Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi en laihdu?

Vierailija
30.08.2019 |

Apua, olen täysin jumissa laihdutukseni kanssa. 3 viikkoa mennyt ja grammaakaan ei ole lähtenyt, ei edes niitä kuuluisia alun nestekiloja. Myös mittanauha näyttää samaa, joten jotain teen nyt väärin.

Kirjaan kaikki (siis todellakin aivan kaikki ketsupista ja salaatinlehdistä lähtien) syömäni ruoat ruokapäiväkirja-appsiin. Saan näin päivän kalorimääräksi 1300-1400kcal. Erinäisten laskurien mukaan laihtuakseni päivän kalorien tulisi olla 1400kcal hujakoilla, pysyäkseni samassa painossa n. 2400kcal. Menen siis yli tuhannen kalorin vajauksella, silti laihtumatta pätkääkään. Minusta saisi varmaan maailman surkeimman anorektikon.

Mittani ovat (edelleen) 173cm, 80kg ja ikää minulla on 37v. Teen enimmäkseen istumatyötä ja liikunnan osalta en ole kovin aktiivinen, arkiaskareita ja normaalia hyötyliikuntaa lukuunottamatta.

Kukaan kokenut samaa ja miten tilanteesta selvisit?

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikset liiku? Oma kokemukseni on, että vasta sitten alkaa oikeasti laihtua kun läski alkaa korvautua lihaksella.

Itse hoikistuin koosta 38-40 kokoon 36 pelkästään liikunnan avulla muuttamatta ruokailuja ollenkaan. Ja ikää on 42.

Mielenkiintoista. Kerro mullekin, miten se läski korvautuu lihaksella?  Minkälainen prosessi tuon mahdollistaa?

Lihaksia saa monella tapaa. Aika monenlainen liikunta auttaa siihen. Itse en usko pelkän salitreenin autuuteen vaan lisäksi harrastan maastojuoksua, ratsastusta, maantiepyöräilyä ja kuntonyrkkeilyä. Yhtenä välipäivänä viikossa teen pitkän kävelylenkin - matkalla ei ole niin väliä vaan sillä että lenkki kestää 2-3 tuntia ja on pieni hiki päällä koko ajan.

Löysät reidet ovat muuttuneet lihaksikkaiksi ja koviksi, samoin vyötärö on kaventunut kun vatsalihakset pitävät sen tiukkana. Kaikki vanhat vaatteet ovat käyneet isoksi.

Luulin että lihoisin takaisin jos liikuntaan tulisi taukoa, mutta ei: käsi oli kipsissä monta viikkoa mutta paino ei noussut. Hierojani väitti minulle että lihaksikas kroppa kuluttaa enemmän energiaa levossakin kuin lihakseton.

Et siis osannut vastata, miten se läski muuttuu lihakseksi.

Vierailija
22/43 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten Ap on muutosvastainen? Ei hän ole tainnut kieltäytyä mistään ainakaan tässä keskustelussa. Jos sanoo uskovansa johonkin, eihän se automaattisesti tarkoita sitä, että kieltäytyy kokeilemasta mitään muuta ikinäkoskaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikset liiku? Oma kokemukseni on, että vasta sitten alkaa oikeasti laihtua kun läski alkaa korvautua lihaksella.

Itse hoikistuin koosta 38-40 kokoon 36 pelkästään liikunnan avulla muuttamatta ruokailuja ollenkaan. Ja ikää on 42.

Mielenkiintoista. Kerro mullekin, miten se läski korvautuu lihaksella?  Minkälainen prosessi tuon mahdollistaa?

Lihaksia saa monella tapaa. Aika monenlainen liikunta auttaa siihen. Itse en usko pelkän salitreenin autuuteen vaan lisäksi harrastan maastojuoksua, ratsastusta, maantiepyöräilyä ja kuntonyrkkeilyä. Yhtenä välipäivänä viikossa teen pitkän kävelylenkin - matkalla ei ole niin väliä vaan sillä että lenkki kestää 2-3 tuntia ja on pieni hiki päällä koko ajan.

Löysät reidet ovat muuttuneet lihaksikkaiksi ja koviksi, samoin vyötärö on kaventunut kun vatsalihakset pitävät sen tiukkana. Kaikki vanhat vaatteet ovat käyneet isoksi.

Luulin että lihoisin takaisin jos liikuntaan tulisi taukoa, mutta ei: käsi oli kipsissä monta viikkoa mutta paino ei noussut. Hierojani väitti minulle että lihaksikas kroppa kuluttaa enemmän energiaa levossakin kuin lihakseton.

Mitä ajat takaa tällä jankuttamisella?

Kropassani oli ennen läskiä ja kun aloin liikkua, siinä onkin nyt lihasta. Vaatekoko on kaksi numeroa pienempi kuin ennen. Paino ei kauhean monta kiloa muuttunut. Kehonkoostumus on nyt erilainen kuin ennen ja näytän paljon paremmalta kuin ennen. Olokin on paljon parempi. Mikä siinä on ongelma tai epäselvää?

Arkisessa kielenkäytössä tuskin tarvitsee käydä saivartelemaan siitä, mitä solutasolla tapahtuu. Juu, ymmärrän että rasvasolu ei muutu lihassoluksi, mutta sitä en tarkoittanutkaan. Vai oliko pulmasi jokin muu asia viestin sisällössä?

Vierailija
24/43 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko tästä apua AP:n tilanteeseen mutta jos joku muu saisi tästä motivaatiota, kerronpa kuitenkin:

Tapasin entisen työkaverin noin puolen vuoden tauon jälkeen enkä ollut tuntea häntä. Noin nelikymppinen neljän lapsen äiti oli laihtunut ehkä 80 kilosta arviolta 55-60 kiloon ja oli todella upean näköinen. En voinut olla sanomatta, kuinka hyvältä hän näyttää ja kysyin, miten hän on saanut sen aikaan. Hän kertoi aloittaneensa uinnin ja että kaikki on yksinomaan sen ansiota. Ensin hän oli harjoitellut katsomalla mallia muilta ja sitten ilmoittautunut johonkin aikuisten ryhmään. Hän sanoi uivansa nyt noin kolme kertaa viikossa ja mitään muuta ei ole tarvinnut tehdä. Mikä parasta, kuulemma kaikki selkäkivut ja polvivaivat joita hänellä ennen oli, ovat kadonneet.

Olin niin ällistynyt tuosta muodonmuutoksesta että harkitsen nyt tosissani uimapuvun hankkimista.

Vierailija
25/43 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ajat takaa tällä jankuttamisella?

Kropassani oli ennen läskiä ja kun aloin liikkua, siinä onkin nyt lihasta. Vaatekoko on kaksi numeroa pienempi kuin ennen. Paino ei kauhean monta kiloa muuttunut. Kehonkoostumus on nyt erilainen kuin ennen ja näytän paljon paremmalta kuin ennen. Olokin on paljon parempi. Mikä siinä on ongelma tai epäselvää?

Arkisessa kielenkäytössä tuskin tarvitsee käydä saivartelemaan siitä, mitä solutasolla tapahtuu. Juu, ymmärrän että rasvasolu ei muutu lihassoluksi, mutta sitä en tarkoittanutkaan. Vai oliko pulmasi jokin muu asia viestin sisällössä?

Ok, ei jankuteta, mutta itsehän päästit suustasi sellaista, mitä et sitten kuitenkaan osannut kysyttäessä selittää.  Tää on nyt käsitelty.

Vierailija
26/43 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä onko tästä apua AP:n tilanteeseen mutta jos joku muu saisi tästä motivaatiota, kerronpa kuitenkin:

Tapasin entisen työkaverin noin puolen vuoden tauon jälkeen enkä ollut tuntea häntä. Noin nelikymppinen neljän lapsen äiti oli laihtunut ehkä 80 kilosta arviolta 55-60 kiloon ja oli todella upean näköinen. En voinut olla sanomatta, kuinka hyvältä hän näyttää ja kysyin, miten hän on saanut sen aikaan. Hän kertoi aloittaneensa uinnin ja että kaikki on yksinomaan sen ansiota. Ensin hän oli harjoitellut katsomalla mallia muilta ja sitten ilmoittautunut johonkin aikuisten ryhmään. Hän sanoi uivansa nyt noin kolme kertaa viikossa ja mitään muuta ei ole tarvinnut tehdä. Mikä parasta, kuulemma kaikki selkäkivut ja polvivaivat joita hänellä ennen oli, ovat kadonneet.

Olin niin ällistynyt tuosta muodonmuutoksesta että harkitsen nyt tosissani uimapuvun hankkimista.

Todella moukkamaista kommentoida muiden ihmisten painoa. ”Oletpa upean näköinen nyt” tarkoittaa ”Mikä tankkeri ennen olitkaan”.

Vierailija
27/43 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistäppä tänne ap pari esimerkkipäivää syönneistäsi. Kyllä ihan kukkua jos menee selvästi vähillä kaloreilla eikä muka laihdu. Jotain arvioidaan pahasti pieleen tai sitten ruokavalio ei vain yksinkertaisesti toimi kyseisellä henkilöllä.

Vierailija
28/43 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella moukkamaista kommentoida muiden ihmisten painoa. ”Oletpa upean näköinen nyt” tarkoittaa ”Mikä tankkeri ennen olitkaan”.

Vahinko, jos joku kokee sen niin. Tämä ihminen on minulle niin hyvä tuttu ettei loukkaantumisen vaaraa onneksi ollut. Itse asiassa hän pikemminkin ilahtui kehuistani ja sanoi, että nykyisessä työpaikassa kukaan ei ole kommentoinut mitenkään. Se tuntui hänestä oudolta, koska ero entiseen on niin suuri, ja muuttuneen ulkomuodon takia hän oli uusinut koko vaatevarastonsakin. Minusta tämä ihminen oli itsekin iloinen saavuttamistaan tuloksista ja tykkäsi kun huomasin ne.

Vierailija
29/43 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin kaloritarve määritellään rasvattomaan painoon eikä pelkkään vaakalukemaan.Jos olet hukannut lihakset väärillä dieeteillä oikea energiantarve on pienempi kuin luulet.

Vierailija
30/43 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko Ap ollut sokerihiiri ennen laihduttamista? Itse olen parantumaton sokerihiiri, ja aina kun aloitan tiukan dieetin, paino ei laske. Hermostun, ja dieetti loppuu. Tällä hetkellä kokeilen sellaista, että syön normaalia ja terveellistä ruokaa niin paljon kuin jaksan, mutta en sokeria. Jokaisella aterialla on paljon vihanneksia tai hedelmiä. Kun pääsen tässä vauhtiin ja saan aineenvaihduntani taas toimimaan normaalisti sokerin jäljiltä, niin alan seurata ruokamääriä ja laskea, mitä suuhuni laitan. Käyn myös kävelylenkeillä. Sitäkin puolta yritän parantaa, kun saan kuntoni nousemaan. Tällä hetkellä en taida pärjätä kovin raskaissa lajeissa heikon kuntoni vuoksi. Olen hyvin samoissa mitoissa kuin sinäkin.

Vierailija
31/43 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä hyvä esimerkki siitä, miten viestin varsinaisen sisällön sijasta tällä palstalla kiiruhdetaan pahoittamaan mielensä epäolennaisuuksista.

Luulisi että tuo viestissä mainittu ihminen tietää ihan hyvin, millainen hän oli ennen ja millainen nyt.

Vierailija
32/43 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko vähän yksinkertainen? No vaikka sellainen prosessi, jossa kasvatetaan lihasta ja hankkiudutaan eroon rasvasta? Minäkin olen korvannut tupakan lasillisella vettä. Luuletko, että taioin tupakan vedeksi? 

Vierailija
33/43 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikuntaa tunti päivässä

Vierailija
34/43 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Proteiinia saan sen verran mitä minun kokoiselleni on suositeltua, myös rasvojen ja hiilarien määrä on suositusten sisällä. Kaiken tämän näen tuosta käyttämästäni appsista, joten en usko ihan hakoteillä olevani. Uskon lautasmalliin joten sitä noudatan, en siis karppaa tai toteuta muutakaan rajoituksiin perustuvaa ruokavaliota.

Jotenkin on vain täysin käsittämätöntä, että paino ei todella liiku mihinkään suuntaan (toisaalta, enpä ole onneksi lihonutkaan).

Ap

Lautasmallia noudattamalla et selvästikään laihdu, oletko kenties myös lihonut lautasmallin mukaan syömällä?

Vierailija
35/43 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap verensokeiarvosi kunnossa?

Vierailija
36/43 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään urheilla, ja siksi joudun syömään noin 1800 kaloria päivässä. Olen kuitenkin ylipainoinen nainen, joka on laskenut kaloreita viimeiset 15 vuotta. Ainoat kerrat, kun olen onnistunut laihdutuksessa, on noin 500 kalorin dieetit. Silloin ei voi urheilla yhtään eikä oikein kävelläkään pitkiä matkoja. Silloin laihdun puolesta kilosta kiloon viikossa, mutta eihän sitä kukaan ihminen voi loputtomiin jatkaa!!! Heti kun nostan kalorit vaikka 800-1000 kaloriin, laihtuminen tyssää, ja paino alkaa nousemaan. Kyllä mä väittäisin, että yli 45 vuotiaana on todella vaikea laihduttaa normaalisti lautasmallilla.

Itse tein ratkaisun, että olen ylipainoinen, mutta saan urheilla ja syön erittäin terveellisesti mutta niin että maha täyttyy ja antaa mulle energiaa harrastaa liikuntaa. Ja siltikin paino nousee pikkasen.

Vierailija
37/43 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tykkään urheilla, ja siksi joudun syömään noin 1800 kaloria päivässä. Olen kuitenkin ylipainoinen nainen, joka on laskenut kaloreita viimeiset 15 vuotta. Ainoat kerrat, kun olen onnistunut laihdutuksessa, on noin 500 kalorin dieetit. Silloin ei voi urheilla yhtään eikä oikein kävelläkään pitkiä matkoja. Silloin laihdun puolesta kilosta kiloon viikossa, mutta eihän sitä kukaan ihminen voi loputtomiin jatkaa!!! Heti kun nostan kalorit vaikka 800-1000 kaloriin, laihtuminen tyssää, ja paino alkaa nousemaan. Kyllä mä väittäisin, että yli 45 vuotiaana on todella vaikea laihduttaa normaalisti lautasmallilla.

Itse tein ratkaisun, että olen ylipainoinen, mutta saan urheilla ja syön erittäin terveellisesti mutta niin että maha täyttyy ja antaa mulle energiaa harrastaa liikuntaa. Ja siltikin paino nousee pikkasen.

Lautasmallilla laihduttaminen on vaikeaa ihan kaikille.

Et syö terveellisesti, jos painosi nousee. Terveellinen ei tarkoita sitä, mitä joku sulle kertoo, vaan sitä, millä voit hyvin ja paino pysyy hallinnassa.

Vierailija
38/43 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en myöskään ymmärrä, eikä mistään ole apua. En ole laihtunut JOULUKUUN jälkeen yhtään, paino jumittaa tuohon 80 kiloon. Olen 168cm pitkä, syön 1200-1500kcal päivässä. Vaikka teen istumatyötä, kävelen töihin ja takaisin (yhteensä 4km päivässä). Tämän lisäksi käyn 3-4 kertaa viikossa juoksulenkillä ja 1-2 kertaa kuntosalilla. Teen siis lihaskuntoliikkeitä ja harrastan hikiliikuntaa. Juoksen puolesta tunnista puoleentoista tuntiin kerralla, eli kaloreita kuluu 300-900kcal per lenkki. 

Alan olla todella epätoivoinen. Koen olevani hyväkuntoinen, mutta paino ei putoa, eikä läski lähde.

Taas joku joka luottaa liioiteltuihin laskureihin. Kukaan ei kuluta noin paljon kaloreita puolen tunnin tai tunnin juoksulla, ellei ole usain bolt. Puoli tuntia tai 40 min kuluttaa mulla jotain 200 kcal.

1500 kcal ruokaa ei ole dieetti vaan ihan normaali ruokamäärä lyhyehkölle naiselle.tai lasket kalorit väärin. Onko nää sun kalorit näitä netin summamutikassa antamia vai punnnitsetkoja lasketko itse? Oleellinen ero.

Vierailija
39/43 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lautasmallilla laihduttaminen on vaikeaa ihan kaikille.

Et syö terveellisesti, jos painosi nousee. Terveellinen ei tarkoita sitä, mitä joku sulle kertoo, vaan sitä, millä voit hyvin ja paino pysyy hallinnassa.

Ei lautasmallissa ole mitään vikaa.

Kyse on ruoan määrästä. Jos syöt vähemmän kuin kulutat, laihdut. Useimmat vain laskevat (tai joku laskuri laskee) kulutuksen aivan liian korkeaksi tai/ja arvioivat syödyt kalorit väärin eli liian alhaisiksi.

p.s. Terveellinen ruokavalio ei tarkoita, etteiko silläkin voisi lihoa jos syö liikaa. 

Vierailija
40/43 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en myöskään ymmärrä, eikä mistään ole apua. En ole laihtunut JOULUKUUN jälkeen yhtään, paino jumittaa tuohon 80 kiloon. Olen 168cm pitkä, syön 1200-1500kcal päivässä. Vaikka teen istumatyötä, kävelen töihin ja takaisin (yhteensä 4km päivässä). Tämän lisäksi käyn 3-4 kertaa viikossa juoksulenkillä ja 1-2 kertaa kuntosalilla. Teen siis lihaskuntoliikkeitä ja harrastan hikiliikuntaa. Juoksen puolesta tunnista puoleentoista tuntiin kerralla, eli kaloreita kuluu 300-900kcal per lenkki. 

Alan olla todella epätoivoinen. Koen olevani hyväkuntoinen, mutta paino ei putoa, eikä läski lähde.

Taas joku joka luottaa liioiteltuihin laskureihin. Kukaan ei kuluta noin paljon kaloreita puolen tunnin tai tunnin juoksulla, ellei ole usain bolt. Puoli tuntia tai 40 min kuluttaa mulla jotain 200 kcal.

1500 kcal ruokaa ei ole dieetti vaan ihan normaali ruokamäärä lyhyehkölle naiselle.tai lasket kalorit väärin. Onko nää sun kalorit näitä netin summamutikassa antamia vai punnnitsetkoja lasketko itse? Oleellinen ero.

Liikunnan osalta olet kyllä oikeassa, mutta eikö 1500 kaloria muka ole lähes kaikilla dieetti. Se lihastohtori (en muista nimeä) muistaakseni sanoi, että edes laihduttaessa ei kannata laskea kaloreita alle tuon. Melkoista olisi, jos se olisikin normaali kalorimäärä.

Minä olen syönyt nelisen kuukautta 1400 kaloria ja olen laihtunut 80 kilosta 67 kiloon. Ja mielestäni syön melko vähän ja hajoan kyllä, jos en sitä paria sataa kaloria saa tähän lisätä kun saavutan tavoitepainoni. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi viisi