Kaveri on yrittäjä ja ostelee firman rahoilla kaikkea, onko laillista?
Onko niin että voi firmansa rahoilla ostaa esim joka vuosi uuden puhelimen, tietokoneen ja Ipadin, ja lahjoittaa lapsille vanhat?
Kaikki laskut näistä menevät firmalle.
Käuvät usein miehensä kanssa ulkona syömässä ja aina tietty ”liikelounaalla”
Nyt löhtevät messuille Eurooppaan eli käyvät katsomassa jonkun tapahtuman ja lopun aikaa lomailevat kahdestaan firman tarjotessa kaiken..
Kyllä yrittäjinä on helppoa.
Kommentit (201)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mies on toisen palveluksessa, mutta mekin yhdistetään usein työmatka esim viikonloppulomaan. Matkat maksan tietysti itse, mutta hotelli menee firman piikkin. Pidennetty oleskelu kuittaantuu sillä, että kennot ovat halvempia silloin, kun työmatkalaiset eivät lennä.
Ei oikein mulle aukene, miksi porukalla peukutetaan täällä veropetosta?
Mikä tuossa on veropetosta? Kyse on vain ajankohdan suunnittelusta ja ilmeisesti ei yhtään kalliimpi noin. Hotellihuonehan täytyy maksaa, sama se onko aviomies mukana vai ei. Meidän firma maksaa virkistäytymispäiviä työntekijöille ja heidän kaikille perheenjäsenille. Mitä siitä sanot? Yrityksen piikkiin kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjänä edellytän, että firman työntekijät maksavat itse työssä tarvittavat laitteet ja ohjelmistot. En todellakaan ala verovilppiä tekemään ja maksamaan niitä firman rahoista!
Oikeastiko jossain menee verottajalle vähennyksiin se, kun yrittäjä ostaa firman rahoilla kaikenlaista?
Sinä et palikka ole yrittäjää nähnytkään.
Eikä sinulla ole kykyä abstraktiin ajatteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun kirjanpitäjäni oli hyvin tarkka siitä, mitkä ostokset olivat verovähennettäviä ja mitkä eivät. Vilpistä ei ole kiva jäädä kiinni.
Jos verovähennyksistä ei ole kysymys, kaverisi saa tehdä firmansa ylimääräisillä rahoilla ihan, mitä haluaa.
Ja mitä edellämainituista sitten ei olisi saanut vähentää?
En ole sama, mutta vastaan. Jos se hyödyke, mitä tarjoat vähennykseen ei oikeastaan mitenkään liity firman toimintaan, niin sellaista ei sovi tarjota vähennykseen. Eli yrität tarjota selkeästi jotain kotitaloushankintaa yrityksen hankinnaksi/investoinniksi.
No ne on kyllä sen omistajan rahoja !
Aina on joku VTUN läski vinkumassa, kun on vähän massia päällä ??!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjänä edellytän, että firman työntekijät maksavat itse työssä tarvittavat laitteet ja ohjelmistot. En todellakaan ala verovilppiä tekemään ja maksamaan niitä firman rahoista!
Oikeastiko jossain menee verottajalle vähennyksiin se, kun yrittäjä ostaa firman rahoilla kaikenlaista?
Sinä et palikka ole yrittäjää nähnytkään.
Eikä sinulla ole kykyä abstraktiin ajatteluun.
Kerrotko, mitä tekemistä ölinälläsi aiemmassa kommentissasi ja abstraktilla ajattelulla on tekemistä keskenään?
Riippuu yhtiömuodosta. Mutta mistähän ap kuvittelee, että sinne firmaan tulee jatkuvasti "ilmaista" rahaa? Niin, sitä tulee sen yrittäjän omasta työstä.
Ai yrittäjällä on isot veronvälttelymahdollisuudet? No ei todellakaan! Ja kuten moni on todennut, niin yrittäjä tekee itse kovalla duunilla rahat firman tilille. Kalenterit, kynät, puhelimet, läppärit, auto yms. ovat kyllä ihan perustyövälineitä monella yrittäjällä.
Tässä nyt sekoitetaan iloisesti firman rahan käyttö ja firman nimissä ostaminen. Yrittäjä voi ihan hyvin ostaa firman rahoilla vaikka lapsille puhelimet, kunhan merkitsee ne kirjapidossa oikealla tavalla. Sen sijaan laki rajoittaa sitä, mitä kirjanpidossa saa käsitellä yrityksen kuluina.
Miksi kyttäät kaverisi tekemisiä? Onko sairasta? Onko se sinulta pois jos hän hankkii jotain? Kateellinen paskiainen.
Onpas sekavaa ja mutuilevaa keskustelua. Olen ollut yrittäjä pitkään ja perehtynyt kirjanpitoon javverotukseen hoitaen kaikki laillisesti ja fiksusti. Tämä on siis tietoa.
Kännykät, läppärit ja vastaava on kaikissa yrityksissä ilmiselvästi välttämätöntä eli aina vähennyskelpoisia laitteita. Jos laitteen arvo jää alle tietyn rajan, ja niiden käyttöikä on ALLE kolme vuotta, ne vähennetään ostovuotena kuluna kirjanpidossa. Tavallinen atk-elektroniikka on aina tällaista. Erikoiset tietokoneet ja isommat koneet voivat olla muutakin ja ne laitetaan taseeseen sekä pitoaika voi olla pidempi. Ei ole sääntöä siitä, mikä on vuosikuluna vähennettävän laitteen pienin pitoaika. Laite voi särkyä tai vanhentua nopeasti, vuodessa tai alle. Perus-atk:ta siis voi ja saa uusia ihan mielen ja tarpeen mukaan. Sen hävittäminen ei ole säänneltyä. Saa myydä, mutta myös lahjoittaa pois taikka viedä keräykseen. Lapsille siis voi lahjoittaa ihan vapaasti vanhat vermeet. Verottaja voi tarttua vain ilmeisiin vilppeihin, kuten jos ostaa kerralla neljä kännykkää yhden hengen firmaan ja niistä kolme löytyy peheenjäseniltä.
Työvaatteista normaalijärkinen perustelu on aina Ok. Työsssä tarvittavat vaatteet väreistä ja logoista riippumatta voi vähentää kuluna kirjanpidossa työntekijöille sekä yrittäjälle. Perustelu on oltava. Metsurin suojavaatteet metsurille ja hoitsuasu hoitajalle. Tietenkin mainosvaatteet logolla käy aina, pukipa niitä henkilökunta tai jaettiinpa niitä ilmaiseksi tai rahasta ulkopuolisille. Se menee markkinointiin jos ei työasuksikin. Ketään ei voi kieltää pukeutumasta työvaatteisiin vapaa-ajallaan.
Eniten ehkä vahditaan autoa, ymmärrettävistä syistä. Samoin edustuskuluja, jotka usein ovat matkoja, ruokailua ja alkoholitarjoilua. Niissä vaaditaan ehtojen täyttymistä ja on rajoitteita. Silti esustuskuluja voi syntyä laillisesti ja perustellusti, joten kyllä illan muuta edustamaan lähtevä henkilö ja mahdollinen siipeilijä saavat firman aidoista kuluista syntyvää hyötyä nauttia.
Turha kadehtia, kyllä näitä seurataan ja kaikelle on perusteet olemassa. Rahaa ei tule tyhjästä vaan se on yrityksen tuloista ja työstä peräisin, eikä veroja kierretä. Yhtään lisää verotuloja ei siitä synny, jos yrittäjä kotona kitsastelee vaikka yrityksen omaisuuden käyttäminen kiellettäisiin, koska firmalle se ei tuo senttiäkään lisää tuloja eikä siten yrittäjälle varaa hankkia enemmän hyödykkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Samalla logiikalla palkansaajan rahat ovat sen palkansaajan, eikä niistä mitään veroja kuuluisi maksella, mutta maksettava ne vaan on. Yrittäjä puolestaan voi keplotella verottomina hankintoina melkein mitä vaan, vain härskiys ja mielikuvitus on rajana. Verottajan resurssit eivät riitä tätä valvomaan ja porvarihallitukset ovat tehneet parhaansa, että heidän äänestäjäkuntansa veroedut pysyisivät kohdillaan.
Vierailija kirjoitti:
Onpas sekavaa ja mutuilevaa keskustelua. Olen ollut yrittäjä pitkään ja perehtynyt kirjanpitoon javverotukseen hoitaen kaikki laillisesti ja fiksusti. Tämä on siis tietoa.
Kännykät, läppärit ja vastaava on kaikissa yrityksissä ilmiselvästi välttämätöntä eli aina vähennyskelpoisia laitteita. Jos laitteen arvo jää alle tietyn rajan, ja niiden käyttöikä on ALLE kolme vuotta, ne vähennetään ostovuotena kuluna kirjanpidossa. Tavallinen atk-elektroniikka on aina tällaista. Erikoiset tietokoneet ja isommat koneet voivat olla muutakin ja ne laitetaan taseeseen sekä pitoaika voi olla pidempi. Ei ole sääntöä siitä, mikä on vuosikuluna vähennettävän laitteen pienin pitoaika. Laite voi särkyä tai vanhentua nopeasti, vuodessa tai alle. Perus-atk:ta siis voi ja saa uusia ihan mielen ja tarpeen mukaan. Sen hävittäminen ei ole säänneltyä. Saa myydä, mutta myös lahjoittaa pois taikka viedä keräykseen. Lapsille siis voi lahjoittaa ihan vapaasti vanhat vermeet. Verottaja voi tarttua vain ilmeisiin vilppeihin, kuten jos ostaa kerralla neljä kännykkää yhden hengen firmaan ja niistä kolme löytyy peheenjäseniltä.
Työvaatteista normaalijärkinen perustelu on aina Ok. Työsssä tarvittavat vaatteet väreistä ja logoista riippumatta voi vähentää kuluna kirjanpidossa työntekijöille sekä yrittäjälle. Perustelu on oltava. Metsurin suojavaatteet metsurille ja hoitsuasu hoitajalle. Tietenkin mainosvaatteet logolla käy aina, pukipa niitä henkilökunta tai jaettiinpa niitä ilmaiseksi tai rahasta ulkopuolisille. Se menee markkinointiin jos ei työasuksikin. Ketään ei voi kieltää pukeutumasta työvaatteisiin vapaa-ajallaan.
Eniten ehkä vahditaan autoa, ymmärrettävistä syistä. Samoin edustuskuluja, jotka usein ovat matkoja, ruokailua ja alkoholitarjoilua. Niissä vaaditaan ehtojen täyttymistä ja on rajoitteita. Silti esustuskuluja voi syntyä laillisesti ja perustellusti, joten kyllä illan muuta edustamaan lähtevä henkilö ja mahdollinen siipeilijä saavat firman aidoista kuluista syntyvää hyötyä nauttia.
Turha kadehtia, kyllä näitä seurataan ja kaikelle on perusteet olemassa. Rahaa ei tule tyhjästä vaan se on yrityksen tuloista ja työstä peräisin, eikä veroja kierretä. Yhtään lisää verotuloja ei siitä synny, jos yrittäjä kotona kitsastelee vaikka yrityksen omaisuuden käyttäminen kiellettäisiin, koska firmalle se ei tuo senttiäkään lisää tuloja eikä siten yrittäjälle varaa hankkia enemmän hyödykkeitä.
Hyvin selitetty. Jollei tuo mene perille, ei kannata yrittää enempää.
Toinen täysin käsittämätön asia monelle palkansaajalle on "verovähennys". Yrittäjäaikoinani törmäsin hyvin usein siihen harhaluuloon, että esimerkiksi ostamastani 500 euron työvälineestä saisin verotuksessa 500 euroa "takaisin". Luulen, että tämä käsitys on osaltaan tässäkin ketjussa esitellyn kateuden juuri.
# 49
Vierailija kirjoitti:
Hahhaa! Tämä oli hyvä. Mukava lukea noin riemastuttavaa purkausta.
Todellakin, kehotan moittijoita ryhtymään yrittäjiksi ja "kiertämään veroa".
Se on autuasta!
Kyllä mä olen ostanut urheiluvaatteitakin toiminimen tililtä ja antanut kuitit kirjanpitäjälle. Käytän niitä työssäni plus joskus video- ja promokuvauksissa.
Vierailija kirjoitti:
Ei kännyköitä ja läppäreitä saa joka vuos vähentää, vaan 3 tai 4 v välein.
No mun ukolla ei tuo 3-4 vuoden välein riitä, joz ei sitten osta 7000 € läppäriä. Joka vuos yhteistyökumppanilta tulee uusia ohjelmia, jotka ei vanhoilla koneilla pyöri. Ihan perustyökäyttöön pitää vaihtaa puhelimet, läppärit ja ipadit. Vanhojen jälleenmyyntiarvo on mitätön, joten lapsille menee vanhat. Joo ja ei pyöritä rahassa. Mies tekee 60-70 tuntia viikossa töitä. 2 viikkoa vuodessa lomaa. Joten tukehtukaa siihen, että meidän lapsilla on uudehkoja kännyköitä. Muuten ollaan nippanappa keskituloisia.
MIelenkiintoista on, että vaikkapa yritys, jonka liikevaihto on muutaman miljoonan ja tilikauden voitto alle 100000 niin firmalle on kuitenkin ostettuna useita kalliita autoja (Maserati, Ferrari, AMG mersu) joilla omistajan perhe ajaa ja myös omistajan talo on firman nimissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mies on toisen palveluksessa, mutta mekin yhdistetään usein työmatka esim viikonloppulomaan. Matkat maksan tietysti itse, mutta hotelli menee firman piikkin. Pidennetty oleskelu kuittaantuu sillä, että kennot ovat halvempia silloin, kun työmatkalaiset eivät lennä.
Ei oikein mulle aukene, miksi porukalla peukutetaan täällä veropetosta?
Mikä tuossa on veropetosta? Kyse on vain ajankohdan suunnittelusta ja ilmeisesti ei yhtään kalliimpi noin. Hotellihuonehan täytyy maksaa, sama se onko aviomies mukana vai ei. Meidän firma maksaa virkistäytymispäiviä työntekijöille ja heidän kaikille perheenjäsenille. Mitä siitä sanot? Yrityksen piikkiin kaikki.
Sanon tuohon, että ei mene oikein. Firman työntekijöiden perheenjäsenille tuo hotellihuone/reissu on verotettavaa ansiotuloa. Lisätiedot lähimmästä verotoimistosta.
Vierailija kirjoitti:
MIelenkiintoista on, että vaikkapa yritys, jonka liikevaihto on muutaman miljoonan ja tilikauden voitto alle 100000 niin firmalle on kuitenkin ostettuna useita kalliita autoja (Maserati, Ferrari, AMG mersu) joilla omistajan perhe ajaa ja myös omistajan talo on firman nimissä.
Tekee kuitenkin voittoa. Autot voi olla liisattuja työsuhdeautoja, joko käyttöetu tai vapaa autoetu. Niistä maksetaan verotusarvo. Ja mistä tiedät, että nämä kaikki ovat firman nimissä taloa myöten?
Yksityisnostoina kun tekee, niin sitten on ok, eli maksaa itselleensä palkan.