Sektioarpi pysty- vai vaakasuorassa?
Kaikilla muilla tuntuu olevan arpi poikittain bikinirajassa, minulla pystysuorassa. Kuinka teillä muilla leikatuilla? Onkohan pystysuora vanhanaikainen leikkaustapa?
Kommentit (11)
Mun sektio ei ollut suunniteltu, mutta ei hätäkään. Kahdella tutulla taas on hätäsektioarpi bikinirajassa poikittain.
minä ja tuttuni, molemmilla sektio. Itselläni kiireellinen, pystysuoraan. Ystävälläni suunniteltu, pystysuoraan.
Tuntuu vaihtelevan aika paljon sairaaloittain, tiedän monia sektioäitejä, joilla on milloin mihinkin suuntaan leikattu.
Mulle tehtiin kiireellinen/hätäsektio (jäi hieman epäselväksi lääkäreiden puheista ja epikriisistä), ja arpi on poikittain, n. 20 cm leveä.
Viimeisessä neuvolalääkärissä rv 35+risat lääkäri arvioi vauvan painoksi laskettuna aikana noin 4 kg (en muista mitä hän arvioi vauvan painavan sinä hetkenä). Myös terveydenhoitajani arvioi käsikopelolla vauvan olevan 4-kiloinen viimeisillä käynneillä.
Yliaikaisultrassa rv 41+3 ultralaitteen arvio (mitataan mm. päänympäryksestä ja reisiluun mitasta) oli 4,1 kg. Eli kolme arviota isosta vauvasta, jotka tosin eivät johtaneet mihinkään jatkotoimenpiteisiin.
Tyttö syntyi 2 päivää myöhemmin ja oli 3650g ja 53 cm. Ilmeisesti pituus aiheutti yliarvion?
Tarkoituksenani oli kyllä vastata tuohon painoarviokyselyyn, mitä ihmettä... Sori sori!
Halusin pystyviillon, koska se on aina leikkaavalle helpompi. Lääkäri kyllä ihmetteli, kun tämän otin puheeksi, sanoi, että yleensä nuoret naiset haluavat arven piiloon, jottei se näy. No, minä en ole bikinityyppiä ja mahaa ei näe kuin mies, lapset tai lääkäri, joten pystyviilto tehtiin. Toinen syy halulleni oli se, että saan helposti karvatupen tulehduksia ja halusin välttää haavan alueella sellaisen.
Sektio tehtiin nukutuksessa. Ennen nukutusta kerrottiin että leikataan poikittain ja kun teholla heräsin muutaman tunnin päästä niin arpi olikin pystyssä. Olipa melkoinen järkytys, mutta siinä lääketokkurassa en ymmärtänyt kysyä että miksi näin...
Kiinnostaa vain että millainen arpi sinulle jäi. Omani kun on aika kamala, jostain kohdista useamman sentin levyinen..
eivätkä näytä mitenkään " pahoilta" ennen neljättä leikkausta kätilö kysyi (kun maha oli paljaana) että sulla onki leikattu poikittain!!! paremmin ehkä paranevat jos leikataan pystyyn varsinkin jos jää sitä " löysää" mahaa vähänkään.
vastaisin, että aika siisti mun arpi on, ja aika kapeakin, jostain kohdista vain levinnyt. Napaan asti se on melkein, ja siinä arven päättymispisteessä on kuoppa, joten näyttää niinkun olis kaksi napaa päällekkäin. Matalavyötäröhousut on aika kauhean näköiset, jos maha vilkkuu, mutta ei sillä väliä, munkaan mahaa ei juuri muut näe kuin oma väki. Uimahallissa tietty näkyy.
Tuo karvatuppijuttukin on hyvä pointti, ei varmaan oo kiva, jos ne tulehtuu haavan vieressä.
Mutta tuntuupa noita pystyviiltoja siis olevan muillakin, kun luulin olevani lähes ainoa...
Kiitos vastauksista!!!
pystysuora arpi on ns.hätä sectio arpi, jos näi on tehty ni lapsellasi on ollut jokin hätä. tai se on muuten vaan pitänyt saada nopeasti ulos. vaakasuora arpi on ns. elektiivinen eli suunniteltu....