Laihdutin 40 kiloa noin 7 kuukaudessa. Kysy mitä vaan!
Taustatiedot: 35v kahden lapsen äiti (pojat 3 + 5), naimisissa. Lähtöpaino 109 kg tammikuussa, tänään aamulla vaaka näytti 68.2 kg. Tavoitepainon (69 kg) saavutin elokuun alkupuolella.
Kävin salilla iltaisin (klo 20:30 jälkeen) 3-4 krt viikossa kun lapset oli menneet nukkumaan, mies jäi kotiin lasten kanssa. Pätkäpaastosin OMAD-rutiinilla (one meal a day) eli 23 tuntia paastoa ja 1h sisällä syödään päivän ruuat, söin samaan aikaan muun perheen kanssa (klo 17-18 välillä). Ruuat oli vähähiilarista/ketoa. Paino putosi keskimäärin vähän yli kilon viikossa.
Kommentit (73)
Ovatko ihmiset kommentoineet muutosta? Miltä se sinusta tuntuu? Loukkaannutko jos joku kehuu sinun näyttävän nyt upealta?
Vierailija kirjoitti:
Miten pysyi olo hyvänä ja mieliteot kurissa noin pitkällä paastoajalla, 23 h? Joitko vain vettä muina aikoina vai muutakin, mitä?
Aiotko syödä samoin loppuelämäsi?
Meinasin kysyä samaa:
Aiotko siis jatkaa noin koko loppuelämäsi? Vai mikä on suunnitelmasi painon pitämiseksi alhaalla?
Söitkö stressiin tms. tunteisiin? Miten hoidit sen asian?
Oliko ensimmäinen laihdutuksesi?
Vierailija kirjoitti:
Miten pysyi olo hyvänä ja mieliteot kurissa noin pitkällä paastoajalla, 23 h? Joitko vain vettä muina aikoina vai muutakin, mitä?
En alkanut ihan kylmiltään paastota 23 tuntia, vaan aloitin ensin 12 tunnin paastolla. Sitten pidensin sitä viikottain 14h -> 16h -> 18h ja nyt sitten 23h. Mielitekoja ei ole lainkaan, koska paaston aikana rasvasta muodostetaan glukoosia, joka pitää verensokerin tasaisena.
Juon paaston aikana vettä (joskus sitruunan / limen kera), vissyä ja makeuttamatonta teetä. Ruokaikkunan aikana (tai juuri sitä ennen) saatan juoda lightlimuja.
Ainakin tällä hetkellä ajattelin jatkaa, koska vapauttaa ihan hirveästi energiaa ja vähentää vaivaa ettei tarvitse miettiä syövänsä kuin kerran päivässä. Juhlien jne takia pidennän välillä syömisikkunaa.
AP
Iso pudotus nopeassa ajassa. Jäikö nahka/iho roikkumaan? Joudutko menemään leikkaukseen? Miltä mahasi näyttää kun kuitenkin takana on kaksi vatsanahkaa venyttänyttä raskautta ja noin iso painonpudotus?
Söitkö siis tietyn kellon ajan mukaan, vaikka ei ois ollutkaan nälkä?
Itse olen nyt ketolla kolmatta viikkoa, ja syön vain silloin kun on nälkä. Käytännössä usein tulee päiviä, jolloin syön vain kerran, mutta en siis syö säännöllisesti esim. päivittäin klo 17 vaan miten nyt milloinkin. Välillä tulee paastoa 12h, välillä 22h. Luuletko, että tää mun systeemi toimii myös pätkäpaastona? Ylipainoa on mullakin todella runsaasti.
Syöt ensimmäisen kerran klo 17??Miten voit jaksaa leikkiä ja ulkoilla lasten kanssa?
Miten ja miksi keräsit tuon 40kg ylipainoa? Miksi heräsit laihduttamaan vasta nyt?
Vierailija kirjoitti:
Ovatko ihmiset kommentoineet muutosta? Miltä se sinusta tuntuu? Loukkaannutko jos joku kehuu sinun näyttävän nyt upealta?
Ovat kommentoineet, kiitän kehuista mutta olen huomannut että monet ovat kateellisia niin siksi en itse tuo asiaa esille ellei joku erikseen kysy. Sama neuvojen kanssa, annan niitä vain jos joku kysyy. En loukkaannu, koska itsekin näytän nykyään mielestäni paremmalta.
AP
Itsekin pätkäpaastoilen (keto, warrior). Ongelmana on se, että en pysty syömään riittävästi, ei oikein ole nälkä ja pelkään että vuorokaudessa tulee syötyä liian vähän. Miten varmistit, että söit riittävästi pätkäpaastolla?
Tuon tunnin mitä söit, söitko ähkyyn saakka vai normaalisti?
Vierailija kirjoitti:
Meinasin kysyä samaa:
Aiotko siis jatkaa noin koko loppuelämäsi? Vai mikä on suunnitelmasi painon pitämiseksi alhaalla?
Söitkö stressiin tms. tunteisiin? Miten hoidit sen asian?
Oliko ensimmäinen laihdutuksesi?
Ei ollut ensimmäinen laihdutukseni, olen yrittänyt laihduttaa viimeiset 20 vuotta kuten varmaan suurin osa naisista. Olin lihava jo ennen lapsia, lapsien lihoin sitten vielä vähän päälle.
En syönyt stressiin / tunteisiin, olen käynyt terapiassa jo monta vuotta. Olin kyllä vuosia sitten tunnesyöjä. Terapiassa olen käsitellyt asioita joita ennen turrutin ruualla.
AP
Mitkä on suunnitelmasi tästä eteen päin?
Miten jaksat liikkua vai yhdellä aterialla? Itse olen karpannut vuosia, joten vähähiilarinen auttaa kyllä kummasti jaksamaan, mutta vaatii oman kehon tuntemista ja tasapainoa ravinnossa. Mies on ollut Warriorilla (1meal/day), mutta ei energia meinannut riittää hänellä ja siirtyi sitten kolmeen ateriaan.
Onnea hienosta saavutuksesta!
Vierailija kirjoitti:
Iso pudotus nopeassa ajassa. Jäikö nahka/iho roikkumaan? Joudutko menemään leikkaukseen? Miltä mahasi näyttää kun kuitenkin takana on kaksi vatsanahkaa venyttänyttä raskautta ja noin iso painonpudotus?
Nahka ei jäänyt roikkumaan, kävin kuitenkin salilla koko laihdutuksen ajan. Vatsaan jäi raskausarvet ja "röllykkä" joka kuitenkin jää nätisti vaatteiden alle piiloon. En edes odottanut saavani mitään pyykkilautavatsaa. Mutta esimerkiksi olkavarsien allit kiinteytyi täysin pois.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovat kommentoineet, kiitän kehuista mutta olen huomannut että monet ovat kateellisia niin siksi en itse tuo asiaa esille ellei joku erikseen kysy. Sama neuvojen kanssa, annan niitä vain jos joku kysyy. En loukkaannu, koska itsekin näytän nykyään mielestäni paremmalta.
AP
Täällä palstalla on usein väitetty että on tökeröä kehua toisen muuttunutta olemusta. Että jos sanoo: ”voi miten hyvältä näytät! Miten onnistuit tuossa?” se tuntuu siltä kuin sanoisi: ”olit ennen kamala plösö”. Etkö ole samaa mieltä?
Itse laihdutin normaalipainon sisällä aika paljon ja olen aina ilahtunut kun joku huomaa muuttuneen olemukseni ja sanoo jotakin kannustavaa. Siksi olen miettinyt, miksi niin moni täällä tuntuu ajattelevan toisin ja olenko ainoa kehuista pitävä.
Tosin olen kyllä huomannut myös joidenkin kateuden. On myös niitäkin, jotka tuijottavat selvästi ja pitkään mutteivät sano asiasta mitään. Ehkä he luulevat että loukkaantuisin... mene ja tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Söitkö siis tietyn kellon ajan mukaan, vaikka ei ois ollutkaan nälkä?
Itse olen nyt ketolla kolmatta viikkoa, ja syön vain silloin kun on nälkä. Käytännössä usein tulee päiviä, jolloin syön vain kerran, mutta en siis syö säännöllisesti esim. päivittäin klo 17 vaan miten nyt milloinkin. Välillä tulee paastoa 12h, välillä 22h. Luuletko, että tää mun systeemi toimii myös pätkäpaastona? Ylipainoa on mullakin todella runsaasti.
Siinä vaiheessa kun on ollut 23 tuntia syömättä niin kyllä keho oppii milloin on ruoka-aika :D Alussa maha kurni milloin sattui, silloin join vissyä ja kurniminen meni ohi. Näläntunne on aika pitkälti opittua. Kun keho oppi siihen että ruokaa tulee klo 17-18 välillä, niin mahakin alkoi kurnia siinä puoli viiden aikoihin automaattisesti.
Epäsäännöllisessä syömisessä on se riski että se altistaa ahmimiselle ja mieliteoille. Kun keho tietää että ruokaa tulee tiettyyn aikaan, näläntunnekaan ei aktivoidu paaston aikana.
AP
Hieno saavutus! Mulla oli itselläni lähtöpaino 103kg ja nyt vaaka näytti 96. Matkaa on vielä koska tavoitepainoni on 60kg. Mukava lukea, että joku on onnistunut isossa urakassa, se antaa toivoa hurjasti minunkin projektilleni! :)
Vierailija kirjoitti:
Syöt ensimmäisen kerran klo 17??Miten voit jaksaa leikkiä ja ulkoilla lasten kanssa?
Koska kehoni polttaa ravinnokseen rasvaa, ei hiilihydraatteja? Yhdessä kilossa rasvaa on 9000 kcalia. Kannan siis "varastoa" kokoajan mukanani, joten energiaa riittää.
Rasvaprosenttini on noin 25%, ja 68 kg * 0.25 = 17 kg. 17*9000= 153 000 kcal. Kun ajatellaan että normaaliaikuisen suositeltu kalorimäärä on noin 2000 kcal, niin minulla on enemmän kuin tarpeeksi energiaa.
Pitää muistaa kuitenkin että olen monta kuukautta syönyt näin, joten kehoni on jo tottunut. Alussa oli toki väsynyt olo ja päätä särki, mutta se katosi noin viikon jälkeen.
AP
Vierailija kirjoitti:
Miten ja miksi keräsit tuon 40kg ylipainoa? Miksi heräsit laihduttamaan vasta nyt?
Olin teininä masentunut ja minulla oli itsetunto-ongelmia, ja paino toimi ikään kuin suojakuorena. Terapian ja vanhenemisen myötä aloin miettiä että nyt alan olla valmis luopumaan suojakuorestani. Lopullinen muutos lähti uudenvuodenlupauksesta.
AP