Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19543)
Päivän testaukset:
Montale Gold Flowers. Tilasin tästä testerin, koska on mainostettu Giòn tuoksuiseksi. Alku ei täysin vakuuta: ensivaikutelma on synteettisempi ja kapeampi, pelkistetty. Jokin hedelmä, veikkaan päärynää mutta Fragrantican mukaan kumkvatti. Tämä kuitenkin kehittyy iholla ja muuttuu siksi, mitä olen Giòssa kaivannut. En tiedä onko se sitten voimakas mausteneilikka vai joku salainen ainesosa, mutta toimii. Toisaalta myös muistan, miksi heitin Giòn aikoinaan pois. Ei tätä usein jaksa.
Dama Bianca, Xerjoff. Tuokion ajan hedelmäinen, makeahko, luonnollinen. Melko nopeasti vanilja tulee etualalle.
Bouquet Ideale Xerjoff. Ihana kukkakimppu ensihetkien ajan, sitten taas tulee vanilja. Kukat jäävät taakse ja vaniljalle jää seuraa pitämään puu ja mausteet. Viehättävä.
Montale Aoud Leather. Ensin mausteisuus, sitten tulee jotain painavaa, ehkä ambra. Jostain syystä haistan porkkanaisena tämän lopuksi. Ehkä on iholla nahkainen, mutta tuoksulapulla vahva porkkana.
1888 Casamorati Xerjoff. Nopea ensituoksu: viina, ruusu, viettelys. Sitten mausteet hyökkäävät. Lopuksi ihanan poisonmainen mutta myös vaikea.
Cedrat Boise, Mancera. Jumalainen pihka ensisuihkauksella (muka, näin haistan) ja sitruuna, sitruuna, sitruuna. Sen jälkeen seetri ja sitruuna.
Näistä parhaat ensitestauksella Cedrat Boise (selvästi miehille), Gold Flowers ja 1888 ja Bouquet. Ehdoton ei Montalen Porkkanalle. Mutta yleensä mieli muuttuu ensitestauksen jälkeen, joten kaipa tulen myöhemmin vielä ylistämään Porkkanaa maasta taivaisiin.
Tilasin Parfum Zentrumista kasan Calvin Kleinin klassikoita; Contradiction, Obsession ja Obsession Night. Onko jollain kokemusta näistä? Ehkä olen joskus 90-luvulla tuoksutellut näitä, mutta ei ole hyvää muistikuvaa.
Lisäksi tilasin Jil Sanderin Stylen, tämä ollut ostoslistalla jo pitkään, ja kun joku kuvaili täällä sen tuoksua "viidakkovaniljaksi", päätin viimein hankkia. Olen pitänyt tosi paljon Jil Sanderin tuoksuista, kuten No 4, Simply Poudree ja Simply Poudree Intense, joten uskon Stylenkin miellyttävän. Tilasin myös Thierry Muglerin Secretin ja Salvatore Ferragamon Singnorina Ribellen.
Kerron kokemuksia kun saapuvat, kaikki sokkosia.
Kävin tänään Itiksen Zarassa, ja siellä oli noita Cherry Smoothie parfyymeja. Ostin vielä back upin. Kaverini oli ostanut myös itselleen Helsingin keskustan Zarasta. Ovat tulleet nyt liikkeisiin näköjään. Sorruin lisäksi hankkimaan saman sarjan Tropical Boostin, jossa ananasta. Näissä on niin upeat, taiteelliset pakkauksetkin, en viitsinyt heittää niitä pois vaan säilytän pakkauksissaan.
Tuota Cherry Smoothieta hehkutetaan nyt enemmänkin parfyymiharrastajien keskuudessa Tom Fordin Lost Cherryä muistuttavaksi, kannattaa olla nopea jos haluaan napata oman.
Tiedättekö Kilianin Fun Things only happen after sunsetin? Sen valmistus on lopetettu, ja mietin, saisiko sitä vielä hamstrattua jostain, vai pitäisikö yrittää löytää jotain vastaavaa. Mun nenään se on aluksi vahvan vihreä, mustaherukka ja litsi erottuu selkeästi, ja pohjalla on ihana myski (tässä on kai mun inhoamaa patsuliakin, mutta onneksi en haista sitä tässä). Ruusuakin on, mutta se saisi puolestani erottua voimakkaamminkin. Tää on periaatteessa unisex, mulle kelpaisi vähän naisellisempikin samankaltainen tuoksu.
Vierailija kirjoitti:
Kävin tänään Itiksen Zarassa, ja siellä oli noita Cherry Smoothie parfyymeja. Ostin vielä back upin. Kaverini oli ostanut myös itselleen Helsingin keskustan Zarasta. Ovat tulleet nyt liikkeisiin näköjään. Sorruin lisäksi hankkimaan saman sarjan Tropical Boostin, jossa ananasta. Näissä on niin upeat, taiteelliset pakkauksetkin, en viitsinyt heittää niitä pois vaan säilytän pakkauksissaan.
Tuota Cherry Smoothieta hehkutetaan nyt enemmänkin parfyymiharrastajien keskuudessa Tom Fordin Lost Cherryä muistuttavaksi, kannattaa olla nopea jos haluaan napata oman.
Turun Zarassa ei ollut enää, kun maanantaina kävin. Taisin sitten jäädä ilman, jos niitä ei enää tule. 😟
Kaipaisin vähän inspiraatiota ja uutta suuntaa. Musta tuntuu, että mun suosimat tuoksut on aika tylsiä ja turvallisia. Voin listata.
Versace Bright Crystal
Versace Yellow Diamond
Versace Dylan Blue
Hugo Boss The Scent for Her
Hugo Boss Ma Vie
Dolce&Gabbana 3 L'imperatrice
Thierry Mugler Alien
Lanvin Jeanne
DKNY Be Tempted Eau so Blush
Niinkuin näkyy, kukkaista ja hedelmäistä ja kevyttä. Kaipaisin välillä vähän vaihtelua. Ongelmana monien tuoksujen kanssa on, että patsuli ei toimi mun iholla ollenkaan kivasti, vaan haisee ummehtuneelta ja jotenkin homeiselta. Tämä on usein rajoittava tekijä monien gourmand -tuoksujen kanssa esim., jotka muuten kiinnostais mua.
Oon ennen vierastanut vaniljaa, mutta alkanut nyt lämmetä ajatukselle siitä. Testasin yhtenä päivänä Alien Goddesia kaupassa, ja sain useita kehuja sen jälkeen. Harmillisesti se vaan oli hyvin lyhytikäinen ainakin mun iholla.
Vierailija kirjoitti:
Kaipaisin vähän inspiraatiota ja uutta suuntaa. Musta tuntuu, että mun suosimat tuoksut on aika tylsiä ja turvallisia. Voin listata.
Versace Bright Crystal
Versace Yellow Diamond
Versace Dylan Blue
Hugo Boss The Scent for Her
Hugo Boss Ma Vie
Dolce&Gabbana 3 L'imperatrice
Thierry Mugler Alien
Lanvin Jeanne
DKNY Be Tempted Eau so BlushNiinkuin näkyy, kukkaista ja hedelmäistä ja kevyttä. Kaipaisin välillä vähän vaihtelua. Ongelmana monien tuoksujen kanssa on, että patsuli ei toimi mun iholla ollenkaan kivasti, vaan haisee ummehtuneelta ja jotenkin homeiselta. Tämä on usein rajoittava tekijä monien gourmand -tuoksujen kanssa esim., jotka muuten kiinnostais mua.
Oon ennen vierastanut vaniljaa, mutta alkanut nyt lämmetä ajatukselle siitä. Testasin yhtenä päivänä Alien Goddesia kaupassa, ja sain useita kehuja sen jälkeen. Harmillisesti se vaan oli hyvin lyhytikäinen ainakin mun iholla.
Mikä ihana tilanne, pääset ottamaan selvää mistä kaikesta muusta voisit tykätä! Nyt vaan selaamaan Fragranticaa ja Youtubea, kokoamaan listaa kaikesta kiinnostavasta ja sitten tilaamaan näytteitä. Fragrantica auttaa välttämään patsulipommeja. Jos vanilja käy, gourmandeissa jää ihan riittämiin tutustuttavaa ilman patsuliakin, esim. monet sellaiset, jotka tuoksuu jo hyvin aidosti joltain syötävältä/juotavalta (vaikka Xerjoffin Italica ja Lira).
Kun tykkäsit Alien Goddessista, voi tutkimukset aloittaa myös etsimällä siitä "parempaa versiota". Ehkä esim. Tom Fordin Soleil Blanc tai Juliette Has a Gunin Vanilla Vibes kestäisi pidempään?
Vierailija kirjoitti:
Tiedättekö Kilianin Fun Things only happen after sunsetin? Sen valmistus on lopetettu, ja mietin, saisiko sitä vielä hamstrattua jostain, vai pitäisikö yrittää löytää jotain vastaavaa. Mun nenään se on aluksi vahvan vihreä, mustaherukka ja litsi erottuu selkeästi, ja pohjalla on ihana myski (tässä on kai mun inhoamaa patsuliakin, mutta onneksi en haista sitä tässä). Ruusuakin on, mutta se saisi puolestani erottua voimakkaamminkin. Tää on periaatteessa unisex, mulle kelpaisi vähän naisellisempikin samankaltainen tuoksu.
Olis hauskaa kuulla, mitä mieltä oot Parfums de Marlyn Cassilista tuon "naisellisempana" versiona. Onhan Cassili tosi paljon makeampi ja hedelmäisempi, mutta punaherukka vs. mustaherukka -vaiheessa on minusta silti tiettyä yhtäläisyyttä.
Vihreistä mustaherukka-ruusuista klassikko on tietty Diptyquen L'Ombre dans L'eau, mutta sitä en oo itse testannut, vertautuuko miten.
Vierailija kirjoitti:
Tätä tuoksua löytyy vielä ainakin Sokoksen verkkokaupasta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olis hauskaa kuulla, mitä mieltä oot Parfums de Marlyn Cassilista tuon "naisellisempana" versiona. Onhan Cassili tosi paljon makeampi ja hedelmäisempi, mutta punaherukka vs. mustaherukka -vaiheessa on minusta silti tiettyä yhtäläisyyttä.
Vihreistä mustaherukka-ruusuista klassikko on tietty Diptyquen L'Ombre dans L'eau, mutta sitä en oo itse testannut, vertautuuko miten.
Diptyquen L'Ombre dans L'eau on minulle kirpeä mustaherukanlehden tuoksu. Kevyt ja tuore vihreä, ei muuta. Ruusu jäi kyllä huomaamatta, kun olen sitä ihollani testannut. Mutta täytyy taas kevään korvilla testailla uudelleen, joko alkaa ruusu erottua.
Tä nyt ei oo mikään hieno tuoksu, mutta olen aina tykännyt j. Lo:n glow-tuolsusta
Sen lisäksi guccin Rush on makuuni
Mä suihkutan dödöö fledaan,
suihkutatteko te hajuvesiä fledaan`?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä tuoksua löytyy vielä ainakin Sokoksen verkkokaupasta
Mulla lukee "ei saatavilla verkkokaupasta" kun katson tuon Sokoksen sivuilta 🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm, pitääpä selvittää, saisiko tuosta tilattua näytteen jostain.
Vierailija kirjoitti:
Tä nyt ei oo mikään hieno tuoksu, mutta olen aina tykännyt j. Lo:n glow-tuolsusta
Mäkin oon tykännyt niin paljon Glow'sta että mulla on kaksi pulloa sitä. Nyt on pitkä tauko käytössä kun kerran tässä talvella tuli laitettua liikaa sitä ja se haisi tosi keinotekoiselta ja häiritsevältä. Taisi olla pakkasilma silloin.
Vierailija kirjoitti:
Saksalaisesta nettikaupasta (https://www.easycosmetic.de/) näyttäisi löytyvän vielä kyseistä tuoksua.
Kevät on koittanut, mausteet ja amberit pakattu ja vihreät ja kukkaiset otettu jälleen esiin. Tänään on ensitestissä Beaufort Londonin helpoin tuoksu, kevytgourmand Lignum Vitae, joka on osoittautunut ilahduttavan keveäksi sitruunakeksi-suola-vetiveriksi viileällä merenrantatvistillä. Pitkään aikaan ei ole tehnyt mieli kirjoittaa mistään, mutta tämä saa aikaan toiveikkaan olon.
Vaati toisintosuihkauksen 8 tunnin jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
J.Lo:n Glow on kyllä julkkistuoksujen aatelia. Todella miellyttävä.
Lehden välissä oli Lancome Idole tuoksunäyte ja olen positiivisesti yllättynyt. Ihana, kepeä ja naisellinen tuoksu. Olin ajatellut, että en ostelisi enää uusia tuoksuja mutta tämä jäi kummittelemaan. Tiedätte varmaan tunteen.