekijöille. MIksei sitten yrittäjä lapsilleen? Mitä siinä mielestäsi tapahtuu väärin?
voihan niitä myös myydä eteenpäin (itselleen) pilkkahintaan. viime vuotinen 1500 euron läppäri nyt 50 eurolla? Tuokin on ihan laillista touhua.
jos yritykseen tehtään jonkinlainen tarkastus, niin voi hiukan tarkastajia ihmetyttää että yli tonnin kone on myyty muutamalla kympillä.
Ei ihmetytä. Tokihan näiden tulee olla suhteessa siihen tulokseen. Jos verotettavaa jää useampia kymmeniä tai satoja tuhansia niin muutaman tonnin jutuista ei edes verotarkastaja urputa. Jos ei juuri verotettavaa tulosta jää niin tokihan se silloin kiinnittää huomiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On laillista. Yrityksen menot vähennetään yrityksen tuloista. Ei ne mitään almuja muualta ole vai mitä mietit ap? Yritys on ne hankkinut ja saa tienaamillaan varoilla pitää yllä toimintaa, hankkia asioita kuten vaatteita, välineitä, koulutusta.
Sen verran täytyy sinua lainata ja korjata, että vaatteitahan ei saa ostaa yrityksen piikkiin. Ei siltikään vaikka jokapäiväinen työvaate olisi puku+kauluspaita. Ainoastaan logolla painatetut vaatteet käyvät verovähennyksiin ja niitä voi yritys hankkia.
Minä työskentelen hammaslääkärinä ja olen aina vähentänyt työasujen hinnan verotuksessa sekä itseltäni että hammashoitajaltani.
Olen nähnyt monen miljoonien liikevaihtoa tekevien yrittäjien nousun ja mahalaskun, myytti iloisesta tuhlailevasta yrittäjästä on melko harvinainen ilmiö kun sen sijaan taas mahahaavainen aina murehtiva yrittäjä on enemmän sitä todellisuutta, yrittäjä on yrittäjä myös iltaisin ja viikonloppuisinkin eli työaika ei pääty koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Viimeinen lause särähti kyllä pahasti. Yleinen harhaluulo todellakin on, että yrittäjänä on helppoa.
Alapa sinäkin yrittäjäksi, maksa tolkuttomat verot, yellit, ynnä muut ja tuu sitten kertoon kuinka helppoa se on. Aika rupeaman saa tehdä töitä, jotta saa pakolliset menot kuitatuksi ja kiva olis jos käteenkin jäis jotain..
Nyt ontuu sinun perustelut. Jos yrityksen laskuun ostaa omat tavarat tekee väärin, lainvastaisesti.
En ollenkaan epäile että joillakin yrittäjillä paljon töitä, mutta niin on työntekijöilläkin.
Ja laittomuus on laittomuutta, ei sitä tuommoiset perustelut muuta.
Kun yrittäjä välttelee veroja vähentämällä kauppareissujensa bensakulut ym.
verotuksessa kuten ap:n esimerkissä, niin se tarkoittaa, että hän jättää verot meidän palkansaajien maksettavaksi. Jos kaikki ryhtyisivät yrittäjiksi, niin koulutukseen, terveydenhuoltoon ym. ei riittäisi rahaa.
Yrittäjällä on ylivertaiset verovälttelymahdollisuudet palkansaajaan nähden. Uusi hallitus yritti tätä vähän suitsia, mutta keskusta torppasi sen.
Mistähän pölkkypää-ap oletat niiden "firman rahojen" tulevan? Voi juma mitä urpoja taas näppiksen ääressä.
Ei verottajalla ole kiinnostusta alkaa tonkimaan pienyrittäjän hankintoja tai vähennyksiä.
Riippuu millainen yritys on. Oy:lla, avoin yhtiö, kommandiittiyhtiö, toiminimi.
Verottajahan sen lopulta päättää, mitä menoja yrittäjältä hyväksytään.
Ei niitä yrittäjä itse voi päättää, myös kirjanpitäjät neuvovat noissa asioissa.
Yrittäjänä edellytän, että firman työntekijät maksavat itse työssä tarvittavat laitteet ja ohjelmistot. En todellakaan ala verovilppiä tekemään ja maksamaan niitä firman rahoista!
Oikeastiko jossain menee verottajalle vähennyksiin se, kun yrittäjä ostaa firman rahoilla kaikenlaista?
Kyllä verovirkaijat tonkii nuo asiat hyvinkin tarkkaan.
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjänä edellytän, että firman työntekijät maksavat itse työssä tarvittavat laitteet ja ohjelmistot. En todellakaan ala verovilppiä tekemään ja maksamaan niitä firman rahoista!
Oikeastiko jossain menee verottajalle vähennyksiin se, kun yrittäjä ostaa firman rahoilla kaikenlaista?
Sinä et palikka ole yrittäjää nähnytkään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä verovirkaijat tonkii nuo asiat hyvinkin tarkkaan.
Höpö höpö. Ainoastaan silloin, jos yritykseen tehdään erityistilintarkastus, ja siihen pitää yleensä olla jo vahva epäilys veronkierrosta.
Vierailija kirjoitti:
Mun mies on toisen palveluksessa, mutta mekin yhdistetään usein työmatka esim viikonloppulomaan. Matkat maksan tietysti itse, mutta hotelli menee firman piikkin. Pidennetty oleskelu kuittaantuu sillä, että kennot ovat halvempia silloin, kun työmatkalaiset eivät lennä.
Ei oikein mulle aukene, miksi porukalla peukutetaan täällä veropetosta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mies on toisen palveluksessa, mutta mekin yhdistetään usein työmatka esim viikonloppulomaan. Matkat maksan tietysti itse, mutta hotelli menee firman piikkin. Pidennetty oleskelu kuittaantuu sillä, että kennot ovat halvempia silloin, kun työmatkalaiset eivät lennä.
Ei oikein mulle aukene, miksi porukalla peukutetaan täällä veropetosta?
Kerro meille, mikä täällä on veropetos?
Vierailija kirjoitti:
Kun yrittäjä välttelee veroja vähentämällä kauppareissujensa bensakulut ym.
verotuksessa kuten ap:n esimerkissä, niin se tarkoittaa, että hän jättää verot meidän palkansaajien maksettavaksi. Jos kaikki ryhtyisivät yrittäjiksi, niin koulutukseen, terveydenhuoltoon ym. ei riittäisi rahaa.Yrittäjällä on ylivertaiset verovälttelymahdollisuudet palkansaajaan nähden. Uusi hallitus yritti tätä vähän suitsia, mutta keskusta torppasi sen.
Kyllä muuten niin varmaan riittäisi, juuri silloin riittäisikin ja varmaan sunkin veroprosenttisi alenesi, mutta en viitsi selittää edes miksi, koska sinunkohdallasi se on turhaa
Itsehän se on firmansa rahat tienannut. Ei tuo nyt mitenkään pahalta kuulosta, kunhan kaikille menoille löytyy sopiva selitys verottajaa varten niin antaa mennä.
Vierailija kirjoitti:
Mistähän pölkkypää-ap oletat niiden "firman rahojen" tulevan? Voi juma mitä urpoja taas näppiksen ääressä.
Episkerhosta.
Ei tietenkään mitä tahansa vaatteita voi ostaa firman piikkiin, vaan sellaisia mitä tarvitsee työn tekemiseen. Eikä siinä mitään logoja tarvitse. Minulla ei edes ole mitään logoa. Ihan olen ostanut työvaatteita (tiettyyn tarkoitukseen) ja edustusvaatteita, jotka ovat ihan sieltä mistä siistejä vaatteita ostan normaalistikin.