Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19284)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tuoksu käytössä juuri nyt? Kuka uskaltaa kertoa omansa?
Vanha kunnon Red Door.
Luulin ensin, että ovat pilanneet sen siitä mitä se ennen oli, mutta kyllä se muuntuu oikeanlaiseksi lopulta, vähän viiveellä vaan. Ennen tuoksui heti siltä mikä nyt vie aikaa. Kestää leikiten seuraavaan päivään, hyvin kestävä. Ja hyvin viehättävä, makea ja naisellinen, mutta ei nykypäivän tavalla.
Huh! Toivottavasti annostelu on kohdallaan.
Kuinka niin?
Se oli joku jonka mielestä hajuvesi ei saa tuoksua.
Toki saa. On kuitenkin eri asia tuoksua kevyesti miellyttävältä kuin lemuta tunkkaiselta mummolta. Red Doorin kanssa on oltava varovainen.
Maison Margielasta olen kokeillut Beach Walkia ja Springtime in the Parkia. Beach Walk on merisuolainen, hieman tympeä tuoksu minulla. Tuo kyllä mieleen biitsin, simpukankuoret ja hiekan :)
Springtime in the Park tuo mieleen jonkun hiussuihkeen, Pantenen tms. Minulla se oli aika kemiallinen tuoksu, en oikein välitä siitäkään.
Saryh kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanha kunnon Red Door.
Luulin ensin, että ovat pilanneet sen siitä mitä se ennen oli, mutta kyllä se muuntuu oikeanlaiseksi lopulta, vähän viiveellä vaan. Ennen tuoksui heti siltä mikä nyt vie aikaa. Kestää leikiten seuraavaan päivään, hyvin kestävä. Ja hyvin viehättävä, makea ja naisellinen, mutta ei nykypäivän tavalla.
Red Door, mikä ihana tuoksu, aina vain. Ensimmäisen pulloni sain joskus 90-luvulla, lähes koko ajan kuulunut tuoksuvalikoimiini. En varmaan luovu siitä koskaan..
Minä sain tuosta elämäni ensimmäisen migreenikohtauksen joka kesti puoli vuorokautta, työkaveri vähän annosteli Ardenin Red Dooria niskaansa :o
Toinen hyvin vahva sen ajan tuoksu eli Elizabeth Taylorin White Diamonds ei sen sijaan aiheuttanut minulle mitään oireita, se ei ollut yhtä pistävä, siinä oli silti jotain tasapainoisempaa ja pehmeää niiden ainesosien suhteen. Se ei koskaan aiheuttanut migreeniä.
Vierailija kirjoitti:
Kesän kaipuussa täällä pakkasen keskellä ja etätöissä kaivoin esiin Diorin 'J'Adore In Joy' -tuoksun, joka ei mielestäni muistuta juuri yhtään niitä muita "tusina"-J'Adoreja. Kuin istuisi rannalla syömässä oikein mehevää kypsää persikkaa, hedelmäisyys sekoittuu meren rannan puhtaan suolaisen ilman tuoksuun jota In Joy -versio myös sisältää. Taustalta tulee kevyt kukkainen tuoksahdus muttei liian hallitsevana (neroli).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on nyt kokeilussa⁸ Juliette has a gun-merkin discovery set. Onko kukaan muu kokeillut tätä merkkiä? Taustalla Romano Ricci, Nina Riccin jälkeläinen.
Ulkomailla hajuvesikaupassa myyjä suositteli kokeilemaan tän merkin Musv invisibleä, kun ensin tutkin Narciso Rodriguezin Pure muscia. Tykästyin kovasti tähän Juliette has a guniin mutta oli aika kallis enkä ollut ihan täysin varma onko tuoksu tyyliseni, joten otin ensin näytepakkauksen ja nyt onkin aika monta kokeiltavana.
Mulla on JHAG discovery set ja mun suosikkeja ovat Moscow Mole, Lady Vengeance, Mmmm. Ostin näytteen perusteella Moon Dancen koko pullon ja tuoksu olikin minulle ihan liian intensiivinen ja myin pullon pois. Lipstick Fever on tosiaan huulipunamainen tuoksu, mulle ihan ok, naisellinen ja vähän "tuhma" :)
Mua kiinnostaisi Acqua di Parma...
Mulle Lady Vengeance, Mmmm..., Vanilla vibes ja Lipstick fever oli jotenkin liian tuhteja tai imeliä tuoksuja. Osa mun discovery setistä taisi muutenkin olla vähän eri tuoksuja (tota Moscow mulea ei ollut siinä mut tuoksutin sitä kaupassa!) Musc invinsiblen lisäksi tykkäsin eniten Lili Fantasysta joka taitaa olla niiden uutuus :)
Olen testannut JHAG 'Mmmm' sekä 'Vanilla Vibes'. Molemmista jäi puuttumaan jotain 10 minuutin jälkeen, ihan kuin ne olisivat jääneet valmistajalta jotenkin kesken. Mmmm avautui kevyemmällä Hypnotic Poisonmaisella fiiliksellä mutta muuttui mantelin sijasta muovailuvahan hajuiseksi, jonka jälkeen katosi iholta.
Vanilla Vibes oli ensin kiva, kevyen vaniljaorkideainen jota säesti tonka ja pieni vaalea myskin sävy, mutta yllättäen se muuttui ruohoiseksi ja tynnyrissä monta päivää seisseen sadeveden hajuiseksi jonka jälkeen katosi. En haistanut siinä merisuolaa, se jäi ihmetyttämään koska sen olisi pitänyt olla ensituoksuna.
Te jotka ette ole varsinaisten ruusutuoksujen ystäviä, kuten en minäkään, mutta kyselisin että oletteko silti löytäneet jonkin hyvän, erilaisen ruusutuoksun tai ruusupainotteisen tuoksun johon olettekin yllättäen ihastuneet?
Esimerkiksi Jo Malonen 'Red Roses' on minulle aivan liian pistävä ruusumainen sotku. Samoin ruusumaiset kasvosuihkeet muistuttaa lähinnä jotain maljakkovettä jossa ruusukimppu seissyt viikon.
Ratsastaako muuten tuo Tom Ford nykyään lähinnä erikoisilla tuoksuslanginimillä eikä laadulla?
F* c king Fabulous nyt kertonee suorasanaisesti, mutta esim. Lost Cherry tarkoittaa menetettyä neitsyyttä eli "losin' your cherry", Rose Prick on ruusuinen m u l kk u, Bitter Peach on katkera p * r s e jne.
t: Jenkeissä aiemmin jonkin aikaa asunut
Oletteko onnistuneet löytämään hyviä kopioita sellaisista tuoksuista joiden valmistus on lopetettu?
Kiinnostaisi tietää mistä sellaisia saisi.
Yksi kaikkien aikojen suosikeistani on Cacharelin Gloria, joka oli markkinoilla 2000-luvun alussa. Pulloja liikkuu yhä eBayssa yms, mutta niistä joutuu pulittamaan >100€. Haluaisin kovasti löytää hyvän kopion.
Kysymys kirjoitti:
Te jotka ette ole varsinaisten ruusutuoksujen ystäviä, kuten en minäkään, mutta kyselisin että oletteko silti löytäneet jonkin hyvän, erilaisen ruusutuoksun tai ruusupainotteisen tuoksun johon olettekin yllättäen ihastuneet?
Esimerkiksi Jo Malonen 'Red Roses' on minulle aivan liian pistävä ruusumainen sotku. Samoin ruusumaiset kasvosuihkeet muistuttaa lähinnä jotain maljakkovettä jossa ruusukimppu seissyt viikon.
Mulle Narciso Rodriguezin Narciso For Her EDP on ollut tuollainen, mutta silloin pitää kyllä tykätä myös Narciso-myskistä. Fleur Musc oli mulle sitten jo liian ruusuinen. Maison Lancomen Pivoines Printemps on ihastuttava pioni-ruusutuoksu, mutta ei taida enää olla saatavilla. Ihan hirveästi en muita tykkäämiäni ruusutuoksuja muista, niin vähän mulla on niitä ollut. Ai niin, Jo Malonen Rose & Magnolia, pippurinen talviruusu, joka saa magnoliasta kivasti taustatukea. Mulla on siitä minipullo JM:n jouluboksissa ja olen käyttänyt sitä aika usein tässä vuodenvaihteen molemmin puolin. Mahdollinen uusi ruusutuoksu voisi mulle olla Tiffany&Co:n Rose Gold. Pullosta haistellen se on ihan jees, mutta pitää testata paremmin ennen kuin uskaltaa ostaa.
Kolmannen rokotuksen SOTD on Aerinin Amber Musk. Jatkoin sarjaa, sillä edelliset rokotukset menivät Aerinin Lilac Pathillä toukokuussa ja Hibiscus Palmilla elokuussa. Amber Muskia minulla on vain 7,5 ml:n matkakoko, toinen sellainen nyt menossa. Nuo kaksi muuta ovat 50 ml:n pulloja.
Kysymys kirjoitti:
Armani Prive` Rose d’Arabie on maltillisesti annosteltuna upea ruusutuoksu. Tästä tulee sellainen varakkaan vaikutelma.
Vierailija kirjoitti:
Kysymys kirjoitti:
Armani Prive` Rose d’Arabie on maltillisesti annosteltuna upea ruusutuoksu. Tästä tulee sellainen varakkaan vaikutelma.
Sama lisää vielä, että saa ollakin varakas. 180€/50ml. Auts. Itsellä valitettavasti vain näyte.
Kysymys kirjoitti:
Mulle sellainen on Etat Libre d'Orangen Eau de Protection (Rossy de Palma). Siinä ruusun kaverina on metallinen pelargoni ja tumma kaakao. Kokonaisuus onnistuu tuoksumaan koko kostealta ruusupuskalta, mukana vihreät osat ja aavistus multaisia juuria (patsuli) sekä piikkien raapaisemaa verta. Tämän tuoksun ruusu on tummanpunainen, kasteinen ja köynnöstävänä kietoutunut ruosteiseen rauta-aitaan, ehkä hautuumaalla. Tuoksun nimi on juuri oikein, se tekee suojakilven ja pitää möröt poissa.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko onnistuneet löytämään hyviä kopioita sellaisista tuoksuista joiden valmistus on lopetettu?
Kiinnostaisi tietää mistä sellaisia saisi.Yksi kaikkien aikojen suosikeistani on Cacharelin Gloria, joka oli markkinoilla 2000-luvun alussa. Pulloja liikkuu yhä eBayssa yms, mutta niistä joutuu pulittamaan >100€. Haluaisin kovasti löytää hyvän kopion.
Gloriaa kaipaan minäkin. Tulen etsimään sitä muista tuoksuista aina, vähän kuin jotkut ensirakkauttaan kaikista ihmisistä sen jälkeen. Välillä joku sitä ihan häivähdyksen verran muistuttaakin, viimeksi Lost Cherry, ja jostain syystä myös Aerinin Amber Musk, ja silloin on hetkessä takaisin siinä tietyssä syksyssä 2000-luvun alussa.
Perfume Parlourilla näyttäisi olevan tästäkin kopio, en ole testannut, mutta kuulen kans mielelläni jos joku muu on. Tai jos joku osaa vertailla Guerlainin tuplavaniljaa tähän.
Kysymys kirjoitti:
En osaa päättää olenko ruusutuoksujen ystävä koska suurin osa on juurikin kuvailemiasi maljakkovesiä. En ole itse löytänyt Bvlgarin Rose Essentiellen korvaajaa. Tämä on juurikin sellainen tumma ja mielestäni hiukan mystinen ruusutuoksu. Kokeilin Byredon Rose of No Mans Landia mutta siitä tuli ihollani liian sour.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi tietää mistä sellaisia saisi.Yksi kaikkien aikojen suosikeistani on Cacharelin Gloria, joka oli markkinoilla 2000-luvun alussa. Pulloja liikkuu yhä eBayssa yms, mutta niistä joutuu pulittamaan >100€. Haluaisin kovasti löytää hyvän kopion.
Gloriaa kaipaan minäkin. Tulen etsimään sitä muista tuoksuista aina, vähän kuin jotkut ensirakkauttaan kaikista ihmisistä sen jälkeen. Välillä joku sitä ihan häivähdyksen verran muistuttaakin, viimeksi Lost Cherry, ja jostain syystä myös Aerinin Amber Musk, ja silloin on hetkessä takaisin siinä tietyssä syksyssä 2000-luvun alussa.
Perfume Parlourilla näyttäisi olevan tästäkin kopio, en ole testannut, mutta kuulen kans mielelläni jos joku muu on. Tai jos joku osaa vertailla Guerlainin tuplavaniljaa tähän.
On todella sääli, että tämän valmistus lopetettiin, mutta sitten joitain paljon geneerisempiä on pidetty tuotannossa. Mielestäni Gloria on Cacharelin tuoksuista ehkä onnistunein.
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaa hyvä kopio Mystere de Rochas parfyymista. Onko sellaista jossain?
Kysymys kirjoitti:
Hyvä kysymys, mulla on ihan sama juttu ruusun kanssa. Pidän kuitenkin tosi paljon Hugo Bossin Ma Vie Intense-tuoksusta, jossa on myös kaktuksen kukkaa. Ruusu on siinä pehmeänä, ei sellaisena "kirkuvana", pistävänä kuten monissa ruusutuoksuissa. Ehkä ymmärrät, mitä ajan takaa? Toinen pehmeä ruusu on Valentinon Donna Born in Rome Yellow Dream (on siinä muuten sekametelisoppanimi..)
Kysymys kirjoitti:
Tällaisia on kiva miettiä. Millainen se tuoksu saisi muuten olla? Vihreä vai tumma? Kirpeä vai makea? Hedelmiä, puita tai mausteita? Kuinka kauas ruususta sopii mennä?
Oletko testannut Sabe Massonin voidemaiset Parisian Rhapsodyn ja Brune Melancolian? Näistä on moni tykännyt, vaikkei "muuten ruusuista yleensä välitäkään". Rhapsody on marjaisen raikkaan ruusuinen ja Melancolia taas vähän tummempi kaneliruusu. Selkeitä ruusuja molemmat, mutta ei minusta yhtään pistäviä.
Mutta helpompi löytää osuvia, jos tietäisi mistä suunnasta ehdottaa!
Fox in the flowerbed? Mitä pidät siitä?