Keksikää mun lapselle ä- tai ö-alkuinen nimi?
Elikkäs nimee tässä mietitään tytölle ja muuten kaikki vaihtoehdot avoinna paitsi oon päättänyt, että mun lapsen nimi täytyy alkaa joko ä:llä tai ö:llä. Ehdottakaa kaikki tällaiset nimet, mitä tiedätte. Kiitos!
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi? Haluat lapsellesi vaikeuksia koulussa ja ulkomailla?
Nyt en ymmärrä. Eihän ulkomaalaistenkaan erikoiset nimet aiheuta heille täällä vaikeuksia, niin miksi meidän kielemme omaperäiset äänteet aiheuttaisivat ulkomailla meikäläisille vaikeuksia? Kyllähän tää maailma olisi hemmetin tylsä ja yksitoikkoinen, jos kaikkien nimet pitää valita siitä suppeasta joukosta äänteitä ja äänneyhdistelmiä, jotka "kelpaavat" englanninkielisille ihmisille.
Puhutaan aina siitä erilaisten kulttuurien tuomasta rikkaudesta, mutta sitten oma kulttuuri ollaan valmiit hylkäämään pienissäkin asioissa jonkun "kansainvälisyyden" ja globalisaation nimissä.
Lapseni nimi alkaa Ä:llä tai Ö:llä, jotta tässä maailmassa olisi hieman enemmän diversiteettiä ja erilaisuutta.
Onhan se hienoa, kun kaikkiin matkustusasiakirjoihin printataan aelli, koska hyvin harvassa maassa on ääkköset käytössä, mutta passissa lukee Älli. Siinä sitten selvitellään kaikkien virkailijoitten kanssa että kyllä se nimi nyt vaan on sama, vaikka kirjoitusasu on eri.
Ja antamalla eriskummallisen nimen altistat 99% lapsesi koulukiusaamiselle.
No mitenkä kuvittelet kaikkien kiinalaisten, japanilaisten, thaimaalaisten, arabien jne. matkustelevan ilman ongelmia? Kenenkään mainitsemieni nimet eivät kotimaansa kielen ja merkistönkään puolesta sisällä lainkaan länsimaista merkistöä, ja niin vain se elämä ja matkustelu onnistuu ilman ongelmia ja kiusaamista.
Jos nimi olisi validi oikeutus kiusaamiselle, niin sitten ovat myös ihonväri, pituus, paino, ulkonäkö, kansalaisuus, äidinkieli, pukeutuminen, perheen tulotaso ja harrastuksetkin.
En lähde tähän leikkiin, vaan nimeän lapseni, kuten parhaaksi katson.
Kiitos kaikille vastanneille!
t.AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi? Haluat lapsellesi vaikeuksia koulussa ja ulkomailla?
Nyt en ymmärrä. Eihän ulkomaalaistenkaan erikoiset nimet aiheuta heille täällä vaikeuksia, niin miksi meidän kielemme omaperäiset äänteet aiheuttaisivat ulkomailla meikäläisille vaikeuksia? Kyllähän tää maailma olisi hemmetin tylsä ja yksitoikkoinen, jos kaikkien nimet pitää valita siitä suppeasta joukosta äänteitä ja äänneyhdistelmiä, jotka "kelpaavat" englanninkielisille ihmisille.
Puhutaan aina siitä erilaisten kulttuurien tuomasta rikkaudesta, mutta sitten oma kulttuuri ollaan valmiit hylkäämään pienissäkin asioissa jonkun "kansainvälisyyden" ja globalisaation nimissä.
Lapseni nimi alkaa Ä:llä tai Ö:llä, jotta tässä maailmassa olisi hieman enemmän diversiteettiä ja erilaisuutta.
Onhan se hienoa, kun kaikkiin matkustusasiakirjoihin printataan aelli, koska hyvin harvassa maassa on ääkköset käytössä, mutta passissa lukee Älli. Siinä sitten selvitellään kaikkien virkailijoitten kanssa että kyllä se nimi nyt vaan on sama, vaikka kirjoitusasu on eri.
Ja antamalla eriskummallisen nimen altistat 99% lapsesi koulukiusaamiselle.
No mitenkä kuvittelet kaikkien kiinalaisten, japanilaisten, thaimaalaisten, arabien jne. matkustelevan ilman ongelmia? Kenenkään mainitsemieni nimet eivät kotimaansa kielen ja merkistönkään puolesta sisällä lainkaan länsimaista merkistöä, ja niin vain se elämä ja matkustelu onnistuu ilman ongelmia ja kiusaamista.
Jos nimi olisi validi oikeutus kiusaamiselle, niin sitten ovat myös ihonväri, pituus, paino, ulkonäkö, kansalaisuus, äidinkieli, pukeutuminen, perheen tulotaso ja harrastuksetkin.
En lähde tähän leikkiin, vaan nimeän lapseni, kuten parhaaksi katson.
Kiitos kaikille vastanneille!
t.AP
Onneksi lapsi voi pyytää käyttämään lempinimeä ja vaihtaa nimensä täysi-ikäisenä
- eri
Vierailija kirjoitti:
Must Ödeema olis jotenkin tosi kaunis. Siinä on semmosta sointia. En tosin tiiä mitä se tarkottaa tai onkse oikeesti nimi XD Jostain oon ton kuullut ja oon haaveillut et voisin antaa omalle lapselle.
Vähän kuin Surma. Hurmaava, mutta viekas.
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin inhoaisin ideologisista syistä annettua poikkeuksellisen rumaa nimeä. Useimmat vanhemmat miettivät myös lapsen kannalta - pitääkö hän nimestään ja kiusataanko lasta harvinaisen kamalan nimensä vuoksi.
Eikö lapsen nimi voisi olla vaikka Päivi tai Säde? Noin 100 kertaa kauniimpia nimiä kuin täällä ehdotetut Ällit ja Öllit
Kauneus on kuulijan korvassa. Omasta mielestäni esimerkiksi kaikki pro feetta muha medin nimestä johdetut nimet ovat kamalan kuuloisia, kun taas monen mielestä ne ovat maailman kauneimpia nimiä. Ja voisitko määritellä, mikä on "ideologisista syistä" tässä yhteydessä? Kaikille nimille on ollut takana joku ajatus, joka katsojasta riippuen vaikuttaa enemmän tai vähemmän ideologiselta.
t.AP
Ääripää olisi hyvä. Se kuvaisi myös vanhempia tässä nimiasiassa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Önni
Änki
Öllerö
Ötökkä
Älykääpiö
ÄlytönTuli noista viimesistä mieleen, että voishan se olla myös Älykäs, kerta äitinsä ja isänsä ovat mensan jäseniä.
Ja kiitos kaikille tähän mennessä vastanneille
t.AP
Siitä saattaisi tulla Alukas, joka muistuttaa jotain limasientä tai alusastiaa.
Äpyli
Örjan
Äri
Älli
Öki
Änni
Älf
Ätti
Ändei
Änneena
Älesteir
Ännesteen
Äänisteen
Öiden
Öiseela
Öisten
Ölleija
Vierailija kirjoitti:
Must Ödeema olis jotenkin tosi kaunis. Siinä on semmosta sointia. En tosin tiiä mitä se tarkottaa tai onkse oikeesti nimi XD Jostain oon ton kuullut ja oon haaveillut et voisin antaa omalle lapselle.
Ödeema tarkoittaa turvotusta, että ehkä ei kannattais...
Ehdotan samoja, joita jo joskus aiemmassa keskustelussa mainittiin:
Äänetär tai Ääretär
(Äänis onkin jo mainittu ja käytössä oleva nimi.)
Vauvapalsta ei koskaan petä. Kysy mitä vain.
Vierailija kirjoitti:
Öcalan
Tää on sukunimi. Turkkilainen etunimi jos on hakusassa niin ainakin Öykü (tytön nimi) tai Ömer (pojan nimi) tulee mieleen.
Lääketieteessä tarkoittaa turvotusta. :D