Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19983)
Tänään kokeilussa PDM Athenais. Kai se on todettava että PDM ei ole minun juttu. Delina la Rosee on lähinnä sellaista jota oikeasti voisin harkita käyttäväni tuolla hinnalla mutta sekään ei oikein loppuun asti nappaa. Tämä Athenais tuoksuu ihan tismalleen samalta kuin jokin takavuosina käyttämäni hiuslakka. Joku muukin vertasi hiuslakkaan Fragranticassa. Harmi. Pullot on niin suloisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hermes: Barénia intense. Kovasti hypeä, mutta aivan järkyttävä mielestäni. Pitääkö naisten käyttää miesmäisiä tuoksuja?
Fragrantican mukaan tuoksussa inkivääriä, patsulia, nahkaa ja tammea. Eräs kommentoija arvioi naulan kantaan, että tuo mieleen ala-asteen opettajat 70-luvulta. Ahdistavaa myöskin , että tämä katku kestää pitkään, mikä yleensä on tuoksuissa se laadun merkki. Mutta kun tarpeeksi moni influensseri kohkaa, että OMG tämä on aivan mieletön? Onko tämä jotenkin osa sitä kulttuuria, että naiset käyttävät miesten tuoksuja ja miehet naisten yltiömakeita litkuja? Mielestäni tämä äijänaisen (butch) tuoksu, siis sellaisen joka haluaa kaikin keinoin alleviivata miesmäisyyttään.
Ymmärrän Barenian idean kun usein tekisi mieli käyttää tuoksua joka ei ole niin makea muttei myöskään mikään raikas kesätuoksu tai vihreä pusikkotuoksu. Kuitenkin Barenia on minun nenään niin raaka että mietin olenko anosminen jollekin tuoksun osalle, kun Feagrantica accordeista kuitenkin löytyy se makea. Kommenteista luin että taksikuski oli pyytänyt kirjoittamaan Barenian nimen niin että hän voi ostaa sen vaimolle. Samoin tubettaja Delicuous Delights jumaloi tuoksua ja hän on yksi niitä jonka en usko myyvän mitään (ne kyllä erottaa heti). Eli selvästi löytyy ihmisiä jotka kokee tuoksun tosi eri lailla, tuskin se taksikuskin vaimokaan mikään toimari on, jonka tyyliseen tilanteeseen minä tuoksun asemoisin, Veronica Says -Veronica analysoi että se on matriarkan tuoksu.
Miss Dior EdP on taas reformuloitu https://www.fragrantica.com/perfume/Dior/Miss-Dior-Eau-de-Parfum-2026-1…
Dekantoijista puheen ollen uusia verkkokauppoja on putkahdellut esiin kuin sieniä sateella. Minäkin etsin Notinolle korvaajaa jossa olisi laajempi ja vaihtuvampi valikoima näytteitä ja googlettaessani totesin että kotimaiselta vaikuttavia dekantointipuljuja on yhä enemmän. En ole jaksanut katsoa vielä mitä niissä myydään, mutta minä en itse asiassa edes kaipaisi isompia vaan pienempiä näytteitä. En tee mitään 2 millilitralla tuoksua josta en pidä yhtään. Pitkä rivi on tullut ostettua 2 ml näytteitä ja minulle selviäisi hyvin jo yhdestä millistä että tämä ei ole mieleinen, eikä tarvitse olla edes suutinta. Varsinkin kun se 2 ml voi maksaa lähemmäs parikymppiä plus postikulut. Notinon näytteet olisi just hyviä jos olisi laajempi valikoima ja vaihtuvuus ja tosiaan niitä Niche-tuoksuja. Notinossa roikkuu jatkuvasti samat Devotionit ja D&G Q-tuoksut, onko ne ostaneet niitä rekkalastitillisen eivätkä saa myytyä vai noitako ihmiset juuri ostaa.
Fragrantica on mennyt ihan överiksi mainostensa kanssa! Pakko käyttää Brave-selainta tai ihan jatkuvasti pomppaa mainosta ylhäältä, alhaalta ja varsinkin sivusta. Näkeekö siellä jostain, mitkä hajuvedet ovat saaneet parhaimmat pisteet? Ei siis jossain "Parhaat 2025" -kyselyssä vaan kaikista tuoksuista.
Vierailija kirjoitti:
Dekantoijista puheen ollen uusia verkkokauppoja on putkahdellut esiin kuin sieniä sateella. Minäkin etsin Notinolle korvaajaa jossa olisi laajempi ja vaihtuvampi valikoima näytteitä ja googlettaessani totesin että kotimaiselta vaikuttavia dekantointipuljuja on yhä enemmän. En ole jaksanut katsoa vielä mitä niissä myydään, mutta minä en itse asiassa edes kaipaisi isompia vaan pienempiä näytteitä. En tee mitään 2 millilitralla tuoksua josta en pidä yhtään. Pitkä rivi on tullut ostettua 2 ml näytteitä ja minulle selviäisi hyvin jo yhdestä millistä että tämä ei ole mieleinen, eikä tarvitse olla edes suutinta. Varsinkin kun se 2 ml voi maksaa lähemmäs parikymppiä plus postikulut. Notinon näytteet olisi just hyviä jos olisi laajempi valikoima ja vaihtuvuus ja tosiaan niitä Niche-tuoksuja. Notinossa roikkuu jatkuvasti samat Devotionit ja D&G Q-tuoksut, onko ne ostaneet niitä rekkalastitillisen eivätkä saa myytyä vai noitako ihmiset juuri ostaa.
Vilkaise vaikka coolpriser.fi. Merkkejä on niin paljon, etten jaksa edes selata kaikkia.
Pari kertaa olen tilannut ja tyytyväinen. Tekoäly-yhteenvedon mukaan asiakkaat on pääosin tyytyväisiä mm. valikoimaan.
Vierailija kirjoitti:
Miss Dior EdP on taas reformuloitu https://www.fragrantica.com/perfume/Dior/Miss-Dior-Eau-de-Parfum-2026-1…
Että ne jaksaa. Monesko kerta tuo jo oli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vilkaise vaikka coolpriser.fi. Merkkejä on niin paljon, etten jaksa edes selata kaikkia.
Pari kertaa olen tilannut ja tyytyväinen. Tekoäly-yhteenvedon mukaan asiakkaat on pääosin tyytyväisiä mm. valikoimaan.
Joo, siellä on niche-tuoksujakin laajat valikoimat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo täytyy vissiin uskaltaa, olen hieman epäröinyt kun tässä ketjussa joku haukkui huijarifirmaksi ja jonkun verran ihmisillä on huonoja kokemuksia mitä olen selvitellyt.
Aina yhtä hassua/outoa, kun pullo ja sen sisältö eivät oikein natsaa yhteen. Katselin Marc Jacobsin uutta Just Perfectiä. Sininen, kylmä, jotenkin jäinen ulkoasu. Ja sisällä Fragan mukaan mansikkaa, vaniljaa sekä karamelliä (toffee, kinuski, karamelli, mikä onkaan).
https://www.fragrantica.com/perfume/Marc-Jacobs/Just-Perfect-139239.html
Kaikessa kaupallisuudessa ja flankkerien meressä parfyymin alkuperäinen tehtävä ylellisyystuotteena on vesitetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hermes: Barénia intense. Kovasti hypeä, mutta aivan järkyttävä mielestäni. Pitääkö naisten käyttää miesmäisiä tuoksuja?
Fragrantican mukaan tuoksussa inkivääriä, patsulia, nahkaa ja tammea. Eräs kommentoija arvioi naulan kantaan, että tuo mieleen ala-asteen opettajat 70-luvulta. Ahdistavaa myöskin , että tämä katku kestää pitkään, mikä yleensä on tuoksuissa se laadun merkki. Mutta kun tarpeeksi moni influensseri kohkaa, että OMG tämä on aivan mieletön? Onko tämä jotenkin osa sitä kulttuuria, että naiset käyttävät miesten tuoksuja ja miehet naisten yltiömakeita litkuja? Mielestäni tämä äijänaisen (butch) tuoksu, siis sellaisen joka haluaa kaikin keinoin alleviivata miesmäisyyttään.
Ymmärrän Barenian idean kun usein tekisi mieli käyttää tuoksua joka ei ole niin makea muttei myöskään mikään raikas kesätuoksu tai vihreä pusikkotuoksu. Kuitenkin Barenia on minun nenään niin raaka että mietin olenko anosminen jollekin tuoksun osalle, kun Feagrantica accordeista kuitenkin löytyy se makea. Kommenteista luin että taksikuski oli pyytänyt kirjoittamaan Barenian nimen niin että hän voi ostaa sen vaimolle. Samoin tubettaja Delicuous Delights jumaloi tuoksua ja hän on yksi niitä jonka en usko myyvän mitään (ne kyllä erottaa heti). Eli selvästi löytyy ihmisiä jotka kokee tuoksun tosi eri lailla, tuskin se taksikuskin vaimokaan mikään toimari on, jonka tyyliseen tilanteeseen minä tuoksun asemoisin, Veronica Says -Veronica analysoi että se on matriarkan tuoksu.
Barenia on ristiriitainen tuoksu. Ensivaikutelma on järkyttävän tymäkkä ja maskuliininen, mutta ajan mittaan nousee esille jotakin, josta pidän. Oli tällä kertaa yksi viidestä näytteestä, jossa oli edes jotakin poikkeavaa, mutta ei jatkoon.
Kukkaiset ei ole minun juttu, ei gourmand, ei pelkkää metsää eikä pelkästään sitruksia ja vesielementtejäkään. Joku metsäisten ja raikkaiden nuottien sekoitus ehkä, mutta mikä!? Kukista jasmiini on poikkeus, yksi lemppareita. Myös klassikoista olen alkanut etsiä. Vinkkejä otetaan mielellään vastaan!
Joskus se signature löytyy, jos on löytyäkseen.
Monen kalliinkin tuoksun kesto on nykyään luokattoman huono. En muista, että tätä olisi aiemmin tarvinnut erityisesti huomioida. Esimerkiksi Tom Fordilla hinta ja laatu ei kohtaa mitenkään. Barenia kestää ainakin minulla tunteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo täytyy vissiin uskaltaa, olen hieman epäröinyt kun tässä ketjussa joku haukkui huijarifirmaksi ja jonkun verran ihmisillä on huonoja kokemuksia mitä olen selvitellyt.
Aina jollakin on ollut huono kokemus. Yleislinja ratkaisee: jos hotelli- tai ravintola-arvioissa pisteet on 4/5, sellaiseen voi huolettomasti mennä.
Voi että kun harmittaa miksi Byredolla on niin huono tuoksun kesto. Gypsy water olisi aivan ihana tuoksu muuten mutta kun se katoaa samantien :( Hemmetin kalliskin noin huonoksi (ostin lentokentältä sellaisen 3 kpl matkakokosetin tätä ja Bal d'Afrique sekä Blanche -tuoksuja ja olin ajatellut että jos raskisi ostaa isomman putelin mutta ei mitään järkeä laittaa rahoja ihan hukkaan)
Zielinski & Rozen on useita ihania tuoksuja, varsinkin Black Vanilla ja Amber/Tobacco/Vetiver. Tilasin Flaconi verkkokaupasta. Miinuksena se että tuoksu saisi viipyillä pidempään.
Vierailija kirjoitti:
Voi että kun harmittaa miksi Byredolla on niin huono tuoksun kesto. Gypsy water olisi aivan ihana tuoksu muuten mutta kun se katoaa samantien :( Hemmetin kalliskin noin huonoksi (ostin lentokentältä sellaisen 3 kpl matkakokosetin tätä ja Bal d'Afrique sekä Blanche -tuoksuja ja olin ajatellut että jos raskisi ostaa isomman putelin mutta ei mitään järkeä laittaa rahoja ihan hukkaan)
Sama kokemus Byredosta. Ostin useamman tuoksun kokeilusetin, kaikki häipyvät parissa tunnissa olemattomiin. Muistaakseni viiden tuoksun setistä vain yksi oli itselleni mitenkään miellyttävä mutta noilla hinnoilla pitäisi löytyä myös kestoa.
Vierailija kirjoitti:
Yllättäen parempi kuin edellinen.
Mistä te muut yleensä tilaatte tuoksut verkosta? Backup-ahdistus iski kun tajusin ettei Stockmann enää myy Narciso Rodriguez -tuoksuja ja Kicksissäkin on enää muutama kappale rakastamani NR Poudree tuoksua ja näyttää siltä että sielläkin lopetellaan kyseisten tuoksujen myyntiä. Aargh. Jos nyt tilaan Kicksistä saankohan jonkin vuosia vanhan pullon... Olen pyrkinyt ostamaan aina kivijalasta jos mahdollista mutta mistä nyt sitten kannattaisi tässä tapauksessa tilata? Notino?
Vierailija kirjoitti:
Mistä te muut yleensä tilaatte tuoksut verkosta? Backup-ahdistus iski kun tajusin ettei Stockmann enää myy Narciso Rodriguez -tuoksuja ja Kicksissäkin on enää muutama kappale rakastamani NR Poudree tuoksua ja näyttää siltä että sielläkin lopetellaan kyseisten tuoksujen myyntiä. Aargh. Jos nyt tilaan Kicksistä saankohan jonkin vuosia vanhan pullon... Olen pyrkinyt ostamaan aina kivijalasta jos mahdollista mutta mistä nyt sitten kannattaisi tässä tapauksessa tilata? Notino?
Parempihan se olisi vanhempi pullo saada, ne kun on yleensä parempaa tavaraa ja sitten kun tuote on päässyt kuluttajien suosioon, ainesosien laatua heikennetään. Näin tapahtuu hajuvesissä lähes poikkeuksetta aina nykyään.
Avaamaton pullo säilyy vuosikymmeniä, kun avatutkin oikein säilytetyt säilyvät vuosikymmeniä.
Huvittaa kun olen vintageita Torissa myynyt, niin aina joku oman elämänsä terveysturvallisuuskontrolliriikki alkaa kysellä, milloin tuoksu on otettu ensi kertaa käyttöön. Noille tärkeilijöille ei kannata vastata mitään. Todelliset tuoksuharrastajat tietävät jopa, miten on mahdollista pelastaa tuoksu, joka alkaa jo vaikuttaa siltä kuin olisi menossa pilalle.
Katso Parfym Atelier. Aivan mieletön valikoima Niche-tuoksuja. Olen niin kade verkkokaupan omistajalle että halkean!