Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...

tuoksupulloja keräilevä
30.08.2019 |

Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.

Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.

Kommentit (19263)

Vierailija
18781/19263 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Apua, nyt alkoi pelottaa :D Omaan nenään lumineuse on tosi hento ja tuntuu ettei pysy ihollakaan kauaa, mutta voikohan olla että oma nenä turtuu siihen heti ja muut haistaakin sen voimakkaasti?! Uskaltaako tätä laittaa julkisille paikoille ollenkaan..

Chloe signaturea kerran laitoin töihin 2 suihkausta ja kollega sanoi suoraan että liian voimakas, en uskalla enää laittaa etten pitää kenenkään päivää.

Anna mennä vaan. Harva Suomessa liian voimakkaasti tuoksuu. Kaksi suihkausta ei ole paljon, mutta voit toki laittaa ne hyvissä ajoin ennen lähtöä. Itse olen alkanut laittaa ne suihkaukset aika etäältä niin, että tuoksusumu tulee iholle laajalle alalle. Aiemmin itse kyllästyin tuoksuihini, kun laitoin vain yhden suihkauksen mutta liian läheltä suoraan iholle. Ei hyvä. Paremmalta tuoksuu kun tekee tuoksupilven, joka sataa vartalolle.

Britannian sinkkuillallisessa yksi kilpailija (homo) suihkutteli ainakin seitsemän (!) suihkausta ilmaan, mutta kylpi siinä suihkussaan jotenkin hauskasti niin, että en usko että hän haisi törkeän voimakkaasti.

Voimakkuudesta kun tuli puhe niin olen testaillut nyt Amouageja. Mulla ei ole sinänsä mitään sitä vastaan että tuoksu on voimakas, mutta valitettavasti Guidancen osalta vaikuttaa, että se tai ainakin kesto on saatu osin aikaan keinotekoisilla aromakemikaaleilla.

Aluksi tuli mieleen, että onko tämä Guidance vähän lapsellinen tuoksu. Mutta ei se sitten ollutkaan nuorisogurmandi. Ensimmäiset tunnit se on selvä sharlotka, vaikka nuoteissa on ilmoitettu päärynä, ei omenaa eikä kanelia. Kun niin on ilmoitettu, niin tuoksuharrastajat ovat sitten haistavinaan päärynää. Minä haistan sharlotkan, jossa on ehkä loraus calvadosta tai konjakkia. Seuraavana päivänä Guidancesta tulee esiin jo mausteisempia sävyjä.

Vierailija
18782/19263 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 suihkausta Chloe'a on ihan ok. Joskus työkaverit on hieman liian kärkkäitä sanomaan toisen tuoksusta. Chloe on raikas kukkainen (ruusu) tuoksu, eikö?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
18783/19263 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekosin joku aika sitten Kiehl's original muskiin. Syynä se eläimellisyys. Kiinnostaisi höyhenten, sulkien yms. tapaiset eläinmäiset tuoksut. 

Vierailija
18784/19263 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sekosin joku aika sitten Kiehl's original muskiin. Syynä se eläimellisyys. Kiinnostaisi höyhenten, sulkien yms. tapaiset eläinmäiset tuoksut. 

Zoologistilta löytyy Dodo ja Snowy Owl, joista voisit pitää. Karvaisista eläimistä eläimellisin niistä on Hyrax. 

Vierailija
18785/19263 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vapputuoksuni oli Burberry Brit Sheer, vanha suuri rakkaus. Raikas ja hedelmäinen.

Tämä on niin ihana tuoksu!

Itse olen nyt vappuna ja tänään käyttänyt sateessa, kylmässä, kosteassa ja myrskyisässä säässä Elie Saabin Girl of Now -tuoksua. Se on pistaasiudessaan ja makeudessaan jotenkin lämmittävä ja juhlallinenkin.

Siis ottaen huomioon, että vappuni on mennyt maaseudulla eläinten parissa ja ulkoillen, myrskyä uhmaten, silmälasit huurussa ja öljykangastakki läpimärkänä. Että on ollut ihmismassat, skumpat ja mätitahnat kaukana mun vapusta, joskus näin:) 

Tähän se Elie Saab tuo justiinsa kaivattua sivistyksen tuntua :'D

Vierailija
18786/19263 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt on Stokkan sivuilla Chanelin tuoksut. H*lvetti on jäätynyt. :D

Vierailija
18787/19263 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä mieltä hyvät parfyymien harrastajat olette siitä, kun joku sanoo:

"Mun lempituoksu on Chanel" tai

"Tykkään Byredoista".

Mulla tökkii vahvasti. Byredot (tai mikä tahansa muu merkki) ovat kaikki keskenään hyvinkin erilaisia tuoksuja, aivan eri tuoksuperheiden tuoksuja, joten miten voi tykätä niistä kaikista? Ei mitenkään.

Toisille merkki on tuoksun nimi.

Kysyin kerran ihan vilpittömän uteliaana "Chanelia" lempituoksunaan pitävältä, että tarkoittaako hän ehkä sitä klassista Numero 5-tuoksua vai ehkä jotain uudempaa. Vastaus: "Se on sellainen pyöreä vaaleanpunainen pullo." eli siis Chance Eau Tendre, päättelin.

Mulle on itsestäänselvä, että tiedän tuoksujeni nimet mutta olen ehkä liian pedantti toisten suhteen :D 

Samaa mieltä, koska esimerkiksi Chaneleiden kohdalla on ne vanhat klassikot, ja sitten Coco Mademoiselle ja Chance aloittivat sen uuden kauden aivan eri tyyppisillä tuoksuilla, sellaisilla "varman päälle olevilla kaikenikäisille sopivilla" sekoituksilla.

Lisäksi, jotkut sanoo suosikiksi Chanel, vaikkei käyttäisi, mutta koska se on hieno nimi ja Chanelin monen tuhannen euron laukut ovat himoittuja. ;D

Vierailija
18788/19263 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vapputuoksuni oli Burberry Brit Sheer, vanha suuri rakkaus. Raikas ja hedelmäinen.

Tämä on niin ihana tuoksu!

Itse olen nyt vappuna ja tänään käyttänyt sateessa, kylmässä, kosteassa ja myrskyisässä säässä Elie Saabin Girl of Now -tuoksua. Se on pistaasiudessaan ja makeudessaan jotenkin lämmittävä ja juhlallinenkin.

Siis ottaen huomioon, että vappuni on mennyt maaseudulla eläinten parissa ja ulkoillen, myrskyä uhmaten, silmälasit huurussa ja öljykangastakki läpimärkänä. Että on ollut ihmismassat, skumpat ja mätitahnat kaukana mun vapusta, joskus näin:) 

Tähän se Elie Saab tuo justiinsa kaivattua sivistyksen tuntua :'D

Mulle tulee aina tuon tuoksun Saab-nimestä mieleen lapsuus ja sukulaisilla ollut sininen Saab joskus 80-luvun vaihteessa mikä näytti ihan sukellusveneeltä tai peräpuikolta! :D :D :D

Vierailija
18789/19263 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on teidän mielestä sellainen touko-kesäkuun vaihteen valmistujaistuoksu?

Muistelisin että sukulaistytöt ja tuttavien tytöt on tuohon aikaan käyttäneet paljon Escadan kesäkausituoksuja.

Itselläni oli ylioppilasjuhlapäivän tuoksuna Miss Dior ja tosiaan se alkuperäinen tuoksu, keväällä 1989. Sopi hyvin yo-juhlamekkooni mikä oli vaalea mintunvihreä. : )

Vierailija
18790/19263 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kirjoitin ysärin alkupuolella enkä tiennyt hajuvesistä mitään, saati että olisin tajunnut valmistujaisissa mitään tuoksua käyttää. Eo kyllä ollut varaakaan. Korkeintaan violettia Fiitä kainaloon. Kaverilla oli LouLouta. Myöhemmin löysin Bodyshopin White Muskin, jonka kanssa lotrasinkin huolella. 🙈 

Vierailija
18791/19263 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kirjoitin ysärin alkupuolella enkä tiennyt hajuvesistä mitään, saati että olisin tajunnut valmistujaisissa mitään tuoksua käyttää. Ei kyllä ollut varaakaan. Korkeintaan violettia Fiitä kainaloon. Kaverilla oli LouLouta. Myöhemmin löysin Bodyshopin White Muskin, jonka kanssa lotrasinkin huolella. 🙈 

Vierailija
18792/19263 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä mieltä hyvät parfyymien harrastajat olette siitä, kun joku sanoo:

"Mun lempituoksu on Chanel" tai "Tykkään Byredoista".

Mulla tökkii vahvasti. Byredot (tai mikä tahansa muu merkki) ovat kaikki keskenään hyvinkin erilaisia tuoksuja, aivan eri tuoksuperheiden tuoksuja, joten miten voi tykätä niistä kaikista? Ei mitenkään.

Toisille merkki on tuoksun nimi.

Kysyin kerran ihan vilpittömän uteliaana "Chanelia" lempituoksunaan pitävältä, että tarkoittaako hän ehkä sitä klassista Numero 5-tuoksua vai ehkä jotain uudempaa. Vastaus: "Se on sellainen pyöreä vaaleanpunainen pullo." eli siis Chance Eau Tendre, päättelin.

Kaikki eivät harrasta tuoksuja, niin ei jää sitten ilmeisesti nimetkään mieleen. Merkki vain, kun se on tutumpi. 

Saattaisin sanoa "tykkään tuotemerkistä" siinä tapauksessa, että minulla olisi usea tuoksu samalta merkiltä ja pitäisin niistä kaikista melko paljon.  

Itse kun harrastelen tuoksuja netissäkin, niin itseä kiinnostavien tuoksujen nimet on selvillä jo monesti hyvissä ajoin ennen, kuin sen hankkii omaan tuoksugarderobiin, mutta ymmärrän kyllä, että kaikilla ei nimet jää niin mieleen.

Vierailija
18793/19263 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Zoologistilta löytyy Dodo ja Snowy Owl, joista voisit pitää. Karvaisista eläimistä eläimellisin niistä on Hyrax. 

Olet oikeassa. Mulla onkin näyte Snowy Owlista josta tykkäisin jollei olisi niin hurjasti puhdasta valkoista myskiä. Tosin se tekee siihen "untuvaisuutta" jota ei varmaan muuten olisi. Muista zoologisteista en tiedä. Vielä.

Vierailija
18794/19263 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaahas, reissu Nizzaan ja Monacoon bookattu. Että mitäpä paikallista herkkua toisin sieltä tuliaiseksi :)

Vierailija
18795/19263 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin ylioppilaaksi vuonna 1984 ja tuoksuna taisi olla Ruotsin laivalta ostettu, silloin suuresti rakastamani Leonardin Tamango. Olisi hauska testata sitä nyt, tuolloin sain siitä paljon kehuja.

Toinen nuoruusmuisto on  Jovanin Island Gardenia, Amerikasta ostettu vaihtarivuonna.

Vierailija
18796/19263 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on teidän mielestä sellainen touko-kesäkuun vaihteen valmistujaistuoksu?

Muistelisin että sukulaistytöt ja tuttavien tytöt on tuohon aikaan käyttäneet paljon Escadan kesäkausituoksuja.

Itselläni oli ylioppilasjuhlapäivän tuoksuna Miss Dior ja tosiaan se alkuperäinen tuoksu, keväällä 1989. Sopi hyvin yo-juhlamekkooni mikä oli vaalea mintunvihreä. : )

Clean - Apple Blossom, Elizabeth Arden - Green Tea Pistachio Crunch, Estée Lauder - Beautiful Magnolia, Gucci - Flora Gorgeous Jasmine, Jimmy Choo - Floral, Marc Jacobs - Perfect EdT, Marc Jacobs - Daisy Wild, Versace - Eros Pour Femme EdT ja tietysti moni muukin.

Vierailija
18797/19263 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli omissa ylioppilasjuhlissani ysärin alussa Fidjiä. Se, mitä nyt laittaisin, riippuisi tietysti säästä. Ensimmäisenä tuli mieleen White Shoulders ja No 5 L'Eau. Molemmat sopivat mielestäni juhlaan, koska ovat kevyitä, valkokukkaisia ja viileän arvokkaita.

Vierailija
18798/19263 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän minulla olisi ollut... Torstaina 31.5.1984? Todennäköisesti jokin Yves Rocher. Tällä hetkellä en kyllä muista, mitä minulla oli juuri siihen aikaan. 

Jos nyt pitäisi valita, niin jokin Jo Malone, esimerkiksi Blackberry&Bay tai English Pear&Sweet Pea. 

Vierailija
18799/19263 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Testissä valitettavasti Micallefin Spiritual. Maskuliininen, mutta huonolla tavalla. Pidän kyllä myös miesten tuoksuista, hyvistä sellaisista. Tämä ei sellainen ole, vaan makea, terävä, voimakas, ulottuva ja häiritsevä. Nuotteina mm. seetriä, bentsoehartsia, ambraa ja vaniljaa. Peltomarketin miestentuoksuhyllyn halpis - vaikka pullo maksaakin yli 200 euroa.

Siinä meni sitten mahdollisuus testata illan toinen tuoksu, koska tämä on niin voimakas että hautaa kaiken alleen.

Toivottavasti joudun aamulla korjaamaan mielipidettäni, mutta "tuoksu" on nyt löyhkännyt jo tunnin ranteessa eikä vaikuta muuttuvan ainakaan parempaan.

Vierailija
18800/19263 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitsi, mikähän olisi voinut olla ylioppilasjuhlan tuoksu 🤔 Kirjoitin vuonna 2001, ja muistelen, että niihin aikoihin käytössä mm. Clinique Happy, Escada Sentiment, ehkä Aqua di Gioia.. Mutta yhtään en muista mitä tuona päivänä käytin.

-N43

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän viisi