Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19276)
Erittäin voimakas, kirsikkainen tuoksu on minusta nimenomaan La Petite Robe Noire EdP.
Mulla on siitä se EdT-versio, siinäkin kirsikka on isossa roolissa, mutta tuoksu on muuten kevyempi, sopii paremmin arkeenkin.
EdP on tosi herkullinen tuoksu mielestäni, mutta se on mun elämääni vähän liian voimakas. Kävisi vain juhlatuoksusta.
Hyvin makea ja shampanjaa sisältävä kirsikkatuoksu on Paris Hiltonin Dazzle. Se on sellainen iloinen, makea julkkistuoksu, jota en itse enää käytä. Hyvin säilyi iholla. Ei maksanut paljon.
Inflaatio jyllää. Se pullo, jonka vielä vähän aikaa sitten ostit 60 eurolla, maksaa nyt tuplat.
viikko sitten ostin Notinolta 30ml Chloe Nomade EDT 38e, on nyt 40,50. On hinnat ollu nousussa koko korona-ajan. Että ehkä 2 vuoden aikana on kaksinkertaistunut kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Thierry Mugler on kuollut :(
No niinpä. 😰Hajuvesu.fi stä vielä jokunen aika sitten löytyi Therryn aikaisia pulloja, mutta sieltä nekin varmaan alkaa olla... Uusi Alien ei ilmeisesti kuitenkaan ole huono? saippuaisemmaksi väittävät.
Angel Muse minua joskus kiinnosti, mutta kun sitä ilman olen tähänkin asti pärjännyt, niin en viitsi kiusata itseäni ostamalla tuoksua, josta ehkä pitäisin toisenkin pullon verran!Siis luuletko että Thierry itse ne tuoksut labrassa sekoittelee? Angel muse on kyllä upea tuoksu, paras Mugler.
Se on kuollut.
thiery näes
Vierailija kirjoitti:
viikko sitten ostin Notinolta 30ml Chloe Nomade EDT 38e, on nyt 40,50. On hinnat ollu nousussa koko korona-ajan. Että ehkä 2 vuoden aikana on kaksinkertaistunut kyllä.
Notinolla heilahtelee hinnat ihan holtittomasti ja ilman logiikkaa. Mä ostin Nomade Edp:n 75 ml n. vuosi sitten 45 eurolla. Ja nyt lähiaikoina saanut 50 ml pulloa aika edullisesti, alle 50 eur. En tiedä mikä hinta juuri tänään, mutta vaihtelee koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Notinolla heilahtelee hinnat ihan holtittomasti ja ilman logiikkaa. Mä ostin Nomade Edp:n 75 ml n. vuosi sitten 45 eurolla. Ja nyt lähiaikoina saanut 50 ml pulloa aika edullisesti, alle 50 eur. En tiedä mikä hinta juuri tänään, mutta vaihtelee koko ajan.
Eli ei ole mikään tasainen nousu ajan mittaan, vaan saattaa yhtäkkiä laskea reilusti tai nousta vielä enemmän. Tätä Notinon hintapolitiikkaa ollaan ihmetelty aiemminkin täällä. Itse olen tehnyt tosi hyviä ostoja sieltä, kun seuraillut suht usein hintojen kehitystä. Esim. Burberry Her Edp 100 ml 51 eur, Muglerin Aura Edp 90 ml 45 eur jne.
Vierailija kirjoitti:
Erittäin voimakas, kirsikkainen tuoksu on minusta nimenomaan La Petite Robe Noire EdP.
Mulla on siitä se EdT-versio, siinäkin kirsikka on isossa roolissa, mutta tuoksu on muuten kevyempi, sopii paremmin arkeenkin.
EdP on tosi herkullinen tuoksu mielestäni, mutta se on mun elämääni vähän liian voimakas. Kävisi vain juhlatuoksusta.
Hyvin makea ja shampanjaa sisältävä kirsikkatuoksu on Paris Hiltonin Dazzle. Se on sellainen iloinen, makea julkkistuoksu, jota en itse enää käytä. Hyvin säilyi iholla. Ei maksanut paljon.
Dazzle ei varsinaisesti sisällä samppanjaa, vaan samppanjaisen vaikutelman, pirskahtelevuuden. Se on ihana hetken, mutta sitten vanilja puskee esiin ja vain yltyy päivän mittaan. Lopulta sitä on aivan uuvuksissa tukahduttavasta vaniljasta. Dazzlen vanilja on aivan erilainen kuin Jil Sanderin Stylen vihreä raaka viidakkovanilja.
Paksun vaniljan ystäville suosittelen suorilta, muiden kannattaa vähintään testata ennen ostamista.
Ostin upean tuoksun tänään, Lushin Lust! Indolinen jasmiinituoksu, jasmiini on hyvin eläimellinen, maanläheinen, raaka. Mutta ahh, niin koukuttava ja viettelevä. Iholla se lämpenee ja pehmenee hieman. Tuoksu on tosi vahva ja pari suihkausta on maksimi. Suosittelen todella lämpimästi kaikille jasmiinista pitäville. Kävin Lushin liikkeestä ostamassa, ja siellä oli myös muita uusia, mielenkiintoisia tuoksuja, kuten Cocktail. Muiden nimiä en valitettavasti muista.
Kävin myös Stockalla tuoksuttelemassa liudan uutuuksia. Suihkin vain paperitestereille, ja arviot perustuvat siihen. Iholle kokeiltuna voi olla ihan eri fiilis.
Armani Si Passione Eclat-- Pettymys, aika mitäänsanomaton. Alussa ruusun tuoksu joka katoaa nopeasti. Sen jälkeen sekavaa hedelmien ja ja marjojen tuoksua. En saanut tästä tuoksusta mitään kiinni oikein. Oli myös jotenkin mieto. Verrattuna viime vuoden Si Intenseen, joka oli ihan wow-elämys siirappisen ja ambraisen tummien marjojen tuoksun takia, tämä uusi oli vain tylsä.
Boss Alive (en muista nimeä, uusi flanker, punainen neste)-- Tämä oli kuin mikä tahansa hedelmäinen kesätuoksu, hyvin geneerinen. Ei sinänsä valittamista, täyttää genrensä vaatimukset hyvin jos haluaa sellaisen kesäksi. Itse tykkään kuitenkin että olisi jokin twist perushedelmäisyyden lisäksi. Vaikka jotain valkoisia kukkia, kuten tiare.
Black Opium Illicit Green--Ei hirveästi eroa alkuperäisestä. Muistuttaa ehkä vähän aiempaa flankeria Black Opium Neonia. Mutta esim. viikunaa en tässä havainnut, enkä yhtään mitään vihreyttä, jolla on markkinoitu tätä. Hyvä tuoksu, jos ei omista jo alkuperäistä versiota.
Chloe Nomade Naturelle -- En pitänyt, alkuperäinen vie voiton. Tässä oli jotain terävää, ei ollut ainakaan gourmand, jollaisena sitä ehkä markkinoitu.
Valentino Born in Roma Coral Fantasy -- Tässä kiinnosti se kiivinuotti, ja kieltämättä se tuoksui kivasti ja omaperäisesti. Muutoin aika perus hedelmäinen tuoksu, mutta tuon kiivinuotin takua voisi jopa harkita hankkimista, jos on tarvetta kesän hedelmätuoksulle.
DKNY -- Be Delicious Guava.. Tämä oli niin puhdas, hedelmäinen, aito, pirskahteleva guavan tuoksu kuin vain kuvitella saattaa. Mitään muuta vivahdetta tuoksussa ei ollut. Jos tykkää guavasta ja haluaa guavatuoksun niin täydellinen valinta. Minä taidan pysyä Muglerin Angel Muse Edt:ssä, jossa guava on yhdistetty muihin nuotteihin mm. patsuliin, ja tuoksussa on monta kerrosta ja se muuttuu koko ajan.
Lancome La Nuit Tresor Intense -- Tähän ihastuin! Alkuperäisen La Nuit Tresorin vivahteet, mutta lisäksi aivan huumaava tumman kirsikan tuoksu. Vaikutti myös vahvalta ja voisi kuvitella kestävän iholla. Tämä menee ostoslistalle.
Nina Ricci Nina Soleil -- Ihan ok kesäinen tuoksu, tässä on varmaankin nuotti "solar notes" mitä sitten tarkoittaakin. Tässä oli jotain aurinkoista, lämmintä ja vaniljaa. Ei tehnyt suurempaa vaikutusta. Mutta tuoksuttelin ensimmäisen kerran Nina Riccin Bellaa, ja se oli ihana. Siinä tuoksuu raparperi voimakkaasti yhdistettynä johonkin makeaan. Tämän voisin hankkia, omaperäinen tuoksu.
Tässä tosiaan arviot testitikuilta, voi olla että iholle suihkutettuna olisi mielipiteet osasta toisenlaisia, kun monet tuoksut avautuvat ja kehittyvät vasta iholla. Ehkä testasn vielä myöhemmin ihollekin.
Ostin kuitenkin yhden tuoksun Stockalta, Juniper Lanen Moon Flower. Tämä on joku luonnonkosmetiikkamerkki ja tuoksut ovat vegaanisia. Oli suht edullinenkin n. 21 eur 50 ml pullo. Näitä oli 4 eri tuoksua, mutta tämä oli eniten mieleeni.
Alkutuoksussa on kirsikkaa ja vadelmaa, keskellä orvokkia ja ruusua, ja sydäntuoksussa manteleita, karamellia, tonkapapua ja santelipuuta. Aivan ihana, tässä tuoksuu sokeroidut mantelit, on vähän puuterisuutta, on makeutta, myös kirsikka tuoksuu.
Tuoksu ei ole kovin voimakas, luulen ettei hirveän kestäväkään. On vaan niin hyvä, että mielellään suihkii vaikka muutamia kertoja päivässä. Bongasin nämä alun perin Stockan verkkokaupasta, ja ajattelin käydä testailemassa. Toinen kiinnostava oli Amber Mood, jossa on ambran lisäksi mm. kookosta, kanelia ja neilikkaa.
Aromatin paketti saapui. Tänään testailussa Gresin Cabochard.
Alku on pelottava pistävyydessään ja voimakkuudessaan. Aldehydit, jotain vihertävää ja kieltämättä mieleen tulee kissanpissakin. Jonkin ajan kuluttua nahkainen ja saippuainen fiilis ja sen jälkeen hitunen lämpöä, ehkä santelipuu? Onpa hyvä tuoksu. Ihmettelen, miten tätä saa Notinosta 100 ml hintaan 25,90 €.
Tästä tulee voimakkaat muistot äidin hajuvesistä 1980-luvulta. Meillä ei ollut kauheasti rahaa, mutta näin jälkikäteen olen tajunnut, että äidillä oli silti kalliita ja hyviä tuoksuja. Harmi, että hän ei elä enää, enkä voi kysellä tarkemmin, mitä hänen suosikkinsa olivat ja mikä merkitys tuoksuilla hänelle oli.
Minäkin kävin eilen Stokkalla testailemassa. Toiseen ranteeseen Elixir des Merveilles by Hermès eli oranssi pullo, edp, ja toiseen L'Ombre Des Merveilles Hermès, sininen pullo, edp.
Ensinmainittu on miellyttävän rusinainen ja ambrainen, nautinnollinen ja kiireetön tuoksu. Jälkimmäinen on lähes samanlainen, mutta raikkautta ja häiritsevyyttä tuo hammastahnamainen piparminttu, jota ei virallisesti nuoteissa ole. Ihollapa vaan on.
Tuoksulapulle otin La Belle Le Parfumin. Ainakin lapulla hyvin geneerinen tavaratalotuoksu. Vaniljaa on alusta loppuun, lisäksi jokin hedelmä ja valkoinen kukka, Fragrantican mukaan päärynä ja jasmiini. En ymmärrä, miksi tämä on saanut niin korkean sijan Fragrantican vuoden tuoksu -yleisöäänestyksessä. Kestävä tämä ainakin on, tuoksu on lapulla edelleen yhtä voimakas kuin eilen, entisestään vain täyteläistynyt, kun päärynä on kadonnut.
Vierailija kirjoitti:
Alku on pelottava pistävyydessään ja voimakkuudessaan. Aldehydit, jotain vihertävää ja kieltämättä mieleen tulee kissanpissakin. Jonkin ajan kuluttua nahkainen ja saippuainen fiilis ja sen jälkeen hitunen lämpöä, ehkä santelipuu? Onpa hyvä tuoksu. Ihmettelen, miten tätä saa Notinosta 100 ml hintaan 25,90 €.
Tästä tulee voimakkaat muistot äidin hajuvesistä 1980-luvulta. Meillä ei ollut kauheasti rahaa, mutta näin jälkikäteen olen tajunnut, että äidillä oli silti kalliita ja hyviä tuoksuja. Harmi, että hän ei elä enää, enkä voi kysellä tarkemmin, mitä hänen suosikkinsa olivat ja mikä merkitys tuoksuilla hänelle oli.
Cabochard on ostos, jota ei tarvitse katua! Onko sinulla muita klassisia chyprejä?
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen kokeilemaan myös Cabochard Cherietä, siihen yhdistetty vähän puuterisuutta ja on keveämpi, mutta Cabochardin dna kuitenkin. Ja tässä on yksi parhaiten toteutetuista nahan tuoksuista parfyymeissä. Tämä on samaan aikaan kepeän tyttömäinen sekä voimakas, ja jotain chanelmaista tässä myös on. Ei voisi uskoa näin edulliseksi tuoksuksi.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin kävin eilen Stokkalla testailemassa. Toiseen ranteeseen Elixir des Merveilles by Hermès eli oranssi pullo, edp, ja toiseen L'Ombre Des Merveilles Hermès, sininen pullo, edp.
Ensinmainittu on miellyttävän rusinainen ja ambrainen, nautinnollinen ja kiireetön tuoksu. Jälkimmäinen on lähes samanlainen, mutta raikkautta ja häiritsevyyttä tuo hammastahnamainen piparminttu, jota ei virallisesti nuoteissa ole. Ihollapa vaan on.
Tuoksulapulle otin La Belle Le Parfumin. Ainakin lapulla hyvin geneerinen tavaratalotuoksu. Vaniljaa on alusta loppuun, lisäksi jokin hedelmä ja valkoinen kukka, Fragrantican mukaan päärynä ja jasmiini. En ymmärrä, miksi tämä on saanut niin korkean sijan Fragrantican vuoden tuoksu -yleisöäänestyksessä. Kestävä tämä ainakin on, tuoksu on lapulla edelleen yhtä voimakas kuin eilen, entisestään vain täyteläistynyt, kun päärynä on kadonnut.
Minäkään en saanut La Bellestä mitään irti ja ihmettelen suosiota. Minulla on parin millin näyte ja siinä ihan tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkään en saanut La Bellestä mitään irti ja ihmettelen suosiota. Minulla on parin millin näyte ja siinä ihan tarpeeksi.
Ehkä vanilja-asiantuntijat osaisivat valottaa paremmin. Ehkä tämä on laadukas ja erityisen kestävä vanilja?
Minä en vielä testannut iholle. Aion kyllä tehdä sen.
Miksiköhän toisena päivänä joku tuoksu ihastuttaa ja aiheuttaa ostospäätöksen, sitten kun tuote on tullut, se tuntuukin melko vieraalta. Esim. Oscar de la Rentan Oscar edt on tällainen. Ei ole tuote pahentunut/feikki, kun Sokoksella kävin tarkistamassa, millainen tuoksu on, niin samanlainen se oli kuin tilaamani (ja Sokoksella alun perin testasin tuoksua). Pitää varmaan pikkuhiljaa totutella ja "ajaa tuoksua sisään", ehkä saan siitä vielä samanlaisen tuntemuksen kuin aiemmin.
Jotkut tuoksut ovat selkeästi syys- ja talvituoksuja, esimerkiksi Poeme: kesällä en pidä siitä, liian pesuainemainen, talvella se on ihana. Se on varmaan hankintalistallani tänä vuonna ainakin.
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän toisena päivänä joku tuoksu ihastuttaa ja aiheuttaa ostospäätöksen, sitten kun tuote on tullut, se tuntuukin melko vieraalta. Esim. Oscar de la Rentan Oscar edt on tällainen. Ei ole tuote pahentunut/feikki, kun Sokoksella kävin tarkistamassa, millainen tuoksu on, niin samanlainen se oli kuin tilaamani (ja Sokoksella alun perin testasin tuoksua). Pitää varmaan pikkuhiljaa totutella ja "ajaa tuoksua sisään", ehkä saan siitä vielä samanlaisen tuntemuksen kuin aiemmin.
Jotkut tuoksut ovat selkeästi syys- ja talvituoksuja, esimerkiksi Poeme: kesällä en pidä siitä, liian pesuainemainen, talvella se on ihana. Se on varmaan hankintalistallani tänä vuonna ainakin.
Sää vaikuttaa tosi paljon! Vähän aika sitten löysin kätköistäni Joop Femmen ja suihkautin sitä ylleni. Miten ihana tuoksu se olikaan! Hieman kulmikas, persoonallinen, täysi kasarituoksu! Olin ekstaasissa koko päivän, ja ihmettelin, miksi olen unohtanut tuoksun laatikon perukoille.
No, muutaman päivän päästä halusin laittaa sitä taas, koska olin luvannut itselleni käyttää sitä useammin. Suihkautin pari kertaa oikein kunnolla. Melko pian huomasin, että tuli laitettua liikaa, eikä tuoksu edes sovi päivän säätilaan. Oli tosi vaikea olla itseni kanssa loppupäivä, yritin sietää mutta lopulta oli vaihdettava vaatteita. Liian voimakas, tukehduttava, kasari, aivan mahdoton.
Joka päivälle on oma tuoksunsa. Se vain pitää valita vaistonvaraisesti ja pullon suihkupäätä nuuhkien, mikä sopii juuri tämän päivän lämpötilaan ja kosteuteen ja omaan fiilikseen. Näin sen itselleni selitän ja siinäpä hyvä syy olla paljon erilaisia tuoksuja varastossa...
Ihastuin tuohon uuteen Lancomen La tresor la nuit intenseen niin että tilasin sen Notinosta.
Juu, ne Perttulan sivut ovat oikea huonon maun temppeli... ei tee edes mieli kokeilla tuoksuja, vaikka saattaisiva olla ihan hyviäkin.