Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (20044)
Vierailija kirjoitti:
Uskallanko kysyä tässä ketjussa parfyymiallergiasta? Rakastan hajuvesiä ja olen alkanut kasvattamaan vaatimatonta kokoelmaani noin muutama vuosi sitten - olen siis melko uusi edelleen harrastuksen parissa. Olen tähän asti hyvin pitkälti käyttänyt hajuvesiä melko säästeliäästi ihan jo siksi, ettei itselläni ole varaa ostaa uusia pulloja kovin usein ja haluaisin tässä vaiheessa panostaa "kokoelman" (= valinnanvaran) kasvattamiseen. Viime aikoina olen kuitenkin suihkinut Notinolta tilaamiani näytteitä melko surutta ja samaan aikaan havainnut käsivarsiin ilmestyneen ikävän ihottuman joka on pahentunut viikko viikolta En aluksi osannut edes yhdistää näitä kahta, mutta olen kokeillut ruokavaliosta lähes kaiken karsimista, käsirasvoja, aloe vera-geelejä, Kestineä, luontaistuotteita jne. eikä mikään tunnu auttavan. Olen nyt muutaman päivän ollut käyttämättä mitään tuoksuja ja tämä on ensimmäinen päivä kun tilanne vaikuttaa olevan rauhoittumaan päin. Voivatko nämä kaksi liittyä toisiinsa?
Totta kai voi liittyä. Onpa kurjaa, jos olet allergisoitunut jollekin hajuvesien ainesosalle. Tuonhan voi vielä varmistaa niin, että kokeilet suihkauttaa vain toiseen käteen ja jos kutina taas alkaa niin...
Muistatteko Valentinon Vendetta-tuoksun? https://www.fragrantica.com/perfume/Valentino/Vendetta-Donna-2584.html
Nyt Valentinolta on tullut uusittu versio https://www.fragrantica.com/perfume/Valentino/Vendetta-Donna-2026-13749…
Voi kun voisi vertailla rinnakkain...
Äh, viesti lähti liian aikaisin.
Piti vielä kirjoittaa, että netin mukaan tuoksut ovat ihan erilaisia. Siinä tapauksessa en ihan ymmärrä vanhan nimen käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskallanko kysyä tässä ketjussa parfyymiallergiasta? Rakastan hajuvesiä ja olen alkanut kasvattamaan vaatimatonta kokoelmaani noin muutama vuosi sitten - olen siis melko uusi edelleen harrastuksen parissa. Olen tähän asti hyvin pitkälti käyttänyt hajuvesiä melko säästeliäästi ihan jo siksi, ettei itselläni ole varaa ostaa uusia pulloja kovin usein ja haluaisin tässä vaiheessa panostaa "kokoelman" (= valinnanvaran) kasvattamiseen. Viime aikoina olen kuitenkin suihkinut Notinolta tilaamiani näytteitä melko surutta ja samaan aikaan havainnut käsivarsiin ilmestyneen ikävän ihottuman joka on pahentunut viikko viikolta En aluksi osannut edes yhdistää näitä kahta, mutta olen kokeillut ruokavaliosta lähes kaiken karsimista, käsirasvoja, aloe vera-geelejä, Kestineä, luontaistuotteita jne. eikä mikään tunnu auttavan. Olen nyt muutaman päivän ollut käyttämättä mitään tuoksuja ja tämä on ensimmäinen päivä kun tilanne vaikuttaa olevan rauhoittumaan päin. Voivatko nämä kaksi liittyä toisiinsa?
Totta kai voi liittyä. Onpa kurjaa, jos olet allergisoitunut jollekin hajuvesien ainesosalle. Tuonhan voi vielä varmistaa niin, että kokeilet suihkauttaa vain toiseen käteen ja jos kutina taas alkaa niin...
Minulle tulee punaista ihottumaa hajuveden sisältämästä farnesolista.
Vierailija kirjoitti:
Suihkuta vaatteisiin, niin kuin fiksut tekevät. Tuoksu kestää myös paremmin.
Käytän tuoksuja vain juhlissa tai iltamenoissa työn luoteen takia. Monta vuotta jo vain kahta, koska olen melko nirso. Nichetuoksut ovat kyllä heikkous silti, tykkään testailla ja lukea kuvauksia, ihastella pullojen muotoja.
Mutta kysymykseen: suosikkini ovat Jo Malone Blackberry & Bay ja Byredon Gipsy Water. Mitä suosittelisit kolmanneksi, ei niinkään erilaiseksi vaan enemmän täydentäväksi tämän kaksikon rinnalle? Nimenomaan hajuvettä, ei vartalotuoksua.
Vierailija kirjoitti:
Käytän tuoksuja vain juhlissa tai iltamenoissa työn luoteen takia. Monta vuotta jo vain kahta, koska olen melko nirso. Nichetuoksut ovat kyllä heikkous silti, tykkään testailla ja lukea kuvauksia, ihastella pullojen muotoja.
Mutta kysymykseen: suosikkini ovat Jo Malone Blackberry & Bay ja Byredon Gipsy Water. Mitä suosittelisit kolmanneksi, ei niinkään erilaiseksi vaan enemmän täydentäväksi tämän kaksikon rinnalle? Nimenomaan hajuvettä, ei vartalotuoksua.
Onkohan HdP:n Hemppari liian samanlainen kuin Gypsy Water? Itse tykkään Hemingwaysta enemmän kuin Gypsystä.
https://www.fragrantica.com/perfume/Histoires-de-Parfums/1899-Hemingway…
Tilasinpa taas tuoksunäytteitä Notinosta ja pyysin parikymppistä nuortamiestä laittamaan näytteet (paperilta haisteltuna) paremmuusjärjestykseen. Tulos oli:
1. Gucci Flora Gorgeous Orchid Intense
2. Narciso Rodriguez All of me Intense
3. Prada Paradoxe Radical Essence
4. Boss The Scent Intense
5. PDM Athenais.
Yllätti All of me:n toinen sija. Ja kallein jäi viimeiseksi.
Mitä tuoksua käyttäisit mökkiviikonloppuna kavereiden kanssa kun on kiva kesäinen ilma muttei mitenkään tuskaisen kuuma?
Vierailija kirjoitti:
Diptyquen Eau Duelle voisi olla sopiva. Myös Lalique Le Parfum, joka on naurettavan edullinen. Molemmissa vaniljaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaisiko joku neuvoa hatarilla tiedoilla tehtyyn kysymykseen:
Mikä on se tuoksu, jonka haistaa usein laivalla? Se on ihanan raikas. Itse en osaa sitä kuvailla muuten kuin laivatuoksuksi eli olisiko se joku hajuvesi, jota ostetaan nimenomaan laivoilta?
En haluaisi olla tylsä, mutta tuo voi olla myös yritysten tuoksumarkkinointia. Sitä annostellaan pieniä määriä esim ilmanvaihdon kautta. Varsinkin jos se tuoksuu koko laivalla. Jotkin yritykset käyttävät eri osastolla erilaisia tuoksuja, ainakin isoilla markkina-alueilla Keski-Euroopassa. Muistaakseni Carrefour kertoi tällaisesta.
Lähes kaikilla hotelleilla on jo oma tuoksunsa, ainakin Euroopassa Baltiaa myöten. Suomessa ehkä ei vielä ole tuohon lähdetty, en tiedä kun en suomalaisissa hotelleissa juuri yövy. Mutta ei ole mikään uusi juttu tuo organisaatiotuoksu enää. Nuo on yleensä vielä tosi hyviä tuoksuja, sellaisia jonka tekisi mieli saada itsellekin!
Tämä olisi ihan kiintoisaa Suomessakin, mutta tietenkin joku alkaisi vinkua, että ei käy. Löydettäisiin vielä joku sääntö, ettei näin voi tehdä, vaikka kaikkialla muualla voi.
Muista hotellin Thaimaassa. Lobbytiloissa leijui joku ihana puumainen tuoksu, joka todennäköisesti lähti oikeasti niistä puusisustuksista. Olen sittemmin metsästänyt tätä tuoksua.
Minäkin olen ollut Thaimaassa hotellissa, jonka lobbyssa oli jokin aromaattinen puumainen tuoksu. En tiedä varmasti, mutta saattaisi olla santelipuu.
Mietin pitkään myös, mikä oli ihana tuoksukynttilä samaisen hotellin uima-allasalueen wc-tiloissa. Jasmiinia!
Kertokaa uusimmat hyvät tuoksut nimeltä, suuresti kiitos vastaajille.
Ahh, Mugler Aura Sensuelle. En ole käyttänyt pitkään aikaan, enkä usein. Satunnaisesti syksyisin, mutta viime syksynä testailin kaikkea muuta. Jotakin on tapahtunut. Joko tämä on parantunut pullossaan, tai oma maku on muuttunut, mutta herranjestas en muistanut ollenkaan että tää olisi näin upea. Edelleen kuitenkin miellän tämän hieman viileämpään ja sateiseen säähän sopivaksi, mutta täytyy oikeasti ottaa nyt kunnolla käyttöön aina kun keli sallii.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tuoksua käyttäisit mökkiviikonloppuna kavereiden kanssa kun on kiva kesäinen ilma muttei mitenkään tuskaisen kuuma?
Mulla lähtis kesäiseen mökkiviikonloppuun ihan käytännön syistä Floraikun 3 matkatuoksun pakkaus. Sinne valikoituisi Cricket Song, One Umbrella For Two, ja And Your Lips. Niistä löytyy sopiva kaikkiin kesäsäihin.
Pohjois-Norjan kesä on tällä kertaa ollut varsin epävakainen. Lämmöt päällä, vatsa täynnä, tuoksuna lohdullinen ja lämmin Houbigant: Quelques fleurs. Auringonlaskuun on taas totuttelemista.
Hermes: Barénia intense. Kovasti hypeä, mutta aivan järkyttävä mielestäni. Pitääkö naisten käyttää miesmäisiä tuoksuja?
Hih. Ostin kympillä halpistuoksun Tubbees Cookies and cream. Ihan miellyttävä gourmand, lämpimiä pikkuleipiä ja aavistus mantelia. Kesto aika onneton, 1-2 tuntia ja sitten tuoksu on jo poissa mutta lapsillehan nämä tuoksut alunperin kai suunniteltiinkin.
Vierailija kirjoitti:
Hermes: Barénia intense. Kovasti hypeä, mutta aivan järkyttävä mielestäni. Pitääkö naisten käyttää miesmäisiä tuoksuja?
Fragrantican mukaan tuoksussa inkivääriä, patsulia, nahkaa ja tammea. Eräs kommentoija arvioi naulan kantaan, että tuo mieleen ala-asteen opettajat 70-luvulta. Ahdistavaa myöskin , että tämä katku kestää pitkään, mikä yleensä on tuoksuissa se laadun merkki. Mutta kun tarpeeksi moni influensseri kohkaa, että OMG tämä on aivan mieletön? Onko tämä jotenkin osa sitä kulttuuria, että naiset käyttävät miesten tuoksuja ja miehet naisten yltiömakeita litkuja? Mielestäni tämä äijänaisen (butch) tuoksu, siis sellaisen joka haluaa kaikin keinoin alleviivata miesmäisyyttään.
Vierailija kirjoitti:
Ah, vanhat hyvät ajat, kun Notinosta löytyi jopa 350 eri tuoksunäytettä laidasta laitaan! Ja ne sisälsivät enemmän kuin 1 ml tuoksua. ;(
Joo on kyllä tosi sääli, että lopettivat sen. Olen etsinyt vastaavaa luotettavaa, en ole oikein löytänyt.
Mietin, että pitääkö tässä itse perustaa kohta joku firma. Nythän se uusi suomalainen "suihkaus" myy designersampleja. Kunpa ottaisivat vielä nichet valikoimiinsa.