Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19445)
Vierailija kirjoitti:
Millaisia kokemuksia teillä on Notinosta tilatuista tuoksuista (tai muista tuotteista)? Olen tilannut sieltä useita tuoksuja ja pääsääntöisesti kaikki on ollut ok. Kerran yksi Burberryn tuoksu kuitenkin muuttui alle vuodessa todella oudoksi ja jäin miettimään, että oliko kyseessä feikki vai pilaantuiko se vain noin nopeasti.
Nyt tilasin sieltä Sol de Janeiron tuotteita ja näissä on kyllä jotakin vialla.. Tilasin kosteusvoiteen, ja se tuoksuu purkissa ihan normaalilta. Iholla tuoksu on kuitenkin ihan erilainen kuin kuuluisi, aivan kun tuote olisi pilaantunut. Minulla on ollut tuo sama tuote joskus aiemminkin, ja silloin tuoksu oli aivan ihana. Samalla tilasin testiin saman merkin suihkugeelin, jonka tuoksu tai oikeastaan haju on myöskin todella outo. Hajusta tulee mieleen jokin muovi, eikä se muistuta yhtään tuota saman sarjan kosteusvoidetta.Tosin en ole tuota suihkugeeliä ennen testannut, niin en osaa vertailla, että miltä sen kuuluisi tuoksua. Mutt
Tilasin notinosta burberryn brit tuoksun ja se oli kyllä niin selvä väärennös kuin olla voi. Tuoksua ei ollut lähes ollenkaan, ihan olematon tuoksu. Pullon ulkonäkö oli ihan selvä feikki, todella huonosti tehty.
Tilasin sitten eleveniltä saman tuoksun ja ero kuin yöllä ja päivällä. Hyvä, juuri oikea, tuoksu ja laadukkaasti tehty pullo. Eli en notinosta enää meinaa tuoksuja tilailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on taas se aika vuodesta kun kaipaan lohtutuoksuja. Jotain mihin voi käpertyä ja tuntea lämpöä. Itselläni tuoksussa pitää kuitenkin olla potkua, joku pieni pippurin puraisu. Kertokaa mitä itse käytätte tähän vuodenaikaan?
Minä tykkään pehmeästä vaniljasta, yrttisen aromaattisista, mausteisista ja puuterisista tuoksuista. Myös tammensammal on ihana syksy-talveen (Mitsouko, Femme).
Kurjenmiekkaa ja ripaus piipputupakkaa: Un Air d'Apogée (Maison Violet). Vaniljaa ja yrttejä: Eau Duelle (Diptyque). Laventelia, muskottia, iiristä, puisia nuotteja (Living Lalique). Katolista kirkkosuitsuketta ja ripaus vaniljaa pehmentämässä: Series 3 Incense: Avignon (Comme des Garçons) ja Contre Bombarde (Filippo Sorcinelli). Myös Chanel No.5 eau de parfum on hyvä
Ach so, tuppaa unohtumaan nuo termit... N52
Päivän tuoksuna uusi hankintani, Aedes de Venustan Iris Nazarena. Kokeilin sitä näytteestä ja ihastuin täysillä. Onnistuin hankkimaan käytetyn matkasetin (kolme 10ml pulloa) mukavaan hintaan. Ai että tää on ihana.
Iiristuoksuissa on usein jotain modernia myskiä joka tuo liikaa mieleen päivittäishygieniatuotteet. Kaipa se synteettisyys tuo "puhtauden" vaikutelmaa, mutta minusta se tekee tuoksusta banaalin. Näihin kuuluu mm. Diptyquen Fleur de Peau, Celinen La Peau Nue, Xerjoffin Apollonia. Iris Nazarena ei ole sellainen. Viileä, kuivahko, lievästi savuinen tai suitsukkeinen tuoksu johon tulee lämpöä ja aavistus makeutta tuntien kuluessa. Täysin unisex. En tiedä, onko orris "aitoa" vai ei, mutta tämä ei tuoksu ollenkaan synteettiseltä. Voisin kuvitella tämän tuoksun renessanssin Firenzeen. Hyvin maltillinen sillage, joten en häiritse työkavereita, mutta tuoksu kestää iholla pitkään. Villahuivini tuoksuu ihanalle vielä seuraavana päivää.
Chanelin La Pausa, Xerjoffin Irisss ja Guerlainin Iris Torrefié ovat suosikkejani iiriskategoriassa. Nazarena liittyy niiden joukkoon. N52
Olen ollut aina kova hajuvesifani. Rakastan erityisesti Gaultierin ja Marc Jacobsin naisten tuoksuja, jotka maksavat sen 60-80 euroa. Nyt inflaation myötä olen tänä vuonna vanhojen pullojen loppumisen takia testaillut esimerkiksi Ariana Granden (kaikki) ja Billie Eilishin hajuvesiä sekä Normalisssa olevia La Rive (tai joku vastaava) hajuvesiä. Saan noista kaikista heti älyttömät aivastelukohtaukset, nenä menee tukkoon ja päätä alkaa särkeä. Siis jos suihkautan iholle. Kuitenkaan en saa noista omistamistani hajuvesistä tai monen muunkaan firman hajuvesistä mitään reaktiota. Olen tutkinut kyseisten hajuvesien aineisosaluetteloa (ingredients), mutta en ole erottanut sieltä mitään, mitä ei noissa muissa olisi. Osaisiko joku sanoa, mistä moinen reaktio tulee? Noissa ei edes ole mitään yhteistä nuottia kaikissa. Mitään yhdistävää en itse ole keksinyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viime aikoina tullut hiukan tilailtua tuoksuja.. Indultilta uusi "Tihota" kun edellinen tuli käytettyä loppuun. Sokkona ostettu The House of Oudin "What about pop", erikoinen vanilja-popcorn tuoksu, mutta hyvä. Billie Eilishin "Eilish", ei ole vielä tullut niin en osaa sanoa millainen tuoksu. Samassa tilauksessa eilishin kanssa tulossa Tom Fordin kirsikkaihanuus "Lost Cherry" 🥰
Tarkoitus ostaa itselle joululahjaksi Mazzolarin "Vaniglia" arkikäyttöön.
Vielä kun löytäisi vanhojen lopetettujen suosikkien kaltaisia.. Guccin edp II ja D&G L'eau the one. Olisi aikoinaan pitänyt hamstrata useampi pullo varsinkin tuota Guccia..
Kerro vaikutelmasi kun saatu tuon Eilish-tuoksun! :) Jos se siis on nimenomaan se sarjan ensimmäinen "Eilish"! Kirjoitin aiemmin ketjussa nuuskutelleeni sitä Sokoksella, ja olin yllättynyt siitä, miten mukavasti minttukaakaoinen se oli! H
Eilish testattu ja tälle flunssanenälle tuoksuu alussa sellaiselle mausteiselle minttukaakaolle. Vanilja tulee esiin myöhemmin. Hyvä, mausteinen tuoksu, ehdottomasti talvikäyttöön ei ehkä niinkään kevät/kesätuoksu.
Tom Fordin Lost Cherry on vaan niin 😍 Tuoksu kestää vaan harmittavan vähän aikaa, joka varsinkin tuon hintaluokan tuotteessa on pitkä miinus..
The House of Oudilta kiinnostaisi vielä muutama tuoksu, Keep Glazed (mm. mangoa, kermaa, kookosta, vaniljaa), Dates Delight (mm. taateli, kaneli, hunaja) ja Almond Harmony (mm. manteli, vanilja). By Kilianilta Love Don't Be Shy ja Montalelta mm. Chocolate Greedy, Intense Cafe ja Lucky Candy. Montalen Sweet Vanilla löytyy jo ennestään, ja on aina ajoittain käytössä 😊
Nyt kun noita ostettuja ja harkinnassa olevia hajuvesiä katsoo niin olen selkeästi vaniljaisten gourmand tuoksujen ystävä 😄
Natural is best eli tuoksuton
Tämä on parfyymifanien oma ketju, muiden ei tarvinnut kommentoida, kerrottiin aloituksessa. Siinä toivottiin ihmisiltä lukutaitoa, silti on ilmeisesti siis mahdollista osata kirjoittaa osaamatta lukea.
Fragrantica on vaarallinen sivusto 🤣 Tuoksufriikin silmille tuli muutama mielenkiintoinen itselle uusi tuoksu esimerkiksi:
Imperial Peacock (vanilja, manteli, raparperi?!)
https://www.fragrantica.com/perfume/Alexandre-J/Imperial-Peacock-72244…
Kiitos sille toiselle jolla on Rosa Pop, vinkkasit että on hyvä kylmässäkin. On totta. Se on hyvää vastalääkettä tälle ankealle harmaudelle, toimii mainiosti.
Testasin Kicksissä D&G uuden(?) Devotion-tuoksun. Oli mielestäni tosi kiva! Sellainen simppeli kylmän sään lämmittävä ja makea tuoksu. Vähän tuoksukynttilä/Lushin kylpytuote -vibat kylläkin, mutta hyvällä tavalla! Paljon sitrusta, alussa kitkerä, leipomisen mieleen tuova appelsiininkuorimainen alkutuoksu, myöhemmin paljon lämmintä ja makeaa vaniljaa. Pysyvyys tosi hyvä, vuorokauden jälkeenkin tuntuu vielä ranteessa voimakas tuoksu.
Seuraa ns. rant eli motkotus.
Guerlain lanseerasi juuri sarjan parfyymeja, jotka kuulemma tuovat esille "hienoimmat" raaka-aineet. Jokaiselle "guerlinaden" ainesosalle on luotu ihan oma extrait de parfum. Noita myydään vain 50ml pulloissa hintaan 550 euroa.
Samaan aikaan suurista klassikoista ainoastaan Shalimaria saa vielä extrait'na, muut ovat kadonneet. Joku osasi kertoa, että niitä saa vielä Guerlainin Pariisin-liikkeestä, mutta silloin pitää ostaa iso täytettävä vähintään 125 ml mehiläispullo, alkuperäisiä pulloja ei enää saa. Onneksi ostin Vol de Nuit extrait'n upeassa propellipullossa pari vuotta sitten.
https://www.guerlain.com/fr/fr-fr/parfum/haute-parfumerie/lart-la-matie…;
(Sain näytteet neljästä uudesta extrait'sta (jasmiini, tonka, ruusu ja orris) eikä niistä yksikään ole sellainen, josta maksaisin edes puolet pyydetystä hinnasta. Iris pallida oli jopa törkeän huono, omasta mielestäni, koska se ei tuoksu kurjenmiekalle. Jotkut ovat ehtineet verrata sen tuoksua Nivea cremeen, noh, en tiedä Niveasta mutta joltain sen tyyppiseltä se tosiaan tuoksahtaa. Ihmettelen, miten se on edes lanseerattu. Ruusu oli kyllä hyvän tuoksuinen, ja yllättäen myös tonka, vaikka viimeksimainittu on liian gourmand minulle. Ruusussakin on aika paljon makeutta. Jasmiinia en voi arvioida koska en pidä jasmiinituoksuista, mutta aika yksioikoiselta se minusta tuoksui yli viidensadan euron hajuvedeksi.)
Quo vadis, ennen niin ihana Guerlain? N52
Vierailija kirjoitti:
Pakkaset viipyy etelässä, ei voi mitään, pakkastuoksu Kenzo Jungle piti ottaa silti käyttöön. Ei ihan mätsää mulle sadesäälle, pitäis olla vielä kylmempi. Peruutan "vähän" ja pistän Rosa Poppia.
Mulla on tarpeeton L'Elephant. Ei vaan noi myyntikiemurat ja postittelu innosta.
Itselle selvät ykköstuoksut on Davidoffin Cool Water Parfum tai Diorin an us vähän päivästä riippuen.
En ole kyllä koskaan Notinosta väärennöksiä saanut. Tuo Eleveniä mainostanut viesti lienee Elevenin mainos?
Itse olen ollut huomaavinani, että tuoksu kestää avaamisen ja ensisuihkauksen jälkeen hetken oleutua, harva tuoksu on heti ensisuihkauksella sellainen miksi se on tarkoitettu. Joskus menee vuosikin, ennen kuin tuoksu on kohdillaan. Monet tuoksut kehittyvät täyteen loistoonsa vasta ajan kanssa.
Jos kerrotte saaneenne väärennöksiä, niin kertokaa mielenkiinnosta myös jatkotoimet: Valititteko, palautitteko tuotteen, saitteko rahat takaisin, tutkiko verkkokauppa väitetyn väärennöksen ja mikä oli tulos? Ilman noita tietoja nuo väärennösjutut on vähän liian löyhiä.
Olen tilannut Notinosta 16 parfyymia, ja yli kolmenkymmenen vuoden parfyymikokemuksella uskallan sanoa, että en ole saanut yhtään jäljitelmää. Notinolla ei ole maailmallakaan minkään feikkifirman mainetta. Päin vastoin parfyymit ovat sen vahvaa maaperää.
Vierailija kirjoitti:
Itselle selvät ykköstuoksut on Davidoffin Cool Water Parfum tai Diorin an us vähän päivästä riippuen.
Itselle toi Dior on kyllä hieman liian myskinen tuoksu.
Vierailija kirjoitti:
Olen tilannut Notinosta 16 parfyymia, ja yli kolmenkymmenen vuoden parfyymikokemuksella uskallan sanoa, että en ole saanut yhtään jäljitelmää. Notinolla ei ole maailmallakaan minkään feikkifirman mainetta. Päin vastoin parfyymit ovat sen vahvaa
Eikös heillä jossain vaiheessa ollut myynnissä kakkoslaatuisia/paketti rikkoisia hajuvesiä myös, mutta niistä oli kyllä reilusti ilmoitettu, muistelen. Olisiko siitä jäänyt osalle porukkaa ajatus väärennetyistä tuotteista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tilannut Notinosta 16 parfyymia, ja yli kolmenkymmenen vuoden parfyymikokemuksella uskallan sanoa, että en ole saanut yhtään jäljitelmää. Notinolla ei ole maailmallakaan minkään feikkifirman mainetta. Päin vastoin parfyymit ovat sen vahvaa
Eikös heillä jossain vaiheessa ollut myynnissä kakkoslaatuisia/paketti rikkoisia hajuvesiä myös, mutta niistä oli kyllä reilusti ilmoitettu, muistelen. Olisiko siitä jäänyt osalle porukkaa ajatus väärennetyistä tuotteista?
Mullekin tuli tuo mieleen. Jotkut saattavat tarkoituksella ostaa feikin, sitten tilaavat Notinolta aidon, ja palauttavat sinne sen feikin saadakseen rahat takas. Näin saavat halvan feikin hinnalla aidon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin muistan tuon ajan hyvin kun myivät noita pakettirikkoisia ja joutuivat jonkun säädöksen tai muun takia kirjoittamaan tuotteen myyntisivuille, että "saattaa sisältää pieniä määriä pähkinää". Silloin se huvitti ja ehkä siksi jäi mieleen.
36 pulloa kokoluokkaa 10-50 ml. Näytteitä parisen sataa. Joulupukilta tulossa 2 lisää.
Paras päiväkäyttöön on Tinhare ja iltakäyttöön BR540. Hyvin samanlaiset tuoksut (lemppari kesät ja talvet), mutta Tinhare ei ole ihan niin ympäristöön leviävä.Toinen päiväkäyttöön loistava on Moschinon Toy 2. Iltakäyttöön sopivia onkin paljon monia hyviä, Good Girl, Elephant. Niin ja Between Two Trees käy myös molempiin. Tänään voisikin olla sen ilta.