Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19320)
Vierailija kirjoitti:
Oisko kellään suosituksia pehmeistä kookos-/vaniljatuoksuista, jotka sopisivat kesään? Tuoksua, joka ei olisi kuitenkaan mikään äklömakea.
Oma tuoksumakuni on vahvasti kallellaan pehmeisiin ja lämpimiin tuoksuihin, jotka sopivat lähinnä syksyyn ja talveen, joten kesätuoksut ovat olleet minulle ikuinen ongelma. Tuntuu, etten millään löydä mitään mieluista joka sopisi lämpimään säähän, niin aina olen joutunut sitten tyytymään johonkin hedelmäiseen tai liian kukkaiseen, joka ei tunnu sitten yhtään omalta.
Oletko testannut Dolce & Gabbanan Dolce Gardenia? Myös Muglerin Angel Goddess on kookos-vaniljatuoksu. Valentinon Donna Born in Roma intense tuoksuu kookos-vaniljalta vaikkei siinä kookosta mainitakaan, on kuitenkin aika makea.
Vierailija kirjoitti:
Mandorlo di Sicilia ja Hypnotic Poison on samankaltaisia vaniljoita, Anis tuo niihin tuota samaa lakritsaisuutta kuin Kenzo Amourissa ehkä on.
Hypnotic Poisonin edt ja edp ovat melko erilaiset. Kumpaa tarkoitat? Edt on pääosin vaniljainen, edp:ssä on niin paljon muutakin, ettei vanilja nouse erityisesti esiin. Itse en välitä edt:stä, mutta edp:n hankkimista olen jopa joskus harkinnut, ja alkuperäinen versio siitä on ollut kuulemma upea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mandorlo di Sicilia ja Hypnotic Poison on samankaltaisia vaniljoita, Anis tuo niihin tuota samaa lakritsaisuutta kuin Kenzo Amourissa ehkä on.
Hypnotic Poisonin edt ja edp ovat melko erilaiset. Kumpaa tarkoitat? Edt on pääosin vaniljainen, edp:ssä on niin paljon muutakin, ettei vanilja nouse erityisesti esiin. Itse en välitä edt:stä, mutta edp:n hankkimista olen jopa joskus harkinnut, ja alkuperäinen versio siitä on ollut kuulemma upea.
Ilmeisesti edp:hen viittasit, siinä näkyy olevan lakritsaa. Mandorloa en tunne, mutta täytyy kokeilla jos on samanlainen.
t. sama
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin tänään testailemassa monen vuoden jälkeen iholleni Kenzon Amouria. Tämä oli aikoinaan kovassa käytössä oleva lempituoksuni, niin ihanan vaniljainen ja pehmeä. Rakastin tätä! Mutta nyt se tuoksui tumman lakritsaiselta ranteessani 🤔. En tykännyt, piti ihan pestä reilun tunnin päästä pois.
Mietin mistä tuo lakritsaisuus oikein tuli, onko hajuaistini muuttunut niin paljon vai onko tuota tuoksua uudistettu (huonompaan suuntaan)?
Mulla on käsitys että tuoksussa olisi joniin verran anista, ja siitä lakritsaisuus.
Amourissa ei ole anista. Suitsuketta siinä sen sijaan on pohjanuoteissa, joten se saattaisi tuoda sitä lakritsaisuutta siihen.
Kävin tänään Emotionissa tuoksuttelemassa, päädyin ostamaan Ariana Granden Cloudin (perusmalli). Nyt kotona haistelin sitä, ja tuntuu että saatoin ottaa väärän tuoksun. En tiedä olisinko pitänyt enemmän Pink-versiosta, tämä on vähän raskas.
Mutta asiaan. En tarkoituksella suihkuttanut mitään iholle mutta jotain osui sormiin, ja ne tuoksuvat nyt aivan taivaallisilta. Raikkaalta, kevyeltä ja puhtaalta, vähän kukkaiselta. Monista tuoksuista tulee migreeni mutta tämä on vastakohta sellaiselle. Onko mitään keinoa jäljittää tuo harvinaisen hyvin ihollani toimiva hajuvesi? Laitoin tikuille melkein kaikkia Ariana Grandeja, Cleanin Apple Blossomia, Armanin Si'tä ja My Wayta, Laura Biagiottin Lauraa. Varmaan joku unohtui. Olisiko näistä joku tämä ihana antimigreenituoksu?
Varmaan armanin my way tuoksuu sormissasi. Kaunis kukkainen tuoksu.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan armanin my way tuoksuu sormissasi. Kaunis kukkainen tuoksu.
My wayn idea on kaunis, mutta se on kyllä tosi vahva suoraan suihkautettuna ja itse kuvailisin sitä kemikaaliseksi ja potentiaaliseksi migreenituoksuksi. Mutta! Usein jälkituoksu on se taivaallisin osuus tuoksuissa, ja kun käsiä pestään usein, sormenpäihin on jäänyt vain se. Voi olla mistä tahansa testatusta tuoksusta. Lähtisin pohjanuottien perusteella jäljittämään: missä noista kokeilluista tuoksuista on vahvimmat pohjanuotit? Se tuoksu on säilynyt sormissa.
Vierailija kirjoitti:
Kävin tänään Emotionissa tuoksuttelemassa, päädyin ostamaan Ariana Granden Cloudin (perusmalli). Nyt kotona haistelin sitä, ja tuntuu että saatoin ottaa väärän tuoksun. En tiedä olisinko pitänyt enemmän Pink-versiosta, tämä on vähän raskas.
Mutta asiaan. En tarkoituksella suihkuttanut mitään iholle mutta jotain osui sormiin, ja ne tuoksuvat nyt aivan taivaallisilta. Raikkaalta, kevyeltä ja puhtaalta, vähän kukkaiselta. Monista tuoksuista tulee migreeni mutta tämä on vastakohta sellaiselle. Onko mitään keinoa jäljittää tuo harvinaisen hyvin ihollani toimiva hajuvesi? Laitoin tikuille melkein kaikkia Ariana Grandeja, Cleanin Apple Blossomia, Armanin Si'tä ja My Wayta, Laura Biagiottin Lauraa. Varmaan joku unohtui. Olisiko näistä joku tämä ihana antimigreenituoksu?
Laura Biagiottin Laura on juuri tuollainen kevyt ja raikas, kuin ihanan lempeä tuulahdus. Kaunis kukkais-hedelmäinen tuoksu. Uskon sen olevan se. My way on selvästi voimakkaampi Lauraan verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oisko kellään suosituksia pehmeistä kookos-/vaniljatuoksuista, jotka sopisivat kesään? Tuoksua, joka ei olisi kuitenkaan mikään äklömakea.
Oma tuoksumakuni on vahvasti kallellaan pehmeisiin ja lämpimiin tuoksuihin, jotka sopivat lähinnä syksyyn ja talveen, joten kesätuoksut ovat olleet minulle ikuinen ongelma. Tuntuu, etten millään löydä mitään mieluista joka sopisi lämpimään säähän, niin aina olen joutunut sitten tyytymään johonkin hedelmäiseen tai liian kukkaiseen, joka ei tunnu sitten yhtään omalta.
Kokeile Juliette Has A Gunin Vanilla Vibesia. Tämä on sellainen vähän suolaisempi vanilja, mainoskuvien trooppinen ranta. Kesto ei välttämättä ole ihan paras mutta sehän on vähän ihostakin kiinni. Kannattaa testata hyvin ennen kuin ostaa.
Kookosesta en osaa sanoa koska se on itselleni vaikea nuotti, liian läpitunkeva ja päällekäyvä minull
Tätä minulla on jo itselläni, kun tilasin kerran JHAG:n discoverysetin juurikin tuo Vanilla Vibesin takia. Tästä en kuitenkaan paljoa vaniljaa erota, vaan lähinnä maskuliinisen raikkauden ja aavistuksen kookoksen tuulahdusta. Tämä on oikeastaan häiritsevän raikas ja maskuliinen ihollani. Olenkin todennut, että unisextuoksut eivät ole minun juttuni, koska lähes kaikissa on liian miehinen sivutuoksu omaan makuuni.
Tästä setistä ainoana tuoksuna käyttöön jäi Mmmm.... Ihanan pehmeän makea tuoksu, jota haistellessani todella tulee päästettyä mmmm... -ääniä :D. Tämän tuoksun löytämisen vuoksi kannatti se setti ostaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko testannut Dolce & Gabbanan Dolce Gardenia? Myös Muglerin Angel Goddess on kookos-vaniljatuoksu. Valentinon Donna Born in Roma intense tuoksuu kookos-vaniljalta vaikkei siinä kookosta mainitakaan, on kuitenkin aika makea.
Tuota Dolce Gabbanaa en ole vielä tuoksutellut. Olen aina mieltänyt ne kukkaistuoksuiksi, mutta pitääpä testata, jos jostain sen löydän. Kiitos :)
Noita kahta muuta olen jo kokeillut. Koen ne teräviksi kukkaistuoksuiksi eikä ihollani tule niistä vaniljaa esille. Tarvitsisin siis todella pehmeän ja reilusti vaniljaisen tuoksun. Burberryn Goddessia minulla on näyteputkilo, mutta se taas on enempi syksytuoksu mielestäni.
En tiedä olenko tässä mahdottoman tehtävän edessä, kun tuntuu, että jos jostain keskustelusta tms mielenkiintoisen bongaan, niin sitä ei enää saa :D. Mutta laitoin nyt sokkona tilaukseen Lancomen La Nuit Tresor Nuden sen tuoksunuottien, arvostelujen ja löytämieni keskustelujen perusteella. Saas nähä miten käy...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota Dolce Gabbanaa en ole vielä tuoksutellut. Olen a
Jatkan tähän vielä, että tänään kävin kokeilemassa Jean Paul Gaultier La Belle Paradise Gardenia. Hyvin simppelit tuoksunuotit, joten ajattelin pohjan vaniljan nousevan selvästi esille. Mutta ei, en saanut tästäkään sitä vaniljaa oikein irti :(... Erikoinen tuoksu, vaikeasti kuvailtava, voimakas. Aluksi ihollanii likaisen oloinen, mutta kehittyi noin tunnin kuluttua korkean raikkaaksi.
Dolce&Gabbanan Garden on tosiaan hyvin kookoksinen, ei kukkainen. Aika makea, mutta mielestäni ihana tuoksu kesään. Kannattaa ehdottomasti kokeilla, jos kookosta etsii!
Muglerin Alien Goddessista on tavallinen ja intense versio. Itse tykkään enemmän intensestä, mutta tuossa "perusversiossa" taitaa olla enemmän kookosta? Burberry Goddess on ihan eri tuoksu, siinä ei ole kookosta kaiketi ollenkaan.
Yksi vinkki vielä, Estee Lauderin Bronze Goddess Nuit, parempi kuin alkuperäinen, ja myös kookoksinen/hieman vaniljainen tuoksu! Voi olla vaan vaikea löytää ainakaan Suomen kaupoista. Fragrantikassa kuvaus:
https://www.fragrantica.com/perfume/Estee-Lauder/Bronze-Goddess-Nuit-71…
Ja pakollinen lisäys, tänään päivän tuoksuna Prada Paradoxe Intense. Arvoin pitkään kumman ostan, tämän vai se alkuperäisen ja päädyin tähän. Ehkä hieman kaduttaa, vaikka ihana tämäkin 😅
N42
Sotd kunnon retroilua. Chance edp. Ollaan tyylilajissa josta jossain vaiheessa kasvoin niin ulos kuin olla ja voi. Mutta yli vuosikymmenen jälkeen tämä on pientä todellisuuspakoa aikakauteen jona luultiin että kehitys kehittyy positiivisesti, kaikki paranee maailmassa, Euroopassa ei enää koskaan sodita ja nuorena naisena voin tehdä vain kivoja juttuja elämässä. Elämä osoitti olevansa oikeasti kakofoninen yhdistelmä Mitsoukoa ja La Vie Est Belleä vaikka Chance aikanaan väitti muuta.
Kiitos muistutuksesta tuon Burberry Goddessin kanssa. En muistanutkaan että mulla oli sitä pieni putkilo. Juuri sopiva tuoksu lämmittämään tätä viileää päivää.
S-Etukortilla naisten tuoksut -20 %. Kivasti kuitenkin nostivat hintoja juuri ennen alekamppiksen alkua. Esimerkiksi L'Imperatrice kustantaa nyt 87 euroa, aiempi hinta 79,90. (Pari vuotta sitten kyseisen tuoksun sai päälle 60 eurolla. :p)
Mielenkiinnosta katsoin Stokkan vastavetoa: 78,90 -> 87,50
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräs hyvä kookos-vaniljatuoksu on Reminiscencen Rem Coco, siinä tuoksuu myös meri. Itse en useimmiten pidä vesituoksuista, mutta tämä on poikkeus. Eniten tuoksuu kookos ja vanilja mielestäni, mutta tuoksussa on myös raikkautta. 100 ml:n pullo on alle 50 eur Hobby Hallissa ja varmaan muuallakin. Testasin Juliette Has A Gun Vanilla Vibes-tuoksua ja Rem Coco muistuttaa sitä, mutta on parempi ja edullisempi, kestokaan ei ole huono.
Floraikun Sand and Skin on myös vaniljainen. Kookosta siinä ei ole, mutta se on sellainen aika trooppinen vanilja. Voisi toimia kesässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin tänään testailemassa monen vuoden jälkeen iholleni Kenzon Amouria. Tämä oli aikoinaan kovassa käytössä oleva lempituoksuni, niin ihanan vaniljainen ja pehmeä. Rakastin tätä! Mutta nyt se tuoksui tumman lakritsaiselta ranteessani 🤔. En tykännyt, piti ihan pestä reilun tunnin päästä pois.
Mietin mistä tuo lakritsaisuus oikein tuli, onko hajuaistini muuttunut niin paljon vai onko tuota tuoksua uudistettu (huonompaan suuntaan)?
Mulla on käsitys että tuoksussa olisi joniin verran anista, ja siitä lakritsaisuus.
Olisko sitä samaa lakritsaa mitä on aika vahvasti Lolita Lempicka tuoksussa, se originaali lila omppupullo?
t. eri
La Maison De La Vanillen Origines-vaniljasarja on ainoa mikä toimii mulla vaniljojen osalta.
Siinä on kevyttä , tummaa, trooppista, eri mielialojen mukaan eivätkä ole päälletunkeutuvia vaniljasokeripommeja. Niitä oli joskus semmoinen pakkaus jossa 5 pientä kokeilupulloa.
Se on varmaan tuo Anis, joka alkoi itselläni tökki Kenzossa! En voi sietää anista missään pastilleissakaan.
Tän päivän tuoksuna itselläni Narciso Cristal, kivan kepeä mutta pehmeän myskinen.
N42