Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...

tuoksupulloja keräilevä
30.08.2019 |

Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.

Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.

Kommentit (19263)

Vierailija
4321/19263 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt vaan säästelen Byredon Rose of No Man's Landiin... niin monta on hyvää muttei mikään minun iholla tuoksu yhtä hyvältä. Kesätuoksuna. Muttei pahimpaan helteeseen. Talvituoksuani en voi samaan yhteyteen laittaa tai asiantuntija tunnistaa. Vielä kun löytäisi helletuoksun... ideoita?

Vierailija
4322/19263 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dolce & Gabbanan Anthology eli ’tarotkorttituoksut’? L’Imperatice, Temperance jne - koko tuo sarja, onko kellään kokemuksia? FragranceX tarjoaa noista testereitä, ja huomaan että kiinnostaisi nuuhkia noita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4323/19263 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistelin äsken tuossa bussimatkalla lapsuuden tuoksuja ja mieleeni tuli äitini käyttämät hajuvedet. Yksi oli Chanel 5, joka haisi mielestäni kammottavan voimakkaalta mutta kuitenkin jotenkin kiehtovalta. Äiti laittoi Chanelia aina juhlimaan mennessään ja muistan sen sekä huulipunan ja irtopuuterin tuoksun.

Toinen äidin hajuvesi oli joku korkeahko läpinäkyvä pullo, jossa oli musta muovinen aaltoileva korkki. Jotenkin muistoissani saman muotoinen kuin Aalto-maljakko, se korkki. Tuleeko kenellekään mieleen, mikä tuoksu tämä olisi voinut olla?

Vierailija
4324/19263 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilasin Notinon alesta kasan näytteitä ja ne saapuivat tänään. Ekana testiin Byredon Pulp ja tämä tuoksuu... käyneille/pilaantuneille hedelmille? Yööh. Mielenkiintoista, mihin suuntaan tämä tästä kehittyy.

Vierailija
4325/19263 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistelin äsken tuossa bussimatkalla lapsuuden tuoksuja ja mieleeni tuli äitini käyttämät hajuvedet. Yksi oli Chanel 5, joka haisi mielestäni kammottavan voimakkaalta mutta kuitenkin jotenkin kiehtovalta. Äiti laittoi Chanelia aina juhlimaan mennessään ja muistan sen sekä huulipunan ja irtopuuterin tuoksun.

Toinen äidin hajuvesi oli joku korkeahko läpinäkyvä pullo, jossa oli musta muovinen aaltoileva korkki. Jotenkin muistoissani saman muotoinen kuin Aalto-maljakko, se korkki. Tuleeko kenellekään mieleen, mikä tuoksu tämä olisi voinut olla?

Oscar (de la Renta).

https://img.fragrancex.com/images/products/parent/medium/1015w.jpg

Vierailija
4326/19263 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän voisi tarkennuksena kysyä, että milloin tämä oli?

Vierailija
4327/19263 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan! 1980-luvulla ja tuoksu olikin juuri tuo edellisen linkkaama Oscar. Nopeasti löytyi vastaus, kiitos siitä :) Olikohan tämä Oscar suosittu tuoksu 80-luvulla? Millainen tuoksu on kyseessä, muistuttaako tuota Chanel 5:a?

Vierailija
4328/19263 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bee on suloinen tuoksu. Alussa tuoksupilvestä erottuu kukkainen hunaja sekä mehiläisvaha ja pehmeät kedon kukkaset. Vaikka tuoksunuoteissa ei tätä mainitakaan, yhidstyy mielessä tämä tuoksu lempeään kamomillaan. Kissanikin haisteli ihmeissään, että mikä täällä oikein tuoksuu. Lämmittävä tuoksu näin -17 asteen perjantai-iltana. :)

Hain tosiaan nuo Zoologistin näytteet tänään aiemmin postista!

Vierailija
4329/19263 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhtä tärkeää kuin tietää mistä pitää, on tietää mistä EI pidä.

Mulle on selvinnyt joitain ärsyttäviä elementtejä, jotka tuottavat ärtymystä tai päänsärkyä. Gardenia, kielo, hyasintti ja kookos ainakin. Lisäksi partavesimäinen loppupläjäys juurituoksussa harmittaa, koska se on sitten multa pilalla. Niinpä olen jättänyt unisex-tuoksut muille.

Luumu on minusta usein miehekäs nuotti parfyymissä. Pidän naisellisista tuoksuista, joten en myöskään ostele unisex-tuoksuja ja luumuiset menevät samaan kategoriaan.

Vierailija
4330/19263 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan! 1980-luvulla ja tuoksu olikin juuri tuo edellisen linkkaama Oscar. Nopeasti löytyi vastaus, kiitos siitä :) Olikohan tämä Oscar suosittu tuoksu 80-luvulla? Millainen tuoksu on kyseessä, muistuttaako tuota Chanel 5:a?

Ei muistuta. Käytin itse Oscaria kasarilla. Aivan ihana tuoksu, sellainen makea hiukan puuterinen kukkaispilvi oman muistini mukaan. Jos muistat Bulgarin Pour femmen, jotenkin saman henkinen minusta. Oscaria saa vieläkin, mutten tiedä onko sama tuoksu enää. 

Vierailija
4331/19263 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle on selvinnyt joitain ärsyttäviä elementtejä, jotka tuottavat ärtymystä tai päänsärkyä. Gardenia, kielo, hyasintti ja kookos ainakin. Lisäksi partavesimäinen loppupläjäys juurituoksussa harmittaa, koska se on sitten multa pilalla. Niinpä olen jättänyt unisex-tuoksut muille.

Luumu on minusta usein miehekäs nuotti parfyymissä. Pidän naisellisista tuoksuista, joten en myöskään ostele unisex-tuoksuja ja luumuiset menevät samaan kategoriaan.

Totta! Olen todennut saman. Mutta hajuvesiluumu on tietty eri asia kuin luumu.

Sääli että tuoksut on nykyään ylipäänsä varsin kehnoja. Voisipa palata 90-luvulle shoppailemaan.

Vierailija
4332/19263 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nude-addikti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Versace Crystal Noir edt ja Bright Crystal Absolu edp saapuivat.

Ensifiilis Crystal Noirista oli vain ja ainoastaan viinimarjapensaan lehdet. Sitten aloin erottamaan hiukan vaniljaa ja tuberoosaa. Saippuainen tuoksu. Viikuna tuo aivan aavistuksen makeutta. Ei ollenkaan paha, mutta ei sellainen jota haluaisin joka päivä käyttää, kuten itselläni esim Bright Crystal ja Lancomen La Nuit Tresor Nuit Nude ovat.

Bright Crystal Absolu ei ole yhtä raikas kuin se perinteinen Bright Crystal, kuten oletettavissa olikin. Mutta muuten äärimmäisen uskollinen originaalille. Ei ainakaan omassa nenässäni mitään uutta. Voisin kuvitella hyvin kerrostavani tätä alkuperäisen kanssa saadakseni sen kestämään pidempään, Bright Crystal kun omalta iholtani katoaa hyvin nopeasti.

Sitten tilauksen pettymyksiin, eli Library of Fragrancen (myös Demeterinä maailmalla tunnetaan) Fresh Coconut. Olin ajatellut siis kerrostaa tätä Bright Crystalin kanssa saadakseni siihen hiukan makeaa tuoksua, mutta tämä kookos ei ole sellainen tyylikäs, makea gourmandkookos kuin esim La Nuit Tresor Nuit Nudessa, vaan tämä on sellainen äärimmäisen keinotekoisen tuoksuinen kookos, vähän kuin karikatyyri kookoksesta. Muovinen ja... feikki.

Eli kaikki enemmän tai vähemmän hutiostoksia? Kannattaako tilata pelkästään nimen ja mielikuvien perusteella?

Mihin sitä laittaisi rahaa jos ei harrastukseensa? Nyt kun ei pääse tuoksuttelemaan kunnolla ja rauhassa kauppoihinkaan, niin miksei tuoksuttelisi kotona rauhassa? Olen luonteeltani impulsiivinen, minulle ei sovi se että keräilen rauhassa listan näytteistä jotka sitten tilaan, vaan asioiden on tapahduttava nopeammin. Lisäksi minulle on iso merkitys myös pullon estetiikalla - tässä tapauksessa osaltaan myös sarjan täydentämisestä oman esteettisen silmäni miellyttämiseksi.

En myöskään laita harrastukseeni rahaa jotka olisivat jostain muualta pois. Ja on tapahtunut niinkin että joku tuoksu on ollut alkuun sellainen ihan ok, mutta sitten siihen on rakastunut. Tai on tullut päivä vastaan jolloin juuri se tuoksu sopii fiilikseen.

Aion jatkaa tätä sokkotilailua vastakin ja ensi kuulle taisin jo luvata itselleni sen Chanelin Gardenian, jos vielä siltä tuntuu. Se on hiukan tuntuvampi ostos kuin nuo alle 40e designerit, niin sitä pitää fiilistellä kauemmin. Mutta sokkona senkin ostan (jos/kun ostan) ja ihan hyvillä mielin.

Mikäs siinä jos ei tarvitse joka euroa miettiä. Itse harrastan myös sokkona ostelua. Siinä on oma viehätyksensä, eikä toisinaan sattuneet hutiostokset ole suuri tragedia. Olen myynyt osan eteenpäin ihan samalla hinnalla.

Hutiostoksiahan voi myös antaa läheisille/ystäville lahjoiksi, jos tuntee heidän tuoksumakunsa? Itsekin olen antanut tuoksuja eteenpäin. :)

Vierailija
4333/19263 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla taitaa vanilja olla se, joka tökkii. Pidän aidosta vaniljasta jälkiruuissa, mutta en voi sietää sitä tuoksuissa. Kielon tuoksua rakastan metsässä, mutta hajuvedessä kaihdan sitä. Hyasintin tuoksua jouluna rakastan myös, ja nyt sitten menin ja tilasin hyasinttituoksun netistä. Saa nähdä, tökkiikö vai toimiiko.

Vierailija
4334/19263 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Guerlainin Nahema tuoksu muille tuttu? Sitä ei enää myydä Suomessa, mutta ainakin Pariisissa Guerlainin liikkeessä myydään ja netin kautta tietysti saa tilaamalla.

Tuoksu on tuttu monen vuoden takaa. Sopii mielestäni parhaiten talvituoksuksi.

Vierailija
4335/19263 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiilistelen jo tulevaa kesäkautta ja kaivoin arkistojen kätköistä Roberto Cavallin Paradiso-tuoksun. Ah mikä mielikuvamatka trooppiselle paratiisisaarelle, turkoosinsinisten vesien ja lämpimän auringonpaisteen suloiseen ja hellivään huomaan. Tätä parfyymia on annosteltava varoen sillä se on pahimmillaan melkoinen hajupommi. Vienosti suihkaistuna se on hurmaava sekoitus kukkia ja hedelmiä ja puisia nuotteja, monikerroksinen pieni taideteos. Tuoksussa on eleganssia ja leikkisyyttä samassa paketissa, ja se sopii monenikäisille naisille.

Vierailija
4336/19263 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla taitaa vanilja olla se, joka tökkii. Pidän aidosta vaniljasta jälkiruuissa, mutta en voi sietää sitä tuoksuissa. Kielon tuoksua rakastan metsässä, mutta hajuvedessä kaihdan sitä. Hyasintin tuoksua jouluna rakastan myös, ja nyt sitten menin ja tilasin hyasinttituoksun netistä. Saa nähdä, tökkiikö vai toimiiko.

Kielo ja Gardenia yhdistelmä oli 70-luvulla niin suosittu että väkisinkin tulee mummo mieleen 😁.

Vierailija
4337/19263 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivän testi on tehty poikkeuksellisella tavalla; suihkautin lavuaarin yläpuolellä lähietäisyydeltä 0,3 suihkausta sormenpäähän, ja hipaisin sillä sormenpäällä molempia polvitaipeita ja navan seutua. Pesin lavuaarin. Mainittakoon, olen 100% hameihminen, tuoksu nousee aurana ylöspäin, ei jumi lahkeisiin.

Jep, Tyrannosaurus Rex. Näin mikrodosetettuna olen elänyt tämän kanssa nyt pari tuntia, ja alkusavu alkaa tehdä tilaa kukille, pihkalle, jopa vaniljalle. Mutta se alku...! En ole koskaan törmännyt parfyymiin, joka viestii absoluuttista valtaa, ei abstraktilla ihmismittarilla, vaan alkukantaisella, eläimellisellä tavalla. Tämän kanssa on toisessa maailmassa, ja toisessa ruumiissa, ehdottomasti ravintoketjun huipulla. Sitä on itse T-Rex, tömisköön tanner (kaatukoon aitakin) ja vapiskoot puolustuskyvyttömät pikkunisäkkäät.

En tiedä, onko parfyymin mahdollista vähentää empatiaa, mutta jos on, tämä on sen lajin mestari. Tämän kanssa voisi tehdä isoja päätöksiä täysin tunteilematta, zero f*cks given, koska voin. Putin luultavasti käytti T-Rexiä todetessaan, että Navalnyi olisi jo hengetön, jos se olisi tarkoitus. Jopa avantgardeista, tummista ja goottilaisista tuoksuista pitävälle tämä on melkoinen asennepläjäys. Ei kukkaistyypeille eikä tosiaan töihin.

Itse tuoksu...tähän mennessä savulla, kitkerällä suitsukkeella, kamferilla, tervalla, mentholilla, pippurilla, piellä, nahalla ja jollakin katajansukuisella kasvilla (cade oil), joka kestää luultavasti alusta loppuun, missä se sitten lieneekään. Yhteisvaikutelma kuumuudesta, vieraasta elämästä metsässä, tulivuoren kupeessa. Näin kahden ja puolen tunnin jälkeen myös savuisia kukkia ja suitsuketta. Alkutäräys muistuttaa A City on Firea, mutta siinä, missä se taittuu ystävälliseksi, tällä on edelleen kuuden tuuman torahampaat. Odotan mielenkiinnolla kestoa. 

Vierailija
4338/19263 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Dolce & Gabbanan Anthology eli ’tarotkorttituoksut’? L’Imperatice, Temperance jne - koko tuo sarja, onko kellään kokemuksia? FragranceX tarjoaa noista testereitä, ja huomaan että kiinnostaisi nuuhkia noita.

No niin, nyt sitten selvisi mihin budjetoin seuraavat hajuvesiostosrahat. Kerään nimittäin myös tarotkortteja...

Vierailija
4339/19263 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päivän testi on tehty poikkeuksellisella tavalla; suihkautin lavuaarin yläpuolellä lähietäisyydeltä 0,3 suihkausta sormenpäähän, ja hipaisin sillä sormenpäällä molempia polvitaipeita ja navan seutua. Pesin lavuaarin. Mainittakoon, olen 100% hameihminen, tuoksu nousee aurana ylöspäin, ei jumi lahkeisiin.

Jep, Tyrannosaurus Rex. Näin mikrodosetettuna olen elänyt tämän kanssa nyt pari tuntia, ja alkusavu alkaa tehdä tilaa kukille, pihkalle, jopa vaniljalle. Mutta se alku...! En ole koskaan törmännyt parfyymiin, joka viestii absoluuttista valtaa, ei abstraktilla ihmismittarilla, vaan alkukantaisella, eläimellisellä tavalla. Tämän kanssa on toisessa maailmassa, ja toisessa ruumiissa, ehdottomasti ravintoketjun huipulla. Sitä on itse T-Rex, tömisköön tanner (kaatukoon aitakin) ja vapiskoot puolustuskyvyttömät pikkunisäkkäät.

En tiedä, onko parfyymin mahdollista vähentää empatiaa, mutta jos on, tämä on sen lajin mestari. Tämän kanssa voisi tehdä isoja päätöksiä täysin tunteilematta, zero f*cks given, koska voin. Putin luultavasti käytti T-Rexiä todetessaan, että Navalnyi olisi jo hengetön, jos se olisi tarkoitus. Jopa avantgardeista, tummista ja goottilaisista tuoksuista pitävälle tämä on melkoinen asennepläjäys. Ei kukkaistyypeille eikä tosiaan töihin.

Itse tuoksu...tähän mennessä savulla, kitkerällä suitsukkeella, kamferilla, tervalla, mentholilla, pippurilla, piellä, nahalla ja jollakin katajansukuisella kasvilla (cade oil), joka kestää luultavasti alusta loppuun, missä se sitten lieneekään. Yhteisvaikutelma kuumuudesta, vieraasta elämästä metsässä, tulivuoren kupeessa. Näin kahden ja puolen tunnin jälkeen myös savuisia kukkia ja suitsuketta. Alkutäräys muistuttaa A City on Firea, mutta siinä, missä se taittuu ystävälliseksi, tällä on edelleen kuuden tuuman torahampaat. Odotan mielenkiinnolla kestoa. 

Wau! Kiitos! Nämä tuoksuarvostelut ovat aivan helmiä. 

Itselläni päivän tuoksu on "tyttötuoksu", Lolita Lempickan hedelmäisenmakea Oh Ma Biche. 

Vierailija
4340/19263 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea analysoida omia suosikkinuotteja kun ei kaikista tiedä miltä se tuoksuu yksinään, saati eri yhdistelmissä. Olisi ihana päästä johonkin hajuvesilaboratorioon nuuhkimaan ainesosia. Ylipäätään olisi huikeaa jos joku alkaisi järjestää "tuoksu-teistinkejä" niin kuin on monille juomille. Siellä voisi ammattilaisen opastuksella haistella sekä raaka-aineita että eri tuoksuja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kahdeksan