Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19276)
Vierailija kirjoitti:
Tuli erään eBay-ostoksen mukana yllätyskylkiäisenä vintagepullo K de Kriziaa. Olen siis mies ja kyseessä on naisten tuoksu. Täytyy kuitenkin sanoa, että tässä on ihan toisenlaista potkua ja särmää kuin moderneissa naisten - tai edes useimmissa miesten! - tuoksuissa. Käyttäisin tätä mieluummin kuin jotain pikkupoikien ällomakeata karkkituoksua.
Käytä sitä siis! Who cares onko se alunperin naisille tai miehille markkinoitu.
Minä ostin hiljattain muutamia Diorin vintage-tuoksuja, ja se sai miettimään miten ällömakeita sekä miesten että naisten tuoksut ovat nykyään. Omituista. Rakastan klassisia chyprejä, mutta tuntuu, että harva nuorempi ihminen nykyään pitäisi niitä edes kovin naisellisina. N50
Vierailija kirjoitti:
Valtava ketju, jota alan käymään tässä nyt hiljalleen läpi.
Uskaltaisinko kuitenkin "entisenä parfyymifanina ja tuoksupullojen keräilijänä" kysellä suosituksia jostain raikkaasta, tyylikkäästä nelikymppiselle sopivasta tuoksusta? Tiedän että tuoksut muuttuvat eri ihoilla, mutta jotain vinkkejä olisi kiva saada, että osaisi lähtetä testailemaan.
Tuoksussa pitäisi olla tosiaan tyylikkyyttä, jotain sellaista, että kuninkaallisetkin sitä käyttäisivät, tai siis että näin voisi kuvitella. En tiedä saako tästä mun ajatuksesta joku kiinni?
Suosittelen kokeilemaan Hermès'n ja Sisleyn tuoksuja, sekä Chanelin Les Exclusifs-sarjaa jos sattuu kohdalle. Ovat klassisen tyylikkäitä. Raikkaudesta en osaa sanoa (en itse pidä "raikkaista" parfyymeistä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten isoja hajuvesikokoelmia teillä on, oletteko laskeneet? Mulla oli parhaimmillaan n. 4000, nykyään n. 500. Tähän olen nyt aika tyytyväinen.
Onpa mukava kohdata täällä muitakin massiivisen tuoksukokoelman omistavia. Minulla on hajuvesiä noin 1700. Tähän en laske miniatyyrejä, näytteitä tai öljykopiota, joita niitäkin mulla on ehkä 500. Ootko fragranticassa? Mä olen nimimerkillä maritta:)
Ohoh! Miten muistat, mitä kaikkea sinulla on, jos saan kysyä? Käytätkö kaikkia tuoksujasi, vai ovatko jotkut keräilypulloja?
Minulla on suht pieni kokoelma ja haluan pitääkin sen pienenä. Tällä hetkellä 44 pulloa, joista noin viisi voisin vaihtaa johonkin muuhun ja siten optimoida kokoelmani. Yli 50 en halua mennä, jotenkin se tuntuu sopivalta rajalta. (Näytteitä on lisäksi aktiivikäytössä parikymmentä, ja muutama minipullo). Tykkään kokeilla uusia tuoksuja, mutta ostaminen en kiinnosta, paitsi vintage . N50
Kyllä mä niitä käytän sen minkä ehdin. Tiedän kyllä, että ei ole järkevää omistaa noin montaa, mutta se keräily vaan lähti lapasesta kun vähä innostuin. Olen keräillyt n 25 vuotta näitä. Tää tuoksuharrastus on vaan niin äärettömän kiehtova, olen todellakin löytänyt oman juttuni. Toki pitäis jossain vaiheessa miettiä, esim. jos kuolen niin mitä tuoksuille tapahtuu:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten isoja hajuvesikokoelmia teillä on, oletteko laskeneet? Mulla oli parhaimmillaan n. 4000, nykyään n. 500. Tähän olen nyt aika tyytyväinen.
Onpa mukava kohdata täällä muitakin massiivisen tuoksukokoelman omistavia. Minulla on hajuvesiä noin 1700. Tähän en laske miniatyyrejä, näytteitä tai öljykopiota, joita niitäkin mulla on ehkä 500. Ootko fragranticassa? Mä olen nimimerkillä maritta:)
Ohoh! Miten muistat, mitä kaikkea sinulla on, jos saan kysyä? Käytätkö kaikkia tuoksujasi, vai ovatko jotkut keräilypulloja?
Minulla on suht pieni kokoelma ja haluan pitääkin sen pienenä. Tällä hetkellä 44 pulloa, joista noin viisi voisin vaihtaa johonkin muuhun ja siten optimoida kokoelmani. Yli 50 en halua mennä, jotenkin se tuntuu sopivalta rajalta. (Näytteitä on lisäksi aktiivikäytössä parikymmentä, ja muutama minipullo). Tykkään kokeilla uusia tuoksuja, mutta ostaminen en kiinnosta, paitsi vintage . N50
Kyllä mä niitä käytän sen minkä ehdin. Tiedän kyllä, että ei ole järkevää omistaa noin montaa, mutta se keräily vaan lähti lapasesta kun vähä innostuin. Olen keräillyt n 25 vuotta näitä. Tää tuoksuharrastus on vaan niin äärettömän kiehtova, olen todellakin löytänyt oman juttuni. Toki pitäis jossain vaiheessa miettiä, esim. jos kuolen niin mitä tuoksuille tapahtuu:D
Ihana kuulla, että olet tyytyväinen harrastukseesi ja intohimo on kestänyt vuodesta toiseen. Itse nyt vasta kohta viisikymppisenä aloitin tietoisesti keräämisen. Aina olen hajuvesiä ostanut ja käyttänyt, mutta olen ollut lyhytjännitteinen ja dumpannut kyllästyttyäni tuoksut kirpparilla tai lahjoitellut pois ymmärtämättä, että vaikka sillä hetkellä kyllästyttää, myöhemmin tuoksua tulee kaipaamaan.
Monia korvaamattomia tuoksuja, jotka nykyään ovat kalliita vintage-tuoksuja, olen surutta hylännyt aikoinaan, kun jo 80-luvulla aloitin ostelun.
Myös Patoun tuoksuja kannattaa kuninkaallisten tuoksujen etsijän testata, jos on mahdollisuus. Klassisia, niissä on mustavalkoisen ajan filmitähtien glamouria.
Huh, mitä tuoksukokoelmia teillä on! Itselläni on 15-20 tuoksua (joista suurin osa on ostettu vuoden 2021 aikana, kun tämä tuoksuhulluus iski :D), ja sekin tuntuu välillä paljolta. Olen ihan koukussa uusien tuoksujen etsimiseen ja välillä tuoksuostoksista iskeekin morkkis. Mutta toisaalta lasken tämän harrastukseksi ja voisi kai sitä rahansa huonomminkin käyttää :)
Tänään testailin saamaani Ariana Granden Thank U Next näytettä. Olin lukenut etukäteen, että monet haistavat tässä etikan/suolakurkun, mutta silti alkutuoksu tuli järkytyksenä. Aivan kammottava etikkahirvitys! Mutta tuo ikävä ensituoksu haihtui kyllä nopeasti ja jäljelle jäi ihana makea hattaramainen kookostuoksu. Tuoksu on säilynyt iholla usean tunnin ajan ja nuuhkin rannetta jatkuvasti ihastuksissani. Yleensä en oikein välitä kookoksen tuoksusta ja ajoittain se voi aiheuttaa jopa pahoinvointia, mutta tässä tuoksussa se toimii! Mietin jopa, että ostaisin tämän tuoksun karmeasta ensituoksusta huolimatta :D
Mulla on noin 35 tuoksua, joista ainakin 10 voisi lähteä kiertoon, eli en käytä enää. Mutta on kiva, kun on pieni kokoelma, voi vaihdella vuodenaikojen ja fiilisten mukaan. Juuri nyt en tosin haista mitään, ja syyn voi arvata.. :( Toivon, että hajuaisti pian palautuu, tämä on parfyymiharrastajalle kurjaa.
Nyt on todella edullisesti Hermesin parfyymejä Notinossa. 100 ml pulloja Merveilles-sarjasta vähän päälle 60 eur, 50 ml vielä halvemmalla. Ja muitakin, tilasin esim. Jour d'Hermesin 50 ml 53:lla eurolla ja Eau de Mandarine Ambreen 100 ml 56 eurolla. Myös Jardin Sur Le Nil sekä muut Jardinit edullisesti. Hermes on yleensä joka paikassa tosi kallis, en ole näin hyviä hintoja nähnyt ikinä, vähän lipsahti jo ylitilailun puolelle...
Mulla on tämänhetkisen laskun mukaan 55 tuoksua. Tosin lasken mukaan myös matkakoot, 7,5 millistä kymmeneen milliin. 30-millisiä pulloja mulla on eniten ja 90-100 millin ns. full bottleja ihan vaan muutama. Ilman matka- ja minipullokokoja mulla on 46 vähintään 30 ml:n tuoksupulloa. Suurin osa niistä on ostettu tammikuun 2019 jälkeen. Jokusen 30 ml:n pullon olen kerinnyt käyttämään loppuun näiden kolmen vuoden aikana.
Minulla näkyy olevan yli 60 tuoksua plus minikoot ja testerit päälle. Ei tässä liikaa silti ole: joka päivä joutuu pähkäilemään, onko mitään sopivaa "päälle pantavaa". No, löytyyhän tuosta määrästä sitten lopulta. Laukkuja, kenkiä tai vaatteita minulla taas ei paljoa ole.
Minulle kävi samoin kuin toiselle kirjoittajalle: kokoelma syntyi korona-aikana. Sitä ennen minulla oli ehkä muutama tuoksu, joita en juuri muistanut käyttää. Nyt kun tuoksuja on enemmän, niitä tulee myös käytettyä, koska joka päivään ja mielentilaan löytyy sopiva.
Silmiini osui minulle ihan uusi tuoksusarja N.C.P. Onko tämä teille muille tuttu? Mielipiteitä?
Olen uusi tässä ketjussa. Ongelmani on, että löydän kyllä mieluisia tuoksuja (EdP), mutta moni niistä tuntuu haihtuvan iholta todella nopeasti. Tuoksua saisi olla koko ajan suihkuttamassa lisää.
Onko minulla koronan tuhoama hajuaisti (en siis ole koronaa edes tietääkseni sairastanut), kuvittelenko koko ongelman, vai mikä on? Miten löytäisin kestävän ja erottuvan tuoksun?
Kiitos sille, joka kerroit Notinon Hermes-alesta, olen harkinnut Twilly eau Poivreeta, tuolla oli vain n. 35 eur 50 ml.
Vierailija kirjoitti:
Olen uusi tässä ketjussa. Ongelmani on, että löydän kyllä mieluisia tuoksuja (EdP), mutta moni niistä tuntuu haihtuvan iholta todella nopeasti. Tuoksua saisi olla koko ajan suihkuttamassa lisää.
Onko minulla koronan tuhoama hajuaisti (en siis ole koronaa edes tietääkseni sairastanut), kuvittelenko koko ongelman, vai mikä on? Miten löytäisin kestävän ja erottuvan tuoksun?
EdP ei ole tae tuoksun pysyvyydestä. Ongelma voi olla ihan tuoksussa, ei hajuaistissasi. Nykytuoksut ovat usein nopeasti katoavia, mutta on vielä pommejakin myynnissä. Kyllä tietää vielä illallakin laittaneensa, esimerkiksi Aubussonin Desiradea voisi käyttää Ukrainan sodassakin aseena.
Hitto, taitaa melkein kaikki olla naisia täällä! No itselläni, miehenä ja joo hetero sellaisena, on 10 eri hajua. Tosin kaikkea on kaksi pulloa, toinen treenikassiin, toinen kylppärin peilikaappiin. Eivät ole halpoj, mutta en erittele niitä. Sen verran niitä on, että pystyy kyllästymättä vaihtamaan tuoksusta toiseen kun haluaa ja tietysti vaimolla on oma suosikkinsa mikä pistää hänellä sukat jaloissa pyörimään! Ja uusia ostan, kunhan jostain koetuoksutuksen saa ensin ja hyväksi todetaan!
10x kirjoitti:
Hitto, taitaa melkein kaikki olla naisia täällä! No itselläni, miehenä ja joo hetero sellaisena, on 10 eri hajua. Tosin kaikkea on kaksi pulloa, toinen treenikassiin, toinen kylppärin peilikaappiin. Eivät ole halpoj, mutta en erittele niitä. Sen verran niitä on, että pystyy kyllästymättä vaihtamaan tuoksusta toiseen kun haluaa ja tietysti vaimolla on oma suosikkinsa mikä pistää hänellä sukat jaloissa pyörimään! Ja uusia ostan, kunhan jostain koetuoksutuksen saa ensin ja hyväksi todetaan!
Mitkä ovat suosikkisi miesten tuoksuista?
Olen nainen mutta ostan myös joskus miesten tuoksuja. Eilen testasin Sokoksella miesten Dolce & Gabbanan Light Blue Italian Lovea, ja geneerisyydessään se on klassinen raikas miesten kesätuoksu. Ostan sen ja miesvieraat (yöpyvät sukulaiset) voivat sitten käyttää jos haluavat.
Pidän yleisesti voimakkaammista tuoksuista, mutta kesä on kesä, tarvitaan myös raikas vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on todella edullisesti Hermesin parfyymejä Notinossa. 100 ml pulloja Merveilles-sarjasta vähän päälle 60 eur, 50 ml vielä halvemmalla. Ja muitakin, tilasin esim. Jour d'Hermesin 50 ml 53:lla eurolla ja Eau de Mandarine Ambreen 100 ml 56 eurolla. Myös Jardin Sur Le Nil sekä muut Jardinit edullisesti. Hermes on yleensä joka paikassa tosi kallis, en ole näin hyviä hintoja nähnyt ikinä, vähän lipsahti jo ylitilailun puolelle...
Ei ole mitään logiikkaa noissa hinnoissa. Itse ostin muutama päivä sitten concentre d'orange verteä 100 ml 57 €. Nyt hinta on pompannut sataseen.
Kävin sitten Sokoksella viikonlopun aikana vähän haistelemassa, kun oli alet ja jotenkin mukaan tarttui kolme(!) uutta tuoksua. Jotenkin sitä lähti vain liikkeelle että käynpä katselemassa, olisiko tulevaksi kesäksi jotain kivaa uutta.
No ensimmäisenä mukaan lähti Giorgio Armani My Way 30 ml. Tässä oli juuri jotain sitä, mitä lähdin hakemaan kun ajattelin tulevia kesäiltoja kavereiden kanssa. Makea, mansikkainen, piristävä, kukkainen mutta ei liian keinotekoinen. Ehkä vähän ´´bubblegum´´ tyyppinen mutta ei häiritsevästi. Olen nyt käyttävänyt tätä pari päivää putkeen ja tuo kyllä hymyn huulille kun tämä liikkuessa tuoksu leijailee nenään. Varovainen kyllä saa olla, ettei suihkauta liikaa koska migreeniherkkänä tämä voi olla ärtsyä jos sumuttelee vain menemään. Pysyy myös hyvin iholla, helposti yli 6 tuntia ja vaatteilla vielä pidempään.
Toinen ihanuus on sitten Jo Malone Peony & Blush Suede 30 ml. Herkkä ja kevyt kukkaistuoksu, jossa aluksi n. 30 minuuttia tuoksuu raikas omena ja sitten hiljalleen kehittyy pioni + jasmiini tuoksuksi. Tältä ajattelen puutarhan tuoksuvan kesäpäivisin. Pysyy ihollani pitkään ja täydellinen töihin, sillä tuskin häiritsee työkavereita.
Kolmas on sitten Jo Malone English Pear & Freesia 30 ml. Olin jo pitkään etsinyt tuoksua jossa olisi kevyesti myös päärynää mukana. Aikaisemmin kokeilemani Montalen Wild Pear oli hyvä mutta ehkä turhan kirpeä omaan makuuni. Jo Malonen tuoksussa taas päärynä, mikä tulee esille alkutuoksuissa on todella raikas ja kevyt. Pian esille puskee myös freesian kukat, jotka muistuttavat lapsuuden kotikylääni. Todella kevyt ja raikas tuoksu, joka on täydellinen esim. raikkaisiin sadepäiviin kesällä. Lisäksi toinen täydellinen tuoksu töihin. Pysyvyys myös täysi 10.
Olen aikaisemmin ollut vähän epävarma ostamana Jo Malonen tuoksuja, koska pysyvyys ei ole arvioiden mukaan se täydellinen mutta omaan ihoon nämä istuvat täydellisesti.
Löysin myös Yves Saint Laurenin Libre tuoksun, joka oli kyllä aikamoinen Laventeli pommi mutta jollain tavalla myös todella kiehtova tuoksu. Kesällä en kyllä sitä osaisi käyttää, joten jätän sen mietintään syksyksi kun mietin tulevia tuoksuja talveksi.
Vierailija kirjoitti:
Kävin sitten Sokoksella viikonlopun aikana vähän haistelemassa, kun oli alet ja jotenkin mukaan tarttui kolme(!) uutta tuoksua. Jotenkin sitä lähti vain liikkeelle että käynpä katselemassa, olisiko tulevaksi kesäksi jotain kivaa uutta.
No ensimmäisenä mukaan lähti Giorgio Armani My Way 30 ml. Tässä oli juuri jotain sitä, mitä lähdin hakemaan kun ajattelin tulevia kesäiltoja kavereiden kanssa. Makea, mansikkainen, piristävä, kukkainen mutta ei liian keinotekoinen. Ehkä vähän ´´bubblegum´´ tyyppinen mutta ei häiritsevästi. Olen nyt käyttävänyt tätä pari päivää putkeen ja tuo kyllä hymyn huulille kun tämä liikkuessa tuoksu leijailee nenään. Varovainen kyllä saa olla, ettei suihkauta liikaa koska migreeniherkkänä tämä voi olla ärtsyä jos sumuttelee vain menemään. Pysyy myös hyvin iholla, helposti yli 6 tuntia ja vaatteilla vielä pidempään.
Toinen ihanuus on sitten Jo Malone Peony & Blush Suede 30 ml. Herkkä ja kevyt kukkaistuoksu, jossa aluksi n. 30 minuuttia tuoksuu raikas omena ja sitten hiljalleen kehittyy pioni + jasmiini tuoksuksi. Tältä ajattelen puutarhan tuoksuvan kesäpäivisin. Pysyy ihollani pitkään ja täydellinen töihin, sillä tuskin häiritsee työkavereita.
Kolmas on sitten Jo Malone English Pear & Freesia 30 ml. Olin jo pitkään etsinyt tuoksua jossa olisi kevyesti myös päärynää mukana. Aikaisemmin kokeilemani Montalen Wild Pear oli hyvä mutta ehkä turhan kirpeä omaan makuuni. Jo Malonen tuoksussa taas päärynä, mikä tulee esille alkutuoksuissa on todella raikas ja kevyt. Pian esille puskee myös freesian kukat, jotka muistuttavat lapsuuden kotikylääni. Todella kevyt ja raikas tuoksu, joka on täydellinen esim. raikkaisiin sadepäiviin kesällä. Lisäksi toinen täydellinen tuoksu töihin. Pysyvyys myös täysi 10.
Olen aikaisemmin ollut vähän epävarma ostamana Jo Malonen tuoksuja, koska pysyvyys ei ole arvioiden mukaan se täydellinen mutta omaan ihoon nämä istuvat täydellisesti.
Löysin myös Yves Saint Laurenin Libre tuoksun, joka oli kyllä aikamoinen Laventeli pommi mutta jollain tavalla myös todella kiehtova tuoksu. Kesällä en kyllä sitä osaisi käyttää, joten jätän sen mietintään syksyksi kun mietin tulevia tuoksuja talveksi.
Meillä näyttää olevan samantyyppinen maku tuoksujen suhteen. Noita päärynätuoksuja en omista mutta muut löytyy. My Way on ihana mutta en ole käyttänyt sitä esim töissä koska voipi olla, että häiritsisi joitakin.
Tänään tilailin muutaman keväisen tuoksun. Ostoskoriin lähtivät Chanelin Chance Eau Tendre, Bvlgarin Omnia Coral ja Burberryn Brit Sheer. Tämä Brit Sheer oli Notinolla 25,90/100 ml ja 30 ml:n pullo olisi maksanut 37,60. Ei ihan loogista hinnoittelua. Olen testannut näitä etukäteen ja ovat ns. shampoomaisia ja raikkaita.