Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19266)
Vierailija kirjoitti:
Yllä olevaan lisäyksenä. Varmaan flankerin tulee tästä lähtien olla rinnakkaisversio? Paitsi että versiokaan ei ole suomea. Rinnakkaisjulkaisu? :D
Versio riittää. Se on mukautunut suomeen, kirjoitetaan kuten lausutaan. Jos haluat välttämättä käyttää englannista peräisin olevia termejä, niin kirjoita ne edes kuten lausut. Flänkkeri.
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen tuoksu"kulttuuri" on niin pienimuotoista ja kehittymätöntä, että anglismien viljely on ihan ymmärrettävää parempien ja yleistyneiden vaihtoehtojen puutteessa. Pitäisikö skeittaajiltakin alkaa vaatia temppujen nimien suomentamista? Flippi = lautapyörö?
Paitsi että oakmossista suosin latinankielistä versiota evernia prunastri. Valkohankajäkälä on tavallaan huvittava sana, koska harva harrastaja edes tietäisi ilman googlettelua, mitä sillä tarkoitetaan.
Suomalainen tuoksukulttuuri on kehittymätöntä juuri siksi, ettei viitsitä edes keksiä omakielisiä nimityksiä. Anglismien viljely ei ole ymmärrettävää, kun suurimmalle osalle nimityksistä olisi suomenkielinen vastine. Anglismien viljely on ainoastaan laiskuutta ja tyhmyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun mentiin Yves Rocherin suihkugeeleihin (joita itse en muista, vaikka merkin muistan), niin mitkä on teidän lempparisuihkugeelejä nykyisin? Käytättekö jotain näiden tuoksutalojen hajustamia vai onko vakiintuneet jotkut tavallisemmat käyttöön? Ja suositelkaa ihmeessä!
Mulla on siis suihkugeelejäkin fiiliksen mukaan 🙄 Piristävää aamuun, rauhoittavaa iltaan, ja viikonloppuihin sit omansa. (En siis käy aamuin illoin suihkussa, vaan aina riippuen että milloin satun suihkuun)
Minulla on muutamia tuoksuihin sopivia vartalotuotteita, useita eri tuoksuisia suihkugeelejä ja vartalovoiteita, ja tietysti aina yksi neutraali/ tuoksuton vaihtoehto. N50
Mun suihkuuni taas (rynnin tähän, missä lie alkuperäinen kysymys) kuuluu palasaippua, milloin kenenkin valmistama, satunnaisella tuoksulla, ja kookosöljy. Hippi haisee tänään Lutensille, Baptême du Feu.
Vierailija kirjoitti:
Nude-addikti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nudeaddikti, voisit pitää Lancomen uudesta La Vie Est Belle Soleil Cristal flankerista. Siinä on kookosta ja vaniljaa, muita nuotteja ovat mandariini, bergamotti, pippuri, ylan ylang, jasmiini, appelsiininkukka ja patchouli. Itse pistin juuri tilaukseen, vaikuttaa niin hyviltä nuotit ja arvostelut. Muista La Vie Est Belleistä en ole niin paljoa tykännyt että olisin hankkinut, mutta tämä vaikuttaa hyvältä.
Kuulostaa todella mielenkiintoiselle! Nyt on ostos/himotuslistassa niin kamalasti tavaraa, että on pakko uhmata eristäytyneisyyttä ja lähteä joku päivä kicksiin/stockalle testailemaan!
Listassa on:
Chanel Gardenia (jota ei tietenkään missään voi testata vaan sokkona on laitettava melkein 200e...)
Estee Lauderin Bronze Goddess
Guerlainin Terracotta
Juliette has a Gunin Mmmm...
D&G Pour Femme
Pradan Amber
Bottega Venetan l’Absolu
Tom Fordin Virgin Island Water
Ja nyt tuo La Vie Est Belle Soleil Cristal
Miesten tuoksuista haluaisin testata
Tom Fordin Ombre Leather ja Tuscan Leather (vaikka miehellä onkin oma signaturensa joka vie minulta jalat alta joka kerran, eli YSL:n Y edp. Mutta mistä sitä ikinä tietää...)Virgin island Water on Creedin, löytyykö sitä Stockalta?
No näin olikin! Ei taida Stockalta löytyä, eikä kicksiltäkään. Onneksi siitä saa kuitenkin näytteitä tilattua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen tuoksu"kulttuuri" on niin pienimuotoista ja kehittymätöntä, että anglismien viljely on ihan ymmärrettävää parempien ja yleistyneiden vaihtoehtojen puutteessa. Pitäisikö skeittaajiltakin alkaa vaatia temppujen nimien suomentamista? Flippi = lautapyörö?
Paitsi että oakmossista suosin latinankielistä versiota evernia prunastri. Valkohankajäkälä on tavallaan huvittava sana, koska harva harrastaja edes tietäisi ilman googlettelua, mitä sillä tarkoitetaan.
Suomalainen tuoksukulttuuri on kehittymätöntä juuri siksi, ettei viitsitä edes keksiä omakielisiä nimityksiä. Anglismien viljely ei ole ymmärrettävää, kun suurimmalle osalle nimityksistä olisi suomenkielinen vastine. Anglismien viljely on ainoastaan laiskuutta ja tyhmyyttä.
Tähän on aivan mahtava ratkaisu: perusta ketju jossa keskustelet hajuvesistä ainoastaan kaltaistesi kulturellien suomea vaalivien henkilöiden kanssa, äläkä trollaa täällä missä pärjätään anglismeillakin. Se ei ole mielensäpahoittamista, eikä keskustelukulttuurin puutetta, jos ei jakseta vääntää sinun kanssasi, vaan ainoastaan keino omia ketju omalla kiukuttelullasi. Terveellä ihmisellä, jolla on kaikki hyvin, ei ole mitään tarvetta kiukutella tuolla tavalla ja vetää omaa näytöstään (huomaa, vältin anglismin show!) kuin huonostikasvatettu lapsi. Noloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän on aivan mahtava ratkaisu: perusta ketju jossa keskustelet hajuvesistä ainoastaan kaltaistesi kulturellien suomea vaalivien henkilöiden kanssa, äläkä trollaa täällä missä pärjätään anglismeillakin. Se ei ole mielensäpahoittamista, eikä keskustelukulttuurin puutetta, jos ei jakseta vääntää sinun kanssasi, vaan ainoastaan keino omia ketju omalla kiukuttelullasi. Terveellä ihmisellä, jolla on kaikki hyvin, ei ole mitään tarvetta kiukutella tuolla tavalla ja vetää omaa näytöstään (huomaa, vältin anglismin show!) kuin huonostikasvatettu lapsi. Noloa.
Sinun vastauksesi eivät siis ole kiukuttelua eikä trollaamista, ainoastaan minun :-) Mammalogiikka taas.
Täällä keskustellaan tuoksuista ja minä olen ottanut kantaa tuoksuterminologiaan. En perusta uutta ketjua vaan kommentoin täällä. Olen seurannut ketjua alusta saakka ja nuo anglismit otti ihan joku muu tai jotkut muut ajat sitten esille, hyvin huomaavaisesti kun varmaan arvasivat miten herkkää on.
Älä ihmeessä "väännä" kanssani kun kerran niin mesoat, ettei kanssani jakseta vääntää. Pystyn hyvin kirjoittamaan itsenäisiäkin viestejä kuten edeltä huomaat, ei ole mitään tarvetta vastailla kenellekään.
Ja mammojen vihoviimeinen keino, poistattaa epämieluisat viestit, kertoo vain tappiomielialasta :-) Minä en koskaan poistata viestejä, koska olen voittaja :-D
Vierailija kirjoitti:
Lisätään vielä longeviteetti, woodi, frutti, smellinki, odööri, freesi, sitraali ja forestinen
Näin alkuun.
SMELLINKI!! Aivan paras! Tämän niin otan käyttöön! 😂❤️
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun mentiin Yves Rocherin suihkugeeleihin (joita itse en muista, vaikka merkin muistan), niin mitkä on teidän lempparisuihkugeelejä nykyisin? Käytättekö jotain näiden tuoksutalojen hajustamia vai onko vakiintuneet jotkut tavallisemmat käyttöön? Ja suositelkaa ihmeessä!
Laiskana ja pihinä ihmisenä käytän yleensä palasaippuaa. Suihkugeeleistä ehdoton suosikkini on kuitenkin RENin Moroccan Rose Otto, ja olisin ikionnellinen jos onnistuisin löytämään yhtä huumaavan ruusun tuoksuisen hajuveden. Jonkun aiemmin mainitsema Patykan suihkugeeli on myös ihana. Organic shopilla on puolestaan edullisia ja hyväntuoksuisia suihkugeelejä (ja vartalokuorintoja).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun vastauksesi eivät siis ole kiukuttelua eikä trollaamista, ainoastaan minun :-) Mammalogiikka taas.
Täällä keskustellaan tuoksuista ja minä olen ottanut kantaa tuoksuterminologiaan. En perusta uutta ketjua vaan kommentoin täällä. Olen seurannut ketjua alusta saakka ja nuo anglismit otti ihan joku muu tai jotkut muut ajat sitten esille, hyvin huomaavaisesti kun varmaan arvasivat miten herkkää on.
Älä ihmeessä "väännä" kanssani kun kerran niin mesoat, ettei kanssani jakseta vääntää. Pystyn hyvin kirjoittamaan itsenäisiäkin viestejä kuten edeltä huomaat, ei ole mitään tarvetta vastailla kenellekään.
Ja mammojen vihoviimeinen keino, poistattaa epämieluisat viestit, kertoo vain tappiomielialasta :-) Minä en koskaan poistata viestejä, koska olen voittaja :-D
Viimeistään viimeisestä lauseesta kaikille käy ilmi, että olet vain pelkkä sääliö. Kirjoittelu jatkuu ihan samanlaisena vaikka kuinka puhkuisit.
Terveisin
Mamma.. eiku äiti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valkohankajäkälä opetetaan kaikille biologiassa peruskoulussa. Jos ei sitä muista, niin sitten on unohtanut. Mikä ei ole syy alkaa kirjoitella oakmossista, vaan virkistää muistia.
Väitän, että ehdottomasti suurin osa suomalaisista ei osaisi eritellä, miten valkohankajäkälä eroaa suomalaisilla kallioilla kasvavasta "perusjäkälästä". Jos muistavat valkohankajäkälä-sanaa koskaan kuulleensakaan.
Vielä pienempi osa tietää, että valkohankajäkälä on englanniksi oakmoss.
Kyse on harrastukseen liittyvästä jargonista (huomaa anglismi!), jolle on ihan järkevät käytännön syynsä. Toki voihan kielipoliisin leikkiminenkin olla harrastus, ei siinä mitään (pahoittelut vierasperäisen poliisi-sanan käyttämisestä).
Minä aion nyt olla huomioimatta tätä kielikeskustelua ja käytän jatkossakin termiä patchouli, joka näyttää ja kuulostaa kivemmalta, kuin jotenkin töksähtävä patsuli. Samoin käytän anglismeja, joille ei ole tuoksupiireissämme yhtä kuvaavia ja hyviä suomennoksia, kuten flanker, dry down jne. Minua ei haittaa yhtään, jos joku muu käyttää muita termejä tai keksii suomennoksia. Pääasia että ymmärretään mitä termillä tarkoitetaan. Suomen kieli ei ole pyhä ja muuttumaton, vaan kieli elää koko ajan, ja esim. nuorison käyttämiä anglismeja ja uudissanoja on ihan virallisestikin lisätty kieleen. Hyvää mieltä kaikille, ja keskitytään olennaiseen☀️☺️
Vierailija kirjoitti:
Ulkopuoliselle nuo flankereista ja sampleista höpöttämiset kuulostaa samalta kuin Koskelan poikien "niidii hakata Atsoo" ja "salee koodaa hypotermian". Henkeviltä ja älyllisiltä, luottaisin ehdottomasti suosituksiinsa.
Tämäkö on nyt sitä mainitsemaasi rikkautta? Rinnastat ketjussa kirjoittelevat jollain aasinsillalla kaverinsa m rhanneisiin poikiin. Yrität antaa itsestäsi jotain älykkö-kermap@rsevaikutelmaa mutta metsään menee. Etova tyyppi.
Vierailija kirjoitti:
Minä aion nyt olla huomioimatta tätä kielikeskustelua ja käytän jatkossakin termiä patchouli, joka näyttää ja kuulostaa kivemmalta, kuin jotenkin töksähtävä patsuli. Samoin käytän anglismeja, joille ei ole tuoksupiireissämme yhtä kuvaavia ja hyviä suomennoksia, kuten flanker, dry down jne. Minua ei haittaa yhtään, jos joku muu käyttää muita termejä tai keksii suomennoksia. Pääasia että ymmärretään mitä termillä tarkoitetaan. Suomen kieli ei ole pyhä ja muuttumaton, vaan kieli elää koko ajan, ja esim. nuorison käyttämiä anglismeja ja uudissanoja on ihan virallisestikin lisätty kieleen. Hyvää mieltä kaikille, ja keskitytään olennaiseen☀️☺️
Kiitos samoin. Aioin seurata esimerkkiä.
Do not feed the trolls. Älkää syöttäkö peikkoja.
Thank You. Kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin tänään Sokoksella haastamassa Shalimaria. Sehän on aivan hirveä! Oli sekä edt että edp, molemmat yhtä kamalia. Ja silti se mainitaan fragranticassa kaikkien aikojen parhaaksi äänestettynä tuoksuna ja tässäkin ketjussa joku sen on listannut suosikikseen. Voisiko joku selittää...?
Nauroin ääneen. Shalimar on musta tukahduttava, hirveä katku.
Uusversiosta en tiedä, mutta vintage oli
ainakin.
Se on kuin kiimainen nainen joka juoksee pelästyneen miespolon perässä.
Tai isoegoinen matroona, joka julistaa koko tyttöporukalle, että nyt järjestetään bileet 300 hengelle, ja niin myös tehdään vaikka muut vikisisivät vaisusti vastaan.
😀😁Nauratti minuakin, ja olen itse suuri Shalimar-fani. Ei se minusta ole ollenkaan "diktaattori", enkä tunnista itseäni tuosta kuvauksesta ;) Mulla on useita eri versioita Shalimarista, ja pari niistä on jopa aika kevyitä. N50
Tarkoitin aitoa ja oikeaa Shalimaria.
En sen nuorta kesyyntynyttä jälkipolvea.
80-90-luvuilla tuoksut kuten kaikki muukin oli värikästä ja väkevää. Oi voi, kukapa olisi arvannut että muutaman vuosikymmenen päästä kaikki on laihaa litkua. Silloinhan oli
varastoinut kaikkea ihanaa.
Mutta Shalimarit olisin jättänyt muille.😆
Vierailija kirjoitti:
Do not feed the trolls. Älkää syöttäkö peikkoja.
Thank You. Kiitos.
Kaikki eivät asu nettipalstoilla. Eivät he edes tiedä mikä on trolli.
Yhdyn edelliseen. Jättäkää nyt nuo trollit ja ankeuttajat omaan arvoonsa, jokaiseen kommenttiin ei ole pakko vastata. Itseämme saamme syyttää jos lähdemme jankkaamaan asioista jotka ei varsinaisesti ketjuun kuulu.
Mulle ihan sama mitä sanoja käytätte, ymmärrän ne todennäköisesti asiayhteydestä täysin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän on aivan mahtava ratkaisu: perusta ketju jossa keskustelet hajuvesistä ainoastaan kaltaistesi kulturellien suomea vaalivien henkilöiden kanssa, äläkä trollaa täällä missä pärjätään anglismeillakin.
Sepä vasta onkin aikuista, avaramielistä ja sivistynyttä, että huudetaan naama punaisena (vai redinä?) muovilapparia puiden, että "mene pois meidän hiekkikseltä, täällä pitää sanoa oukmossi, ei saa sanoa jäkälä. Sä oot rolli!"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valkohankajäkälä opetetaan kaikille biologiassa peruskoulussa. Jos ei sitä muista, niin sitten on unohtanut. Mikä ei ole syy alkaa kirjoitella oakmossista, vaan virkistää muistia.
Mä pistän sivusta lusikkani soppaan. Olen kasvitieteellisesti orientoitunut, ja katson mitä kukat tai muut mulle tuntemattomat ainekset ovat suomeksi. Jos suomenkielinen nimi löytyy, käytän sitä.
Teidän ketjupoliisien jotka toivotatte eri termejä käyttävät muualle teitä ärsyttämästä on vain elettävä tämän asian kanssa.
Tai jos suomen kieli närästää kovasti, joudutte ehkä itse poistumaan.