Pitääkö kilpirauhasverikokeisiin olla lääkärin lähete tk:ssa?
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok kiitos.
Miksiköhän sairaan/terveydenhoitaja ei voi noita peruslabroja määrätä?Kuten edellä on jo muutkin kertoneet, monia labroja saa ilman määräystä tai lähetettä, joten mikset mene ja ota? Jos tiedät mitä haluat, niin miksi täytyy saada joku lähete jostakin?
Kallista on opiskelijakukkarolle.
Parikymppiä? Baari-iltakin maksaa enemmän.
Kyllä kampaajasi olisi sinulle diagnoosit siinä samalla tempaissut.
Ne on kuulleet kaikki ihmisten vaivat ja siitä oppineet
Vierailija kirjoitti:
Eikös kaikkiin labroihin pidä olla?
Ainakin työttömien terveystarkastuksessa näin vain hoitajan tms. ja sanoi laittavansa lähetteen verikokeisiin. Kilpirauhanen ei kyllä kuulunut siihen vaikka niin luulin ja ne arvot olisin kyllä halunnut tietää. Ilmeisesti ei katsota olevan tarpeelliset.
Vierailija kirjoitti:
Mihinkä niitä lääkäreitä tarvitaan, kun kaikkea voi tulkita itse.
Läski voi poistaa ihransa jne
Vertaatko nyt jotenkin ylipainoa ja kilpirauhassairauksia? Läski voi laihduttaa ihan itse, ilman mitään labroja, mutta kilpirauhassairaudet todetaan labroilla ja sen hoitamiseen tarvitaan lääkärin resepti. Kilpirauhassairautta harvemmin hankitaan itse, ylipaino lähes aina.
Jos tarkoitat, että kilpirauhassairaus = läski ja että kaikki kilpirauhassairaat ovat lihavia, niin eivät ole. Vajaatoimintainen voi olla läski, mutta yhtä hyvin myös laiha. Lihominen kun liittyy kalorien saannin ja kulutuksen suhteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin työttömien terveystarkastuksessa näin vain hoitajan tms. ja sanoi laittavansa lähetteen verikokeisiin. Kilpirauhanen ei kyllä kuulunut siihen vaikka niin luulin ja ne arvot olisin kyllä halunnut tietää. Ilmeisesti ei katsota olevan tarpeelliset.
Jos ei ole mitään oireita, miksi tutkia jotakin arvoja?
Vierailija kirjoitti:
TSH korkea, T4V alhainen = vajaatoiminta. TSH alhainen, T4V korkea = liikatoiminta. Ja alhainen ja korkea tarkoittavat siis alle tai yli viitearvon, joka on mainittu vastauslapussa ja mahdolliset viitearvopoikkeamat on vielä erikseen merkitty.
Kilpirauhasarvot on helpoimmasta päästä tulkittavia. Siinä vaiheessa kun ollaan lääkityksellä, seurataan useimmiten vain TSH:ta.
No jaa, minulla oli korkea TSH (7.2) ja normaali t4-v (17), diagnoosina kilpirauhasen vajaatoiminta ja lääkitys. Seurantakokeissa minulla kyllä otetaan aina sekä TSH että t4-v.
Väsymys ja hiusten lähtö nyt voi johtua monesta muustakin asiasta kuin kilpirauhasen vajaatoiminnasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihinkä niitä lääkäreitä tarvitaan, kun kaikkea voi tulkita itse.
Läski voi poistaa ihransa jneVertaatko nyt jotenkin ylipainoa ja kilpirauhassairauksia? Läski voi laihduttaa ihan itse, ilman mitään labroja, mutta kilpirauhassairaudet todetaan labroilla ja sen hoitamiseen tarvitaan lääkärin resepti. Kilpirauhassairautta harvemmin hankitaan itse, ylipaino lähes aina.
Jos tarkoitat, että kilpirauhassairaus = läski ja että kaikki kilpirauhassairaat ovat lihavia, niin eivät ole. Vajaatoimintainen voi olla läski, mutta yhtä hyvin myös laiha. Lihominen kun liittyy kalorien saannin ja kulutuksen suhteeseen.
Ei laihduttamiseen mitään labroja ja lääkäreitä tarvita. Vai pitääkö lääkärin tulkita, että on lihava? Eikö sen nyt itsekin näe?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok kiitos.
Miksiköhän sairaan/terveydenhoitaja ei voi noita peruslabroja määrätä?Kyllä voi aivan hyvin määrätä esim. perusverenkuvan yleisen terveydentilan tarkkailemiseksi, mutta kilpirauhaskokeet ovat jo niin vahvasti diagnostisia ja sairauksien diagnosointi kuuluu vain lääkäreille.
TSH korkea, T4V alhainen = vajaatoiminta. TSH alhainen, T4V korkea = liikatoiminta. Ja alhainen ja korkea tarkoittavat siis alle tai yli viitearvon, joka on mainittu vastauslapussa ja mahdolliset viitearvopoikkeamat on vielä erikseen merkitty.
Kilpirauhasarvot on helpoimmasta päästä tulkittavia. Siinä vaiheessa kun ollaan lääkityksellä, seurataan useimmiten vain TSH:ta.
Ei se nyt aina ihan näin mene. Joskus voi käydä niinkin hassusti että molemmat arvot ovat korkeita tai molemmat matalia. Lisäksi taitava lääkäri ottaa tulkinnassa kyllä huomioon myös yksilölliset näkökohdat, esim. henkilöltä aiemmin mitatut arvot, muut tutkimukset ja oireet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole mitään oireita, miksi tutkia jotakin arvoja?
Työterveydessäkin käsittääkseni otetaan verikokeita silloin tällöin. Miksei sitten työttömiltä? Itsellänikin edellisistä verikokeista oli aikaa jo lähemmäs kymmenen vuotta. Saattaahan niistä joskus paljastua ns. vahingossa jotain hoidettavaakin.
Ja jos tarkoitit miksi kilpirauhasarvot olisi kiinnostaneet niin ihan siksi että suvussa on useammalla häikkää kyseisten arvojen kanssa ja itsellänikin ne on joskus olleet viitearvojen ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok kiitos.
Miksiköhän sairaan/terveydenhoitaja ei voi noita peruslabroja määrätä?Kuten edellä on jo muutkin kertoneet, monia labroja saa ilman määräystä tai lähetettä, joten mikset mene ja ota? Jos tiedät mitä haluat, niin miksi täytyy saada joku lähete jostakin?
Kallista on opiskelijakukkarolle.
Aika pieni satsaus omaan terveyteen ja toimintakykyyn.