Missä paikassa tunnet olevasi kotona, vaikka et olekaan fyysisesti kodissasi?
Eli mistä paikoista tulee teille kodikas fiilis, vaikka ette ole koskaan asuneet kys. paikassa (eli myöskään mökki tai lapsuudenkoti ei käy)? Tai mistä äänistä, tuoksuista?
Kommentit (55)
Aria kirjoitti:
Kreetalla.
Tää on kyllä kumma juttu, koska sen ainoan kerran, kun siellä kävin, niin heti lentoasemalle saavuttua tuli sellainen tunne, että olen ollut täällä aiemmin kauan sitten, elänyt lyhyen elämän, mutta ollut kuitenkin aiemmin.
Aina siellä, missä satun olemaan. Hytti, hotellihuone jne.
Vierailija kirjoitti:
Pohjoisen vuoret. Siellä tulee fiilis että on kotonaan täällä maapallolla. Ehkä joskus voin esitellä tuota kumppanillekkin, jahka sellainen itsekseen onnellinen löytyy :)
En tiedä puhutaanko nyt samasta asiasta mutta muistan erään Suomen Ladun vaelluksen Enontekiöllä, jossa opas osasi ottaa asiat sopivan rennosti: kun löysimme kesken päivän hienon taukopaikan, siihen jäätiin loikoilemaan kuhan sää oli sopiva. Siinä me sitten mutustimme suolapähkinöitä ja rusinoita, ja annoimme katseen levätä maisemassa. Hauska yksityiskohta: kun kaveri lainasi kiikareita, huomasin että se maisema joka oli näyttänyt paljain silmin täysin liikkumattomalta näyttikin kiikareilla katsottuna olevan "täynnä" poroja, siellä täällä.
Tuon viikon mittaisen vaelluksen aikana tuli porukalla juteltua näiden taukojen ja kävelyn aikana kaikesta maan ja taivaan välillä, ja monissa paikoissa olo oli "kotoisampi" kuin kotona.
Vierailija kirjoitti:
Kadehdittavaa! Pystyisipä tuohon itsekin... Jotenkin veikkaisin että elät aika onnellista elämää jos onnistut olemaan kotoisan rentona noissakin ympäristöissä.
Ja koska ollaan netissä, tuli heti mieleen jotain muuta: isosetäni (Karjalan evakkoja) kertoi about 95-vuotiaana asiaa erikseen kysyttäessä että "koti on siellä missä on oma sänky".
Where ever I lay my hat, that’s my home 🎶
Minulle läheisten ihmisten kotona. Koti on siellä, missä rakkaatkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kadehdittavaa! Pystyisipä tuohon itsekin... Jotenkin veikkaisin että elät aika onnellista elämää jos onnistut olemaan kotoisan rentona noissakin ympäristöissä.
Ja koska ollaan netissä, tuli heti mieleen jotain muuta: isosetäni (Karjalan evakkoja) kertoi about 95-vuotiaana asiaa erikseen kysyttäessä että "koti on siellä missä on oma sänky".
Mies on samanlainen. Kun ollaan jossain ties missä ulkomailla, niin sanotaan esim ”Lähdetään kotiin” tai ”Villatakki jäi kotiin”, kun tarkoitetaan hotellia 🙂
Näin vaikka oltais oltu vasta yksi yö.
Vierailija kirjoitti:
Tarragona.
Tuttu paikka. Kerro toki lisää!
Monissa taidemuseoissa, Lontoossa, Kööpenhaminassa, puistoissa, Hangossa ja Tammisaaressa.
Omassa pienessä autossani. Tai teltassani kesällä. Kotipaikkakunnalla ihan missä vaan.
Mökillä, metsässä ja Jäämeren rannalla.
Muista paikoista poiketen, myös asuntoautossa. Olen karavaanariperheestä ja kun tänä kesänä olin asuntoauton kyydissä vuosien jälkeen, tuli oikein kotoisa olo :D
Etelä-Italiassa, yleisesti Välimeren rannalla ja Polynesiassa.
Suomessa ei ole ikinä ollut sellaista oloa, Suomen luonto, tuoksut, ihmiset ja arkkitehtuuri ei sykähdytä, vaikka onkin ihan jees.
Luminen talvi-Lappi on kaunis, mutta ei sielläkään kotoista oloa tule paitsi sisällä mökissä takkatulen lämmössä läheisten kanssa, mutta sen tekee rakkauden ilmapiiri, ei paikka sinänsä.
Kreikassa käydessä tuli sellainen kotoisa tunne, kun istuskelin illalla hotellin parvekkeella. Tutustuin tuolla matkalla uusiin ihmisiin, joihin pidän vieläkin yhteyttä. Tuli tunne että olemme tunteneet aina. Seuraava matka jo varattu.
Ihana kysymys.
Suomessa Olympiastadion. Siihen paikkaan liittyy paljon muistoja. Saksassa Allianz Arena Münchenissä.
Vierailija kirjoitti:
Mökillä, metsässä ja Jäämeren rannalla.
Muista paikoista poiketen, myös asuntoautossa. Olen karavaanariperheestä ja kun tänä kesänä olin asuntoauton kyydissä vuosien jälkeen, tuli oikein kotoisa olo :D
Täällä toinen. Matkailuautossa viihdyn paremmin kuin kotona.
Helsingissä