Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi en laihdu?

Vierailija
30.08.2019 |

Apua, olen täysin jumissa laihdutukseni kanssa. 3 viikkoa mennyt ja grammaakaan ei ole lähtenyt, ei edes niitä kuuluisia alun nestekiloja. Myös mittanauha näyttää samaa, joten jotain teen nyt väärin.

Kirjaan kaikki (siis todellakin aivan kaikki ketsupista ja salaatinlehdistä lähtien) syömäni ruoat ruokapäiväkirja-appsiin. Saan näin päivän kalorimääräksi 1300-1400kcal. Erinäisten laskurien mukaan laihtuakseni päivän kalorien tulisi olla 1400kcal hujakoilla, pysyäkseni samassa painossa n. 2400kcal. Menen siis yli tuhannen kalorin vajauksella, silti laihtumatta pätkääkään. Minusta saisi varmaan maailman surkeimman anorektikon.

Mittani ovat (edelleen) 173cm, 80kg ja ikää minulla on 37v. Teen enimmäkseen istumatyötä ja liikunnan osalta en ole kovin aktiivinen, arkiaskareita ja normaalia hyötyliikuntaa lukuunottamatta.

Kukaan kokenut samaa ja miten tilanteesta selvisit?

Kommentit (43)

Vierailija
41/43 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en myöskään ymmärrä, eikä mistään ole apua. En ole laihtunut JOULUKUUN jälkeen yhtään, paino jumittaa tuohon 80 kiloon. Olen 168cm pitkä, syön 1200-1500kcal päivässä. Vaikka teen istumatyötä, kävelen töihin ja takaisin (yhteensä 4km päivässä). Tämän lisäksi käyn 3-4 kertaa viikossa juoksulenkillä ja 1-2 kertaa kuntosalilla. Teen siis lihaskuntoliikkeitä ja harrastan hikiliikuntaa. Juoksen puolesta tunnista puoleentoista tuntiin kerralla, eli kaloreita kuluu 300-900kcal per lenkki. 

Alan olla todella epätoivoinen. Koen olevani hyväkuntoinen, mutta paino ei putoa, eikä läski lähde.

Taas joku joka luottaa liioiteltuihin laskureihin. Kukaan ei kuluta noin paljon kaloreita puolen tunnin tai tunnin juoksulla, ellei ole usain bolt. Puoli tuntia tai 40 min kuluttaa mulla jotain 200 kcal.

1500 kcal ruokaa ei ole dieetti vaan ihan normaali ruokamäärä lyhyehkölle naiselle.tai lasket kalorit väärin. Onko nää sun kalorit näitä netin summamutikassa antamia vai punnnitsetkoja lasketko itse? Oleellinen ero.

Liikunnan osalta olet kyllä oikeassa, mutta eikö 1500 kaloria muka ole lähes kaikilla dieetti. Se lihastohtori (en muista nimeä) muistaakseni sanoi, että edes laihduttaessa ei kannata laskea kaloreita alle tuon. Melkoista olisi, jos se olisikin normaali kalorimäärä.

Minä olen syönyt nelisen kuukautta 1400 kaloria ja olen laihtunut 80 kilosta 67 kiloon. Ja mielestäni syön melko vähän ja hajoan kyllä, jos en sitä paria sataa kaloria saa tähän lisätä kun saavutan tavoitepainoni. 

ei ole 1500 kcal mikään dieetti vaan ainakin mulle 60 kiloiselle lyhyelle, 45 v:lle lihotuskuuri. Jokaisen aineenvaihdunta ja kaloritarve on niin yksilöllinen ettei voi antaa yleistyksiä.

Mikä ihmeen lihastohtori? Tuo lukema tarkoittaa varmaan miehiä, koska naisilla terveenä pysymisen rajana yleensä on aina sanottu olevan 1200 kcal. 

Vierailija
42/43 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tykkään urheilla, ja siksi joudun syömään noin 1800 kaloria päivässä. Olen kuitenkin ylipainoinen nainen, joka on laskenut kaloreita viimeiset 15 vuotta. Ainoat kerrat, kun olen onnistunut laihdutuksessa, on noin 500 kalorin dieetit. Silloin ei voi urheilla yhtään eikä oikein kävelläkään pitkiä matkoja. Silloin laihdun puolesta kilosta kiloon viikossa, mutta eihän sitä kukaan ihminen voi loputtomiin jatkaa!!! Heti kun nostan kalorit vaikka 800-1000 kaloriin, laihtuminen tyssää, ja paino alkaa nousemaan. Kyllä mä väittäisin, että yli 45 vuotiaana on todella vaikea laihduttaa normaalisti lautasmallilla.

Itse tein ratkaisun, että olen ylipainoinen, mutta saan urheilla ja syön erittäin terveellisesti mutta niin että maha täyttyy ja antaa mulle energiaa harrastaa liikuntaa. Ja siltikin paino nousee pikkasen.

Lautasmallilla laihduttaminen on vaikeaa ihan kaikille.

Et syö terveellisesti, jos painosi nousee. Terveellinen ei tarkoita sitä, mitä joku sulle kertoo, vaan sitä, millä voit hyvin ja paino pysyy hallinnassa.

Ei lautasmallissa ole mitään vikaa.

Kyse on ruoan määrästä. Jos syöt vähemmän kuin kulutat, laihdut. Useimmat vain laskevat (tai joku laskuri laskee) kulutuksen aivan liian korkeaksi tai/ja arvioivat syödyt kalorit väärin eli liian alhaisiksi.

p.s. Terveellinen ruokavalio ei tarkoita, etteiko silläkin voisi lihoa jos syö liikaa. 

Ei kai siinä periaatteessa olekaan vikaa, hankala vain nälänhallinnan kannalta, helposti tulee syötyä liikaa.

Terveellinen ruokavalio on sellainen, joka pitää kylläisenä eikä ylensyönnin vaaraa ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/43 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöt todennäköisesti liian vähän. Kolme viikkoa on lisäksi tosi lyhyt aika. Pitkäkestoiset muutokset vievät aikaa. Eli unohda dieetit ja tee elämäntapamuutos - myös liikkuvampaan elämään. Liike ei välttämättä tarkoita liikuntaa, vaikka sekin olisi tärkeää. Mutta varsinkin istumatyöläiselle jo se, että lisäät liikettä päiviin, nouset tuolilta ja kävelet pitkin päivää jne herättelee kehoa ja lihaksistoa. Ihmisen kehoa ei ole tehty istumaan paikallaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kolme