Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19276)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut josk us tuo Cerruti 1881. Ei sopinut ollenkaan iholleni. Oli jotenkin pistävän voimakas, en löytänyt pehmeyttä lainkaan. Oikeastaan en löytänyt mitään ideaa miltä sen olisi pitänyt tuoksua. Ei ollut kukkainen, ei puuterinen, ei itämainen.
On jo kauan aikaa, oli sellainen pyöreän mallinen pullo.Minulla tuosta ysärituoksusta tullut esiin puuterinen jasmiini, orvokki ja iiris. Pohjatuoksussa kevyt vanilja ja laadukas puuterimainen puu, myski ei lyö liikaa läpi. Elleivät ole menneet muuttamaan sitä 2000-2010 ajoilta?
Minä ostin tuon Cerrutin jo paljon ennen 2000-aikaa, oliskohan ollut 90-lukua. Oli uskoakseni ihan niitä alkuperäisiä tuoksuja, en muista oliko edp.
Olisikohan ollut tuo kamomilla joka siinä tuli liikaa minun nenääni. En siis minäkään tykkää kamomillan tuoksusta.
Rive Gauche on myös samantyyppinen minun ihollani. Jotkut löytävät siitäkin hyvää tuoksua. Minun nenääni se on outo hajuvedeksi, ei siis tuoksu hyvälle kuten hajuveden kuuluu.
Harrastuksen hintalappu on pienentynyt. Kun pulloja on kasaantunut sen verran, ettei niitä millään ehdi suihkia loppuun elämänsä aikana, olen alkanut tilailla lähinnä vintage-minejä. Vain täysinäisiä, mielellään boksiensa kanssa ja luotettaviksi arvioiduilta keräilijöiltä. Niistä sitten kaatelen matkasuihkuttimiin ja tiivistän liitoskohdan Parafilmillä haihtumisen ehkäisemiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Joitakin vuosia sitten Pariisin Lafayetissa tai Printempsissa valikoin tuoksua. Myyjätär opasti, että L'Heure Bleue on vaalean naisen tuoksu. Olikohan tämä vain yksittäinen mielipide vai onko laajemmalti tunnettu "totuus"? Onko palstan asiantuntijoilla tietoa asiasta?
Eiköhän olennaisempaa ole se, tykkäätkö itse tuoksusta. Jos tykkäät, käytä. Ihan sama vaikka olisi "tarkoitettu" miehille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi ei :( Sairastin koronan viikonloppuna ja nyt yhtäkkiä huomasin, että mun hajuaisti on enää varmaan 10% normaalista :( Mun, joka rakastan hajuja ja tuoksuja :(
Erikoista, olen käsittänyt että Delta-variantissa ja näissä uusimmissa ei enää ole oireena hajuaistin menetystä. Nyt on yhtäkkiä ketjuun tullut ainakin kaksi "ihan juuri" koronan saanutta, joilla "hajuaisti mennyt". Ehkä teillä on vain nuha tukkinut röörit, antaa ajan kulua ja sieltä se taas palaa.
Hajuaistin menettäminen ei nimittäin ole "vain" ikävä hajustejuttu. Jos hajuaisti puuttuu, makuaisti kärsii pahasti. Ruokailun ja syömisen nautinnosta suuri osa on itse asiassa hajua, eikä vain makua.
Hajuaisti myös varoittaa esim. pilaantuneesta ruuasta, myrkyistä, savusta, kaasusta jne. Kyllä se on hyvä säilyttää.
Itse olen sairastanut kolme eri varianttia: alphan, deltan ja omikronin. Millään kerralla ei mennyt hajuaisti eikä nenä ollut edes tukossa. Virukseen reagoiminen on siis hyvin yksilöllistä. Muistaakseni alphan ja delta kohdallakin hajuaistin menettäminen ei ollut yleisimpiä oireita, ehkä noin 20 % oireellisista tartunnan saaneista menetti hajuaistinsa vähäksi aikaa. Jos hajuaisti menee, niin se saattaa olla pois useita viikkoja, ja palautua sitten aika hitaasti.
Myös makuaisti aivan itsenäisenä aistina voi mennä. Ystäväni ei maistanut koronaan sairastuttuaan, saiko kielelleen sokeria vai suolaa. Ja se pitäisi erottaa, vaikka hajuaisti olisikin mennyt.
En tiedä omaa varianttiani, mutta sama hajuaistin menetys tuli myös työkaverille joka sairastui mun kans samaan aikaan. Ei oo edes nuhaa mikä asian selittäisi. Aamulla hajuaisti toimi, ja sit se ei enää toiminutkaan. Oon nuuskinut mun eteerisiä öljypulloja ja ainoat joista saan jotain tuoksahduksia on piparminttu ja appelsiini. Kaikki muu on pelkkää tyhjää. Ei tuoksu parfyymit eikä muut hajusteet. :(
Luin jostain keskustelusta jonkun vinkin, jolla palautti koronan jälkeen täysin kadonneen hajuaistin. Hän oli puristanut puolikkaasta sipulista mehun, ja laittanut sitä kumpaankin sieraimeen ja antanut vaikuttaa muutaman minuutin. Oli tätä toistanut 3 päivänä peräkkäin, jonka jälkeen hajuaisti oli palannut täydellisesti.
En todellakaan suosittele tätä, ainoastaan siis luin jonkun muun kokemuksen ja ajattelin mainita. Kannattaa ottaa kunnolla selvää tästä metodista jos kokeilee. Itse varmaan olisin tuoksuharrastajana niin paniikissa, että kokeilisin kaikki keinot
Onko kokemuksia Maura Mercierin tuoksuista? Näyttää viime aikoina tulleen nettikauppoihin joitain gourmand-sarjan tuoksuja. Lähinnä kiinnostaa niiden kesto ja ovatko kuinka "aidon" tuoksuisia vai esanssisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suositelkaa 55v naiselle kivaa tuoksua, pehmeyttä toivon, ehkä puuterisuutta, ei itämaistä eikä sitrus.
Kokeilepa Narciso Rodriguezin tuoksusarjaa, etenkin valkoinen kuutiopullo, miksei muutkin voisi sopia.
Pidätkö kukkaistuoksuista?
Täältä myös ääni Narcison tuoksuille. Itselläni on For Her edt, Narciso Rouge edp ja Poudree edp.
Todellakin naisellisia ja hyvin pysyviä. Yksi suihkaus riittää ns. toimistokäyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Testasin Lancome La Nuit Tresor Intensen, oli hyvä yllätys. Makea ja vahva, jossa kirsikkaa.
Olisin halunnut testata Valentinon Donnan uusimman, mutta sitä ei ollut kaupoissa. Onko kukaan nähnyt ja testannut?
Guerlainin La petit robe -tuoksut eivät ole olleet ollenkaan mieluisia.
Ei mustakaan. Olin yllättynyt, että vouhkattu La Petite Robe Noire haisi vain cocktail-kirsikalle.
En pitänyt lainkaan näistä "mekkotuoksuista", mutta jos tuo Noire-versio on cocktail-kirsikka, niin sehän sopisi tällaiselle kirsikkafanille kuin .. tuoksumolekyyli nenään. Pitääpä testata!
”Noire-versio”? Sehän on se alkuperäinen tuoksu, La Petite Robe Noire.
Apua, oikeasti? :D Ei siinä ole kirsikkaa yhtään, tai ainakaan sitä marjaa, kukka ehkä. Olen testannut sen silloin aikoinaan kun tuli markkinoille ja muistelin, että nimi olisi ollut "le petite robe".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Testasin Lancome La Nuit Tresor Intensen, oli hyvä yllätys. Makea ja vahva, jossa kirsikkaa.
Olisin halunnut testata Valentinon Donnan uusimman, mutta sitä ei ollut kaupoissa. Onko kukaan nähnyt ja testannut?
Ei mustakaan. Olin yllättynyt, että vouhkattu La Petite Robe Noire haisi vain cocktail-kirsikalle.
En pitänyt lainkaan näistä "mekkotuoksuista", mutta jos tuo Noire-versio on cocktail-kirsikka, niin sehän sopisi tällaiselle kirsikkafanille kuin .. tuoksumolekyyli nenään. Pitääpä testata!
Apua, oikeasti? :D Ei siinä ole kirsikkaa yhtään, tai ainakaan sitä marjaa, kukka ehkä. Olen testannut sen silloin aikoinaan kun tuli markkinoille ja muistelin, että nimi olisi ollut "le petite robe".
Ja tietysti, LA petit robe.. kävin tarkistamassa Fragranticasta ja nuoteissa ei ole häivähdystäkään kirsikoista, edes cocktail-kirsikoista.
Sen sijaan siellä on eräs suurimmista tuoksuinhokeistani: anis. En ihmettele, miksi inhosin tätä ensi testauksesta lähtien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi ei :( Sairastin koronan viikonloppuna ja nyt yhtäkkiä huomasin, että mun hajuaisti on enää varmaan 10% normaalista :( Mun, joka rakastan hajuja ja tuoksuja :(
Erikoista, olen käsittänyt että Delta-variantissa ja näissä uusimmissa ei enää ole oireena hajuaistin menetystä. Nyt on yhtäkkiä ketjuun tullut ainakin kaksi "ihan juuri" koronan saanutta, joilla "hajuaisti mennyt". Ehkä teillä on vain nuha tukkinut röörit, antaa ajan kulua ja sieltä se taas palaa.
Hajuaistin menettäminen ei nimittäin ole "vain" ikävä hajustejuttu. Jos hajuaisti puuttuu, makuaisti kärsii pahasti. Ruokailun ja syömisen nautinnosta suuri osa on itse asiassa hajua, eikä vain makua.
Hajuaisti myös varoittaa esim. pilaantuneesta ruuasta, myrkyistä, savusta, kaasusta jne. Kyllä se on hyvä säilyttää.
Itse olen sairastanut kolme eri varianttia: alphan, deltan ja omikronin. Millään kerralla ei mennyt hajuaisti eikä nenä ollut edes tukossa.
Koronavirus vaikuttaa hajuhermoon. Siksi hajuaisti häviää.
Tukkoisuus tai nuha ei liity asiaan.
Koronan myötä olen huomannut aukon suomen kielessä. Sokea ei näe, kuuro ei kuule, mutta meillä ei ole sanaa ihmiselle tai muulle eläimelle joka ei haista. Tai maista.
Vierailija kirjoitti:
Joitakin vuosia sitten Pariisin Lafayetissa tai Printempsissa valikoin tuoksua. Myyjätär opasti, että L'Heure Bleue on vaalean naisen tuoksu. Olikohan tämä vain yksittäinen mielipide vai onko laajemmalti tunnettu "totuus"? Onko palstan asiantuntijoilla tietoa asiasta?
Yksittäinen myyjän mielipide. Joillain ihmisillä on tiettyjä periaatteita tyyliin vaaleat naiset tuoksuvat kevyesti ja kukkasille, tummat ovat tulisia ja tuoksuvat raskaille "tummille" tuoksuille. Vähän sama asia kuin ennen se, että kesällä sai käyttää valkeaa vaatteissa ja talvella ei.
Sellaiset säännöt joutavat roskiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen sairastanut kolme eri varianttia: alphan, deltan ja omikronin. Millään kerralla ei mennyt hajuaisti eikä nenä ollut edes tukossa.
Koronavirus vaikuttaa hajuhermoon. Siksi hajuaisti häviää.
Tukkoisuus tai nuha ei liity asiaan.Koronan myötä olen huomannut aukon suomen kielessä. Sokea ei näe, kuuro ei kuule, mutta meillä ei ole sanaa ihmiselle tai muulle eläimelle joka ei haista. Tai maista.
Mielenkiintoista. Tuntoaistillekin on oma sana: tunnoton. Tässä olisi juttuideaa johonkin lehteen. Tarvitsemme näille sanat!
Jos ei maista, on varmaan sitten mauton...
Tämä vain näin illan piristykseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tietysti, LA petit robe.. kävin tarkistamassa Fragranticasta ja nuoteissa ei ole häivähdystäkään kirsikoista, edes cocktail-kirsikoista.
Sen sijaan siellä on eräs suurimmista tuoksuinhokeistani: anis. En ihmettele, miksi inhosin tätä ensi testauksesta lähtien.
Kyllä siinä kirsikkaa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä kyllä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä kyllä ole.
Esim. Fragranticassa ja Basenotesissa sekä Guerlainin sivuilla mainitaan nuoteissa kirsikka. Eri asia on sitten se, haistatko sinä sitä.
Coco Chanel mademoiselle
Minois of Paris Eau de toilette
Bonpoint Eau de toilette
Ja Chanelin hajut yleisesti ottaen
Vierailija kirjoitti:
Onko kokemuksia Maura Mercierin tuoksuista? Näyttää viime aikoina tulleen nettikauppoihin joitain gourmand-sarjan tuoksuja. Lähinnä kiinnostaa niiden kesto ja ovatko kuinka "aidon" tuoksuisia vai esanssisia.
Siis Laura eikä Maura, hyvä minä. 🤪
Vierailija kirjoitti:
Onko joku huomannut saman ilmiön: käyn tuoksuttamassa jotain hajuvettä kaupassa, haistelen rannettani loppupäivän ja ihastun ikihyviksi. Ostan pullon ja tuoksu onkin vähän erilainen. Minulle on käynyt näin 3 kertaa ja joka kerta olen käynyt tuoksuttamassa Stokkalla. Mistähän tämä johtuu? Joka kerta homma on mennyt siihen, että tuoksu uudessa pullossa on eronnut sen verran siitä testatusta, ettei se olekaan ollut mieleeni (olen tuoksukranttuilija) ja olen myynyt hajuveden pois.
Nyt kävi taas näin. Kävin testaamassa Armanin Terra di Gioiaa ja olin aivan hurmiossa koko päivän tuosta tuoksusta. Tänään kävin ostamassa pullon ja oli suorastaan pettymys: pistävämpi tuoksu, vaikka tuttu onkin. Onko tässä nyt joku juttu, pitäisikö hajuvesipullon antaa jotenkin "hengittää" avaamisen jälkeen vai mistä tuo voi johtua? Aina ei hajuvesiostosten kanssa käy näin mutta muutaman kerran.
Muutaman kerran joo. Yksi oli tämä sama Terra. Haistelin ja laitoin ranteeseen ja että oli hyvä tuoksu. Ostin sen mukaan ja ei ollenkaan tuoksu samalta. Kaupassahan ne ovat onesti tietyssä lämpötilassa ja jopa valojen alla. Niitä availlaan useammin. Jostakin lukenut muiden mietteitä että kannattaa pari vkoa antaa ns tasaantua kun hankittu.
Toisaalta ymmärrän eron kaupan testerin ja juuri hankitun välillä.. kaikkien tuoksujen kanssa tätä en ole huomannut, vain joidenkin