Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19263)
Minusta viinien maistelussa on paljon samaa kuin tuoksuharrastuksessa, siksi kysyin. Yllättävän moni ei pidä viineistä!
Osaisiko joku suositella unisex tai muuten hieman maskuliinisempaa tuoksua naiselle? En ole yhtään makeiden tuoksujen enkä kukkaistuoksujen tai minkään hedelmäisen tuoksun perään. Haluaisin käyttää tuoksuja, mutta en pidä yhtään tuoksuista, joita löytyy esim stokkan / sokoksen naisten tuoksuista. Chanel, Dior, Armani jne - ehei. Miesten tuoksuja en haluaisi. En edes tiedä, millaista tuoksua minun kannattaisi alkaa etsiä... ?
En muuten pidä niistä Clean tms puhtaan pyykin / puuvillan tuoksuistakan, joten niistäkään ei ole pelastajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Osaisiko joku suositella unisex tai muuten hieman maskuliinisempaa tuoksua naiselle? En ole yhtään makeiden tuoksujen enkä kukkaistuoksujen tai minkään hedelmäisen tuoksun perään. Haluaisin käyttää tuoksuja, mutta en pidä yhtään tuoksuista, joita löytyy esim stokkan / sokoksen naisten tuoksuista. Chanel, Dior, Armani jne - ehei. Miesten tuoksuja en haluaisi. En edes tiedä, millaista tuoksua minun kannattaisi alkaa etsiä... ?
En muuten pidä niistä Clean tms puhtaan pyykin / puuvillan tuoksuistakan, joten niistäkään ei ole pelastajaksi.
Jotkut miesten tuoksut ovat niin hyviä että voisin kuvitella käyttäväni itsekin joskus, vaikka tykkäänkin naisellisista tuoksuista. Mm. Armani Stronger with you, Versace Eros, Givenchy Pi, Clinique Happy. Cliniqueen löytyy hyvä antiperspirantti stickikin, jota olen muutaman kerran ostanut.
Vierailija kirjoitti:
Karkeasti: unisextuoksut löytyvät pääsääntöisesti nichevalmistajilta, eli brandeilta, jotka tekevät vain tuoksuja (eivätkä myös esim muotia, kuten Dior, Armani, Chanel jne). Nk designertuoksut ovat edelleen pääsääntöisesti sukupuolitettuja ja siksi kiistä köytyy myös ne kukkais-hedelmäiset, vaniljat jne. Osaatko sanoa mitään nuotteja, mistä pidät, tai tyyliä? Merellinen, metsäinen, mausteinen? Ja tosiaan, jos päädyt tälle tielle, päädyt nettiin, et stockalle tai sokokselle.
Vierailija kirjoitti:
Osaisiko joku suositella unisex tai muuten hieman maskuliinisempaa tuoksua naiselle? En ole yhtään makeiden tuoksujen enkä kukkaistuoksujen tai minkään hedelmäisen tuoksun perään. Haluaisin käyttää tuoksuja, mutta en pidä yhtään tuoksuista, joita löytyy esim stokkan / sokoksen naisten tuoksuista. Chanel, Dior, Armani jne - ehei. Miesten tuoksuja en haluaisi. En edes tiedä, millaista tuoksua minun kannattaisi alkaa etsiä..i.
Noilla spekseillä vaikea sanoa. Siitä vain kokeilemaan. Unisextuoksuja on joka sarjassa.
Mä taas en pidä niistä. Mulla kai partavesivivahteet korostuu, ja tulee epämiellyttävä tunkkainen olo.
Vierailija kirjoitti:
Yksi vähän maskuliinisempi tuoksu on mielestäni Chloen Nomade Absolu
https://www.fragrantica.com/perfume/Chloe/Nomade-Absolu-de-Parfum-58424…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
YSL:n Libre ollut nyt testauksessa. Melko pehmeä tuoksu, en vain tykkää yhtään laventelista joka tässä tuoksuu etenkin kun on lämmennyt hetken iholla. Sitruunaa taitaa tässä olla myös.
Minulle tulee aina supernaisellinen olo kun olen suihkauttanut Libreä. Siis sellainen, että olen lähdössä kivoihin iltabileisiin pikkumustassa ja korkkareissa ja viimeisen päälle tälläytyneenä.
Onko muita joiden mielestä Libre on kuin Manifesto? Molemmilla sama suunnittelijakin Anne Flipo.
Mitä?! Mä en voi sietää Manifestoa, mutta Librestä tykkään - joten EI TODELLAKAAN ole samanlainen!
Vierailija kirjoitti:
Maison Margielan Replica-sarjaa suosittelen, suurin osa on unisex-tuoksuja. muutama on selkeästi hyvin naisellinen, esim Springtime in Park ja Flowermarket. Mutta siellä on monta muuta, mistä saattaisit pitää, esim By the Fireplace, Sailing Day etc
Miten olisi Diorin Dune? Se on naisten tuoksu, mutta ei millään lailla imelä, kukkainen tai saippuainen.
Sitten on Hermesin Un Jardin-sarja, jossa esim Sur Le Nil tai Monsieur Li ovat tosi hyviä mielestäni, ja molemmat unisex.
Ai kamalaa, harmittelen tässä itsekseni että joku kaataa hajuveden lavuaariin.
Vierailija kirjoitti:
Minusta viinien maistelussa on paljon samaa kuin tuoksuharrastuksessa, siksi kysyin. Yllättävän moni ei pidä viineistä!
Minä pidän viineistä, ja huomaan että niiden nuuhkiminen, maistelu ja arviointi muistuttaa vähän parfyymiharrastustani. Välillä jopa samoja termejä tulee käytettyä!
Ikuinen kierrättäjä kirjoitti:
Jep, 1 ml menee tosiaan surutta. En osta kokonaisia pulloja.
Vuoden 2020 poistoja on kolme: Vanderbilt (valkoiset kukat/civet), Code ja Good Girl (valkoiset kukat). Joskus on koeteltava rajoja, vaikka ne löytyisivät samasta paikasta, muuten ei löydä iloisia yllätyksiäkään (Transilvanian valkoiset kukat eivät ole ongelma). Sorcinellin But Not Todayn (immortelle) pidin kuitenkin, se toimii eri vaiheessa kiertoa.
Vierailija kirjoitti:
Ikuinen kierrättäjä kirjoitti:
Jep, 1 ml menee tosiaan surutta. En osta kokonaisia pulloja.
Vuoden 2020 poistoja on kolme: Vanderbilt (valkoiset kukat/civet), Code ja Good Girl (valkoiset kukat). Joskus on koeteltava rajoja, vaikka ne löytyisivät samasta paikasta, muuten ei löydä iloisia yllätyksiäkään (Transilvanian valkoiset kukat eivät ole ongelma). Sorcinellin But Not Todayn (immortelle) pidin kuitenkin, se toimii eri vaiheessa kiertoa.
Korjaan eri excelistä, olihan siellä aiemmin toinen immortelle, Delacourten Helicriss ja ELdOn ruusutuoksut 500 years, Experimentum crucis ja Spice must flow (jessus!). Tänä vuonna tietää taas paremmin mikä toimii ja mikä ei. Hudit ovat yleensä osa discovery settejä, nämä poistetut designerit yleissivistyskokeiluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten on Hermesin Un Jardin-sarja, jossa esim Sur Le Nil tai Monsieur Li ovat tosi hyviä mielestäni, ja molemmat unisex.
Jardinit on unisexejä kaikki. Samoin huomattava osa muistakin Hermesin tuoksuista.
Ihmetyttää. Mahtavatko käydä kaupaksi?
Musta sur de Nil on naisellisimmasta päästä ja sekin on melko male. Mutta liekö riittäävän male miehelle?
Tuoksuttelin vasta hieman feminiinistä miestentuoksua, hitsi kun en muista nimeä. Pullo muistutti hieman käsikranaattia, keltainen neste. Oli raikas tuoksu jossa hieman ananasta ja vaniljaa. Minusta aika unisex tuoksu.
Vierailija kirjoitti:
Kivijalkakaupoissa on tuoksuja rajattu valikoima ja sinne päätyy ehkä helpommin myyntiin ns. varmoja nakkeja, joten minäkin sanoisin, että sinun kannattaa suunnata nettikauppoihin ja niistä saatavien tuoksunäytteiden kautta kokeilemaan, mitkä tuoksunuotit ovat sinulle mieleen ja mitkä toimivat ihollasi.
Mä kuitenkin ostin Stockan alesta hiljattain (täältä saadun vinkin ansiosta!) Atelier Colognen Emeraud Agarin, joka on mielestäni miellyttävä metsäinen unisex - siinä on esimerkiksi puisia nuotteja, selvää eukalyptusta ja bergamottia. Varmaan kaikki AC:n tuoksut ovat luokiteltu unisex-tuoksuiksi, joten niitä pääsisit Stockalla haistelemaan ja kokeilemaan, jos et halua sukeltaa nettikauppojen maailmaan.
https://www.stockmann.com/kosmetiikka/atelier-cologne/11589
Monissa unisex-tuoksuissakin on kukkaisia, hedelmäisiä ja makeitakin nuotteja, mutta niissä on myös vaikkapa juuri noita kuivempia puunuotteja tai mausteisia nuotteja tasapainottamassa ja estämässä kokonaisuutta muuttumasta liian makeaksi ja kukkaiseksi. Eli jolleivat esimerkiksi tietyt kukat ole sinulle ehdoton ei, niin neuvoisin, ettet skippaa jotain tiettyä tuoksua suoralta kädeltä kokeilematta, vaikka siinä olisikin arveluttavan näköisiä tuoksunuotteja.
Tilasin joku aika sitten Alkemia-nimiseltä valmistajalta kasan näytteitä (miltei kaikki unisex) ja niistä yhdeksi suosikeistani nousi mm. vaniljaa, päärynää ja kinuskia sisältävä Caveau des Innocents. Onhan se gourmand-tuoksu, mutta ei lainkaan äitelä tai pikkusievä.
https://www.fragrantica.com/perfume/Alkemia-Perfumes/Caveau-des-Innocen…
Tuo Fragrantica on muuten kätevä sivusto, josta voi lukea arvioita tuoksuista, nähdä mistä elementeistä ne koostuvat ja käyttäjien vinkkejä siitä, mitkä tuoksut ovat samantyyppisiä, jos löytää jonkun hyvän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kivijalkakaupoissa on tuoksuja rajattu valikoima ja sinne päätyy ehkä helpommin myyntiin ns. varmoja nakkeja, joten minäkin sanoisin, että sinun kannattaa suunnata nettikauppoihin ja niistä saatavien tuoksunäytteiden kautta kokeilemaan, mitkä tuoksunuotit ovat sinulle mieleen ja mitkä toimivat ihollasi.
Mä kuitenkin ostin Stockan alesta hiljattain (täältä saadun vinkin ansiosta!) Atelier Colognen Emeraud Agarin, joka on mielestäni miellyttävä metsäinen unisex - siinä on esimerkiksi puisia nuotteja, selvää eukalyptusta ja bergamottia. Varmaan kaikki AC:n tuoksut ovat luokiteltu unisex-tuoksuiksi, joten niitä pääsisit Stockalla haistelemaan ja kokeilemaan, jos et halua sukeltaa nettikauppojen maailmaan.
https://www.stockmann.com/kosmetiikka/atelier-cologne/11589
Monissa unisex-tuoksuissakin on kukkaisia, hedelmäisiä ja makeitakin nuotteja, mutta niissä on myös vaikkapa juuri noita kuivempia puunuotteja tai mausteisia nuotteja tasapainottamassa ja estämässä kokonaisuutta muuttumasta liian makeaksi ja kukkaiseksi. Eli jolleivat esimerkiksi tietyt kukat ole sinulle ehdoton ei, niin neuvoisin, ettet skippaa jotain tiettyä tuoksua suoralta kädeltä kokeilematta, vaikka siinä olisikin arveluttavan näköisiä tuoksunuotteja.
Tilasin joku aika sitten Alkemia-nimiseltä valmistajalta kasan näytteitä (miltei kaikki unisex) ja niistä yhdeksi suosikeistani nousi mm. vaniljaa, päärynää ja kinuskia sisältävä Caveau des Innocents. Onhan se gourmand-tuoksu, mutta ei lainkaan äitelä tai pikkusievä.
https://www.fragrantica.com/perfume/Alkemia-Perfumes/Caveau-des-Innocen…
Tuo Fragrantica on muuten kätevä sivusto, josta voi lukea arvioita tuoksuista, nähdä mistä elementeistä ne koostuvat ja käyttäjien vinkkejä siitä, mitkä tuoksut ovat samantyyppisiä, jos löytää jonkun hyvän.
Mä olen kyttäillyt tätä https://eu.feelunique.com/p/Atelier-Cologne-Palette-Perfume-Cologne-Abs…
Muutama päivä sitten Feelunique laittoi viestin, jonka mukaan noita on taas tulllut, nyt ne ovat taas loppu :D. En tähän väliin tarvitse uusia tuoksuja, mutta tuollainen discovery set olisi hyvä tapa saada käsitys ko. talon tuoksuista. Aika monessa on sitrusta ja kestossa on ilmisesti toivomisen varaa, yleisen mielipiteen mukaan (yleistä sitruksilla). Mutta jossain välissä. Cafe Tuberosan jätän väliin ihan suosiolla, sama yhdistelmä tuottaa ongelmia myös Zoologistin Civetissä.
^ Minä olen nyt vähän aikaa ostolakossa - en ole vielä ehtinyt edes kokeilemaan kaikkia Notinolta hankkimiani näytteitä - mutta oma uteliaisuuteni on nyt kallistunut Anna Zworykinan parfyymien suuntaan
Olen jo alustavasti koonnut pientä listaa, mitä näytteitä voisin tilata sitten kun kehtaan taas ryhtyä niihin puuhiin :D
Vierailija kirjoitti:
Tuoksuttelin vasta hieman feminiinistä miestentuoksua, hitsi kun en muista nimeä. Pullo muistutti hieman käsikranaattia, keltainen neste. Oli raikas tuoksu jossa hieman ananasta ja vaniljaa. Minusta aika unisex tuoksu.
Olisikohan ollut Azzarro Wanted? Siitä on olemassa myös naistentuoksu Wanted Girl.
Vierailija kirjoitti:
^ Minä olen nyt vähän aikaa ostolakossa - en ole vielä ehtinyt edes kokeilemaan kaikkia Notinolta hankkimiani näytteitä - mutta oma uteliaisuuteni on nyt kallistunut Anna Zworykinan parfyymien suuntaan
Olen jo alustavasti koonnut pientä listaa, mitä näytteitä voisin tilata sitten kun kehtaan taas ryhtyä niihin puuhiin :D
Täällä toinen :) Mulla tyssäsi toistaiseksi perinteisen verkkokaupan puutteeseen, en ole perehtynyt etsyyn. Vielä. Mutta tämä, oi, tämä....https://www.etsy.com/au/listing/230682616/gothic-sample-set-8-samples-0…
Minäkään en tykkää viineistä, enkä yleensäkään alkoholista, juustoista kyllä. Tuoksuissa tällä hetkellä on suosikkeina makeat ja raikkaat marja- hedelmä-kukkaistuoksut, myös mausteiset tuoksut. Unisex-tuoksuista en ole koskaan tykännyt, ovat liian maskuliineja.